Auteur |
Bericht |
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: compressie en slijtage
Mijn ervaring bij 155.000km, met als aanleiding een verbrande klep
Na het openen van het blok, wanneer altijd pas de werkelijke staat ervan zichtbaar wordt, bleek uit de uitlaatpoort van een andere cilinder een stuk keramiek weg te zijn . Daarnaast bij twee cilinders gebroken klepveren en de rest zichtbaar "versleten" .
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
20 jul 2005 19:22 |
|
|
horn
PF #57
|
Niks moet. Als je een motor hebt die loopt als een zonnetje en waar geen olie uit lekt, moet je er in mijn ogen zeker niet aan gaan lopen pielen. Een blok moet pas open als daar signalen voor zijn of als er plotseling (zoals bij Eric en PaSCal) een reden voor is.
Je gaat toch niet zomaar een blok openrukken omdat het 190000 km heeft gelopen? Preventieve revisie? Is het mij te duur voor. En als hij open MOET wordt het toch duur, dus dan maar liever op dat moment...
My 2 pennies...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
20 jul 2005 19:42 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Met "niks moet" bedoel ik : Wie ben ik om te zeggen dat iemand zijn motor moet laten reviseren? Dat maakt uiteindelijk degene uit die het ook gaat betalen, toch?
Als je het technisch bekijkt is ELKE 911 motor rond de 180.000 km echt aan een preventieve revisie toe.
Dat kan ik opmaken aan de diverse metingen die ik bij een revisie doe aan pistonpenbussen, drijfstangoog maatvoering, klepsteeldiameters ect.
Altijd zijn er één of meerdere gemeten dingen die buiten de fabriekstolerantie's vallen.
Daarnaast kom je bij ELKE motor wel iets tegen dat de preventieve revisie nog meer rechtvaardigd. Zoals bij EriC4C bijvoorbeeld één defecte cilinderkop en twee gebroken klepveren.
En bij Olaf zijn motor een bijna uitgelopen drijfstanglager terwijl de motor alleen uit elkaar moest vanwege uitgedroogde cilindervoet o-ringen.
Maar als een motor mooi loopt en er wordt niet mee geraced zou ik eerlijk gezegd ook niet te snel een motor uit elkaar halen
Groeten, Erwin
_________________________________________ Rebel engineering
|
20 jul 2005 20:10 |
|
|
Martin K.
Boxster 3.4 STwente
|
Nee, vooral niet teveel racen
zie titel.... ik race niet echt nee, maar toch...
Ik zal sparen voor de revisie, ga dan zeker naar Fa. R. te. S. maar ga hem dan ook verbazen over de kilometerstand, dat is nu al gegarandeerd
Goed en op tijd onderhoud, ook preventieve zaken laten uitvoeren, motortje klinkt gezond ( Geen Commentaar nodig, ik heb de threads gelezen )
Zit nu op 255.000 km zonder motorrevisie, ik hoop richting de 300.000 te komen, om tegen die tijd ook genoeg in de buidel te hebben
_________________________________________ Groeten uit Twente
|
20 jul 2005 20:24 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Nee nee ...
|
21 jul 2005 6:06 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Niet pessimistisch, maar realistisch bekeken.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
21 jul 2005 8:57 |
|
|
Valentijn
911/964 Carera 2 BJ 1992
|
Re: compressie en slijtage
Natuurlijk zal het goed bedoeld zijn met alle respect! voor Renntech ik ken ze niet eens .
Maar ze zullen er net als in de auto verkoop ook wel geld mee verdienen dus het blijft comercieel maar dat moet zeker kunnen vind ik
_________________________________________ Porsche 911/964 Carrera 2 Bouwjaar 1992
|
21 jul 2005 9:10 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: compressie en slijtage
Valentijn (en alle andere geintereseerden) Erwin (de Firma Renntech) is niet commercieel verbonden aan dit forum ... neem van mij aan dat hij naast z'n winkeltje, z'n gezin en de driftsport heel weinig tijd heeft om op dit forum actief te zijn .... de tijd die hij daar dus insteekt is puur hobbie-matig
Ik heb zelden zo'n vak-idioot gezien die commercie op een van de laatste plaatsen heeft staan
Olaf
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
21 jul 2005 17:57 |
|
|
Valentijn
911/964 Carera 2 BJ 1992
|
Re: compressie en slijtage
Zo ernstig bedoel ik het allemaal niet hoor en trouwens wat zou er mis zijn met commercie daar bestaat een groot deel van de wereld van .
Grt
_________________________________________ Porsche 911/964 Carrera 2 Bouwjaar 1992
|
21 jul 2005 18:42 |
|
|
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
Re: compressie en slijtage
Het commerciële aspect van Erwin's (Renntech) posts zit hem in het ten toon spreiden van zijn kennis van, en liefde voor het merk Porsche. Natuurlijk is hij zich er van bewust dat er een kans bestaat dat lezertjes naar Steenwijk komen voor onderhoud of reparatie. Als je eens in de buurt bent moet je zeker even bij hem langs gaan.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
21 jul 2005 18:49 |
|
|
Valentijn
911/964 Carera 2 BJ 1992
|
Re: compressie en slijtage
Dat zal ik zeker eens doen altijd leuk om eens kennis te maken met een echte specialist!
Gezien mn ouders in Meppel wonen zal ik het eerdaags eens combineren.
Grt,
_________________________________________ Porsche 911/964 Carrera 2 Bouwjaar 1992
|
21 jul 2005 18:53 |
|
|
ruud911
911 sc targa ,81hoofddorp
|
ik heb een sc uit 81 en die heeft inmiddels 393.000! km gedraait.hij verbruikt bijna geen olie en de motor is gereviseerd bij een km stand van ongeveer 300.000.maar ik weet niet of dit de eerste keer is geweest dat hij uit elkaar is geweest overigens hij loopt als een zonnetje.op naar de 5 ton
|
02 aug 2005 23:45 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Heb een vermoeden dat je momenteel ... "de forumrecordhouder" bent
Mooi hoor
|
03 aug 2005 6:25 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
.... weet jij hoe vaak 'die andere' tellers zijn teruggedraaid
Recordhouder qua tellerstand IDD, maar dat is nog maar slechts 93.000 Km na de revisie
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
03 aug 2005 8:44 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
daar heb je ook gelijk in
i rest my case
|
03 aug 2005 14:50 |
|
|
robbie965
965 Lgemonde
|
ik vind dat echt heel veel voor een porsche
wist niet dat dat kon bijnna 400K
_________________________________________ duitse laagvlieger
|
03 aug 2005 16:46 |
|
|
ruud911
911 sc targa ,81hoofddorp
|
ja dank je ik heb een eerlijke porsche met een eerlijke km stand ik kan me voorstellen dat er zat rondrijden met ongeveer de zelfde stand,maar die opeens op 150.000 staan ofzo.ik moet toegeven toen ik de auto kocht moest ik wel even slikken,maar hij liep nog zo mooi en de historie zat erbij,en ik gebruik de auto alleen hobbymatig,als ik er in het jaar 10.000 km bij rijdt dan is dat erg veel.ik heb er nu zelf ongeveer 6000 km mee gereden en hij heeft pas een liter olie opgestookt! dit lijkt me goed voor een motor met deze km stand(het is ook hoe je er mee om gaat ik heb bij de aanschaf wel de olie ververst en een nieuw filter gemonteerd,maar dat doe ik bij elke oldtimer die ik koop dan ben je er zeker van dat de goede olie erin zit.verder heb ik wel m,n twijfels over de koppeling maar ik denk dat ik van de winter de motor eruit haal om de koppeling te vervangen.
|
03 aug 2005 17:36 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
..... Van een Ferrari zeggen dat deze "altijd" in de garage staan, terwijl met een Porsche wordt gereden + van een Porsche zeggen dat deze betrouwbaar is en heel lang op de weg blijft ..... maar een hoge kilometerstand met een Porsche is verwonderlijk.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
03 aug 2005 17:37 |
|
|
elfer964
964 C2 Cabrio 1991Heetveld
|
Een Ferrari met veel kilometers is bijna niet te vinden; kilometerstanden rond de 30K of 40K zijn heel normaal voor de oudjes...wat wil je ook met de dure onderhoudskosten....
Nee, dan maar een Porsche, daar is tenminste mee te rijden...
_________________________________________ Groeten Edwin.
** Als achter vliegen vliegen vliegen vliegen vliegen vliegen achterna.**
|
08 apr 2007 14:26 |
|
|
elfer964
964 C2 Cabrio 1991Heetveld
|
Is ook mijn idee; als hij nog goed loopt en geen bijgeluiden maakt en het olieverbruik is nog oke dan laat ik hem gewoon doorrijden, of het nou een porsche is of een ander merk...
Pas als ik merk dat er iets aan de hand is (zoals het geval met mijn 911, zie posting: "nieuw hier") dan gaat ie uit elkaar en ja, dan kom je idd dingen tegen die echt nodig vervangen moeten worden maar daar moet je ook rekening mee houden als je een blok uit elkaar gaat halen.....
_________________________________________ Groeten Edwin.
** Als achter vliegen vliegen vliegen vliegen vliegen vliegen achterna.**
|
08 apr 2007 14:29 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
te lang door rijden kan ook uiteindelijk tot een hogere rekening leiden.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
08 apr 2007 17:13 |
|
|
horn
PF #57
|
@ rob - jij gaat hem dus sowiezo op 190K maar laten reviseren?
ach, wie betaalt bepaalt.
tuurlijk moet je niet doorrijden als je iedere keer bij het tanken er 2 liter olie
bij moet kwakken, als hij reutelt en rookt en walmt. maar als hij bij 190K lekker loopt, zoals elfer beschrijft, ga je toch niet je spaarpot stukslaan en je motor opengooien?
horn - ollandse kneiter
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
08 apr 2007 17:51 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
"Kilometerstand is echter zelden (alleen) de aanleiding om tot revisie over te gaan. In het geval dat een motor met hogere kilometerstand goed presteert en het olieverbruik ligt op maximaal 1 liter op de 750 tot 1000 km. kan er nog goed mee worden gereden. Revisie kan in dat geval worden uitgesteld tot er ook andere klachten bij komen, zoals tikken van de motor, olie lekkage, te lage oliedruk, onregelmatig lopen door verschillende compressie van de onderlinge cilinders , etc."
:wink:
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
08 apr 2007 19:36 |
|
|
Peter R.
993 C2 1995Belzjiek
|
Ik heb hier het werkplaatshandboek van de 993 eens opengeslagen, en daar vinden ze 1.5l per 1.000 (ja, u leest goed) km tolereerbaar.
Duzzeuh, 'k ga mij voorlopig niet teveel zorgen maken als u 't me vergeeft.
Peter R.
|
09 apr 2007 17:51 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
In het instructieboekje van de 3.2 wordt hetzelfde verbruik genoemd.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
09 apr 2007 18:50 |
|
|