Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 12:50

Antwoord op onderwerp  [ 1146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 46  Volgende
996: geplofte motor (+ reactie PON & AG) 
Auteur Bericht
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Idem.
Ik dus ook. ;)

26 feb 2007 10:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
Jongens, jongens weet niet wat ik lees :evil:

Ben zelf een echte Porsche "freak", wist wel dat er wat problemen waren maar dat ze zo groot waren ook weer niet :idea:

Héél erg jammer :!:

26 feb 2007 10:17
Profiel
Bericht 
ppp 356 schreef:
......

Hierdoor kan ik me best voorstellen dat Pon niet even op eigen initiatief een nieuwe motor gaat leveren aan iemand waar ze eigenlijk nog niets aan verdiend hebben. .........

Dit klopt volgens mij niet.

Jouw garantie op de wagen is wereldwijd.

Stel dat je tijdens je vakantie in Italie jouw motorblok het begeeft, dan zal de Italiaanse :!: Porsche dealer, waar je je auto dus helemaal niet gekocht hebt, op kosten van Porsche AG voor de kosten moeten opdraaien.
Het mag dus eigenlijk niet uitmaken waar je de auto hebt gekocht en waar je pech krijgt :!:

26 feb 2007 10:31
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht 
Garantie en coulance zijn verschillende zaken. :!:

26 feb 2007 10:40
Profiel
Bericht 
MS964 schreef:
Garantie en coulance zijn verschillende zaken. :!:

Weet ik....

Ik heb het hier over de algemene situatie wanneer je binnen de garantieperiode ernstige motorische problemen krijgt. Dan behoort elke P dealer waar ook ter wereld de mankementen te verhelpen; dat geldt nl. immers ook als je buiten de garantieperiode valt.

26 feb 2007 10:48
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
MS964 schreef:
En Nederlands recht (auto is in DL gekocht, zou dus zomaar Duits recht kunnen opleveren).

Conformiteitsbeginsel is ook EU-recht. Maar je hebt gelijk, Duits recht kan op details afwijken. Maar ik sprak meer in het algemeen dan over de specifieke zaak.

Citaat:
Maar verder heb je natuurlijk helemaal gelijk over het conformiteitsbeginsel. Bij allerhande producten zijn er van die mooie lijstjes van de te verwachten redelijke levensduur. Zouden die er ook voor auto's zijn? :wink:

Geen idee. Als ik het aan de hand heb informeer ik altijd bij de consumentenbond, want die hebben daar een perfect overzicht van.

26 feb 2007 10:48
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Jort schreef:
Smart Fortwo's werden in eerste instantie geproduceerd met de verwachting dat er niet meer dan 50k-60k kilometer mee gereden zou worden. De motoren gaven dan ook en masse zo rond de 60k kilometer de geest.

Weliswaar een heel ander type auto, maar ook hier werd door de consument met het conformiteitsbeginsel gezwaaid (o.a. programma Kassa dacht ik?). Met weinig succes naar mijn beste weten (als de schade buiten de standaard garantietermijn viel).

De vraag is wat je als consument van een 996 mag verwachten. Op basis van het 911 verleden waarschijnlijk meer dan 80.000k.. dat dan weer wel.
Kijk je echter bij enkele "concurrenten"... :twisted: :wink:

Zoals ik al aangaf: het zou zomaar per (soort) auto kunnen verschillen. Ook de aard van de schade kan invloed hebben. Scheurende cilinderwanden door een constructiefout is wat anders dan normale slijtage.

Mijn punt is slechts dat het einde van de garantietermijn niet het einde van de verantwoordelijkheid van de producent hoeft in te luiden.

26 feb 2007 10:52
Profiel
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
is er niet een europese termijn van 2 jaar, of haal ik nu wat door elkaar?

26 feb 2007 10:54
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
ppp 356 schreef:
Is de kans niet groot dat Porsche juist dit gaat aangrijpen dat de wagen niet oordeelkundig gebruikt (onderhouden ) is door het feit dat hij geen onderhoud heeft gehad bij een PC.

Geloof mij als ik zeg dat de gemiddelde rechter minder verstand heeft van autootjes dan ik. Ik vind gescheurde cilinderwanden niet klinken als iets wat te maken heeft met slecht onderhoud. Ik zou dus Porsche AG de opdracht geven om te bewijzen dat er inderdaad een verband is tussen het onderhoud en de gescheurde cilinderwanden.

Maar zou ik advocaat van de gedupeerde zijn, dan lag er al een rapport waarin stond dat e.e.a. een constructiefout betrof en dat het een bekende ontwerpfout van deze motor is...

Even nog een opmerking over onderhoud bij Porsche Centra: op grond van mededingingswetgeving mag Porsche niet eisen dat je het onderhoud laat uitvoeren bij de Porsche dealer. Ze mogen alleen eisen dat het onderhoud plaats vindt op basis van de door hun geëisde normen en ze moeten daartoe ook informatie beschikbaar stellen voor de niet-dealers.

26 feb 2007 10:57
Profiel
Bericht 
molen934 schreef:

Hé mijn handgrepen blijven ook hangen :idea:

Jij hebt ook een 1? Terug naar de dealer dan: bekend probleem. Het wordt erger met de tijd...

26 feb 2007 10:58
Profiel
Bericht 
Strada schreef:
Ik ben een tijdje aan het kijken geweest naar een 996, maar op basis van wat ik al gelezen had en mede naar aanleiding van dit bericht staat het voor mij nu wel vast: GEEN 996....

Och, ik zou zonder bezwaar een 996 met 3.4 liter motor durven kopen. Over de 964 zijn ook horrorverhalen die als je echt goed kijkt overdreven zijn. Over de 993 is "bekend" dat de cilinderkoppen snel aan vervanging toe zijn (kent u iemand met dit probleem? nee? dan zal het wel meevallen). Ook het 1/3 996 motoren vervangen geloof ik niet. Wie hier hebben allemaal een 996? Hebben die in aanzienlijke mate nieuwe motoren nodig?

Citaat:
Jullie ervaringen zijn ongetwijfeld anders, maar tot dusver doet Porsche het bij mij niet beter dan Lancia en Renault....

Dat is bijzonder. Ik hoop voor je dat vanaf nu het leed is geleden.

26 feb 2007 11:03
Profiel
Bericht 
Marco schreef:
is er niet een europese termijn van 2 jaar, of haal ik nu wat door elkaar?

Dat heeft idd met het conformiteitsbeginsel te maken. Maar garantie en conformiteit mag je niet vereenzelvigen.

26 feb 2007 11:05
Profiel
997.2 4s pdk
tholen
Bericht 
wat een verhaal.

is het niet mogelijk om de motor te laten maken.eventuweel met gebruite onderdelen?en dan verkopen?of aan iemand verkopen die race't en de motor toch opnieuw opbouwen?om zo toch nog een kleine schadevergoeding tekrijgen?

of is het misschien mogelijk de motor bij een onafhankelijk bedrijf telaten onderzoeken?ze kunnen tegen woordig alles zijn en terug vinden wat er gebeurt is en waarom het gebeurt is.

anton964

26 feb 2007 11:45
Profiel
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
Devils son schreef:
molen934 schreef:

Hé mijn handgrepen blijven ook hangen :idea:

Jij hebt ook een 1? Terug naar de dealer dan: bekend probleem. Het wordt erger met de tijd...

Nee een 3 Serie, maar die heeft het ook :idea:

26 feb 2007 12:01
Profiel
Panamera Turbo
Rotterdam
Bericht 
EriC4C schreef:
ppp 356 schreef:
Is de kans niet groot dat Porsche juist dit gaat aangrijpen dat de wagen niet oordeelkundig gebruikt (onderhouden ) is door het feit dat hij geen onderhoud heeft gehad bij een PC.

Hmmm, dat lijkt me interessant vanuit juridische oogpunt. Verplicht onderhoud bij OPC's buiten de garantieperiode om aanspraak te kunnen maken op coulance en/of uitsluitend OPC's kunnen Porsche's goed onderhouden. :idea:

Voor zover ik het begrepen heb geeft Devils son in onderstaande quote al het antwoord (is dacht ik zelfs een Europese uitspraak over geweest).

Devils son schreef:
Even nog een opmerking over onderhoud bij Porsche Centra: op grond van mededingingswetgeving mag Porsche niet eisen dat je het onderhoud laat uitvoeren bij de Porsche dealer. Ze mogen alleen eisen dat het onderhoud plaats vindt op basis van de door hun geëisde normen en ze moeten daartoe ook informatie beschikbaar stellen voor de niet-dealers.

In mijn situatie dus twee keer een beurt (60K en 80K) door Motron (met door PON geleverde onderdelen :wink:), daarvoor PZ München.

Ik wil iedereen overigens nog even bedanken voor de steunbetuigingen, maar dat is echt niet nodig en ook zeker niet de intentie van dit topic!
Zulke (onverwachte) tegenslagen horen er nou eenmaal bij het leven en is met €-tjes weer op te lossen, je gezondheid daarentegen......... :idea:
Hier staat voor mij echt wel een dik punt achter en ben al lang weer met morgen bezig! :wink:
Ik wilde alleen in dit topic mijn ervaringen delen, zodat dit een interessant "naslagwerk" kan worden over de 996 met de 3.4 motor.

Als er mensen zijn die juist hele andere ervaringen hebben, dan moeten zij dit hier vooral melden!
Dat maakt dit topic alleen maar completer! :idea: :!:

26 feb 2007 12:24
Profiel WWW
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Bericht 
Rob Herfst schreef:
Als er mensen zijn die juist hele andere ervaringen hebben, dan moeten zij dit hier vooral melden!
Dat maakt dit topic alleen maar completer! :idea: :!:

Nou, vooruit dan maar. :wink:
Ik wilde eerst niet reageren omdat de afloop nogal anders is in mijn geval en dat maakt het wat zuur voor Rob. Het kan namelijk (gelukkig) ook anders.

Ik blijf nog steeds bij mijn eerdere post, het is uiteraard k*t voor Rob, en als consument ben ik het volledig met Rob eens. Ik vind dat je een fabrikant altijd, en zeker in dit geval, op een slechte prestatie mag aanspreken.

Mijn situatie dus - Vorig jaar bij een OPC een 996 uit het gulden-tijdperk aangeschaft met Porsche Occasion Garantie, deze auto is altijd in het officiele netwerk onderhouden. Nederlandse auto, 130.000 km. Ik ben de 2e eigenaar.

Na aanschaf vrolijk kilometers met de 996 gemaakt. Echter, na thuiskomst van de Anti Kerst Verveling, viel mij op dat er een 'tik' in de motor zat in de rechter cilinderbank bij stationair toerental. Ff ge-Googled, en dit zou een indicatie kunnen zijn van een probleem met de drijfstanglagers. Niet goed dus. Na Kerst telefonisch het probleem gemeld bij het OPC en via email bevestigd ivm dossiervorming. Altijd handig. :wink:

Afspraak gemaakt met OPC, langs gereden, men was het met mij eens, een 'tik' die er niet hoorde te zijn. Verder niet zo'n dringend probleem volgens hen, dus het pand weer verlaten met het verzoek om de auto daar achter te laten waneer het mij uit zou komen, zodat ze de motor uit elkaar konden halen om op zoek te gaan naar het probleem. Dit is vorige week gebeurd. Alles is nagemeten (toleranties van zuigers en cilinderwanden, lagers etc) dit was blijkbaar allemaal in orde. Omdat niet overduidelijk was waardoor de motor tikte, heeft men in overleg met de importeur besloten om preventief, dus voordat er echt problemen optreden, een nieuwe motor te plaatsen. Dat gebeurt deze week als het goed is.

Het lijkt me duidelijk dat, ondanks het feit dat ik mijn auto een paar weken kwijt ben en ik nog steeds vind dat een motorblok -en zeker dat van Porsche- probleemloos meer dan 130.000 km moet kunnen draaien (mits goed onderhouden), ik de Porsche-aftersales-service prima in orde vind.

26 feb 2007 12:53
Profiel WWW
Moderator
PF #18
Bericht 
Harley schreef:
Nou, vooruit dan maar. :wink:
Ik wilde eerst niet reageren omdat de afloop nogal anders is in mijn geval en dat maakt het wat zuur voor Rob. Het kan namelijk (gelukkig) ook anders.

Het lijkt me duidelijk dat (...) ik de Porsche-aftersales-service prima in orde vind.

Zoals MS964 al schreef. :idea:

26 feb 2007 14:12
Profiel
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Bericht 
Ja, er is ongetwijfeld verschil tussen garantie en coulance.
Maar, mijn bijdrage is volledig on-topic IMHO \":arrow:\" Rob Herfst schreef:
...zodat dit een interessant "naslagwerk" kan worden over de 996 met de 3.4 motor...

:wink:

26 feb 2007 14:29
Profiel WWW
Moderator
PF #18
Bericht 
:thumleft:

Mijn opmerking had geen betrekking op on-/off-topic, maar was als (waarschijnlijke) verklaring voor het verschil van opstelling door Porsche(-vertegenwoordiging) bedoeld. ;)

26 feb 2007 15:10
Profiel
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
Bericht 
Mischien is het iets om alle 996 rijders van dit forum hun gegevens te laten noteren, inclusief de wijzigingen in de toekomst?

996 uit '99 62.000km 1ste motor

Laatst bijgewerkt door Gert op 26 feb 2007 16:29, in totaal 1 keer bewerkt.

26 feb 2007 16:27
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
911 2.2E targa
Goirle, NB
Bericht 
Kijk, het kán dus wel :D

26 feb 2007 16:29
Profiel Facebook 
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
GI996C schreef:

Nog wel :twisted: :wink: en dat het zo mag blijven, natuurlijk !

26 feb 2007 16:39
Profiel WWW Facebook 
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
Bericht 
Na wat ik hier gelezen heb zal ik niet meer verbaasd zijn mocht het me overkomen, maar wel teleurgesteld...
Vind de prijs van de motor eigenlijk nog meevallen in verhoudigng tot de prijs van de complete auto.
Hebben ze hele dure schroefjes gebruikt of zat de dure marketing campagne bijzonder ruim in de kostprijs ingecalculeerd :)

26 feb 2007 17:20
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Nu even niet ...
amersfoort
Bericht 
Het exacte aantal km's weet ik niet meer, maar bij verkoop stond de teller bij mij op circa 110.000 km. Eerste motor, reed zonder problemen.

26 feb 2007 17:54
Profiel
Amsterdam
Bericht 
GI996C schreef:
Mischien is het iets om alle 996 rijders van dit forum hun gegevens te laten noteren, inclusief de wijzigingen in de toekomst?

996 1999 114000km 1e motor ( still going strong :D )

26 feb 2007 18:46
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 1146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 46  Volgende