Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 19:26



Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Octaangehalde 100? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Octaangehalde 100?
Was laatst in Duitsland en daar een benzinestation tegengekomen met benzine met octaangehalte 100 RON. Ben geen kenner ter zake maar is dat te adviseren? En mag je dan mengen (bv je hebt nog een bodempje 98 RON zitten?) als je tankt. Heeft dit gevolgen voor de motor? Vroeg het mij gewoon af. Heb wel gewoon 98 getankt voor de zekerheid :?


07 maart 2007 21:29
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Octaangehalte en Octaangetalworden nog weleens door elkaar gehaald ... ben er zelf ook nog niet helemaal achter hoe het zit :oops:


ge·hal·te (het ~, ~n/~s)
1 innerlijke waarde => allooi, kaliber
2 hoeveelheid van iets in een mengsel

oc·taan·ge·hal·te (het ~)
1 octaangetal

oc·taan·ge·tal (het ~)
1 percentage octaan in benzine => octaangehalte


plusminus schreef:
De cijfers staan voor het octaangehalte, tov het heptaangehalte.
euro 95 betekent 95 delen octaan en 5 delen heptaan, en 98, raad het al. 98 delen octaan en 2 heptaan. Heptaan is onstabieler en doet eerder boem. Het hangt van de motor af of je een snellere of juist langzamere explosie (verbranding in de cilinder) nodig hebt. Snellere auto' s hebben vaak een hogere compressie nodig (dus minder heptaan om de boem te veroorzaken)

Als een motorfabrikant dus opgeeft dat zijn motor geschikt is om op benzine met een octaangehalte van 95 octaan te lopen, wil hij dus eigenlijk zeggen dat de mate waarin de brandstofdampen in deze motor verdicht/samengeperst worden zodanig is, dat er geen hoger octaangehalte is vereist.

Een benzine met een hoger octaangehalte gebruiken in je motor zal hem niet sneller en beter laten lopen, (tenzij je motor opgevoerd werd en hij onder andere een hogere compressieverhouding heeft gekregen.) Met een benzine met een te laag octaangehalte rijden is echter ten zeerste af te raden. Dan maak je kans dat de motor de benzinedampen tot zelfontbranding aanzet, met alle gevolgen van dien.

In Duitsland heb je vaak 3 soorten normaal 91 bleifrei, super bleifrei 95 en super bleifrei 98. en alle v-powers etc...
super 95 is dan de juiste keus en als die er niet is kan je beter de 98 nemen dan de 91.




Er bestaan brandstoffen die klopvaster zijn dan iso-octaan en dus een hoger octaangetal hebben dan 100.
LPG bijvoorbeeld heeft een klopvastheid van 108-110.
:idea:

IMO zou het dus geen kwaad kunnen 8)


07 maart 2007 21:45
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht 
Olaf jij hebt overal antwoord op 8)

Nu weet ik tenminste wat het wil zeggen :!:


07 maart 2007 22:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
De uitleg die Olaf quote is helemaal goed. Als je goed leest kan het inderdaad geen kwaad om een benzine met een hoger octaangehalte te gebruiken.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


07 maart 2007 22:51
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 C2 1995
Belzjiek
Bericht 
In de sportvliegerij gebruiken ze tot 130 octaan. 't kan allemaal geen kwaad. Hoger octaan is minder gevoelig voor zelfontbranding bij hogere compressie en dus hogere temperatuur. Je zou je compressie eens kunnen opschroeven tot 13/1 of zo. De gevolgen zouden erg spectaculair kunnen zijn :shock:

Peter R.


09 maart 2007 9:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
Peter R. schreef:
In de sportvliegerij gebruiken ze tot 130 octaan. 't kan allemaal geen kwaad. Hoger octaan is minder gevoelig voor zelfontbranding bij hogere compressie en dus hogere temperatuur. Je zou je compressie eens kunnen opschroeven tot 13/1 of zo. De gevolgen zouden erg spectaculair kunnen zijn :shock:

Peter R.


Buiten dat je de compressie kan opvoeren, kun je in dit geval ook de ontsteking nog wat extra vervroegen, zonder dat de motor gaat detoneren.


29 maart 2007 16:07
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.