Auteur |
Bericht |
carrera
|
3.2 start niet meer?
Toen ik gister na 2weken weer eens de P wou starten
sloeg die tot mijn verbazing niet meer aan, op een pruttel na, nalang doorstarten.
Tot daarvoor heb ik nooit startproblemen gehad, motor loopt altijd perfect. Ook tijdens de laatste rit
was er niks opmerkelijks, behalve dat soms na gasgeven in vrij
het toerental stationair soms even omlaag viel
De accu was niet erg sterk, maar dat was hij al sinds ik hem heb niet..
en hij heeft al eerder langer stilgestaan.
Iemand enig idee wat deze plotselinge dienstweigering voor oorzaak kan hebben
|
28 aug 2004 20:07 |
|
|
Shark
Middelburg
|
Brandstoftoevoer Relais van de brandstofpomp Brandstofpomp zelf Zekering
Er zal wel wat betrouwbaarder advies komen...
Erwin, Jeroen...
Shark
|
28 aug 2004 20:28 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Kan op vele plekken zitten.
Zelf had ik begin dit jaar met mn 15 jaar oude 3.2 het probleem datie niet meer wilde aanslaan, startmotor liep wel goed rond.
Ik kon wel merken datie ook geen benzine inspoot, anders ruik je dat op een gegeven moment wel uit je uitlaat.....
Bleek een probleem te zijn dat erg vaak voorkomt: het DME relais dat de motorelectronica schakelt. Is een relais dat onder de bestuurderstoel zit.
Met een scherp tikje (tangetje/schroedraaier) op het relais tijdens het starten maakte hij contact en startte de auto wel (is te proberen). Vervangen en weer pefect.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
29 aug 2004 0:09 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Het antwoord van Lindemans is heel erg waarschijnlijk de juiste. Er kan ook iets anders aan de hand zijn , maar probeer eerst eens het bekende DME relais. Het komt ook wel eens voor dat de zekering van de benzinepomp een slechte verbinding in de zekeringkast heeft. Ook even controleren dus. Aan de binnenkant van de deksel, of op het karton op de deksel van de zekeringkast staat aangegeven welke zekering het is. Als je er niet uitkomt, lees ik het wel. info@rebelengineering.nlGroeten, Erwin.
|
29 aug 2004 0:21 |
|
|
Lou
EX Carrera Targa 1985 zilvergrijs,
bijna ex 993 Cabrio 1994 zwart,
EX Boxster 1999 zwartWachtebeke
|
Misschien niet de juiste oplossing in jouw geval, maar toch even hoe het bij mij zat.
Probeer met een hamertje en een lang smal voorwerp (schroevendraaier) eens een zachte tik te geven tegen je injectoren. Bij mij zaten deze vast en na zo'n kort droog tikkie liepen er al 3 van de 6 goed. Nog eens nagetikt en alle 6 rikketikten zoals het hoort.
Bij mij had dit te maken met smurrie in de benzinetank. Als het dit is, best even je injectoren ultrasonisch laten reinigen en even laten kijken of je benzinetank idd de oorzaak is.
Suc6
_________________________________________ La vie est nulle sans bulles.
|
29 aug 2004 8:51 |
|
|
carrera
|
bedankt voor alle tips!
De auto loopt weer
Vanmiddag eens een andere(bijna nieuwe) accu erin gezet
toen startte hij weer als vanouds. Blijkbaar toch een te lage spanning
ook al draaide de startmotor als normaal rond met de oude accu..
|
29 aug 2004 21:11 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
zoiets van "of je stopt gewoon de stekker er in".....dus.
Wat kan het leven soms meezitten ook he ?
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
01 sep 2004 10:03 |
|
|
Anonymous
|
Ben geen expert maar ik zou dat DME relais toch verdacht blijven vinden -kennelijk functioneert het niet meer helemaal lekker als er weinig spanning op staat (door slechte accu).
Iemand zal me vast corrigeren als ik er naast zit maar ik zou als ik jou was toch vast een nieuw DME relais in voorraad houden... (of gewoon vast vervangen als voorzorg).
Fred
|
01 sep 2004 10:12 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Alternatief voor DME relais
Bij een te lage spanning heb je gerede kans dat één of meerdere relais niet meer goed schakelen. Het is niet raar dat bv een DME relais het onder de 10 Volt af laat weten.
Het DME relais is echter wel een bekende bron van problemen; zeker bij P's op leeftijd wordt het bij je hebben van een nieuw reserve-exemplaar ook weleens aangeraden.
Zelf heb ik het robleem met mijn DME relais heel anders opgelost, mede omdat die krengen (voor wat je er voor krijgt) niet goedkoop zijn:
Ik heb mijn defecte relais opengemaakt, in feite blijkt het een combinatie van 2 aparte relais te zijn. Deze heb ik van de printplaats in de behuizing gesloopt (nou ja, netjes losgesoldeerd). Vervolgens heb ik op je juiste plaatsen korte dikke kabels gesoldeerd met aan het uiteinde van die bekende platte aansluitklemmen.
Die kabels zijn vervolgens aangesloten op 2 van die standaard-relais die veel in auto's worden gebruikt voor het schakelen van grote stroomverbruikers zoals koplampen, verwarming etc. Die zijn overal in de handel te koop van Hella, Bosch etc. Moet dus goed zijn.
Op deze wijze was ik voor een EUR 10 weer klaar, maar belangrijker is dat ik bij problemen niet afhankelijk ben van specifieke Porsche parts.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
01 sep 2004 17:11 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
En zo word je auto steeds minder porsche, en als je lang genoeg op deze manier je porsche onderhoud en repareert zie je geen verschil meer tussen jouw auto en de auto van de buurman.
|
01 sep 2004 19:14 |
|
|
Elwood
1500-cabrio-1969 resto 1300L-1972 daily
|
he's got a point there
_________________________________________ Grüße Fransiscus
|
01 sep 2004 19:18 |
|
|
carrera
|
wanneer de startmotor gewoon zeer goed ronddraaid als gewoonlijk en daarmee normaal altijd start, veronderstel ik zelf niet dat de accu (te) leeg is..
|
01 sep 2004 20:07 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Het DME is gewoon veel "gevoeliger" aan spanningsverschillen ... hoe klein ook ... je wil nie weten wat voor soorten ellende je kan krijgen met een batterij die "net niet genoeg" geeft ... en jouw startmotor rateld vrolijk verder hoor ...
Dirk
|
02 sep 2004 6:32 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
erwin schreef:
en zo is het maar net ...
|
02 sep 2004 6:57 |
|
|
carrera
|
Het DME is gewoon veel "gevoeliger" aan spanningsverschillen ... hoe klein ook ... je wil nie weten wat voor soorten ellende je kan krijgen met een batterij die "net niet genoeg" geeft ... en jouw startmotor rateld vrolijk verder hoor ...
Dirk
[/quote]
Juist ja
|
02 sep 2004 15:25 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: Alternatief voor DME relais
Kan me vergissen, maar volgens mij kost een DME relais iets van €25
Maar goed, als je liever gaat zitten tobben voor een paar tientjes
|
02 sep 2004 16:13 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Re: Alternatief voor DME relais
Nee hoor ... als je bij Volkswagen even binneloopt ... (en ja ja ja ... tis NIET Porsche) die relais is IDENTIEK dezelfde ... kost hij je 14€ ...
Enkel het zogenaamde onderdeelnummer is anders ... voor de rest echt helemaaaaal hetzelfde en dan nog enkel maar de 3 eerste cijfers van het onderdeelnummer ... aan jullie de keuze of je 10€ extra wil dokken voor 3 bedrukte nummertjes ... doe mij maar biertje of 8 dan hoor ...
Dirk
|
02 sep 2004 18:03 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Alternatief voor DME relais
Dat Belgie is toch maar een goedkoop land...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
02 sep 2004 18:49 |
|
|
Anonymous
|
Ik wou zeggen! 8 bier voor 10 euro. Je zou er alcoholist van worden...
|
02 sep 2004 20:05 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: Alternatief voor DME relais
Heb werkelijk geen idee meer over de prijs.
Ik heb er destijds meteen 2 gekocht (één reserve).
Misschien was het 25 voor de twee... ik durf het echt niet te zeggen
't was in ieder geval niet dat ik het idee had dat m'n oren werden afgesneden. En zeker niet om zelf met een soldeerbout te gaan zitten eikelen
gr.
Jeroen
|
03 sep 2004 1:07 |
|
|
Lou
EX Carrera Targa 1985 zilvergrijs,
bijna ex 993 Cabrio 1994 zwart,
EX Boxster 1999 zwartWachtebeke
|
Weet hier nog een cafeetje: pintje = 1 €. (ze hebben er wel geen relais)
_________________________________________ La vie est nulle sans bulles.
|
03 sep 2004 7:59 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Oei mannen,
Het doet wel een beetje pijn hoor die reakties op mijn creatieve DME-relais vervanging. Zit natuurlijk wel wat in, in de kritische kanttekeningen van Renntech e.a.
Overigens ben ik ergen op pad gestuurd met het idee dat dat relais roind de EUR 75 zou kosten; ik wilde er ook een reserve hebben. Toenj had ik zoiets van dat kan ook anders. Als die dingen echt rond de 25-30 kosten dan is het natuurlijk flauwerkul om daarvoor te gaan pielen...maar ja, ik heb in ieder geval het gevoel nu minder afhankelijk te zijn van een Porsche onderdeel dat er om bekend staat problemen te geven.
Als ik nu een keer 's nachts in midden Frankrijk stil kom te staan ben ik niet afhankelijk van dat specifieke Porsche onderdeel.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
03 sep 2004 9:47 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Ah... geen stress...
Je moest eens weten hoe ik af en toe zit te tobben
Wat zeg ik, af en toe?
gr.
Jeroen
|
03 sep 2004 13:31 |
|
|
carrera
|
vandaag mijn accu na laten meten,
er bleek een cel kaopt te zijn waardoor hij nog maar 10volt leverde..
wel genoeg om de startmotor te laten draaien, maar niet voor het relais blijkbaar.
dus even nieuwe batterij aangeschaft en hij start weer perfect
|
03 sep 2004 20:18 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Als er een dikke kortsluiting zit in één cel, dan kan een accu inderdaad met de resterende 10 Volt nog een flinke stroom leveren om de startmotor vlot rond te krijgen; alleen de relais laten het dan afweten.
Die combinatie zet je dan mooi op het verkeerde been.
Mooi geregeld toch weer ?
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
06 sep 2004 9:42 |
|
|