Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 18:18

Antwoord op onderwerp  [ 76 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Speeltuin voor grote jongens m/v 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Groningen
Bericht 
911-lover schreef:
Een moto met het remvermogen van een overjarige MPV :shock:
Met welke moto heb jij gereden :?:

Het is een feit dat de gemiddelde middenklasser tegenwoordig sneller stilstaat vanaf 100 dan een snelle motor.
35 á 36 meter is voor een simpele auto (denk aan een Clio-tje of Modusje) geen uitzondering meer. Maar voor de vergelijking even een overjarige MPV: Scénic 2003: 40 meter (2005 versie: 39 meter). Opel Zafira 1999: 39,8 meter. Mazda Premacy 1999: 40,6 meter

Een beetje snelle motor mag blij zijn als dat onder de 40 meter zit. Kawasaki Ninja ZX-10R 2006: 40 meter. Kawasaki ZZR 1400 (ZX-14) 2006: 41,5 meter. Voor auto's achterhaalde waarden.

08 maart 2007 1:31
Profiel
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
911-lover schreef:
paSCal schreef:
Overigens, dat "door de voorganger kijken" heb je met de auto net zo goed als met de motor, dus dat verschil is er niet zo.

Maar in de wagen zit jij aan de kant van de middenstreep.
een moto die in het midden of rechts rijdt niet.
Vandaar dat dit geen vergelijk is .
Rij met je LHD maar eens in GB rond of een RHD hier en je snapt wat ik bedoelde (en ook Giorgio en waarschijnlijk meer mensen die wel hopen kilometers op de moto hebben afgelegd)
Maar zoals steeds staan de beste stuurlui ..... :cheesy:

Ik weet niet hoe jij met de wagen rijdt, maar als je bekijkt waar de stoel staat van een Porsche, en je rijd mooi in het midden van de rijbaan, zal je als betuurder veel dichter tegen de middenas van de rijstrook zitten dan tegen de middenas van de rijbaan.

Beste stuurlui staan aan wal, niet oordelen voor je de geschiedenis van de mensen goed kent.
Heb denk ik wel genoeg ervaring met de gevaren van een motorfiets.

Pascal schreef:
Als ik nu in deze tijden in de spits zie wat voor motorrijders er rondrijden, mogen ze van mij per direct motoren verbieden in het verkeer. Die ()*&#$#@ die tussen de rijstroken doorrijden, als het verkeer gewoon 30-50 rijdt.... Elke idioot weet dat auto's dan continu zitten te wisselen van baan, "omdat die andere sneller gaat"... Echt, als je dan nog auto's voorbij gaat zitten rijden, ben je wat mij betreft echt gewoon STOM bezig...

Beetje het verhaal van de pot en de ketel :roll:
Dus de motorrijders zijn de ()*&#@, maar aan de bestuurders van de heilige koeien die nodeloos zonder in hun speigels te kijken van rijstrook wisselen in een file is niets fout :? :?
50 begint ik al snel te vinden, maar 30 moet best kunnen als iedereen een beetje rekening houdt met de andere :idea:

911-Lover schreef:
Een moto met het remvermogen van een overjarige MPV
Met welke moto heb jij gereden

Ken niet de juiste remafstanden zoals Jort, maar weet wel dat een motorrijder het bij een noodstop, meestal moet afleggen tegen een auto, de meeste zijn al blij dat ze recht blijven op zulke momenten.
En er is een verschil tussen een remmentest en een effectieve noodstop.

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.

08 maart 2007 7:55
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
997 GT3
Kempen, Belgie
Bericht 
Mijn baanmotor staat te koop, ik vind het vandaag erg gevaarlijk geworden om met de motor toeristisch te toeren. Heeft niks met de motor of met mezelf te maken, maar het verkeer rondom is erg druk geworden.

Ik voel me veiliger aan 230km/h, laat in de remmen duikend, met de circuitmotor, op circuit, dan aan 50km/h in het doorsnee Vlaamse dorp.

Tot een tijdje terug kon je nog wel van een speeltuin spreken als je het over de Ardennen had, de bochtjes aan elkaar rijgen was er echt leuk. Maar nu op de betere zonnige lentedag, is het daar een file van motoren. De lol is er een beetje af, daarom mag de baanmotor (een VFR800) weg.

08 maart 2007 8:53
Profiel
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Ik was ook verwonderd van de remafstanden die Jort aangeeft.
Het zal zeker kloppen doch gevoelsmatig had ik toch een andere indruk.
Als mijn 4 pistons klauwen voor en 2 pistons achter ingrepen van mijn 200kg zware moto (ter vergelijk de 968CS heeft hetzelfde soort remmen maar weegt leeg 1307kg) deden die toch een verbazend werk en stond ik (natuurlijk samengaand met terugschakelen) erg snel stil (die paar keren dat ik het echt moest) . Met de moto rechthouden had ik niet zozeer een probleem. Eerder met de passagier die dan ineens in mijn nek zat :twisted: :wink:

Laatste update 22/10/2013

08 maart 2007 13:51
Profiel WWW Facebook 
Groningen
Bericht 
Verschil zit hem in het contact met de weg (grip).

Bij een motor is de zithouding ook anders (relatief hoog en voorover) en krijgen je armen meer te verwerken, waardoor een motor gevoelsmatig misschien harder remt.

08 maart 2007 14:00
Profiel
PorscheForum Rakker
997 GT3
Kempen, Belgie
Bericht 
Jort schreef:
Verschil zit hem in het contact met de weg (grip).

Was ook mijn eerste gedachte, want dat is zeker zo voor wat betreft de bochtensnelheid. Maar hoe verklaar dan je dat een motor sneller kan accelereren dan een middenklasse wagen (waar je toch ook met gripgrenzen wordt geconfronteerd) en trager kan afremmen (alles op basis van 'gemiddelden natuurlijk)?

08 maart 2007 14:08
Profiel
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Hier heeft hij dan weer het grote voordeel van het gewicht/pk verhouding.

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.

08 maart 2007 14:11
Profiel WWW
Groningen
Bericht 
rafv schreef:

Was ook mijn eerste gedachte, want dat is zeker zo voor wat betreft de bochtensnelheid. Maar hoe verklaar dan je dat een motor sneller kan accelereren dan een middenklasse wagen (waar je toch ook met gripgrenzen wordt geconfronteerd) en trager kan afremmen (alles op basis van 'gemiddelden natuurlijk)?

Vergeet niet dat het remvermogen van de gemiddelde middenklasser zich zou vertalen in meer dan duizend pk.

De gemiddelde middenklasser heeft alleen de eerste meters last van grip als beperkende factor bij het accelereren. Simpelweg te weinig vermogen. Bij supercars zie je dat 0-100 (op straatbanden) ongeveer bij 3,2-3,4 sec zijn minimum kent, tenzij 4WD (Veyron). Tot 100 km/u wielspin indien gewenst. Bij motoren is dat niet heel anders, die worden ook beperkt tijdens acceleratie, alhoewel die meer de neiging hebben om achterover te slaan.. :wink:

Maar er zijn uiteraard meer factoren, zoals gewichtsverplaatsing. Relatief (in verhouding tot totaalgewicht) verplaatst zich bij de motor meer gewicht naar het achterwiel (is meer tractie) tijdens acceleren, dan bij een auto. Dat heb je bij remmen uiteraard ook, maar dan heeft de auto ook nog iets aan zijn remmen op de achterwielen, de motor in een grenssituatie minder en een motor duikt meestal ook meer in zijn veren (verloren energie tijdens remmen). Alhoewel dat laatste bij een middenklasser uiteraard ook aan de orde is, maar die heeft doorgaans wel voordeel van moderne antiduikgeometrie in de ophanging.

Het hier bekende TG filmpje met een vergelijking tussen de Yamaha R1 en 996 4(S?) laat dat ook zien. De 911 kan veel later remmen, ook op punten waar het snelheidsverschil niet groot of niet aanwezig is. En helaas.. de gemiddelde middenklasser remt tegenwoordig niet veel minder hard (ietsje) dan een 911. Laatstgenoemde uiteraard wel veel consistenter (veel minder fading).

Persoonlijke denk ik dat als alle motorrijders zich hiervan bewust zouden zijn (afgezet tegen het accelererend vermogen), er zich een hoop minder ongelukken zouden voordoen.

08 maart 2007 14:19
Profiel
Bericht 
Dit zijn eindeloze discussies waar je nooit uit komt. De motorrijder verwijt de autorijder daarvan en de autorijder de motorrijder weer hiervan.

Pfff, motor of Porsche, het gaat er toch om dat je geniet? Geef mij maar een Electric Glide of een Fatboy (kom alleen niet met m'n voetjes op de grond :D ), daar kun je ook van genieten. Maar van bochtjes pakken in je Porsche ook. Tolerantie is zoals bij zoveel andere situaties the "key word". Erger me wel eens aan zo'n motorrijder, maar ook wel eens aan een A8...

Ja, bochtjes pakken wordt steeds moeilijker, dat zagen we wel aan de rit bij Apeldoorn, vorig jaar. Over die dijkjes. Barstensvol met fietsers, scooters, motorrijders ... de speeltuin wordt helaas steeds kleiner. Zowel voor de gepassioneerde auto- als motorrijder. En mocht er eens een locatie met ruimte zijn, dan staat Koosje er weer met z'n cameraatje ...

08 maart 2007 18:19
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Lydia schreef:

Pfff, motor of Porsche, het gaat er toch om dat je geniet? Geef mij maar een Electric Glide of een Fatboy (kom alleen niet met m'n voetjes op de grond :D ),

.

Lydia, als ik me goed herinner, ben je niet kleiner dan ik 1.66m en zelfs ik kom makkelijk met mijn voetjes aan de grond op een Fatboy.

08 maart 2007 18:33
Profiel WWW
Bericht 
Dat herinner je je dan toch fout, want ik ben 1.59 m ... Zal wel door mijn hakjes komen :D

08 maart 2007 18:40
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Motolaarsjes kopen met hakjes :wink:

08 maart 2007 18:44
Profiel WWW
PF #911
België
Bericht 
Jort schreef:
Het is een feit dat de gemiddelde middenklasser tegenwoordig sneller stilstaat vanaf 100 dan een snelle motor.

Jort heeft hierin gelijk, heb ooit eens een vergelijkende remtest gezien tussen de eerste generatie Toyota Avensis en een Yamaha R1. De Toyota won dit met gemak. Waarvan ik toch enorm was geschrokken, want thuis hebben we zo'n Avensis gehad en de remmen zijn hier altijd een zwak punt bij geweest (ook vaak aangehaald in allerlei magazines) met nog zelfs trommelremmen achteraan tot 2001...

08 maart 2007 19:07
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en 911 3.0 SC
Bericht 
Het is vandaag weer een mooie dag geweest en wat lees je..............

Motorrijder verongelukt op afrit A58
Uitgegeven op donderdag 08 maart 2007 om 19:18:35

(Novum) - Een nog onbekende motorrijder is donderdag verongelukt in het Noord-Brabantse Gilze. Alles wijst vooralsnog op een eenzijdig ongeluk, meldt de politie.

Het ongeluk gebeurde rond 18.10 uur toen de motorrijder op de snelweg A58 ter hoogte van de afrit Gilze-Rijen onderuitging. De politie is bezig met een technisch onderzoek.

[Copyright 2007, Novum]

08 maart 2007 20:54
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 964 c4 '89 zwart 997 c2 zwart
Bericht 
bij veel voertuigen auto of motor maakt niet uit is de chauffeur nog altijd de risico faktor. de motor kan heel gauw stilstaan maar als je niet durft door te knijpen heb je niks aan de nieuwste radiaal rempomp enz
voortgezette rijopleiding volgen met de auto, en cursus volgen bij motorsportschool zolder is echt een aanrader.
hetgeen je leert op het circuit kun je ook toepassen op de openbare weg, inzake kijk en remtechniek :) snelheid best wat lager houden :D

08 maart 2007 21:26
Profiel
PorscheForum Rakker
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en 911 3.0 SC
Bericht 
Ik heb zelf destijds ook veel geoefend op (laat en hard) remmen met de Ducati maar toch is een noodstop iets anders... Je hebt dan toch de neiging ineens te hard te remmen.

Ik wist overigens niet dat de remweg van een auto korter was. :idea: Ik heb me altijd verbaasd over de enorme remkracht van m'n motor.

08 maart 2007 22:05
Profiel
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Teun schreef:
Een nog onbekende motorrijder is donderdag verongelukt in het Noord-Brabantse Gilze.

The GhostRider :?:

Laatste update 22/10/2013

08 maart 2007 23:36
Profiel WWW Facebook 
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Teun schreef:
Het is vandaag weer een mooie dag geweest en wat lees je..............

Motorrijder verongelukt op afrit A58
Uitgegeven op donderdag 08 maart 2007 om 19:18:35

(Novum) - Een nog onbekende motorrijder is donderdag verongelukt in het Noord-Brabantse Gilze. Alles wijst vooralsnog op een eenzijdig ongeluk, meldt de politie.

Het ongeluk gebeurde rond 18.10 uur toen de motorrijder op de snelweg A58 ter hoogte van de afrit Gilze-Rijen onderuitging. De politie is bezig met een technisch onderzoek.

[Copyright 2007, Novum]

En hoeveel autobestuurders zijn er gisteren in Nederland omgekomen :roll: De kans is dan nog groot dat de motorrijder niet omgekomen is door de val op zich, maar door de infrastructuur die vooral voorzien is op onze blikkenkoekentrommels ipv op motorrijders. :idea:

Heel veel dodelijke verkeersslachtoffers hadden kunnen voorkomen worden door een beter infrastructuur.

09 maart 2007 8:16
Profiel WWW
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Dit is een reactie op de reactie van Jort, die verwijderd is terwijl ik deze een het typen was :roll:

Je begrijpt best wel wat ik bedoel. :roll:

Als een wagen een klein slippertje maakt, word hij netjes opgevangen door de vangrail. Wanneer een motorrijder dit voorheeft, zelfs als het niet zijn fout is (oliespoor, grindafval van het werfverkeer, koelvloeistof :mrgreen: enz.) wordt hij dikwijls met zijn hoofd tegen de paaltjes van een vangrail gecatepulteerd met een nekbreuk en door of verlamming als gevolg.
Onze wegeninfrastructuur is puur gericht op autoverkeer, ondaks dat de motorrijders ook belastingen betalen.

Laatst bijgewerkt door ppp 356 op 09 maart 2007 10:34, in totaal 1 keer bewerkt.

09 maart 2007 9:59
Profiel WWW
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
ppp 356 schreef:
Heel veel dodelijke verkeersslachtoffers hadden kunnen voorkomen worden door een beter infrastructuur.

Inderdaad :!:

Ben overigens van mening dat het geen kwaad zou kunnen om elke automobilist verplicht 'n aantal motorrijlessen te laten nemen :arrow: kunnen ze nog 'n hoop van leren :wink:

De MAGis in Nederland overigens al jaren bezig om de infrastructuur aangepast te krijgen :arrow:

Citaat:
Specifiek voor motorrijders is Verkeer en Waterstaat bezig de veiligheid te verbeteren door het verbieden, weghalen of verplaatsen van objecten langs de weg. Zo worden lantaarnpalen verplaatst van de buitenbocht naar de binnenbocht.

Daarnaast worden er proeven gedaan met een veiliger ‘opvangconstructie’. Als een motorrijder onderuit gaat, is een botsing met een vangrail gevaarlijk. Een mogelijke oplossing is het monteren van een extra plank onder de huidige geleiderailconstructie. Op dit moment brengt Verkeer en Waterstaat in samenwerking met de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) en de Motorrijders Actie Groep (MAG) extra gevaarlijke op- en afritten in kaart. Hier zullen deze ‘motorfietsvriendelijke’ vangrails worden aangebracht.

De MAG bemoeit zich geregeld met verkeersveiligheid van motorrijders. In 2005 voerde de groep met succes actie tegen wat zei noemen ‘de eiersnijder’. Daarmee wordt bedoeld een geleiderail die bestaat uit kabels. Bij een ‘schuiver’ met een motor zou dat tot extra gevaarlijke situaties kunnen leiden.

Als u feiten en cijfers wilt kennen over motorrijden en verkeersongevallen, zoekt u dan op de website van SWOV Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid.

09 maart 2007 10:21
Profiel WWW Facebook 
Groningen
Bericht 
ppp 356 schreef:
Dit is een reactie op de reactie van Jort, die verwijderd is terwijl ik deze een het typen was :roll:

Beetje zinloze mosterd na de maaltijd :mrgreen:

09 maart 2007 12:03
Profiel
PorscheForum Rakker
996 4S
Grubbenvorst
Bericht 
tijd om mijn visie te posten, denk ik. Als oer-motorrijder (ben ik bij 16j begonnen, pakweg 30 jaar van gemak, ellende, en ernstige ongelukken) kan ik gemakkelijk zeggen dat een motor (maak niks uit welke) is veeeeeel gevaarlijker dan een auto.
Je kan ook van stilstand vallen (recent gebeurt).
Ik zie meer en meer onervare mensen op een zonnig zondag morgen op een krachtig motor rijden. Vaak middellijf welvarende mensen.
Het maakt niks uit hoe goed of slecht de remmen, de banden, het gewicht-PK ratio, je risk jouw leven elke minuut.
Daarom motorrijden is zo aantrekkelijk, is dat "kick" !!!, wel bekend gevoel bij Porsche bezitters dat nog steeds zoeken voor sterk argumenten als iemand durft hun keuze van auto kritiseren (zie andere recente topics op PF).
Mijn best advies aan een nieuwe (motario)komer: denk goed van tevoren, rij met ervaren mensen, en blijf bescheiden in jouw evaluatie van jouwzelf en jouw rijstijl........ 8)

10 maart 2007 11:52
Profiel
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Eindelijk gelegenheid om als TS bij te lezen, maar :roll: met als slagroom op het toetje de laatste woorden in de reactie hierboven. :shock: ;)

10 maart 2007 14:05
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 964 c4 '89 zwart 997 c2 zwart
Bericht 
als nieuwtje met ervaren rijders gaan rijden kan ook grote risico's opleveren.
als je met een groepje sportief gaat rijden kan de nieuwkomer de bochten nog niet snel genoeg nemen, hij of zij probeert toch te volgen met als gevolg valpartijen of andere schade.
ken verschillende voorbeelden :shock:

10 maart 2007 17:56
Profiel
PorscheForum Rakker
996 4S
Grubbenvorst
Bericht 
(edit door paSCal: Volledige quote van bovenstaande post verwijderd!)

niet eens, Shaggy. Ervaren rijders weten wel wat je kan of niet kan doen.
Af en toen laten zien wat mogelijk is is een goede prik: je leer dat je nog niet goed ben, en je leer om respect te toonen!
Veel erger als iemand voor je een verkeerd bocht neemt: slecht voorbeelden zijn dodelijk!

10 maart 2007 18:22
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 76 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende