Auteur |
Bericht |
V-spec
996 C4Breda
|
thks..
|
30 apr 2006 14:47 |
|
|
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
Bij deze een filmpje met een complete uitleg hoe je het beste je auto kunt wassen
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... wcargarage
|
15 jan 2007 0:05 |
|
|
Geer
|
| | | | Erdeke schreef: Het klinkt misschien gek, maar na het wassen is de auto nog niet volledig schoon. Er zijn allerlei soorten vervuiling (boomsappen, remstof, industrieel stof, teerspetters, vliegenlijkjes, etc.) die zich in de loop van de tijd vastzetten op het oppervlak. Vaak is dit niet direct zichtbaar, maar het beïnvloed wel het uiterlijk en de glans van de auto. Een goede test om te bepalen of er van die vastzittende vervuiling op het oppervlak zit is om met je hand in een boterhamzakjes over de lak te wrijven. Ik durf te zeggen dat bij 95% van de auto’s de lak zal aanvoelen alsof er allemaal zandkorrels in zitten. Dat zijn dus die vastzittende vervuilingen. Een goede en veilige methode om de vastzittende vervuiling te verwijderen is een speciale detailing klei. Met deze klei worden de vervuiling van de lak gehaald, zonder de laklaag aan te tasten. Mijn ervaring is dat mensen enorm sceptisch zijn over het gebruik of de resultaten van de klei. Als ze eenmaal hebben gezien wat de klei kan doen moeten ze een stuk hebben om op hun eigen auto te kunnen gebruiken. Persoonlijk beschouw ik het ook als mijn beste ontdekking op gebied van onderhoud van de lak. Deze klei wordt bijvoorbeeld ook gebruikt om overspray te verwijderen. De het werkt als volgt; Neem de helft van de klei en kneed die kort totdat de klei soepel is. Maar er een platte schijf van die ongeveer 5 centimeter groot is. Spuit een klein stuk van het oppervlak in met de bijgeleverde Quick Detailer. Dit dient als een soort glijmiddel voor de klei zodat deze zonder weerstand over het oppervlak bewogen kan worden. Vervolgens wrijf je met korte snelle bewegingen over de lak. Na een aantal keer heen en weer wrijven zijn alle vastzittende vervuilingen opgenomen door de klei en is de lak op die plek zo glad als glas. Op die manier behandel je de hele lak zodat deze helemaal vrij is van vervuiling. Het is een redelijk intensief klusje, maar het is het werk meer dan waard. Kneed tijdens het kleien regelmatig de klei zodat de vervuilingen echt in de klei opgenomen worden. Na het behandelen van een op het oog schone auto zal de klei er zo uit zien… Het spreekt voor zich dat je het bovenstaande doet op een goed gewassen auto, zandkorrels in de klei kunnen namelijk wel leiden tot krasjes. Mocht je de klei laten vallen, snij dan de vervuilde stukken weg of neem een nieuw stuk klei! Hieronder nog een schematische weergave van de werking van de klei. Nu de lak helemaal schoon ik kun je verder gaan met de volgende stap. Welke stap dat is, is afhankelijk van de staat van de lak. Over het algemeen zal de lak lichte waskrasjes en lichte oxidatie (zichtbaar als een lichte waas op het oppervlak, waardoor de glans wat minder is) hebben. De volgende logische stap is dan om de originele kleur weer helemaal terug te halen met een speciale paint cleaner… | | | | |
Waar is de klei te koop???
_________________________________________ Het leven is een feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!
|
15 feb 2007 21:16 |
|
|
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
|
15 feb 2007 21:23 |
|
|
FROST
KIA/ex-924 driverDEN(k) HELDER
|
Jemig mensen wat een topic!!!!!!!!!!!!!!!! En wat een spullen er allemaal te verkrijgen zijn voor de auto! Niet normaal... Goed verhaal op de eerste pagina, dat wel, dus misschien ga ik dat ook eens proberen in de toekomst. Maar, WAT gaat dat allemaal wel niet kosten dan??
(Ik heb vandaag voor het eerst zelf in de 924 gereden en ben best wat plassen water/modder tegen gekomen onderweg; dus ik ga NU nog effe schrobben, want van het weekend heb ik geen tijd!!)
See Ya Later Guys!!!
p.s Kan het nog steeds niet bevatten dat ik nu voortaan Porsche rij inplaats van VW Bora
_________________________________________ DENK HELDER
|
15 feb 2007 21:39 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Da´s de verkeerde klei... Hier kun je de goeie vinden.
Quik Clay Detailing System 473ml plus an 85g bar - €22.49
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
15 feb 2007 22:20 |
|
|
paul3.2
1988 3.2 diamantblauwUtrecht
|
|
02 apr 2007 11:20 |
|
|
FROST
KIA/ex-924 driverDEN(k) HELDER
|
Hihi, ik ben bij de Halfords geweest twee weken geleden en heb daar staan vragen naar de klei, maar ze wisten er niet eens van
Ik gebruik momenteel een nieuw NANO-product als was. Kent iemand dat? Zijn van die oranje flessen..schijnt dik weken lang het vuil van je wagen te houden, dus ben benieuwd
_________________________________________ DENK HELDER
|
02 apr 2007 11:47 |
|
|
Lydia
|
Ik heb onlangs mijn auto laten "kleien" met een waanzinnig resultaat. De lak voelt zo zo zacht aan als babybilletjes!
Laatst bijgewerkt door Lydia op 02 apr 2007 14:14, in totaal 1 keer bewerkt.
|
02 apr 2007 12:07 |
|
|
Maultier
Donkerblauwe Boxster SNoord-Brabant
|
@Lydia: waar heb je dat laten doen? En, als ik zo vrij mag zijn , hoeveel bedragen de kosten?
@all: 'slijt' die klei ook steeds een beetje van de lak af, m.a.w. kun je onbeperkt blijven 'kleien' of werkt het hetzelfde als poleisten (wat - naar ik heb begrepen- niet onbeperkt kan omdat er steeds een heel dun laagje lak verdwijnt)??
_________________________________________ Alfa Romeo GT - Rosso
Porsche Boxster S - Blau
|
02 apr 2007 13:10 |
|
|
Lydia
|
Er zijn verschillende bedrijven die dat doen. Ik heb voor proef mijn spoiler laten doen bij Polytop in Alkmaar. De lak voelt super glad aan. Krijgt ook weer een diepere kleur. Er zit ook een berijf in Heiloo, SuperClean genaamd, en die gaat mijn auto over 2 weken in z'n geheel doen. Kost € 475,00 (maar dat hoef ik zelf niet af te rekenen). Daarna wordt hij (of zij, maar dan krijgen we weer die oude discussie) in de protectie gezet.
|
02 apr 2007 14:13 |
|
|
paul3.2
1988 3.2 diamantblauwUtrecht
|
zie begin(pg 1.) van dit topic.
alleen de rotzooi wat op de lak zit wordt weggenomen in de klei.
"Een goede en veilige methode om de vastzittende vervuiling te verwijderen is een speciale detailing klei. Met deze klei worden de vervuiling van de lak gehaald, zonder de laklaag aan te tasten. Mijn ervaring is dat mensen enorm sceptisch zijn over het gebruik of de resultaten van de klei. Als ze eenmaal hebben gezien wat de klei kan doen moeten ze een stuk hebben om op hun eigen auto te kunnen gebruiken. Persoonlijk beschouw ik het ook als mijn beste ontdekking op gebied van onderhoud van de lak. Deze klei wordt bijvoorbeeld ook gebruikt om overspray te verwijderen. "
|
02 apr 2007 14:30 |
|
|
paul3.2
1988 3.2 diamantblauwUtrecht
|
Vraag: waarmee maken jullie het motercompartiment schoon???
|
02 apr 2007 14:30 |
|
|
HansA
1989 911 Carrera 2 (964)Baarn, NL
|
Wat denken jullie van de schoonmaak spullen die Porsche zelf aanbied? Is dat wat of niet?
_________________________________________ Life's too short to drive boring cars.....
|
02 apr 2007 19:49 |
|
|
Yoda
964 C2C (1991) Oak GreenNoordwijk ZH
|
Ik heb vorige week met de spullen van Meguiar's en de tips van dit draadje mijn auto gedaan en na drie en half uur zag het er uit als nieuw. Hier heb je geen poetscursus voor nodig.
Op de eerdergenoemde website kan je ook dealeradressen vinden.
Aanraders:
- De wielborstel, staat verborgen op de website, maar met zoeken op 'wheel brush' vind je hem wel
- De 'klei', wow en de stap 2 en 3 van de wax set
- De washandschoen
- De watermagnet, een superzeem
- De microvezeldoeken
Minder fijn:
- De leercreme, is dik en lastig aan te brengen
Het kost wel wat, maar het werkt perfect! Nog bedankt voor alle tips in dit draadje!
_________________________________________ "Do or do not... there is no try."
|
02 apr 2007 20:07 |
|
|
DeniS2
911 3.2 | MJ 1989Omgeving Posbank
|
Helemaal mee eens, ik heb ook gewoon weer de turtle wax voor leder gebruikt
_________________________________________ Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
|
02 apr 2007 20:44 |
|
|
Bert986
2.7 Boxster 987.1Hoogeveen
|
Zo vandaag ook Meguiar's spullen aangeschaft, o.a. water magnet towel, the gold class microfiber handschoen, microfiber poets doekje, the gold class car wash, en de clear coat car wax, en morgen moet ik dan de klei nog even halen want die was op en komt morgen weer binnen ik ben tot dusver 86 euri kwijt maar dat is relatief want je bent ook maar weinig nodig.
Ook is de speciale shampoo handig voor de wasbeurten tussendoor want die vult de wax laag (carnauba) weer aan die je toch een weinig weg wast.
Ben benieuwd, ik heb de vrijdag ingepland voor poetsen dus kan ik met de Pasen weer met een glimmende auto op pad.
|
04 apr 2007 21:22 |
|
|
barolo
3.2S010
|
_________________________________________ That's thirty minutes away. I'll be there in ten.
|
04 apr 2007 22:44 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Sorry Edwin, het is niet meer nodig....
Had vandaag en gisteren vrij en heb de grote voorjaarsschoonmaak gedaan.
Ben begonnen met nevelen en afspuiten, zodat het vuil en alle vliegjes er af kwamen.
Toen met 'n goede autoshampoo en een spons gewassen, en daarna met 'paint rubber' (de klei, zeg maar) de lak lekker glad gemaakt.
M'n nieuwe aanwinst van Swissol (paint repair) gebruikt om wat krasjes weg te werken en daarna de hele auto in de cleaner-fluid gezet als voorbereiding op de wax.
Lekker in de (Onyx) wax gezet, en ik moet zeggen dat het in de volle zon een stuk beter gaat dan in de garage; de kleur en glans is veel intenser.
Daarna de chroom delen met chroom/metal cleaner (ook Swissol) allemaal gedaan, inclusief de Fuchsen, en de ruiten uiteraard ook weer ontdaan van de kalkaanslag en stof. (gewoon met glassex )
En dit is het resultaat; als je er naast staat vallen de lakbeschadingenen nog wel op, maar voor een 34 jarige auto is dit het dichtst bij Showroomfinish dat ik 'm (zonder overspuiten) kan krijgen.
Is 't geen plaatje?
Zo, en nu weer rijden met dat ding
|
20 apr 2007 23:41 |
|
|
barolo
3.2S010
|
@Patrick: Hij of zij ziet er weer bling bling uit. De Poets Cliniq is natuurlijk niet bedoeld voor de voorjaarsschoonmaak, maar voor een gezellig dagje met P liefhebbers de poetstechnieken een beetje oppoetsen......
Ik was vandaag met de P in Hsum.....
_________________________________________ That's thirty minutes away. I'll be there in ten.
|
21 apr 2007 0:53 |
|
|
Bert986
2.7 Boxster 987.1Hoogeveen
|
Ik heb die van mij 2 weken terug gekleid en in de wax gezet en ik moet zeggen het werkt perfect, ook blijft de wax goed zitten mede dankzij de speciale shampoo waar ik hem elke week even mee was.
|
21 apr 2007 9:47 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Patrick, heb me op de Classic beurs in Essen ook de producten van Swissvax (nieuwe benaming van Swissol) aangeschaft en ben volop bezig met de Rs te doen. Hoop tegen het einde van het weekend klaar te zijn, maar het begint er al schitterend uit te zien.
De velgen heb ik al in de autobahn weel wax gezet, en het resultaat is gewoon schitterend.
Wel een heel karwei
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
21 apr 2007 10:30 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
ppp356: Enige nadeel van de Swissol/Swissvax wax (behalve de prijs dan) is dat ie zo korrelig is, daardoor moeilijk te verdelen is en er overal van die stukjes tussen gaan zitten. Het gaat wel duidelijk beter als het wat warmer is en de lak (en de wax) wat opgewarmd zijn door de zon.
Het is inderdaad wel veel werk. Heb er in totaal zo'n 12 uur over gedaan....
|
21 apr 2007 12:28 |
|
|
erwin996
M140i
|
Ongelooflijk dat je dure Swissvax gebruikt en dan met een ordinaire spons je auto wast Ik gebruik zelf voor het wassen een Meguiars Washmitt (met tweede emmer met schoon water om vuil uit te spoelen na iedere wasbeweging) of een badstof doek van Swissvax. Kans op swirls --> veel minder (en bij juiste behandeling: nihil)
|
22 apr 2007 1:07 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Tja, als je een spons maar 1 keer gebruikt, en zorgt dat je 'm goed schoon houdt, dan kan er in principe na goed schoonspuiten niks misgaan.
Ik heb nog nooit krasjes gemaakt met een gewone spons eigenlijk.
|
22 apr 2007 1:21 |
|
|