Auteur |
Bericht |
Jort
Groningen
|
Het is een feit dat de gemiddelde middenklasser tegenwoordig sneller stilstaat vanaf 100 dan een snelle motor.
35 á 36 meter is voor een simpele auto (denk aan een Clio-tje of Modusje) geen uitzondering meer. Maar voor de vergelijking even een overjarige MPV: Scénic 2003: 40 meter (2005 versie: 39 meter). Opel Zafira 1999: 39,8 meter. Mazda Premacy 1999: 40,6 meter
Een beetje snelle motor mag blij zijn als dat onder de 40 meter zit. Kawasaki Ninja ZX-10R 2006: 40 meter. Kawasaki ZZR 1400 (ZX-14) 2006: 41,5 meter. Voor auto's achterhaalde waarden.
_________________________________________ Tjolk.
|
08 maart 2007 1:31 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Ik weet niet hoe jij met de wagen rijdt, maar als je bekijkt waar de stoel staat van een Porsche, en je rijd mooi in het midden van de rijbaan, zal je als betuurder veel dichter tegen de middenas van de rijstrook zitten dan tegen de middenas van de rijbaan. Beste stuurlui staan aan wal, niet oordelen voor je de geschiedenis van de mensen goed kent. Heb denk ik wel genoeg ervaring met de gevaren van een motorfiets. Beetje het verhaal van de pot en de ketel Dus de motorrijders zijn de ()*&#@, maar aan de bestuurders van de heilige koeien die nodeloos zonder in hun speigels te kijken van rijstrook wisselen in een file is niets fout 50 begint ik al snel te vinden, maar 30 moet best kunnen als iedereen een beetje rekening houdt met de andere
Ken niet de juiste remafstanden zoals Jort, maar weet wel dat een motorrijder het bij een noodstop, meestal moet afleggen tegen een auto, de meeste zijn al blij dat ze recht blijven op zulke momenten.
En er is een verschil tussen een remmentest en een effectieve noodstop.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
08 maart 2007 7:55 |
|
|
rafv
997 GT3Kempen, Belgie
|
Mijn baanmotor staat te koop, ik vind het vandaag erg gevaarlijk geworden om met de motor toeristisch te toeren. Heeft niks met de motor of met mezelf te maken, maar het verkeer rondom is erg druk geworden.
Ik voel me veiliger aan 230km/h, laat in de remmen duikend, met de circuitmotor, op circuit, dan aan 50km/h in het doorsnee Vlaamse dorp.
Tot een tijdje terug kon je nog wel van een speeltuin spreken als je het over de Ardennen had, de bochtjes aan elkaar rijgen was er echt leuk. Maar nu op de betere zonnige lentedag, is het daar een file van motoren. De lol is er een beetje af, daarom mag de baanmotor (een VFR800) weg.
|
08 maart 2007 8:53 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Ik was ook verwonderd van de remafstanden die Jort aangeeft.
Het zal zeker kloppen doch gevoelsmatig had ik toch een andere indruk.
Als mijn 4 pistons klauwen voor en 2 pistons achter ingrepen van mijn 200kg zware moto (ter vergelijk de 968CS heeft hetzelfde soort remmen maar weegt leeg 1307kg) deden die toch een verbazend werk en stond ik (natuurlijk samengaand met terugschakelen) erg snel stil (die paar keren dat ik het echt moest) . Met de moto rechthouden had ik niet zozeer een probleem. Eerder met de passagier die dan ineens in mijn nek zat
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
08 maart 2007 13:51 |
|
|
Jort
Groningen
|
Verschil zit hem in het contact met de weg (grip).
Bij een motor is de zithouding ook anders (relatief hoog en voorover) en krijgen je armen meer te verwerken, waardoor een motor gevoelsmatig misschien harder remt.
_________________________________________ Tjolk.
|
08 maart 2007 14:00 |
|
|
rafv
997 GT3Kempen, Belgie
|
Was ook mijn eerste gedachte, want dat is zeker zo voor wat betreft de bochtensnelheid. Maar hoe verklaar dan je dat een motor sneller kan accelereren dan een middenklasse wagen (waar je toch ook met gripgrenzen wordt geconfronteerd) en trager kan afremmen (alles op basis van 'gemiddelden natuurlijk)?
|
08 maart 2007 14:08 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Hier heeft hij dan weer het grote voordeel van het gewicht/pk verhouding.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
08 maart 2007 14:11 |
|
|
Jort
Groningen
|
Vergeet niet dat het remvermogen van de gemiddelde middenklasser zich zou vertalen in meer dan duizend pk.
De gemiddelde middenklasser heeft alleen de eerste meters last van grip als beperkende factor bij het accelereren. Simpelweg te weinig vermogen. Bij supercars zie je dat 0-100 (op straatbanden) ongeveer bij 3,2-3,4 sec zijn minimum kent, tenzij 4WD (Veyron). Tot 100 km/u wielspin indien gewenst. Bij motoren is dat niet heel anders, die worden ook beperkt tijdens acceleratie, alhoewel die meer de neiging hebben om achterover te slaan..
Maar er zijn uiteraard meer factoren, zoals gewichtsverplaatsing. Relatief (in verhouding tot totaalgewicht) verplaatst zich bij de motor meer gewicht naar het achterwiel (is meer tractie) tijdens acceleren, dan bij een auto. Dat heb je bij remmen uiteraard ook, maar dan heeft de auto ook nog iets aan zijn remmen op de achterwielen, de motor in een grenssituatie minder en een motor duikt meestal ook meer in zijn veren (verloren energie tijdens remmen). Alhoewel dat laatste bij een middenklasser uiteraard ook aan de orde is, maar die heeft doorgaans wel voordeel van moderne antiduikgeometrie in de ophanging.
Het hier bekende TG filmpje met een vergelijking tussen de Yamaha R1 en 996 4(S?) laat dat ook zien. De 911 kan veel later remmen, ook op punten waar het snelheidsverschil niet groot of niet aanwezig is. En helaas.. de gemiddelde middenklasser remt tegenwoordig niet veel minder hard (ietsje) dan een 911. Laatstgenoemde uiteraard wel veel consistenter (veel minder fading).
Persoonlijke denk ik dat als alle motorrijders zich hiervan bewust zouden zijn (afgezet tegen het accelererend vermogen), er zich een hoop minder ongelukken zouden voordoen.
_________________________________________ Tjolk.
|
08 maart 2007 14:19 |
|
|
Lydia
|
Dit zijn eindeloze discussies waar je nooit uit komt. De motorrijder verwijt de autorijder daarvan en de autorijder de motorrijder weer hiervan.
Pfff, motor of Porsche, het gaat er toch om dat je geniet? Geef mij maar een Electric Glide of een Fatboy (kom alleen niet met m'n voetjes op de grond ), daar kun je ook van genieten. Maar van bochtjes pakken in je Porsche ook. Tolerantie is zoals bij zoveel andere situaties the "key word". Erger me wel eens aan zo'n motorrijder, maar ook wel eens aan een A8...
Ja, bochtjes pakken wordt steeds moeilijker, dat zagen we wel aan de rit bij Apeldoorn, vorig jaar. Over die dijkjes. Barstensvol met fietsers, scooters, motorrijders ... de speeltuin wordt helaas steeds kleiner. Zowel voor de gepassioneerde auto- als motorrijder. En mocht er eens een locatie met ruimte zijn, dan staat Koosje er weer met z'n cameraatje ...
|
08 maart 2007 18:19 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Lydia, als ik me goed herinner, ben je niet kleiner dan ik 1.66m en zelfs ik kom makkelijk met mijn voetjes aan de grond op een Fatboy.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
08 maart 2007 18:33 |
|
|
Lydia
|
Dat herinner je je dan toch fout, want ik ben 1.59 m ... Zal wel door mijn hakjes komen
|
08 maart 2007 18:40 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Motolaarsjes kopen met hakjes
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
08 maart 2007 18:44 |
|
|
Godspeed
PF #911België
|
Jort heeft hierin gelijk, heb ooit eens een vergelijkende remtest gezien tussen de eerste generatie Toyota Avensis en een Yamaha R1. De Toyota won dit met gemak. Waarvan ik toch enorm was geschrokken, want thuis hebben we zo'n Avensis gehad en de remmen zijn hier altijd een zwak punt bij geweest (ook vaak aangehaald in allerlei magazines) met nog zelfs trommelremmen achteraan tot 2001...
|
08 maart 2007 19:07 |
|
|
Teun
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en 911 3.0 SC
|
Het is vandaag weer een mooie dag geweest en wat lees je..............
Motorrijder verongelukt op afrit A58
Uitgegeven op donderdag 08 maart 2007 om 19:18:35
(Novum) - Een nog onbekende motorrijder is donderdag verongelukt in het Noord-Brabantse Gilze. Alles wijst vooralsnog op een eenzijdig ongeluk, meldt de politie.
Het ongeluk gebeurde rond 18.10 uur toen de motorrijder op de snelweg A58 ter hoogte van de afrit Gilze-Rijen onderuitging. De politie is bezig met een technisch onderzoek.
[Copyright 2007, Novum]
_________________________________________ 991.2 GT3 (handbak), 964 Carrera 2 en TVR Griffith 5.0
|
08 maart 2007 20:54 |
|
|
shaggy
ex 964 c4 '89 zwart
997 c2 zwart
|
bij veel voertuigen auto of motor maakt niet uit is de chauffeur nog altijd de risico faktor. de motor kan heel gauw stilstaan maar als je niet durft door te knijpen heb je niks aan de nieuwste radiaal rempomp enz
voortgezette rijopleiding volgen met de auto, en cursus volgen bij motorsportschool zolder is echt een aanrader.
hetgeen je leert op het circuit kun je ook toepassen op de openbare weg, inzake kijk en remtechniek snelheid best wat lager houden
|
08 maart 2007 21:26 |
|
|
Teun
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en 911 3.0 SC
|
Ik heb zelf destijds ook veel geoefend op (laat en hard) remmen met de Ducati maar toch is een noodstop iets anders... Je hebt dan toch de neiging ineens te hard te remmen.
Ik wist overigens niet dat de remweg van een auto korter was. Ik heb me altijd verbaasd over de enorme remkracht van m'n motor.
_________________________________________ 991.2 GT3 (handbak), 964 Carrera 2 en TVR Griffith 5.0
|
08 maart 2007 22:05 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
08 maart 2007 23:36 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
En hoeveel autobestuurders zijn er gisteren in Nederland omgekomen De kans is dan nog groot dat de motorrijder niet omgekomen is door de val op zich, maar door de infrastructuur die vooral voorzien is op onze blikkenkoekentrommels ipv op motorrijders.
Heel veel dodelijke verkeersslachtoffers hadden kunnen voorkomen worden door een beter infrastructuur.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
09 maart 2007 8:16 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Dit is een reactie op de reactie van Jort, die verwijderd is terwijl ik deze een het typen was
Je begrijpt best wel wat ik bedoel.
Als een wagen een klein slippertje maakt, word hij netjes opgevangen door de vangrail. Wanneer een motorrijder dit voorheeft, zelfs als het niet zijn fout is (oliespoor, grindafval van het werfverkeer, koelvloeistof enz.) wordt hij dikwijls met zijn hoofd tegen de paaltjes van een vangrail gecatepulteerd met een nekbreuk en door of verlamming als gevolg.
Onze wegeninfrastructuur is puur gericht op autoverkeer, ondaks dat de motorrijders ook belastingen betalen.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
Laatst bijgewerkt door ppp 356 op 09 maart 2007 10:34, in totaal 1 keer bewerkt.
|
09 maart 2007 9:59 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
|
09 maart 2007 10:21 |
|
|
Jort
Groningen
|
Beetje zinloze mosterd na de maaltijd
_________________________________________ Tjolk.
|
09 maart 2007 12:03 |
|
|
Riccio4S
996 4SGrubbenvorst
|
tijd om mijn visie te posten, denk ik. Als oer-motorrijder (ben ik bij 16j begonnen, pakweg 30 jaar van gemak, ellende, en ernstige ongelukken) kan ik gemakkelijk zeggen dat een motor (maak niks uit welke) is veeeeeel gevaarlijker dan een auto.
Je kan ook van stilstand vallen (recent gebeurt).
Ik zie meer en meer onervare mensen op een zonnig zondag morgen op een krachtig motor rijden. Vaak middellijf welvarende mensen.
Het maakt niks uit hoe goed of slecht de remmen, de banden, het gewicht-PK ratio, je risk jouw leven elke minuut.
Daarom motorrijden is zo aantrekkelijk, is dat "kick" !!!, wel bekend gevoel bij Porsche bezitters dat nog steeds zoeken voor sterk argumenten als iemand durft hun keuze van auto kritiseren (zie andere recente topics op PF).
Mijn best advies aan een nieuwe (motario)komer: denk goed van tevoren, rij met ervaren mensen, en blijf bescheiden in jouw evaluatie van jouwzelf en jouw rijstijl........
_________________________________________ crazy italian........
|
10 maart 2007 11:52 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Eindelijk gelegenheid om als TS bij te lezen, maar met als slagroom op het toetje de laatste woorden in de reactie hierboven.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
10 maart 2007 14:05 |
|
|
shaggy
ex 964 c4 '89 zwart
997 c2 zwart
|
als nieuwtje met ervaren rijders gaan rijden kan ook grote risico's opleveren.
als je met een groepje sportief gaat rijden kan de nieuwkomer de bochten nog niet snel genoeg nemen, hij of zij probeert toch te volgen met als gevolg valpartijen of andere schade.
ken verschillende voorbeelden
|
10 maart 2007 17:56 |
|
|
Riccio4S
996 4SGrubbenvorst
|
(edit door paSCal: Volledige quote van bovenstaande post verwijderd!)
niet eens, Shaggy. Ervaren rijders weten wel wat je kan of niet kan doen.
Af en toen laten zien wat mogelijk is is een goede prik: je leer dat je nog niet goed ben, en je leer om respect te toonen!
Veel erger als iemand voor je een verkeerd bocht neemt: slecht voorbeelden zijn dodelijk!
_________________________________________ crazy italian........
|
10 maart 2007 18:22 |
|
|