Auteur |
Bericht |
ome piet
993 C2Svechtdal
|
1e klas uitleg
_________________________________________ t beste maar weer...
|
26 jan 2007 16:47 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
ja sorry Ome Piet was je voor en kon het niet nalaten het antwoord alvast te geven
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
26 jan 2007 17:14 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
......euh..... en nou maar hopen dat een Porsche Tiptronic bak een oliepeilstok heeft.... Ik heb 'm in ieder geval nooit kunnen vinden.
Wel een 'peilglaasje' aan de zijkant van de bak zelf en dat alleen zichtbaar is als je onder de wagen staat/ligt en bovendien de motor- en bak beschermplaat verwijderd hebt.
gr.
dick
|
26 jan 2007 19:14 |
|
|
cabrio wim
|
Als de olie vuil is heeft dat toch met de spanbanden te maken, bak is dan te heet geweest, of is het door te weinig olie dat de spanbanden zijn gaan slippen, of combinatie van beiden!
Of heb ik het verkeerd voor.
Bakfilter was trouwens van S type, en die staan erom bekend dat ze dikwijls kapot gaan, dus voorzorg maatregeling.
|
26 jan 2007 19:26 |
|
|
jeroenoop
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
|
porscherulez schreef
Heb ook een tip dus zal diet draadje blijven volgen.
_________________________________________ porsche is een virus,maar je voelt je beter.
|
26 jan 2007 19:39 |
|
|
porscherulez
Porsche 912 (1966) en 911 cabrio (996)Leiden
|
I.d.d. dick, heb de hele middag naar pijlstokken gezocht maar heb alleen die lange achterin gevonden
_________________________________________ Porsche 911 Cabrio (996) C2 en '66er 912
|
26 jan 2007 21:38 |
|
|
porscherob
boxster 2.5 tiplexmond
|
bij mijn boxster tip zit er ook geen pijlstok, je moet dan de auto waterpas hebben staan stationair laten draaien en de bak mag niet warmer zijn dan 40 graden. onder op de bak draai je er een plug uit waardoor je met een speciale vulslang de olie bij kunt vullen. dit doe je net zo lang tot er olie uit het vulgat stoomt dan is het goed. maar dit wil niet zeggen dat het bij een 964 ook zo is.
langzaam/slippend optrekken duid op druk verlies (hydraulisch systeem kan geen druk opbouwen en daaardoor worden de koppelingsplaatjes niet hard genoeg angedrukt). ja er zitten meer koppelingsplaten in een tip dan in een handbak een stuk of 20
bel anders eens met ats in den haag heb ik goede ervaring mee.
|
26 jan 2007 22:28 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Probleem inmiddels opgelost?
_________________________________________ Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
|
07 feb 2007 16:22 |
|
|
porscherulez
Porsche 912 (1966) en 911 cabrio (996)Leiden
|
reparatie
Nee "Rob Herfst", de auto staat inmiddels bij een P Specialist maar is er nog niet aan begonnen. Ik laat jullie de afloop weten!
_________________________________________ Porsche 911 Cabrio (996) C2 en '66er 912
|
07 feb 2007 20:52 |
|
|
horn
PF #57
|
Sterkte.
@ jeroenoop: volgens mij is het principe van een 996 tip anders dan van een 964 tip (experts?)
@ iedereen: het is PEILstok...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
07 feb 2007 20:59 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Alle Porsches hebben deZELFDE AUTOMAAT: vloeistofkoppeling-automaat principe.
D.w.z. na de Sportomatic, en dat was nu het juist het goede idee. Toen technisch nog niet goed uitvoerbaar.
Nu komt ook Getrag snel met een DSG
Of dat nu 'TIP' heet of niet, met of zonder flippers aan het stuur of niet, 1 pot nat
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
07 feb 2007 21:47 |
|
|
horn
PF #57
|
oke. inderdaad dus mee blijven lezen Jeroen. Dank Paul.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
07 feb 2007 21:57 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Re: reparatie
Sterkte!!
_________________________________________ Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
|
08 feb 2007 1:16 |
|
|
Bert
911 3.2 cabrioHaarlem PF # 2694
|
Hé Paul mss lees ik iets verkeerd maar er is weldegelijk een zeer groot verschil tussen een "Tip" en een DSG hoor!
De "Tip" is een normale automaat die je doormiddel van electronica ook zelf mag schakelen (pookje of flippers)
DSG is een normale versnellingsbak (dus géén slip) die je zelf kan schakelen met pookje of flippers maar koppelen doet'ie zelf én je kan hem als automaat rijden.
|
08 feb 2007 18:23 |
|
|
cabrio wim
|
Ik denk dat er dan iets extra aan de bak zit, (denk ik) net als bij een overdrive van het o.j. type.
|
08 feb 2007 18:34 |
|
|
D-Dreamer
Boxster S 2001Rozenburg
|
wikipedia
DSG (afkorting van Direct Shift Gearbox) is een speciaal type automatische versnelling, ontworpen door Volkswagen.
De gebruikelijke versnellingsbak heeft één koppeling en men selecteert met behulp van de versnellingspook elke keer een andere versnelling. De DSG lijkt erg veel op een handgeschakelde versnellingsbak maar dan met een elektronische sturing. Dit laatste maakt de koppelingspedaal overbodig.
De DSG automaat heeft eigenlijk twee koppelingen, één voor de oneven versnellingen en één voor de even. Ten gevolge hiervan schakelt deze automaat niet steeds naar een andere versnelling, maar schakelt hij op de andere koppeling over. Hierdoor kan snel geschakeld worden.
Werking
Men vertrekt uit stilstand in de eerste versnelling. Ondertussen draait de tweede koppeling al mee. Wanneer er geschakeld moet worden schakelt de automaat op de tweede koppeling over en ondertussen wordt de eerste koppeling in de derde versnelling klaargezet om opnieuw snel te kunnen schakelen. En zo verder naar 4, 5 en 6.
_________________________________________ ikweetgeenleukonderschrift
|
08 feb 2007 18:38 |
|
|
Bert
911 3.2 cabrioHaarlem PF # 2694
|
De DSG-bakken zijn in het normale gebruik ook zuiniger dan een echte handbak omdat hij altijd op het meest gunstige moment overschakelt én met accelereren kun je niet meer misschakelen! enige nadeel is dat het schakelen soms wat houterig kan gaan omdat het motormanagement wat gas terugneemt vóór het overschakelen.
|
08 feb 2007 21:31 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Heren, misverstand blijkbaar: bedoelde dat Getrag nu ook gaat komen met een DSG en dat hopenlijk ook eindelijk voor Porsche ter vervanging van.....
En dat is (inderdaad en uiteraard) zeker NIET hetzelfde als een TIP
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
08 feb 2007 22:47 |
|
|
porscherulez
Porsche 912 (1966) en 911 cabrio (996)Leiden
|
Vervolg kapotte Tip
Een kleine update in dit topic over mijn problemen met de automatische versnellingsbak van mijn 964.
Na wat omzwervingen is de auto vorige week bij ATS (Automatische Transmissie Service) in Den Haag terecht gekomen waar vrijwel direct, zonder onderzoek werd geconstateerd dat het om een vervuild ATF filter ging. De kundige medewerker (waarschijnlijk eigenaar) deed deze analyse a.d.h.v. mijn verhaal en het snerpende geluid uit de bak (droogstaande pomp). Met hem afgesproken dat hij het filter zou vervangen en dat hij zou kijken of a.d.h.v. de vervuiling afgeleid kon worden waar de vervuiling precies vandaan zou komen. Zo gezegd zo gedaan.
Vandaag werd ik door hem gebeld en gaf me de volgende analyse: In het filter was duidelijk een grote hoeveelheid slijtage (frictie) materiaal terug te vinden wat duidt op een slijtend onderdeel in de bak. Waarschijnlijk de koppelomvormer of een ander frictie-onderdeel. Het betrof geen metaal, dit wordt namelijk opgevangen door een magneetje. Door het vervuilde filter kon de pomp de hydraulische druk niet meer opvoeren waardoor de "koppelingen" niet meer de druk kregen om te koppelen (althans zover ik het begrijp ).
's middags heb ik de auto direct opgehaald. Ats vertelde me nog wel dat ze me geen garanties konden geven dat de auto met het nieuwe filter een x aantal km's zou kunnen rijden. Niets bleek minder waar, na 5 km's voorzichtig tuffen stond ik, wederom met zweet op mijn voorhoofd, plots stil op de vluchtstrook van de A4 richting Amsterdam. Na ingewikkelde manoeuvres met motor afzetten en 2 minuten later weer starten (wegzakken van vloeistof waardoor filter weer vrijkomt en er tijdelijk weer druk kan worden opgebouwd) ben ik uiteindelijk thuis gekomen.
Al met al, een in mijn ogen zeer groot probleem. Morgen ga ik maar eens met de desbetreffende P specialist bellen. Bij deze specialist is de auto nl. gekocht en is tevens ook de revisie/reparatie vd bak uitgevoerd (factuur in bezit, zie eerder in dit topic). Ik ben erg benieuwd naar zijn reactie. Ik heb nb nog maar 11k met de bak gereden.......
wordt vervolgd!
PS Indien er suggesties zijn hoor ik het natuurlijk graag!!
_________________________________________ Porsche 911 Cabrio (996) C2 en '66er 912
|
01 maart 2007 0:05 |
|
|
cabrio wim
|
Filter was dus toch vuil dus denk ik toch aan het gene wat ik eerder geschreven heb, en zoals ik lees (volgens faktuur) hebben ze die niet vervangen, dus volgens mij is hij ze aan het opvreten, vandaar de vervuiling.
|
01 maart 2007 0:26 |
|
|
porscherulez
Porsche 912 (1966) en 911 cabrio (996)Leiden
|
Een kleine update:
Ik ben vorige week bij de Porsche specialist geweest die de auto heeft verkocht en die destijds (9000 km geleden) een compleet gereviseerde tiptronic heeft gemonteerd. Ik hoopte dat ik in ieder geval een stukje coulance zou krijgen maar het tegendeel was de werkelijkheid. Ondanks dat de "nieuwe" tiptronic maar 9000 km had gedraaid werd de bekende specialist niet warm of koud, nog sterker hij probeerde alles zo te draaien om maar aan te tonen dat hij er niets aan kon doen. Om een lang verhaal kort te houden: Ik reed uiteindelijk in mijn Audi (niet in de 964 helaas) weg met een zeer naar gevoel, een zogenaamd "kluitje in het riet" gevoel.
Na wat rondbellen en bestuderen van de werkplaatshandboeken lijkt het zeer raadzaam om de tiptronic nogmaals open te laten maken en te laten repareren/reviseren. Ik ben alleen heel erg bang dat het probleem niet is verholpen indien de bak wordt vervangen maar dat alleen het gevolg van een ander probleem wordt verholpen. Ik denk dan aan een electronisch of hydraulisch probleem. Indien de computer bijvoorbeeld foute waarden krijgt of berekend zou het kunnen zijn dat de tijdstippen van schakelen negatief worden beinvloed waardoor er wederom zware slijtage in de bak ontstaat. Ditzelfde geldt voor de hydrauliek. Indien op 1 of andere manier het hydraulische systeem wordt vervuild (koeler vuil, lekkages e.d.) kan dit ook extra slijtage tot gevolg hebben.
Al met al denk ik dat alleen het vervangen van de bak geen optie is. Morgen ga ik nog even bellen met andere Porsche Specialisten (bijvoorbeeld Renntech) om wat advies in te winnen. Gister heb ik nog even gesproken met een automatenspecialist Autotrans uit Lunteren, deze bood aan de bak te reviseren en tevens een analyse te doen van het daadwerkelijke probleem. Hiervoor wordt zelfs de huidige tip volledig uit elkaar gehaald om te achterhalen wat de mogelijke oorzaak is geweest.
De geschatte kosten zijn tot nu toe minimaal 2200 euro. Dit is inclusief het ophalen van de auto, in-en uitbouwen van de bak en een revisie van de tip inclusief 1 jaar garantie.
Wordt vervolgd......
....
_________________________________________ Porsche 911 Cabrio (996) C2 en '66er 912
|
14 maart 2007 22:18 |
|
|
horn
PF #57
|
verbaast me niet echt van de specialist waar je je auto hebt gekocht. Sterkte met deze leegloop van je spaarpot.
Audi? 307 ingeruild?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
14 maart 2007 22:39 |
|
|
porscherulez
Porsche 912 (1966) en 911 cabrio (996)Leiden
|
Hoezo verbaast het je niet???
307 was van de baas, andere job. Nu rijd ik in een A4 1.8t - 200 PK.
_________________________________________ Porsche 911 Cabrio (996) C2 en '66er 912
|
14 maart 2007 22:48 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
Tjesus, triest verhaal; kostbaar ook...
Vooral omdat de Tiptronic bak toch als zeer betrouwbaar bekend staat.
Wat me ook verbaasd is dat er diverse bedrijven, waaronder ook de verkopende partij (ik ben toch wel nieuwsgierig welke bekende P-specialist dit moet zijn...) , aangeven de Tip bak te hebben gerepareerd of zeggen dat zij dit kunnen doen.
Echter, zoals je zelf misschien ook al in de bekende werkplaatshandboeken gelezen hebt, geeft Porsche zelf aan dat men de bak in z'n geheel moet vervangen i.p.v. dat het mogelijk is om deze te repareren.
Natuurlijk ben ik ook van mening dat alles wat mechanisch is ook te repareren moet zijn... Wel vreemd dat Porsche zelf iets anders adviseert.. Wellicht te duur of zo ??
Ik ben dan ook heel benieuwd hoe dit qua reparatie af gaat lopen.
Sterkte in ieder geval !
Dick
|
14 maart 2007 23:15 |
|
|
porscherulez
Porsche 912 (1966) en 911 cabrio (996)Leiden
|
Tiptronic Vervolg
Wederom een kleine update m.b.t. de kapotte Tiptronic van mijn 964.
Afgelopen dagen veel rond gebeld en veel advies ingewonnen wat de eventuele mogelijkheden zijn om het Tiptronic probleem op te lossen. Een ding is in ieder geval zeker, het is geen goedkope oplossing. De kosten varieren tussen de 2200 en 3500 euro. Tevens zijn de adviezen ook zeer uiteenlopend, denk dan aan het monteren van tweedehands bakken tot aan complete revisies. Inmiddels heb ik me neergelegd bij een grote uitgave echter ben ik er nog niet helemaal uit wat er precies gaat gebeuren. Hieronder heb ik de twee opties beschreven:
Totale revisie van de Tiptronic. Het voordeel hiervan is dat de huidige Tip wordt opengemaakt en uit analyse eventueel aangetoond kan worden wat de oorzaak is geweest waardoor een herhaling bijna uitgesloten kan worden. Nadeel is dat ik bang ben dat er wederom gerepareerd gaat worden of dat er sprake is van een deel-revisie waardoor mogelijk het probleem niet wordt opgelost. Denk aan de huidige Tiptronic die volgens de Porsche specialist volledig was gereviseerd en na 10k weer in de soep is gelopen. Persoonlijk denk ik dat niet alles is vervangen maar dat bijvoorbeeld in het kleppenhuis (o.i.d.) problemen zijn achtergebleven.
De huidige Tip laten vervangen door een tweedehands Tip. Het voordeel is dat je hoogstwaarschijnlijk ook het daadwerkelijke probleem oplost zodat een herhaling bijna is uitgesloten. Nadeel is echter dat je niet precies weet wat je koopt. Ik heb wel bakken gezien waar "maar 24000 km" mee is gereden, de kosten zijn wel direct veel hoger. Je moet dan denken aan 3500 euro exclusief montage. De schrale troost in dit geval is wel dat Tiptronics bijna nooit kapot gaan en te boek staan als zeer betrouwbaar.
Kosten van de bovenstaande opties zijn nagenoeg gelijk. Ik moet trouwens wel melden dat een bekend revisiebedrijf 2 jaar garantie heeft aangeboden op de revisie van de bak. Op zich geen verkeerd idee.
Ik ben in ieder geval van plan om voor komend weekend een beslissing te nemen. Mocht iemand nog een goede hint/ tip hebben dan hoor ik dat graag.
PS Heb wel een advocaat in de arm genomen om eens te onderzoeken wat de juridische mogelijkheden zijn m.b.t. aansprakelijkheid van de desbetreffende P specialist.
Keep you updated.....
_________________________________________ Porsche 911 Cabrio (996) C2 en '66er 912
|
27 maart 2007 23:06 |
|
|