Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 21:25



Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 
Check Engine lampje op 993TT 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 4S / 993 TT
Bericht Check Engine lampje op 993TT
Net de 993TT uit gelaten in het Brabantse landschap, rijd een industrieterrein op, stevig accelererend. poing, "Check Engine" lampje.

Bah, spelbederver...

Motor uit, Motor aan. Lampje blijft...

Boekje lezen, OBD-2 "Abgasüberwachungssystem". Mogelijk Lambda sonde of luchtmassameter. Nu ben ik zelf nogal ongeduldig en wil ik weten wat er aan de hand is. Schijnbaar zijn er meerdere gradaties "brandend CEL" en "knipperend CEL" dat laatste is helemaal niet goed. Bij de (Amerikaanse?) 964 kan je de fout code uitlezen dmv. knippercodes. Bij de 993TT gaat dit niet, en een Bosch Hammer heb ik ook niet. Een speurtochtje op het web vertelde mij dat dit ook kan komen door 'slechte' benzine en daardoor pingelen van de motor. De ECU bewaakt dit en past het ontstekingstijdstip dan aan. Nu heb ik vorige week in Dld. 100 octaan VPower getankt van Shell. Ik vroeg me af of hierin een relatie zou kunnen bestaan. (ofschoon dit eerder beter dan slechter zou zijn voor een 993TT). Eigenlijk wil ik gewoon de ECU resetten en kijken het CEL lampje weer gaat branden. Is dit te doen om de accupool los te halen, heeft dit verder nog consequenties ? (afgaande op de theorie dat de ECU 'leert' tijdens het rijden). Of blijft de fout code gewoon opgeslagen en gaat hij direct weer branden zodra ik de motor start?

Rijdt de auto zolang het lampje brandt ook in de zgn. 'Notlauf'? (met max. 0,5 bar boost?)

Veel vragen, maar ik hoor graag jullie ervaringen...

bvd,

Sander


11 maart 2007 16:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 4S / 993 TT
Bericht 
Heb vanmiddag een tijdje de accu pool losgehaald. Kan de ECU weer opnieuw leren. Lampje is nu weer uit, als hij weer aangaat laat ik hem uitlezen. Rijdt toch veel fijner als er geen lampjes branden. Blijf toch benieuwd of het misschien toch met de 100 / 98 octaanmix te maken heeft.


12 maart 2007 23:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997
Rosmalen
Bericht 
Zou kunnen zijn, Sanhi.

Hoewel ik vaak octaan 100 heb getankt, heb ik nog nooit een dergelijk probleem gehad.

Bij herhaling zou ik hem zeker 'uit laten lezen'.


13 maart 2007 8:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
Je rijdt een 993TT, die heeft een engine management systeem voor een motor die nieuwe waarschijnlijk zo rond de 35,000 euro kost als het al niet meer is, en dan ga jij liggen kloten met de accupolen om het lampje maar uit te krijgen, je kunt het lampje er ook uit halen dan brandt ie ook niet.

Zou maar naar de dealer gaan en laten uitlezen, kost misschine een paar tientjes maar dan weet je in ieder geval of het serieuze problemen zijn, dat lampje zit er niet voor niks....
_________________________________________
Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present


13 maart 2007 8:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Ik was net het zelfde aan het denken als Marcel.
:roll: :roll: :bang:
_________________________________________
Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.


13 maart 2007 9:14
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 964 Porsche Cayenne Turbo Marbella
Bericht 
Het is zowiezo opvallend dat er vragen worden gesteld over problemen aan de Porsche waarvan je denkt, ik had de auto gelijk weggebracht ter controle.
Vragen als er ligt een plas olie, hij rookt enorm, lampje blijft branden of hij maakt een gek geluid in plaats van de auto gelijk te laten nakijken word er zelf gesleuteld, maar dat kan ook aan mij liggen omdat ik de ballen verstand heb van de techniek. :D Bij een oud opeltje oid kan ik mij dat nog voorstellen, maar bij een kostbare toch wat minder.
_________________________________________
Create your own future


13 maart 2007 9:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster '98; daarvoor 911 3.0 en 3.2
Bericht 
Ik weet niet of de cheque engine juist dezelfde functie controleert als bij de boxster.
Ik heb namelijk hetzelfde voor gehad. Twee maal laten uitlezen, maar telkens begon het lichtje terug te branden. Toen luchtmassameter en bobijntjes laten vervangen en nooit meer gebeurd!


13 maart 2007 9:44
Profiel
Bericht 
Robert911 schreef:
in plaats van de auto gelijk te laten nakijken word er zelf gesleuteld


Kijk Robert911, je hebt mensen met vrij nieuwe Porsches en je hebt er die voor de oudjes gaan (de oer Porsche) Ik zelf ben ook zo iemand, electronica hoeft voor mij niet, (het is altijd wat) ik heb altijd al dagenlijks met een old-timer of bijna old-timer gereden, en als je je dan ook nog wat verdiept in de techniek is dat leuk. En zo'n hobby van meerdere oude auto's kost geld, meer dan een maandsalaris, dus als ik op die manier geld kan besparen door het onderhoud zelf te doen, doe ik dat, plus leer ik de in en outs van een Porsche kennen en de Porsche zelfs te verbeteren op bepaalde zaken, door b.v. een motorrevisie te doen bespaar ik zo'n 6000 euro, en dat is toch geld vindt ik, we kunnen niet in ieder zijn buideltje kijken, en er zullen hier best mensen zijn die een Porsche hebben maar ook nog een gezin hebben, en kan mij dan voorstellen met de prijzen Van Porsche dat je eerst het probleem via dit forum of kennissen probeert op te lossen.


13 maart 2007 10:14
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Robert911 schreef:
Het is zowiezo opvallend dat er vragen worden gesteld over problemen aan de Porsche waarvan je denkt, ik had de auto gelijk weggebracht ter controle.
Vragen als er ligt een plas olie, hij rookt enorm, lampje blijft branden of hij maakt een gek geluid in plaats van de auto gelijk te laten nakijken word er zelf gesleuteld, maar dat kan ook aan mij liggen omdat ik de ballen verstand heb van de techniek. :D Bij een oud opeltje oid kan ik mij dat nog voorstellen, maar bij een kostbare toch wat minder.


Ben ik niet helemaal mee akkoord. Er zijn genoeg mensen die de kennis hebben om zelf aan hun wagen te sleutelen. Maar een waarschuwingslamp van een motor die door een computer dient uitgelezen te worden, zou ik nimmer of te nooit negeren. Zelfs niet als ik de technische vardigheden moest hebben om zelf aan mijn wagens te sleutelen.

Het is niet omdat het een Porsche is dat er niet zelf aan gesleuteld kan worden. Heb zelf genoeg mensen in mijn kennissen kring die zelf hun 356 motor reviseren. Daar zijn er bij die het enorm goed doen, en er zijn erbij die er niets van bakken.

Zelfkennis is volgens mij het belangrijkste voor hobbysleutelaar :wink:
_________________________________________
Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.


13 maart 2007 10:45
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
cabrio wim schreef:
Robert911 schreef:
in plaats van de auto gelijk te laten nakijken word er zelf gesleuteld
ik heb altijd al dagenlijks met een old-timer of bijna old-timer gereden, en als je je dan ook nog wat verdiept in de techniek is dat leuk. (...) als ik op die manier geld kan besparen door het onderhoud zelf te doen, doe ik dat (...) we kunnen niet in ieder zijn buideltje kijken (...) en kan mij dan voorstellen met de prijzen Van Porsche dat je eerst het probleem via dit forum of kennissen probeert op te lossen.

Is dat leuk of vind jij dat leuk :?: :wink:
Het onderhoud zelf doen kan vanwege het besparen van geld en/of omdat je het leuk vindt. Niet iedereen heeft echter dezelfde kwaliteiten. De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan. :idea:

Het zelf er zoveel mogelijk aan sleutelen kan ik overigens wel begrijpen, maar ik ben het ook met de opmerking van Robert eens. Het zelf sleutelen is pas aan de orde na een goede analyse, die gezien de vraag blijkbaar niet zelf kan worden gedaan, en kan dan altijd nog. Het is maar de vraag of je bent geholpen met goed bedoelde analyses op afstand, vaak op basis van onvolledige beschrijving van het probleem, door leken als je niet van de wal in de sloot wilt geraken.
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


13 maart 2007 11:09
Profiel
Bericht 
@ EriC4C, mijn stelling was iets anders bedoeld, electronica afblijven en uit laten lezen, natuurlijk kan je dat niet zelf, reageerde alleen op de regel van Robert 911 omdat hij ook nog andere zaken vermelde.


13 maart 2007 11:50
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
:thumleft: 2x
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


13 maart 2007 12:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997S
Belgische kust
Bericht 
Mijn reflex, als complete motorenleek, is toch om meteen naar het Porsche Centre te bellen voor een dringend nazicht.

Het lijkt mij zelfs evident om een mogelijk probleem zo snel mogelijk door een professioneel te laten nakijken, vooral om erger te voorkomen.

Sluit me dus aan bij Marcel en Paul op dit punt :wink:


13 maart 2007 13:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht 
Marcel schreef:
en dan ga jij liggen kloten met de accupolen om het lampje maar uit te krijgen.


heb je dan ook niet het risico dat de foutcode (of die nu vals alarm heeft gegeven of niet) wordt gewist als de accu een tijd afgekoppeld is geweest, zodat deze niet meer kan uitgelezen worden door de garage

(been there, done that, will never do it again :oops: )
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


13 maart 2007 13:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 4S / 993 TT
Bericht 
Ho Ho! Ik ben natuurlijk niet helemaal achterlijk, heb direct informatie in gewonnen. Het aanspringen van het Check Engine lampje betekent niet automatisch dat je blok uit elkaar springt. (Volgens een deskundige garagemedewerker). Ik ben rustig naar huis gereden, radio uit, luisteren. Geen rare geluiden. Thuis aangekomen rustig handleiding gelezen, daarin wordt onderscheid gemaakt tussen een knipperende CEL en een brandende CEL. Knipperende CEL is 'Notlauf' en dus direkt Werkstatt besuch. Brandende CEL betekent dat een bepaalde parameter de 'tolerantie' grenzen heeft overschreden. Dit kan uitstoot zijn geweest, of een misfire. Heb gisteren meer dan 100km gereden, en het lampje is nog niet aan gegaan. Gebeurt dit wel, dan garage... Bovendien zie ik niet in wat het tijdelijk afkoppelen van de accu als 'schade' aan de auto zou moeten opleveren. Integendeel het geeft mij wel een goed gevoel als ik de ECU van scratch de parameters kan laten leren op de brandstof die ik normaliter tank. Als nou blijkt dat een lambda sonde of een lucht massa meter echt stuk is, dan gaat het lampje binnenkort wel weer branden...

Foutcodes prima. Mijn Benz heeft me ook wel eens gealarmeerd over een kapot remlicht van de aanhanger, dit terwijl ik niet eens een trekhaak heb.

Niet dat ik niet geloof dat die elektronica niet deugt, maar ik raak ook niet direkt in paniek.

Grt,

Sander (die wel hekel heeft aan brandende lampjes...)


13 maart 2007 22:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2C (1991) Oak Green
Noordwijk ZH
Bericht 
Hoi Sanhi,

Na je stuk gelezen te hebben ben ik eens wat gaan speuren op verschillende fora in met name de USA. Er wordt daar wel geschreven over het probleem en ik kom ook regelmatig de term 'verkoling' tegen. Dit wordt door verschillende auteurs geweten aan een hoog olieverbruik (1 liter per 1500km ben ik tegengekomen als 'grenswaarde' om je zorgen te maken).

Veel olieverbruik problemen worden toegeschreven aan 'zwakke' klepgeleiders in de 911 motoren tussen 1985 en 1999.

Veel Check Engine problemen in de USA worden veroorzaakt door een soort van terugvoer systeem van onverbrande gassen in verband met milieueisen. Hier hebben wij in Europa geen problemen mee.

Er wordt ook geschreven dat de lamp na twee 'goede' ritten zonder storing weer uit zou moeten gaan. Geen idee of dit echt zo is.

Waarschijnlijk ben je zelf ook al op zoek geweest. Zo niet, de meeste hits kreeg ik op google met 993TT CEL.

Kortom, ik ben geen specialist, maar kon wel veel vinden over het probleem.

Ik hou het in de gaten, omdat ik ook in de 'risicogroep' zit.
_________________________________________
"Do or do not... there is no try."


13 maart 2007 23:49
Profiel
Bericht 
:roll: :shock:

Verbaas me dat men gewoon blindelings gaat zitten "klussen" wanneer een CEL brandt bij een dure turbo-motor. Zoals Marcel zei kun je net zo goed de lampen eruit halen.
Ze zitten er niets voor niets en gaan niet zomaar aan.
Ik zou voor de zekerheid naar de Porsche garage gaan en het vervolgens koppelen aan de computer en alle parameters checken om ERGER te voorkomen :idea:

Weet je in ieder geval zeker of er wel of niet iets ernstigs aan de hand is!
Ook rij je daarna met een gerust gevoel in je achterhoofd als alles goed blijkt te zijn!


14 maart 2007 10:55
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Vind het helemaal niet zo gek, wat Sander heeft gedaan :!:
Maar ik behoor dan ook bij de groep die wel iets snapt van de techniek 8) of dat denkt
EN zich ook niet gelijk gek laat maken door 'een' lampje, maar er wel direct op reageert :idea:

En in dat opzicht had ik het anders gedaan: niet eerst naar huis gereden, maar eerst 'ter plaatse' de handleiding gelezen over de verklaring en hoe te handelen wanneer deze lamp aan gaat :oops:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


22 maart 2007 10:28
Profiel
PorscheForum Rookie
Dordrecht
Bericht 
Wat een ophef zeg over een CEL.

Ik begrijp dat iedereen uitgaat van z'n eigen kennis van motoren en elektronica en dit een rare stap vindt, maar wat Sander heeft gedaan is zo gek nog niet!

==>

Wat de dealer doet is de storing uitlezen en de CEL resetten, daarna kijken of hij terugkomt (afhankelijk van de aard van de melding natuurlijk). In feite heeft Sander deze stap nu zelf gedaan. Niks om je druk over te maken. Als het ernstig was, zou de CEL direct terugkeren, al dan niet knipperend.

De 993tt ECU is geavanceerd genoeg om hem in de noodloop te gooien als er echt iets fout dreigt te gaan.


30 maart 2007 18:09
Profiel Facebook  ICQ 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Om die knul direct af te fakkelen omdat hij een lampje heeft gereset is m.i. BS. 95%+ van de tijd is het inderdaad een onzin puntje: een aarde is ergens gecorrodeerd en de spanning valt buiten de tolerantie terwijl er in het echt niks mee aan de hand is. Of sterker nog: het is zo'n standaard 'je moet om de zoveel km naar de garage' lampje.
Wij rijden al 10 jaar lang met een brandend lampje en er is nog NOOIT wat mis gegaan. De 928 geeft ook AL-TIJD een fout, maar we weten prima wat er aan de hand is (slechte aarde).
Maar als zo'n lampje knippert dan is er inderdaad stront aan de knikker. Lampjes zijn voor vrouwen: want die rijden door tot het blok vastloopt en constateren dan pas dat 'er iets mis is' (ja dat gebeurt vaak zat, ervaringsdeskundige...).


30 maart 2007 22:32
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 4S / 993 TT
Bericht 
De CEL is tot op heden niet teruggekeerd.. Bedankt heren voor het meedenken! Ben binnenkort wel bij de garage, maar ik weet het antwoord al..


Groet,

Sander


31 maart 2007 19:50
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 21 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jan911sc


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.