Auteur |
Bericht |
Toon
|
Porsche heeft in eerste instantie tipronic op de markt gebracht om de amerikaanse markt te bedienen om dat die luie fatso's (nog maar een keer ongenuanceerd) dat zo leuk vinden.
Vervolgens hebben de rijke 50+ die in EU Porsches kopen, omdat het ze zo lekker jong laat lijken, dit ook gedaan want dat schakelen is toch wel erg vermoeiend. En vandaar dat Porsche dus deze auto's met tip leverd.
Sterker nog - de meeste nieuwe Porsches worden met Tip geleverd voor bovenstaande reden.
Maar in een sportwagen moet geschakeld worden omdat je zelf wil bepalen wanneer je wilt schakelen en of je moet heel-toeen en de trachtie via de koppeling regelen.
Nou begrijp ik ook wel dat de gemiddelde porsche rijder dit niet kan - mij incluis
Een tiptronic of automaat is leuk en wordt zefs vewacht in een Mercedes S klasse of een Audi A8 etc. maar niet in een echte sportwagen zoals Porsche of Ferrari.
Maar ja de autowereld wordt gerun'd door marketing mensen ... en die volgen het geld en dus rijke 50+ en amerikanen die het overgrote deel van nieuwe Porsches kopen.
Wat zou Steve McQueen doen?
|
01 maart 2007 13:55 |
|
|
marknineoneone
964 C2 Coupe 91'Twenteland
|
Niet zo veel meer denk...
Misschien Der Walter eens vragen?
_________________________________________ If you want to make a small fortune in motorsport
than start with a big one!
Laatst bijgewerkt door marknineoneone op 01 maart 2007 14:15, in totaal 1 keer bewerkt.
|
01 maart 2007 14:07 |
|
|
Toon
|
dat inkoppertje had ik verwacht
tukkers onder elkaar he (ben import hagenees)
|
01 maart 2007 14:08 |
|
|
marknineoneone
964 C2 Coupe 91'Twenteland
|
Toch niet "Dikke Toon uut Glanebrug!?"
_________________________________________ If you want to make a small fortune in motorsport
than start with a big one!
|
01 maart 2007 14:16 |
|
|
Toon
|
nee die zeker niet! - kom uut +hamlapp'n
Edit EriC4C: vervolg over hamlappen hier
|
01 maart 2007 14:19 |
|
|
sportwagon
992 Carrera S cabrio PDK (2019). Panamera Sport Turismo 4 e-hybrid (2023) [Ex Cayenne Coupe E-Hybrid (2022), Ex Macan (2018), Ex Panamera Sporturismo 4 E-Hybrid (2018] & Ex-991.2 carrera cabrio PDK (2017), Ex-991.1 carrera cabrio PDK (2014), Ex-997 cabrio tiptronic S (2005), Ex-993 cabrio tiptronic S (1996)]Twenthe
|
Dat hoeft helemaal niet (als je een tiptronic koopt)
|
01 maart 2007 22:08 |
|
|
horn
PF #57
|
Hoe een persoonlijke mening als wijsheid gepresenteerd kan worden
Wie betaalt, bepaalt. Als je een tip wilt, moet je die lekker rijden. Waarom had die Schumacher eigenlijk flippers in die Ferrari? Omdat hij een 50+ fatso is hoogstwaarschijnlijk.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
02 maart 2007 1:04 |
|
|
Gert
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
|
Schumacher had die flippers omdat ze compleet geflipt zijn in de F1.
Met alles wat elektronisch geregeld word heb je in de F1 steeds minder talent nodig om zo'n bolide rond te rijden en redelijk mee te komen.
Champcar is handgeschakeld en geen traction control, te veel gas geven in of uit de bocht wordt niet door een computer gecorrigeerd.
Heb de laatste maand in verschillende merken een proefrit gemaakt ivm aanschaf nieuwe leasewagen voor de zaak.
Ongelooflijk hoe ze de automaat promoten.
Ik kan er persoonlijk nog niet vrolijk van worden. Het is wat mij betreft gemakkelijk in druk stadsverkeer of in de file, maar voor de rest... dank je beleeft.
Een verkoper heeft me zelfs wijsgemaakt dat het bijna onmogelijk was om de pk's goed tot hun recht te laten komen en daarom bijna alle auto's van dat model met automaat werden uitgevoerd.
Volgens hem zat het probleem met versnelling 1 en 2....
Heb toen maar uitgelegd dat ik wat twijfelde aan deze motivatie en verteld wat mijn andere auto was, met wat pkaatjes meer dus
Tja, toen was deze topverkoper eventjes stil.
_________________________________________ Racefun events
Laatst bijgewerkt door Gert op 02 maart 2007 1:25, in totaal 1 keer bewerkt.
|
02 maart 2007 1:15 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Ik heb een reportage gezien dat het in de F1 zo kan dat er tijdens races überhaupt geen chauffeur meer aanwezig moet zijn in de wagen. Alles kan vanuit de pitbox bereden en bediend worden.
Misschien vandaar die flippers. Vanuit de pits kunnen ze niet in de wagen schakelen en ambrieren . Daarvoor de automatische electronische transmissie
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
02 maart 2007 1:18 |
|
|
Jort
Groningen
|
Da's een oude discussie. In '93 konden de auto's bijna nog meer dan nu (qua electronisch, telemetrisch en pneumatisch geregelde snufjes). In '94 alles overboord, behalve de flippers. Weinig verschuiving in de top.
Ontopic:
Ik zou de handgeschakelde kiezen. Zo zonde van al die paardjes..
_________________________________________ Tjolk.
|
02 maart 2007 1:24 |
|
|
Retep
2e prijs Jubileumrit 2013
|
Toch lijkt een tiptronic mij niet zo slecht.
Ik bedoel: in het westen mag je blij zijn wanneer je eens 400m voluit kan gaan, en voor de rest is het filerijden en stadswerk.
'Hard rijden' kan in heel Nederland bijna nergens meer of je moet geen angst hebben om geflitst of aangehouden te worden.
Voor die ene keer hard knallen of naar Duitsland gaan (hoe lang nog zonder snelheidslimiet?) kan een tiptronic toch snel genoeg zijn?
(Mijn overwegingen toen ik gisteravond weer in 9km A1 file voor Muiden stond en een lamme linkervoet had van de koppeling.)
|
02 maart 2007 11:52 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
tuurlijk is er rationeel wat voor te zeggen, zeker hier in NL; echter bij een P speelt emotie de grotere rol voor mij en dat betekent lekker roeren tijdens het rijden
_________________________________________ Got coffee?
|
02 maart 2007 11:58 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Helemaal mee eens, Marco. Het blijft emotie en géén ratio.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
02 maart 2007 16:33 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
daarom zitten we hier ook niet op het www.priusforum.nl
_________________________________________ Got coffee?
|
02 maart 2007 23:08 |
|
|
jeroenoop
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
|
Ik ben tevreden met mijn tip voor dagelijks gebruik , automaat en ook zelf kunnen schakelen , is top.
Ik ben het echter wel eens met de mensen die zeggen" met een sportauto moet je schakelen".Ik ben vrachtwagenchauffeur en heb b.v. vandaag door het centrum van Brussel gereden , en bijna constant met mijn linker voet op het koppelingspedaal gezeten. Dan is het toch fijn om in mijn tip te stappen om naar huis te gaan.
_________________________________________ porsche is een virus,maar je voelt je beter.
|
02 maart 2007 23:34 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Nog eens: automaat en automatisch schakelen
Een klassieke automaat heeft een bak die 'glijdend' schakelt door rembanden die los en vast worden gezet - en dit gaat nooit van 'klak' - en idem koppelt door een VLOEISTOF-koppeling
De Porsche automaat heeft dit principe.
Je kunt ook een 'gewone' PLATEN-koppeling met idem bak zelf laten schakelen door de commando's te automatiseren. Dit gebeurt dus net zo dynamisch, of SNELLER, als een handgeschakelde bak.
Voorbeeld SMG van BMW en DSG (hoewel daar nog wat grappen bijkomen, de basis techniek is vergelijkbaar) en zelfs in een smart voor2 zit zo'n systeem en het schakelt IMHO dynamischer dan een Tip.
Verwedt mijn pet er onder dat Ferrari, zoals hier genoemd werd, de laatste optie kent en niet de eerste. Of er nu flippers zijn of niet, doet er niet toe.
Het gaat om de 'onderliggende' (letterlijk) techniek
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
02 maart 2007 23:38 |
|
|
Auke231
996 GT3 Mk1Het Oosten
|
Vrachtwagens moeten automaten in.. i-shift en zo.. . Porsches...tja.. kwestie van smaak, ik heb liever gewoon een schakelbak omdat ik er niet dagelijks in rij.
|
02 maart 2007 23:49 |
|
|
jeroenoop
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
|
@Paul van Engelen Is dat de reden dat mijn automaat bij gas los wel afremt en een ander merk niet
_________________________________________ porsche is een virus,maar je voelt je beter.
|
02 maart 2007 23:51 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Edit EriC4C: volledige quote direct bovenstaande post verwijderd.
Is DAT de reden...
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
03 maart 2007 10:24 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
03 maart 2007 16:11 |
|
|
Martin K.
Boxster 3.4 STwente
|
Gelukkig Maar
@mark-911
THX Ik dacht al, als jij ook nog tegen Hamlappen bent...
Maarre, heren, tegenwoordig wordt er een supersportwagen geproduceerd, Tiptronic, die absoluut wel 0,2 sec. sneller is dan de handbak.....
Merk...?
Porsche
_________________________________________ Groeten uit Twente
|
04 maart 2007 11:48 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Oude elfje voor het weekend lekkere ouderwetse 915 bak, da's schakelen en werken. Door de week aansluiten in de files met een Multitronic Diesel.
In het weekend, zoals gisteren, lekker autorijden met het elfje, door de week verplaatsen van A naar B met de lease diesel.
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
04 maart 2007 12:46 |
|
|
D.D.
Op zoek naar...Noordwijk aan zee
|
volledig mee eens....maar toch lekker een 6 bakje..
_________________________________________ HOOTERS.....;)
|
04 maart 2007 13:01 |
|
|
Walter964
964 C2C->997 C2C->997.2 GT3Empel
|
tip is voor kappers
hup weer die knuppel in dat hok
grt
w
_________________________________________ Een dag niet vol gas gegeven is een dag niet geleefd
|
04 maart 2007 23:29 |
|
|
jampie
Boxster S Spyder 550Turnhout Belgie
|
Heb ooit zelf een 964 C2 gehad van 92, handgeschakeld; deze bakken zijn superstevig en heb nooit problemen gehad. Had de auto gekocht met een defekt dubbelmassa-vliegwiel; laten vervangen samen met een nieuwe koppeling en de auto heeft steeds super gelopen.
De tiptronic is superbetrouwbaar en gaat normaal ook nooit defekt; alleen heeft deze eerste versie enkel maar 4 versnellingen.
Verbruikt iets meer en is iets trager van 0-100kmh.
Persoonlijk verkies ik in de 964 liever een handgeschakelde versie.
|
05 maart 2007 16:20 |
|
|