Auteur |
Bericht |
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
26 feb 2007 10:03 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Jongens, jongens weet niet wat ik lees
Ben zelf een echte Porsche "freak", wist wel dat er wat problemen waren maar dat ze zo groot waren ook weer niet
Héél erg jammer
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
26 feb 2007 10:17 |
|
|
ECT
|
Dit klopt volgens mij niet.
Jouw garantie op de wagen is wereldwijd.
Stel dat je tijdens je vakantie in Italie jouw motorblok het begeeft, dan zal de Italiaanse Porsche dealer, waar je je auto dus helemaal niet gekocht hebt, op kosten van Porsche AG voor de kosten moeten opdraaien.
Het mag dus eigenlijk niet uitmaken waar je de auto hebt gekocht en waar je pech krijgt
|
26 feb 2007 10:31 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Garantie en coulance zijn verschillende zaken.
|
26 feb 2007 10:40 |
|
|
ECT
|
Weet ik....
Ik heb het hier over de algemene situatie wanneer je binnen de garantieperiode ernstige motorische problemen krijgt. Dan behoort elke P dealer waar ook ter wereld de mankementen te verhelpen; dat geldt nl. immers ook als je buiten de garantieperiode valt.
|
26 feb 2007 10:48 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Conformiteitsbeginsel is ook EU-recht. Maar je hebt gelijk, Duits recht kan op details afwijken. Maar ik sprak meer in het algemeen dan over de specifieke zaak.
Geen idee. Als ik het aan de hand heb informeer ik altijd bij de consumentenbond, want die hebben daar een perfect overzicht van.
|
26 feb 2007 10:48 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Zoals ik al aangaf: het zou zomaar per (soort) auto kunnen verschillen. Ook de aard van de schade kan invloed hebben. Scheurende cilinderwanden door een constructiefout is wat anders dan normale slijtage.
Mijn punt is slechts dat het einde van de garantietermijn niet het einde van de verantwoordelijkheid van de producent hoeft in te luiden.
|
26 feb 2007 10:52 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
is er niet een europese termijn van 2 jaar, of haal ik nu wat door elkaar?
_________________________________________ Got coffee?
|
26 feb 2007 10:54 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Geloof mij als ik zeg dat de gemiddelde rechter minder verstand heeft van autootjes dan ik. Ik vind gescheurde cilinderwanden niet klinken als iets wat te maken heeft met slecht onderhoud. Ik zou dus Porsche AG de opdracht geven om te bewijzen dat er inderdaad een verband is tussen het onderhoud en de gescheurde cilinderwanden.
Maar zou ik advocaat van de gedupeerde zijn, dan lag er al een rapport waarin stond dat e.e.a. een constructiefout betrof en dat het een bekende ontwerpfout van deze motor is...
Even nog een opmerking over onderhoud bij Porsche Centra: op grond van mededingingswetgeving mag Porsche niet eisen dat je het onderhoud laat uitvoeren bij de Porsche dealer. Ze mogen alleen eisen dat het onderhoud plaats vindt op basis van de door hun geëisde normen en ze moeten daartoe ook informatie beschikbaar stellen voor de niet-dealers.
|
26 feb 2007 10:57 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Jij hebt ook een 1? Terug naar de dealer dan: bekend probleem. Het wordt erger met de tijd...
|
26 feb 2007 10:58 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Och, ik zou zonder bezwaar een 996 met 3.4 liter motor durven kopen. Over de 964 zijn ook horrorverhalen die als je echt goed kijkt overdreven zijn. Over de 993 is "bekend" dat de cilinderkoppen snel aan vervanging toe zijn (kent u iemand met dit probleem? nee? dan zal het wel meevallen). Ook het 1/3 996 motoren vervangen geloof ik niet. Wie hier hebben allemaal een 996? Hebben die in aanzienlijke mate nieuwe motoren nodig?
Dat is bijzonder. Ik hoop voor je dat vanaf nu het leed is geleden.
|
26 feb 2007 11:03 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Dat heeft idd met het conformiteitsbeginsel te maken. Maar garantie en conformiteit mag je niet vereenzelvigen.
|
26 feb 2007 11:05 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
wat een verhaal.
is het niet mogelijk om de motor te laten maken.eventuweel met gebruite onderdelen?en dan verkopen?of aan iemand verkopen die race't en de motor toch opnieuw opbouwen?om zo toch nog een kleine schadevergoeding tekrijgen?
of is het misschien mogelijk de motor bij een onafhankelijk bedrijf telaten onderzoeken?ze kunnen tegen woordig alles zijn en terug vinden wat er gebeurt is en waarom het gebeurt is.
anton964
|
26 feb 2007 11:45 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Nee een 3 Serie, maar die heeft het ook
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
26 feb 2007 12:01 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Voor zover ik het begrepen heb geeft Devils son in onderstaande quote al het antwoord (is dacht ik zelfs een Europese uitspraak over geweest).
In mijn situatie dus twee keer een beurt (60K en 80K) door Motron (met door PON geleverde onderdelen ), daarvoor PZ München.
Ik wil iedereen overigens nog even bedanken voor de steunbetuigingen, maar dat is echt niet nodig en ook zeker niet de intentie van dit topic!
Zulke (onverwachte) tegenslagen horen er nou eenmaal bij het leven en is met €-tjes weer op te lossen, je gezondheid daarentegen.........
Hier staat voor mij echt wel een dik punt achter en ben al lang weer met morgen bezig!
Ik wilde alleen in dit topic mijn ervaringen delen, zodat dit een interessant "naslagwerk" kan worden over de 996 met de 3.4 motor.
Als er mensen zijn die juist hele andere ervaringen hebben, dan moeten zij dit hier vooral melden!
Dat maakt dit topic alleen maar completer!
_________________________________________ Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
|
26 feb 2007 12:24 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Nou, vooruit dan maar.
Ik wilde eerst niet reageren omdat de afloop nogal anders is in mijn geval en dat maakt het wat zuur voor Rob. Het kan namelijk (gelukkig) ook anders.
Ik blijf nog steeds bij mijn eerdere post, het is uiteraard k*t voor Rob, en als consument ben ik het volledig met Rob eens. Ik vind dat je een fabrikant altijd, en zeker in dit geval, op een slechte prestatie mag aanspreken.
Mijn situatie dus - Vorig jaar bij een OPC een 996 uit het gulden-tijdperk aangeschaft met Porsche Occasion Garantie, deze auto is altijd in het officiele netwerk onderhouden. Nederlandse auto, 130.000 km. Ik ben de 2e eigenaar.
Na aanschaf vrolijk kilometers met de 996 gemaakt. Echter, na thuiskomst van de Anti Kerst Verveling, viel mij op dat er een 'tik' in de motor zat in de rechter cilinderbank bij stationair toerental. Ff ge-Googled, en dit zou een indicatie kunnen zijn van een probleem met de drijfstanglagers. Niet goed dus. Na Kerst telefonisch het probleem gemeld bij het OPC en via email bevestigd ivm dossiervorming. Altijd handig.
Afspraak gemaakt met OPC, langs gereden, men was het met mij eens, een 'tik' die er niet hoorde te zijn. Verder niet zo'n dringend probleem volgens hen, dus het pand weer verlaten met het verzoek om de auto daar achter te laten waneer het mij uit zou komen, zodat ze de motor uit elkaar konden halen om op zoek te gaan naar het probleem. Dit is vorige week gebeurd. Alles is nagemeten (toleranties van zuigers en cilinderwanden, lagers etc) dit was blijkbaar allemaal in orde. Omdat niet overduidelijk was waardoor de motor tikte, heeft men in overleg met de importeur besloten om preventief, dus voordat er echt problemen optreden, een nieuwe motor te plaatsen. Dat gebeurt deze week als het goed is.
Het lijkt me duidelijk dat, ondanks het feit dat ik mijn auto een paar weken kwijt ben en ik nog steeds vind dat een motorblok -en zeker dat van Porsche- probleemloos meer dan 130.000 km moet kunnen draaien (mits goed onderhouden), ik de Porsche-aftersales-service prima in orde vind.
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
26 feb 2007 12:53 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
26 feb 2007 14:12 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Ja, er is ongetwijfeld verschil tussen garantie en coulance.
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
26 feb 2007 14:29 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Mijn opmerking had geen betrekking op on-/off-topic, maar was als (waarschijnlijke) verklaring voor het verschil van opstelling door Porsche(-vertegenwoordiging) bedoeld.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
26 feb 2007 15:10 |
|
|
Gert
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
|
Mischien is het iets om alle 996 rijders van dit forum hun gegevens te laten noteren, inclusief de wijzigingen in de toekomst?
996 uit '99 62.000km 1ste motor
_________________________________________ Racefun events
Laatst bijgewerkt door Gert op 26 feb 2007 16:29, in totaal 1 keer bewerkt.
|
26 feb 2007 16:27 |
|
|
2.2E_69
911 2.2E targaGoirle, NB
|
Kijk, het kán dus wel
|
26 feb 2007 16:29 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Nog wel en dat het zo mag blijven, natuurlijk !
|
26 feb 2007 16:39 |
|
|
Gert
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
|
Na wat ik hier gelezen heb zal ik niet meer verbaasd zijn mocht het me overkomen, maar wel teleurgesteld...
Vind de prijs van de motor eigenlijk nog meevallen in verhoudigng tot de prijs van de complete auto.
Hebben ze hele dure schroefjes gebruikt of zat de dure marketing campagne bijzonder ruim in de kostprijs ingecalculeerd
_________________________________________ Racefun events
|
26 feb 2007 17:20 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Het exacte aantal km's weet ik niet meer, maar bij verkoop stond de teller bij mij op circa 110.000 km. Eerste motor, reed zonder problemen.
|
26 feb 2007 17:54 |
|
|
LeoH
Amsterdam
|
996 1999 114000km 1e motor ( still going strong )
|
26 feb 2007 18:46 |
|
|