Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 6:34

Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Wie weet het? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
ex 964 Porsche Cayenne Turbo Marbella
Bericht Wie weet het?
Ik heb de remblokken vervangen en niet de schijven.
Zodra ik door kuiltjes rij of over hobbeltjes en daar verrekt het hier van dan hoor je duidelijk links en rechts een irritant metaal geluid.
Er is mij verteld dat dit kan als alleen de blokken worden vervangen en niet gelijktijdig de schijven, is dit zo en zoja is het dan over als ik alsnog ook de schijven vervang?
Ik ben een leek op dit gebied, maar de uitleg die ik bij de garage kreeg was dat er tussen de remblokken (nieuw) en de remschijven (oud) wat ruimte kan zitten waardoor er, bij het rijden door kuilen en over hobbels, metaalachtig geluid kan ontstaan.(nu is mijn Spaans ook niet van dien aard, dat ik alles letterlijk begrijp dus ze kunnen me ook wat wijs maken)
Het opvallende is wel dat wanneer ik door kuilen rij en ik hou mijn rem licht ingetrapt dat ik dan niets hoor.
Wie weet wat dit kan zijn?

Alvast bedankt,

Robert.

20 apr 2007 23:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
981 Boxster GTS
Bericht 
Volgens mij, kort maar duidelijk: Hier klopt iets niet.

Het zal niet zo zijn dat iedere keer dat je remblokjes vervangt ook schijven zou moeten vervangen.
Tevens had je deze klacht dan ook moeten hebben als jouw remblokken bijna versleten zouden zijn.

Daarnaast houdt een remsysteem een kleine "restdruk" in stand waarbij de remblokken "licht" aanlopen tegen de schijven, dit om bij het intrappen van het rempedaal direct tot remmen over te kunnen gaan.

Remschijven slijten uiteraard ook, maar bij gebruik van normale (geen circuitblokken o.i.d.) remblokken gaan deze veeeeel langer mee.
Uiteindelijk bereiken deze een minimale voorgeschreven dikte en moeten de schijven vervangen worden en staat dus los van het vervangen van remblokken. Vaak gebeurd dit wel gelijktijdig met een keer vervangen van de blokken.

Op onderhoud van remsystemen, en zeker bij Porsche's, dient zorgvuldig mee omgegaan te worden.

Kortom, ik denk dat er iets niet in orde is.
Verkeerde remblokken, onjuiste montage . . . . . ik weet het niet.

Ben wel benieuwd wat uiteindelijk de oorzaak was.

21 apr 2007 9:12
Profiel
Forum Admin
Cayenne
Bericht 
Het had beter geweest om waarschijnlijk ook je schijven te vervangen.

Maar niet getruerd zij "de niet technische man"

Wellicht zitten op je schijven behoorlijk wat groeven etc. dus het oppervlak van je schijf is anders als van de nieuwe remblokken.

Na een tijdje zullen de remblokken het zelfde oppervlak hebben aangenomen als je schijven.

Het schurende geleuid zal vast afkomstig zijn van de randen van de schijf, vaak een roestrandje.

Dit is wel een teken dat je schijven is aan vervanging toe zijn, hoeft niet maar ut komt eraan.

21 apr 2007 9:17
Profiel
964.c4
assendelft
Bericht 
het zou kunnen dat de blokken niet goed kunnen bewegen over de glijplaten in de klauw.

Dit zou kunnen doordat deze niet schoon zijn en blijft dan hangen aan een zijde en sluit niet goed aan op de schijf.

Of er is lichte corrosie aan de klauwen wat de glijplaten omhoog duwt en waardoor de blokken wederom niet goed kunnen bewegen.

misschien zijn de dempingsplaatjes wel niet meer gemonteerd.

dat is het lastige je kan alleen maar gissen naar de oorzaak.

robert

21 apr 2007 9:22
Profiel WWW Facebook 
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
John schreef:
Na een tijdje zullen de remblokken het zelfde oppervlak hebben aangenomen als je schijven.

... en ben je weer bij af :shock:

21 apr 2007 10:00
Profiel WWW Facebook 
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Bericht 
Als het goed is niet, de oude waren toch wel wat centimeters dunner... inslijten op de groeven van de schijven is inderdaad een mogelijkheid. Ik hoop dat je die schijven dan ook niet alleen op dikte maar ook op groeven heb bekeken, als die groeven te diep waren kun je ze toch beter vervangen.

Blokken die blijven hangen op de klauwen is inderdaad ook een goede mogelijkheid. Ik ga de aanligvlakken altijd te lijf met een staalborstel, een speciale remzadelvijl en vervolgens met schuurpapier zodat ze schoon en glad zijn. Vervolgens komt er (alleen op de aanligvlakken) een dun laagje kopervet. Werkt perfect, nooit meer last van vastzittende blokken.

21 apr 2007 10:59
Profiel
PorscheForum Rakker
ex-964 C2 997 C4S Macan
Hellevoetsluis
Bericht 
Ik ben ookvan plan om mijn remmen aan te pakken.

Heeft iemand misschien een doorsneeplaatje ervan, met wat wat is?
Glijplaatjes/dempingsplaatjes enzovoort.

CJ

22 apr 2007 18:08
Profiel
964.c4
assendelft
Bericht 
Afbeelding

die ronde zijn de demping plaatjes de glij plaatjes zitten nog in de klauw.

robert

22 apr 2007 18:38
Profiel WWW Facebook 
964.c4
assendelft
Bericht 
Afbeelding

aan de onderkant zie je de glij plaat.

na verloop van tijd krijg je corrosie tussen de glij plaat en de klauw wat de plaat omhoog duwt en waardoor de remblok niet goed schuift en dus scheef kan gaan (en dus dan speling heeft)

robert

22 apr 2007 18:41
Profiel WWW Facebook 
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Ik zou gewoon eerst 200 km de remmen laten inslijten: regelmatig pittig - maar niet TE - afremmen van zeg 80 terug naar 40km/h. Dan weer min. 2 kilometer of zo afkoelen en herhalen.

En dan het effect bekijken.

Ik ga er van uit dat je weet hoe een en ander werkt, voor wat betreft de vervanging. Dempingsplaatjes - de kroontjes in de zuiger en het plaatje op de zuigerrand - ook vervangen, bijvoorbeeld :?:

22 apr 2007 19:13
Profiel
PorscheForum Rakker
ex-964 C2 997 C4S Macan
Hellevoetsluis
Bericht 

Die glijplaatjes kan ik toch gewoon schoonmaken?
Na ze eerst los te hebben gepeuterd. (heb al gelezen dat dat heel lastig kan zijn.)

CJ

22 apr 2007 21:34
Profiel
964.c4
assendelft
Bericht 
ja kan je schoonmaken maar er zit waarshijnlijk corrosie op de klauw wat de plaat omhoog duwt,

robert

22 apr 2007 21:57
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
ex-964 C2 997 C4S Macan
Hellevoetsluis
Bericht 
klauwen worden gespoten,

Ben enkel nog opzoek naar sjablonen voor de 'porsche' letters

CJ

22 apr 2007 22:08
Profiel
964.c4
assendelft
Bericht 
http://www.europdr.com/caliperstencil.htm

de stensils, zorg wel dat je ze goed om doet :lol:

robert

23 apr 2007 8:08
Profiel WWW Facebook 
997.2 4s pdk
tholen
Bericht 
zo uit mijn hoofd zijn de remschijven nieuw bij de 964 aan de voorzijde 28mm dik en moeten volgens porsche bij 26mm worden vervangen.
wat ook wel eens helpt is de zuiger helemaal terug drukken en weer op druk pompen zodat deze weer eens lekker beweegt.
als de blokken hebben aan gelopen ontsaat er een glimend de film op de rem schijven door dat ze heel warm zijn geweest.
scheur ze dan even lekker op met een stukje grof schuur papier.
ik zelf heb ook lang moeten rommen.voor de piepjes uit de remmen waren.
maar als je alles goed doet met de goede spullen lukt het.

gr anton964

23 apr 2007 9:16
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 15 berichten ]