Auteur |
Bericht |
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Is iid een beetje vreemd. In de kleine lettertjes van mijn polis (ja ze zijn echt kleiner) staat dat ik in geval van diefstal moet kunnen aantonen dat het alarm naar behoren heeft gewerkt dmv een geldig (of gelijkwaardig) SCM-certificaat.
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
14 apr 2007 10:43 |
|
|
Rudolf
968 CoupeKampen
|
Heb net m'n alarm klasse 3 (na 3 jaar) ook laten herkeuren, kosten € 35,00.
Voor de zekerheid heb ik even een mail gestuurd naar Multisafe en men liet me weten dat ik een kopie van het afgetekende alarmcertificaat en een kopie van de factuur van keuring moest opsturen. Dit heb ik dus maar gedaan, al vond ik dit niet terug in de bekende 'kleine lettertjes".
Overigens heb ik ook geen herinnering a la APK gehad...
|
14 apr 2007 21:27 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Ik ben er ook maar 's ingedoken. Dit zijn mijn bevindingen:
Het SCM-certificaat dat je na de (her-) keuring krijgt, vermeldt: Voor alle certificaten geldt dat na keuring het certificaat weer 12 maanden geldig is. Ergo: na 12 maanden is het certificaat niet meer geldig.
Wij zijn met de P verzekerd via De Jong, bij Nieuwe Hollandse Lloyd.
Op het polisblad staat het volgende:
[...] is verlies van de personenauto door diefstal uitsluitend verzekerd indien de eerdervermelde personenauto is voorzien van een TBBS/TNO goedgekeurd klasse 3 alarm- en blokkeringssysteem welke gedurende de tijd dat eerdervermelde personenauto onbeheerd wordt achtergelaten in werkvaardige toestand moet verkeren.
Hier rijzen al 2 vragen: Is mijn alarm TBBS/TNO goedgekeurd? En heb ik ook een blokkeringssysteem (of is dat gewoon onderdeel van elk klasse 3 alarm)? Maar dat nog even terzijde.
In het polisblad van de verzekering die we in 2004 hebben afgesloten via De Jong, bij Woudsend Verzekeringen, staat het volgende in de voorwaarden:
Er is geen dekking, tenzij 'het verzekerde object op het moment van de gebeurtenis is beveiligd door middel van een TNO/SCM goedgekeurd diefstalbeveiligingssysteem conform klasse 3 en dat op voorgeschreven wijze is ingebouwd en wordt onderhouden. De verzekeringnemer dient de aanwezigheid en het onderhoud van het systeem aan te tonen, bijvoorbeeld door overlegging van het door het inbouwstation afgegeven certificaat of aankoop en onderhoudsnota's. Indien niet aan bovenstaande voorwaarden is voldaan, zal er geen recht bestaan op een uitkering als gevolg van joyriding, diefstal of braak.
Speedy stelt in zijn verhaal:
Verzekeraars stellen in hun voorwaarden over het algemeen dat het voertuig moet zijn voorzien van een 'SCM klasse 'x' alarm, of gelijkwaardig alarm. Als je alarm ooit voorzien is van een SCM-goedkeuring -en het maakt niet uit van welke datum- kun je die opsturen naar je verzekeraar. Die beschouwt het alarm dat er dan inzit als SCM-goedgekeurd óf gelijkwaardig alarm. De verzekeraar eist -met andere woorden- geen goedgekeurd SCM-alarm!
Maar: bij de verzekering bij Nieuwe Hollandse Lloyd is wel degelijk een goedgekeurd alarm vereist. De verzekering bij Woudsend gaat nog verder: het alarm moet SCM-goedgekeurd zijn én op voorgeschreven wijze zijn onderhouden, aan te tonen door certificaten en/of onderhoudsnota's. Je mag hopen, en dat denk ik ook wel, dat het jaarlijks laten keuren van het systeem voldoende 'onderhoud' is.
Conclusie: ik heb 2 verzekeringen kunnen bekijken. Bij alletwee zul je je alarm jaarlijks moeten laten (her-) keuren door een SCM-keuringsstation wil je niet het risico lopen gedonder te krijgen als je auto gestolen is of als er ingebroken is in je auto. Ik vraag me dus sterk af of de stelling van Speedy - dus dat je je alarm niet, laat staan jaarlijks, hoeft te laten keuren - in de meerderheid van de verzekeringen wel opgaat.
|
14 apr 2007 22:52 |
|
|
Bert
911 3.2 cabrioHaarlem PF # 2694
|
Waar maken we ons eigenlijk druk om, 35,-- euro/jaar?
|
15 apr 2007 0:07 |
|
|
LouisXIV
964 C2 coupe schiefer grau
ex 993 C4 vesuvio '97
ex 964 C2C zwart metallic '91Meerssen Zuid Limburg
|
T is toch weer een flesje wijn..
_________________________________________ Its about as fast as you can go without having to eat airline food!
|
15 apr 2007 0:19 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Het is meer de moeite die je ervoor moet doen (afspraak maken, in mijn geval tijdens werktijd naar een keuringsstation, etc etc). Daarnaast gaat het er meer om dat veel mensen niet weten dát het moet, en dus mogelijk gezeik kunnen krijgen met de verzekering. Dat dus.
|
15 apr 2007 9:53 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Heb een paar dagen geleden een mailtje naar tussenpersoon De Jong gestuurd. Dit is hun antwoord:
Inzake uw SCM-klasse 3 alarm delen wij u het volgende mee.
Bij diefstal van de Porsche dient u te kunnen aantonen, indien verzekeraar daarom vraagt, dat het alarm in een goedwerkende toestand verkeerde. Dit kunt u aantonen door nota’s of het alarmcertifcaat waarop de dealer heeft aangetekend dat het alarm goed werkt.
Het is namelijk zo dat een SCM-klasse certificaat bij 1e afgifte 3 jaar geldig is en dat dit elk jaar verlengd wordt als het alarm onderhouden en gekeurd wordt.
Let wel, dit is natuurlijk wel met het oog op mijn specifieke verzekering. Ik ga in ieder geval jaarlijks laten keuren, zoveel is duidelijk.
|
18 apr 2007 14:39 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
... ben er vandaag achter gekomen hoe het werkelijk zit
Bij 'n nieuw ingebouwd alarm, kan je - de eerste 3 jaar - jaarlijks 'n stempeltje halen bij het inbouwstation.
Na het derde jaar volgt er 'n zogeheten alarm-APK 't alarm wordt op werking gecontroleerd en afgemeld bij SCM/TNO ... hieruit kan 'n steekproef volgen
Vanaf dit derde jaar moet je dus ELK jaar op deze manier het alarm laten keuren - je krijgt dan ook bij elke keuring 'n nieuw keuringsrapport (net als bij 'n echte APK).
Ik dacht namelijk dit jaar gewoon weer even 'n stempeltje te kunnen halen, met de 911
|
16 jul 2007 14:56 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Wij hebben nog nooit een diefstalschade afgewezen op grond van het ontbreken van een keuringsrapport van SCM...
Het certificaat (dat aanvankelijk is verstrekt) is het bewijs dat het alarm erin gezeten heeft. In polisvoorwaarden staat vaak een omschrijving als 'klasse III of gelijkwaardig'. Over het feit dat het betreffende alarm ook (3)jaarlijks gekeurd moet worden reppen de (meeste) polisvoorwaarden niet. Bij het aangaan van de verzekering wordt ook volstaan met een kopie van het SCM-certificaat. Als dat er niet is (bijvoorbeeld bij een geïmporteerde auto), hebben wij nog wel eens een expert ingeschakeld om vast te stellen óf er een alarm in de auto zit en zo ja, met welke SCM-kwalificatie dat alarm gelijkgesteld kan worden. Als die expert dan -bijvoorbeeld- 'klasse III' rapporteert, wordt dat op de polis aangetekend...
Óf je het alarm ook aan had gezet, is met een keuringsrapport natuurlijk ook niet na te gaan, ongeacht hoe recent dat ook is...
Overigens doen wij zaken met alle grote verzekeraars (Nationale-Nederlanden, Delta Lloyd, Aegon, Fortis ASR, Interpolis, etcetera, etcetera) en daarnaast hebben wij een aantal volmachten.
Ik zit al meer dan 10 jaar in het schaderegelingsvak en ik kan mij niet heugen dat wij ooit een schade hebben afgewezen op grond van het ontbreken van een geldig SCM-certificaat...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
16 jul 2007 15:48 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
... is het dus (b)lijkbaar SCM die zichzelf op deze manier aan het werk (in de markt) houdt
|
16 jul 2007 17:00 |
|
|
Bassen
ex. 964 C4, '89. ex. 911 Carrera 3.2, '85Leiden
|
Ik gooi deze topic maar weer boven op de grote stapel, ik ben namelijk nu ook in de weer met verzekeringen.
Het zit zo, ik heb een klasse III alarm ingebouwd echter zit hier SCM certificaat meer bij en is deze ook al in jaren niet meer gekeurd. Mijn vraag is of ik gewoon weer het bestaande alarm kan laten keuren, of moet ik grote kosten daarvoor maken.
_________________________________________ Ben jij soms nieuw(s) hier?
|
18 maart 2009 16:13 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Als je dit draadje leest dan staat het antwoord daarin.
Mits het alarm natuurlijk goed werkt, gewoon opnieuw laten keuren en bij SCM laten (af)melden, printje daarvan opslaan/opsturen naar verzekeraar. Kosten +/- 35 euri.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
18 maart 2009 16:18 |
|
|
Bassen
ex. 964 C4, '89. ex. 911 Carrera 3.2, '85Leiden
|
Oke bedankt, ik had het inderdaad wel gelezen alleen leek me dit een te makkelijke oplossing. Het alarm werkt (althans deze gaat wel af) dus zal ik de porsche bij een keuring station langsbrengen.
_________________________________________ Ben jij soms nieuw(s) hier?
|
18 maart 2009 16:23 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Bij de test/keuring komen eventuele gebreken er wel uit. Suc6!
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
18 maart 2009 17:15 |
|
|
bully
|
keuringsstation 30 euro plus gebreken en klaar
|
18 maart 2009 17:20 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Ben toch ook maar es in m'n polis gedoken en ja hoor:
"de verzekering biedt in geval van diefstal, inbraak of joyriding uitsluitend dekking indien het verzekerde object op het moment van de gebeurtenis was beveiligd met een in werking gesteld VbV/SCM-geodgekeurd en gecertificeerd diefstalbeveiligingssyteem van tenminste klasse 3 dat door een VbV/SCM-erkend inbouwbedrijf op de voorgeschreven wijze is ingebouwd en wordt onderhouden.
De aanwezigheid en het onderhoud van het systeem dienen na een schade door het tonen van het door het VbV/SCM-erkende inbouwbedrijf resp. de importeur afgegeven beveiligingscertificaat te worden aangetoond."
Toch maar even een afspraak gaan maken............
|
18 maart 2009 22:09 |
|
|
Edd997
911 997 Speedster Look
|
Re: Periodieke keuring SCM - TNO alarmsystemen
Even weer et draadje omhoog halen, Weet iemand toevallig hoe het zit als je een P koopt met class 3 + 4 hoe dat zit met het abo ivm class4. Ik heb em eind 2011 gekocht en volgende week laat ik et alarm nakijken, 3 jaar nu, ma volgens et boekje moet ik een of andere kaart in bezit hebben wat communiceert met de auto!! Het is een cobra class 4 wat erin zit, maar ik heb het idee dat ik nu alleen class 3 heb, daar ik geen abo heb en geen verdere info! Ook laat ik em nakijken omdat ik bij de koop geen scm certificaat heb gekregen, 1ste eigenaar had em ni meer!!! Moet ik em gewoon laten keuren en opnieuw bij scm aanmelden en een abo afsluiten?
|
15 maart 2012 23:02 |
|
|
Edd997
911 997 Speedster Look
|
Re: Periodieke keuring SCM - TNO alarmsystemen
Net even de voorwaarden nagelopen in de polis, class 3 en 4 is de voorwaarde, niet alleen 3! Dat wordt volgende week even kijken hoe we het bestaande kunnen activeren op mijn naam. Kom er zo niet achter wat het precies inhoud met dat kaartje icm de auto! En ik zal en moet alles in orde hebben nl.
|
16 maart 2012 0:03 |
|
|