|
Hybride Porsche in de maak
Auteur |
Bericht |
EvR
ex 911 TargaDordrecht
|
moet ik toch één van m'n directieleden (hij rijdt zakelijk een Prius..... ) eens aanspreken op z'n gemiddelde verbruik van nog geen 1:13......
|
16 maart 2007 0:53 |
|
|
Jort
Groningen
|
Af en toe hoor je wel eens dat een Prius niet echt zuinig wil rijden. Wellicht iets niet lekker in de afstelling.
Ik las net dat zowel de huidige Prius als de eerste versie ("Classic") bijna 1:30 kunnen halen (gemeten over een gevarieerd traject van 75 km). Dat zijn uiteraard uiterste waarden.
Hij rijdt toevallig niet continu met 400 kilo ballast rond?
_________________________________________ Tjolk.
|
16 maart 2007 0:57 |
|
|
EvR
ex 911 TargaDordrecht
|
Wellicht tankt 'ie stiekum z'n oude merc. 280 slc met z'n tankpas
maar ik sta echt te kijken van de hierboven aangehaalde verbruiken.....
Ben het overigens met Devils son eens dat het wel een zeer onaantrekkelijke auto is
|
16 maart 2007 1:06 |
|
|
Jort
Groningen
|
De link die ik gaf spreekt voor zich denk ik. Het hoegenaamd meer realistisch gemiddelde van 45mpg zoals genoemd in de link die jij gaf, is een gemiddelde van ruim 1:19. Sluit aardig aan bij wat ik eerder schreef. Top Gear is altijd goed geweest in het overdrijven. Niet zozeer informerend alswel amuserend. Als jij waarde hecht aan dergelijke uitspraken van de heren, dan is dat je goed recht. Dat heb ik nooit tegengesproken. Geen discussie aldaar.
Mischien moet hij eens een dagje met deze "vlotte" mensen op stap.
_________________________________________ Tjolk.
Laatst bijgewerkt door Jort op 16 maart 2007 3:10, in totaal 2 keer bewerkt.
|
16 maart 2007 1:08 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Iedereen wil zo ontzettend graag dat de Prius door de mand valt. Ik heb nog nergens bewezen gezien dat ie werkelijk zo milieuonvriendelijk is als nu wordt geroepen en overal herhaald.
Precies. wat willen de heren autoliefhebbers nl graag laten horen....
Precies, wat willen de heren liever dan een statement maken? Die rijden vast niet zoals de gemiddelde priusrijder zal doen.
Ik geloof best dat ie minder milieuvriendelijk is dan Toyota claimt, maar het vergelijk met die Hummer slaat m.i. nergens op. (want voor het gemak maken we in de berekening de levensduur maar bijna 3 keer zo kort... )
|
16 maart 2007 1:22 |
|
|
Jort
Groningen
|
Link zoals geplaatst door Devils Son schreef:
"The new tests which affect all 2008 models give a much more realistic rating with highway speeds of 80mph and acceleration of 8mph per second. This has dropped the Prius’s EPA down by 25 percent to an average of 45mpg (19,1 km/l, maar in werkelijkheid 46 mpg =19,6 km/l). This now puts the Toyota within spitting distance of cars like the Chevy Aveo, which costs less then half what the Prius costs."
Chevrolet Aveo: 27 mpg combined (11,5 km/l)
Die Amerikanen kunnen ver spugen. Hierna begrijpelijkerwijs niet meer de moeite genomen om de rest van het verhaal te verifiëren.
_________________________________________ Tjolk.
|
16 maart 2007 3:20 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Die 1:19 is nog steeds een waarde op basis van een vastgesteld traject, waarbij op een bepaalde wijze wordt gereden die zelden de wijze van gebruik irl zal zijn. Bedenk dat de 120i thans ook een claim van rond de 1:16 heeft...
Ik ken het programma en in die zin neem ik het niet al te serieus. Maar 1:10 en 1:16 ligt ver uit elkaar. Als de waarheid in het midden ligt komen we op 1:13. En laat dat hierboven nu als een praktijkervaring worden genoemd... Ik heb ook wel meer berichten gehoord in die richting.
Een beetje een nadeel is dat de Prius geen normale variant heeft en in die zin moeilijk te vergelijken is. Maar bij de SUV kon dat wel en was het dus 10%. Ik zie niet in waarom het bij de Prius een stuk gunstiger zal zijn, nu een hoog basisgewicht juist in het voordeel van de hybridetechniek zou moeten zijn...
|
16 maart 2007 10:18 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
En jij gelooft wel dat een claim die zo bezijden de waarheid is niet wordt gevolgd door een procedure in het land waar je al drie dagvaardingen om je oren krijgt als je op iemands tenen gaat staan?
Het zal mij helemaal niet verbazen als een Hummer, met een laag specifiek vermogen en een motor waarbij hoge toeren nergens voor nodig zijn, drie keer zo lang meegaat als een auto met een enorm accupack, die ooit aan vervanging toe is (en dat zal best bij 160.000 km kunnen zijn) en dan teveel kost om te vervangen (ik heb geen idee wat de accu's moeten kosten, maar het zal wat meer zijn dan de accu in onze auto's).
|
16 maart 2007 10:25 |
|
|
ArminG
928 S4 '91
|
Die reactie van de Duitsers sloeg overigens nergens op, want dat deed die Griek nu net ... Hij was commissaris van de EU voor milieuzaken.
En nu lachen we nog, maar dit collectivisme rukt steeds verder op. De EU wordt een steeds groter gedrocht dat steeds meer macht naar Brussel harkt. Er komt een moment dat de Duitsers moeilijk 'nee' kunnen zeggen, vanwege de politieke druk. Het aantal wegen waarop je limietloos kunt rijden zal de komende jaren waarschijnlijk verder slinken ...
De auto is verder een bepaald symbool en de limietloze snelwegen in Duitsland ook. Het milieu wordt enkel misbruikt om deze symbolen aan te pakken omwille van andere motivaties.
|
16 maart 2007 11:36 |
|
|
EvR
ex 911 TargaDordrecht
|
Herstel....
Even nagekeken en nagevraagd, dit verbruik was weliswaar bij start het geval, maar schommelt nu toch tussen de (5,3-5,7) 1 op 17 à 18 met volgens hem uitersten van 1 op 16 bij echt flink doorrijden en 1 op 20 bij zeer rustig rijden.
|
16 maart 2007 11:43 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Je weet dat de Hummer H2 (Amerikaanse auto, je weet wel, slechte kwaliteit omdat ie maar een paar jaar mee hoeft) gebouwd is op 't Chevrolet Tahoe chassis?
Langer meegaan dan een Toyota? (je weet wel, dat merk dat bekend staat om z'n kwaliteit)
I rest my case...
|
16 maart 2007 11:46 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik lach al lang niet meer om de EU. Men had zich moeten beperken tot economische samenwerking.
|
16 maart 2007 12:15 |
|
|
ArminG
928 S4 '91
|
Ach, ik denk dat dat van die Amerikanen ook vies tegenvalt qua ontbrekende degelijkheid. Ze rijden er daar doorgaans meer miles mee dan wij km's ...
De Tahoe is qua onderstel zo simpel en robuust dat dat in ieder geval geen probleem zal zijn. Electronica - plaag nummero uno van moderne auto's - is bij Amerikanen vaak minder aanwezig, dus dan zou het H2 blok minder lang moeten meegaan dan een Toyota hybride blok. Zou kunnen, maar om dat als zekerheid te stellen? De andere kant ook op natuurlijk, want waarom zou die Toyota geen 300.000 meekunnen?
Wat wél een probleem is, is dat die accu's van die hybride wel om de paar jaar (Toyota houdt 8 aan) vervangen moeten worden en dat dat de economische levensduur ernstig verkort. Immers ga jij bij een 8 jaar oude auto zo'n investering nog maken? Wellicht, maar bij een 16 jaar oude auto echt niet meer. Echter de levensduur is niet enkel jaren, maar ook kilometers. Dus wie weet waar de economische limiet ligt. Dat zal de tijd leren.
In dit licht zou men eens dit moeten lezen
http://www.autoblog.nl/archive/2006/06/02/het-amerikaanse-toyota-prius-mysterie
Zolang gaan die accu's dus wellicht helemaal niet mee ...
|
16 maart 2007 12:17 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik wist niet dat Toyota bekend stond om het maken van geweldige accu's.
En die kwaliteit... Toyota heeft daar een slim marketinginstrument van gemaakt, waardoor mensen snel "Toyota" roepen als ze wordt gevraagd naar de kwalitatief beste auto.
Ergens heeft Mazda een fout gemaakt, want Mazda heeft een veel mindere naam, terwijl de prestaties op dit vlak duidelijk beter zijn dan bij Toyota.
Wat daarvan ook moge zijn: hybride is nieuwe techniek. En voorloper zijn is vaak ondankbaar. Vraag maar eens aan Mercedes... Ook bij Porsche is de overstap naar waterkoeling niet even gelukkig gelopen (wat toch allesbehalve een nieuwe techniek is, ook voor Porsche). Doorgaan op de beproefde weg is veel makkelijker en dat is wat veel Japanse producenten hebben gedaan. De Prius is in die zin radicaal anders, derhalve vind ik de claim niet vreemd dat het bij 160.000 km wel eens economisch gezien niet meer interessant is om de auto nog overeind te houden.
|
16 maart 2007 12:22 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
8 jaar is al erg lang voor een accu... Iemand hier met een goede accu in zijn auto die meer dan 8 jaar oud is? Zou mij verbazen.
De vraag is nu dus eigenlijk: wat kost het vervangen van deze accu's?
|
16 maart 2007 12:26 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Zonder meer goede waarden dus. Maar dan nog: waar komen die vandaan? De hybridetechniek, of laag basisgewicht (dus gewicht van de Prius ex. hybridetechniek) + lage luchtweerstand en rolweerstand?
Aangezien er geen Prius zonder hybridetoestand is, blijft dat gissen. Maar als ik zie dat de BMW 118i in nieuwe vorm een ECE verbruik van 1:17 heeft, dan denk ik dat met het wat lichter maken van de 118i, de motor zuiniger maken, ecobandjes eronder (scheelt ook 5%) 1:17 à 18 zonder meer mogelijk is. En dat zonder hybridetechniek, zonder dat de stroomlijn verder is geoptimaliseerd en ook nog sneller dan de Prius.
En dan kom je dus weer terug bij de SUV. Ik zeg dan dat de hybridetechniek op zichzelf ong. 10% scheelt. Dat haalt BMW thans ook zonder hybridetechniek.
|
16 maart 2007 12:41 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
OK, dat die accu een heikel punt is in de levensduur van de Prius snap ik.
Maar wat ik bedoel is: hoeveel mensen die zich een nieuwe Hummer (kunnen) permiteren rijden deze nog als ie straks 8 jaar oud is??
Los van de kwaliteit van de gemiddelde amerikaanse auto staan Amerikanen ook bekend om hun wegwerp-cultuur. Ik denk niet dat er veel Hummers gaan zijn die de 3ton gaan redden.
Daarom vind ik die aanname in dat artikel te kort door de bocht.
Inderdaad. Kan het zo gauw op internet niet vinden. Wat ik wel zie is dat er toch al wat berichten zijn van deze Hybrides die de 200,000 voorbij zijn. Miles!
|
16 maart 2007 12:47 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Stel nu , je wordt de afgelopen dagen of vandaag geflitst in België met je Prius of andere hybride omdat je meer dan 90 rijdt vanwege dat milieuregeltje.
Zou je dat als argument kunnen gebruiken dat jouwwagen nog steeds milieuvriendelijker is bij 120 dan een ander tegen 90km/u
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
16 maart 2007 12:59 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Zie hier staan dat het vervangen van Batterij tussen de $3,500 en $5,000 kost in de VS.
|
16 maart 2007 13:04 |
|
|
ArminG
928 S4 '91
|
Omdat onze BTW hoger ligt en de arbeidskosten ook hoger zijn bij ons, mag je denk ik die $ in een € veranderen als ruwe indicatie.
Dan de hamvraag: Zou jij dat in een 8 jaar oude Prius vervangen?
Het antwoord moge duidelijk zijn, de economische levensduur van die dingen is dus maar zo'n 8 jaar.
|
16 maart 2007 13:21 |
|
|
Jort
Groningen
|
Eerst schermen met de link als ondersteuning van je verhaal en vervolgens diezelfde link bagataliseren, als het toch niet lijkt aan te sluiten bij wat je gedacht had. Lijkt me dat de gebruikerservaringen en genoemde tests voldoende reden geven om aan te nemen dat 1:19 niet onrealistisch is. Verschil tussen 1:16 en 1:19 is nog steeds veel meer dan 10% en een BMW 1 serie is toch echt kleiner dan een Prius. Overigens geeft Autotrader voor de 118i een gemiddeld verbruik van 7,3 l/100km (120i -->7,4) en voor de Prius 4,3 l/100km.
Ik heb je net meerdere artikelen met fatsoenlijke onderbouwing gegeven om het tegendeel aan te tonen. De gemiddelde Prius rijder rijdt tussen 1:16 en 1:19.
Het middelen van een waarde zoals gegeven door Top Gear en een door jou genoemde 1:16 is niets meer dan gokken. Waarde hechten aan een door Top Gear genoemde waarde, een enkele (foutief vermelde) gebruikerservaring en het negeren van de input die ik net heb gegeven, niet veel meer dan dat.
_________________________________________ Tjolk.
Laatst bijgewerkt door Jort op 16 maart 2007 14:03, in totaal 4 keer bewerkt.
|
16 maart 2007 13:33 |
|
|
Jort
Groningen
|
Als Toyota 8 jaar garantie durft te geven op de accu's, moeten ze zonder meer goed zijn. Anders kon het wel eens een gezonde schadepost worden. Ik verwacht dus ook niet dat ze na 8 jaar plotsklaps de geest geven.
_________________________________________ Tjolk.
|
16 maart 2007 13:47 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Mij hebben ze steeds geleerd dat een garantie een beperking is.
Wees maar zeker dat ze weten dat de kans zeer klein is dat er de eerste 7 jaar (garantieperiode) iets aan de wagen komt en de kosten pas daarna komen
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
16 maart 2007 13:48 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Het is geen wetenschappelijk verantwoord artikel, dat ben ik met je eens. Maar als je de Hummer vervangt door een ook "verdachte" BMW 330i (ik noem maar wat), dan lijkt het mij niet gek om te stellen dat die BMW het zeker red tegen de Prius, ook in de echte wereld. Wie milieuvriendelijk wil zijn hoeft het autorijden niet te laten. De landbouw stoot alleen al 2,5x zoveel CO2 uit als alle transport bij elkaar. Strikt genomen is "Sonja Bakkeren" dus voldoende om 5 Hummers te rechtvaardigen op de oprit ten opzichte van de buurman met de Prius...
In korte tijd veel rijden zal de levensduur in kilometers doen verlengen, net als bij een gewone ottomotor, dat lijkt mij niet meer dan normaal.
Verwachte levensduur is kennelijk 240.000 km, zo lees ik. Meer dan 160.000, dat dan weer wel.
|
16 maart 2007 15:13 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Nee. Extra boete wegens nikkelvervuiling schat ik in...
|
16 maart 2007 15:16 |
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Thomas |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
|
|