carrera 3.0 is thuis.......met moeite
Hallo
Gisteren de Carrera 3.0 gaan halen in de gietende regen. Alles ging goed, via de snelweg vanuit Brussel naar Antwerpen. Motor draait mooi, auto ligt goed op de weg en remt goed. Schakelen gaat soms wat stroef. Alle vitale elektrische dingen werken, behalve de verwarming die enkel kouwe lucht blaast en de ramen die slecht 3cm naar beneden willen. Eerste bewijzen van het (te) weinige gebruik van de auto.
Voor wie het niet eerder gevolgd heeft : het gaat om een 1977 Carrera 3.0, gekocht van eerste eigenaar met (op de teller) slechts 75.000km. In alle geval is er volgens de car-pas (kilomterstand jaarlijks genoteerd bij de technische controle sinds 2000) die bij verkoop wordt meegedeeld door de keuring, slechts 1.600km met de auto gereden in de afgelopen 7 jaar. Alles aan de auto is ook 100% origineel en ziet er ook behalve een dikke stoflaag behoorlijk netjes uit, dus het kan kloppen.
File op de ring in Antwerpen en ook verderdoor richting Turnhout ging het nietzo vlot. Ik er dus af in Wommelgem om via de gewestweg naar huis te rijden en de file te vermijden.
Plots bij vertrekken (nietabnormaal snel, integendeel) aan de verkeerslichten, een enorme knal vanuit de motor ! Auto rijdt nog maar ik voel vermogenverlies en haperend optrekken. Shit, wat nu ! Geen rook, geen oliedrukverlies, geen abnormale temparatuur en ik rijd nog......
Thuisgekomen motorkap open, niet veel te zien. Tot ik de luchtfilter los maak om te kijken of de airbox nog heel is : er zit een enorme scheur in de rubberslang bovenop de injectie.
Als dit het maar is valt alles nog mee. Defecte airbox had een kostelijke zaak kunnen worden. Vermoedelijk was de rubber al langer in slechte staat en heeft hij valse lucht gezogen, met selchte ontsteking en de knal tot gevolg (niet mijn conclusie, maar werd mij verteld). Dit wil wel zeggen dat ik hem zo snel mogelijk ga binnen doen voor behalve herstelling, nazicht en afstelling motor / injectie en voor plaatsing van een pop-up valve.
Nog maar eens een bewijs dat regelmatig rijden met een auto beter is dan hem in een glazen kast te zetten. Ik heb gisteren meer km met de auto gereden (+/- 80km) dan hij in heel 2006 had gedaan (+/- 45km).....
Vandaag de auto dan maar eens verder goed bekeken. In een glazen kast heeft hij niet getstaan, eerder een bezemkast. Had men de moeite gedaan de auto eens proper te zeten, hij had 1000 euro meer opgebracht, maar dat is dan maar goed voor mij zeker
. Het is duidelijk dat hij zeker de laatste jaren niet echt verzorgd is geweest. De lak staat dof en het interieur is stoffig en muf, maar dat was al wel duidelijk toen ik de auto ging bekijken voor de aankoop. Water, zeep en spons hebben hieraan vandaag al veel verholpen aan de buitenkant, nu binnen nog. Behalve wat steenslag hier en daar ziet hij er echt netjes uit. Alles lijkt idd eerste lak. Nu nog eens goed polishen/waxen en dat komt wel goed.
De lelijke (doch originele) achterspoiler is er ook al af
. Moet nu wel de extra gaten laten dichtmaken van de bevestiging van de spoiler en het klepje dan laten herspuiten.
Het interieur is voor mij nog wennen. Als je het mooie spartaanse interieur van een pre-74 gewoon bent, is dit voor mij iets te "luxueus" , het zou wat soberder mogen, vooral de deurbekledingen en opbergvakken met tapijt op zijn niet mijn ding. De bedieningsknoppen van de verlichting en achterruitverwarming zijn er trouwens ook niet mooier op geworden.
Ik heb spijtig genoeg te laat gedacht aan fotos nemen na het poetsen, het was al bijna donker. Deze volgen eerstdaags.
Verder op de planning (behalve poetsen en motor checken) :
- nazicht ramen en verwarming, vermoedelijk zit eea vast en zal een goede smeerbeurt hier ook wonderen doen.
- nieuwe banden en andere fuchsvelgen eronder ipv de zwarte fuchsen
- vooraan iets verlagen, staat nu met de neus in de lucht (fabrieksinstelling ?)
- nieuwe remblokken (remleidingen zelf zijn vrij recentelijk al vernieuwd, dus dat zit wel safe)
- nadenken over de deurbekledingen : ik overweeg rs panelen, immers ook een 3.0 RS had dit soort deurbekleding (lightweight)
- ook de dikke elektrische buitenspiegel vind ik een ramp. Hier komt zeker een zwarte rechthoekige spiegel op, type 3.0 RS
Het komt dus wel goed met mij nieuwe aanwinst. eerst nog wat in orde zetten, en dan beginnen rijden.......wordt vervolgd