Blootfoto's oude dame (veel pics)
Afgelopen week was het eindelijk zo ver. De oude dame staat in Steenwijk voor wat onderhuidse ingrepen. Wat gaat er gebeuren? Ten eerste gaan de voorspatborden eraf. Al weer drie jaar geleden heeft Erwin roest geconstateerd aan de binnenzijde van het linker voorspatbord. Het repareren kwam er gewoon niet eerder van. Vorig jaar openbaarde zich ook nog een vervelende roestplek achter de accu, en ook de motorbalk vertoont rare blaasjes.
Daarnaast wordt de uitlaat vervangen. De warmtewisselaars waren vergaan (totaal geen verwarming meer, erg fijn als het regent), en ook de einddemper heeft niet het eeuwige leven. We gaan voor RVS, en waarschijnlijk ook voor SSI.
Tenslotte worden de synchromesringen van de 1e, 2e en 3e versnelling vervangen.
Afgelopen week zijn de spatborden eraf gegaan. Hoewel aan de buitenzijde van de auto nog geen roest zichtbaar was, was de spatbordrand van het linkerscherm al voor een gedeelte verdwenen.
De roest is ontstaan op de plaats waar de vulslang van de ruitensroeiertank tegen de binnenzijde van het binnenspatbord loopt. Daarbovenop blijft zand liggen, met roest als gevolg. Uit de spatbordbinnenrand mist een stuk:
Ook het binnenscherm zelf is aangetast.
Let wel: aan de buitenzijde is dus geen roest te zien!
Het linkerscherm heeft ook een vreemd gat bovenin de koplamphouder, niet ongewoon voor een 911.
Rond de vulopening was alleen bruine aanslag zichtbaar nadat de kitlaag was verwijderd. Geen echte roest zichtbaar. Preventief aangepakt dus.
De roestplek achter de accu komt op soortgelijke wijze tot stand. Boven de houder van de bumpersteun bevindt zich een soort bakje waarin vuil blijf liggen. De gevolgen zijn op de foto's duidelijk zichtbaar.
Binnenzijde (ooit door een vorige eigenaar al eens nutteloos zwart gemaakt):
Buitenzijde voor en na schoonmaak::
Aan de onderkant bij de dorpel was een blaasje zichtbaar. Leverde uiteindelijk een gaatje op.
Ergo: kijk hier bij je eigen (oude) 911 eens goed naar.
Bovenaan bij de paravan lijkt het erger dan het is:
De rechterkant viel erg mee. Het spatbord is ooit al eens gedemonteerd geweest, getuige de afwijkende schroeven.
De koplamphouder is mooi intact:
Ook onder bij de dorpel een klein (bijna) gaatje, maar verder in orde:
Ook nog maar even gekrabt bij de koplampring:
Vroege roest, nog een probleem.
En ook hier lijkt het bij de paravan erger dan het is:
Dan nog even een blootfoto van het blok zonder uitlaat:
Het blok is behoorlijk nat, maar de motor loopt echt prachtig. Lekker dicht laten dus.
Blok gaat er waarschijnlijk deze week onderuit, waarna de synchromeschringen worden vervangen. 'Droog' klinkt de bak goed (geen zingen of rammelen), dus dat valt mee.
De auto gaat binnenkort naar de plaatwerker voor reparatie van het binnenspatbord, de plek achter de accu en de motorbalk (balk waar het slot van de motorklep in zit)
Wordt vervolgd.