Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 nov 2024 23:33

Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Porsche 996 kinderzitje 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
997 4S ex 996 C2, ex 996 4S, ex 993 C2
Heeze
Bericht Porsche 996 kinderzitje
Beste leden van het forum,

Al geruime tijd lees ik met veel plezier en interesse het forum. Leuke discussies en informatie waar je wat aan hebt!

Nu sta ik op het punt op een 996 uit 1998 aan te schaffen. (ik ben op de hoogte van de mogelijk gevoelige IMS Lager 3.4 motor, krukaskeering, akk, etc...)

Het enige waar ik nog niet helemaal uit kom zijn de kinderzitjes (leeftijd 1,5 en 2,5 jaar). Ik weet dat ik met de zoekfunctie veel informatie kan krijgen, maar ik zie nergens iets over zitjes in een 996. Kan daar b.v. gewoon een stoel in van de Maxi Cosi (die ik nu heb) in of alleen eentje van Prince of van een ander merk / type??

Welke 996 rijder met kinderen kan me daar iets meer over vertellen??

03 mei 2007 10:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex Boxster S 3.2 2004 Audi A4 3.0 V6 TDI
Rotterdam
Bericht 
Toevallig heb ik ook 2 kids van 1,5 en 2,5 met Maxi Cosi's.

Ik heb ook even naar de 996 gekeken omdat die een "achterbank" heeft, maar heb uiteindelijk een (nieuwere) Boxster gekocht omdat mijn conclusie was dat met name de oudere kindertjes in een kinderzitje met hun benen volgens mij achterin niet gaan passen. Tenzij je Bonzai-kindertjes wil kweken die heel klein blijven. Of nog beter een Bonzai-familie want dan kun je de voorstoelen ook helemaal naar voren zetten :)

Overigens zit ik nu wel met de volgende (niet Porsche-specifieke) vraag:

In de handleiding van mijn auto staat beschreven dat je bij gebruik van kinderzitjes voorin een speciale beugel onderaan de stoel moet monteren waarin de veiligheidsgordel gaat.
Vervolgens zou dan de dealer de aibag aan bijrijderskant dan zo moeten configureren/programmeren dat als je de gordel in die beugel stopt de airbag wordt uitgeschakeld.

Deze configuratie is echter voor zitjes waarin het kindje (lees: baby) met zijn gezicht naar achteren kijkt. Dan zul je inderdaad niet willen dat de airbag afgaat.

Mijn vraag is echter: moet je de airbag ook uitschakelen bij voorwaards geplaatste kinderzitjes (kinderen > 1,5 jaar)?

03 mei 2007 11:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Boxstermouse schreef:
Mijn vraag is echter: moet je de airbag ook uitschakelen bij voorwaards geplaatste kinderzitjes (kinderen > 1,5 jaar)?

Ja :!:

Laatste update 22/10/2013

03 mei 2007 11:34
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Ex Boxster S 3.2 2004 Audi A4 3.0 V6 TDI
Rotterdam
Bericht 
911-lover schreef:
Boxstermouse schreef:

Ja :!:

Tot welke leeftijd moet dat dan? En hoe doe ik dat als ik niet zo'n beugel heb gemonteerd (want niet nodig bij voorwaarts geplaatste zitjes)?

03 mei 2007 12:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Panamera 970 GTS, 996 GT3 CS, ex 968 cabrio, ex Porsche Standard 218 (1959), ex 944, ex 944 Turbo S, ex Boxster 986
Friesland
Bericht kinderen in auto (996)
vorige antwoord onjuist. voor nederland van de site van de anwb

Airbag
Kinderen mogen niet in een naar achteren gericht kinderzitje worden vervoerd op een plaats met een airbag ervoor, tenzij de airbag is uitgeschakeld (handmatig of automatisch). Het zitje kan door de airbag met kracht naar achteren gestoten worden, met mogelijk ern-stig letsel voor het kind als gevolg. Het is bo-vendien raadzaam om kinderen tot 12 jaar niet bij een airbag te zetten die ingeschakeld is. Kan het niet anders, zet dan de autostoel zo ver mogelijk naar achteren.

Kinderen mogen dus wel in een naar voren gericht zitje als er een airbag ingeschakeld is.

Ik heb destijds de passagiers airbag in mijn 968 gedemonteerd voor het achterwaartse kinderzitje en zet nu bij 5 jarige leeftijd de stoel helemaal naar achteren.

Aangezien in pogingen gedaan heb (nog niet afgesloten) om een GT3 tot kinderwagen om te bouwen heb ik nu een redelijk ervaring met kinderstoeltjes en de 996.

Achterin:

De kleinste maxi cosie (cabrio) tot zeg maar 1 jaar is achter moeilijk (dus liever voorin met airbag uit).
De daarop volgende bv de priori tot 3 is lastiger vanwege het grote kantel mechanisme. (dus ombouwen) Voor deze catagorie werkt de Roemer prince beter (past perfect) deze is identiek aan het vorige Porsche kinderstoeltje, maar veel goedkoper te vinden.
voor de kinderen vanaf 3-4 jaar en ouder heb ik een roemer kid die perfect past achterin.

Het lijkt er dus op, hoe groter het kind hoe makkelijker het gaat. De ruimte achterin een 996 (zowel been als hoofdruimte) verbaast me, zoonje van 6 zit als een prins achterin met goed zicht.

Uiteraard heb ik in de GT3 achterin wel gordels gemonteerd.

(opvallend genoeg zou het toegestaan kinderen vanaf 3 jaar zonder gordel achterin de GT3 te vervoeren, geen gordels geen verplichting)

03 mei 2007 12:53
Profiel
PF #911
België
Bericht 
Ik heb al met de 993 ervaren, niet met kinderen maar met (niet onaantrekkelijke) meiden :wink:, dat je achteraan makkelijk kan plaatsnemen tot ongeveer 1,65 à 1,70m. Zelf heb ik er ook al achterin gezeten (met mijn 1,85m). Confortabel is het dan wel niet, hoofd gebukt en met de knieën naast de voorste stoel. Maar voor een minuutje of 20-30 wel makkelijk vol te houden. Voor in een Porsche te zitten moet je nu eenmaal wat over hebbe...

03 mei 2007 13:09
Profiel WWW
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht Re: kinderen in auto (996)
968mint schreef:
Kinderen mogen dus wel in een naar voren gericht zitje als er een airbag ingeschakeld is.
Het lijkt er dus op, hoe groter het kind hoe makkelijker het gaat. De ruimte achterin een 996 (zowel been als hoofdruimte) verbaast me, zoonje van 6 zit als een prins achterin met goed zicht.
(opvallend genoeg zou het toegestaan kinderen vanaf 3 jaar zonder gordel achterin de GT3 te vervoeren, geen gordels geen verplichting)

Heel veel nieuwe info voor me :shock:

Vraag , een kind van 6 jaar achterin een 911. Is dan nog een kinderstoel verplicht of niet :?: Aan jouw tekst te lezen dus niet meer.

03 mei 2007 13:35
Profiel WWW Facebook 
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Gisteren heeft mijn dochter (ong. 1.65 m) veertig minuten achterin gezeten. Dat ging prima hoor! :mrgreen:

03 mei 2007 14:02
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Heeze
Bericht 
Citaat:
De kleinste maxi cosie (cabrio) tot zeg maar 1 jaar is achter moeilijk (dus liever voorin met airbag uit).
De daarop volgende bv de priori tot 3 is lastiger vanwege het grote kantel mechanisme. (dus ombouwen) Voor deze catagorie werkt de Roemer prince beter (past perfect) deze is identiek aan het vorige Porsche kinderstoeltje, maar veel goedkoper te vinden.
voor de kinderen vanaf 3-4 jaar en ouder heb ik een roemer kid die perfect past achterin.

Dus als ik het goed begijp is de Romer Prince niet meer nieuw te kopen en de Romer Kid is nog gewoon overal te krijgen??

03 mei 2007 15:24
Profiel
PorscheForum Rakker
911S Targa - 1973 911R Hotrod - 1972
Houten
Bericht 
De Porsche Prince en de Romer Prince zijn niet helemaal hetzelfde.
Als je de 2 stoelen naast elkaar zet zijn ze aan de voorkant identiek, maar aan de achterkant is de Romer Prince een stukje breder.
Hierdoor past de Romer Prnce dus niet achterin mijn oude 911 uit 1971.
Blijkbaar zijn de achetrzitjes smaller bij een pre-73 model dan bij de latere versies.

Verder heeft de Porsche Prince een iets andere vorm aan de onderkant, met een los stuk schuim dat je eruit kan halen als de stoel teveel naar achteren gekantelt staat omdat bijvoorbeeld de rand van de zitting waar je de stoel op zet te hoog is. Ik den dat dit gedaan is voor als je de Porsche Prince op de voorstoel vast maakt.

De Romer Prince
Afbeelding

De Porsche Prince.
Afbeelding

Zowel de Romer Prince als de Porsche Prince zijn niet meer nieuw te koop, nog wel tweedehands te krijgen. Heel soms wordt er nog wel eens een nieuwe Romer Prince op e-bay duitsland aangeboden. Zo'n winkeldochter heb ik ook op de kop getikt (zie foto), alleen past hij helaas niet, dus ik heb er nog een Originele bij gekocht.

Overigens werd dezelfde Romer Prince ook in Mercedes uitvoering verkocht in grijze stof met een ster op het tafeltje. Deze worden ook nog regelmatig 2e hands aangeboden.

Laatst bijgewerkt door 911_2.2T op 02 aug 2007 10:33, in totaal 1 keer bewerkt.

03 mei 2007 15:32
Profiel WWW
Moderator
PF #57
Bericht 
@ Koen - belgie denk ik anders dan NL

Wellicht helpt dit iets.

03 mei 2007 16:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Panamera 970 GTS, 996 GT3 CS, ex 968 cabrio, ex Porsche Standard 218 (1959), ex 944, ex 944 Turbo S, ex Boxster 986
Friesland
Bericht 
info komt grotendeels van:http://www.anwb.nl/published/anwbcms/content/binaire-bestanden/pdfs/rechtshulp/rechtshulpwijzers/rh-wijzer-vervoer-kinderen-2006-10-942661.pdf

veel uitzonderingen op de regels gewoon even nalezen. (wisselt ook per land deze regels zijn ook via de anwb site te vinden.
er blijft altijd een grijs gebied over zeker in een porsche omdat je de zitjes achter soms al als kinderzitjes kan zien. In mijn auto past het stoeltje voor mijn zoontje van 6 het beste zonder het originele zitgedeelte van de "achterbank" (zat er bij mijn auto natuurlijk aanvankelijk uberhaubt niet in) deze zitting zit gewoon met klittenband vast.

aan 911-lover

Hier is de weer de lengte en niet de leeftijd bepalend. Mijn zoontje zit achterin de romer kid (15-36 kg?)

• Kinderen korter dan 1.35 meter Verplicht gebruik van een geschikt en goed-gekeurd kinderbeveiligingssysteem

2. Als er achterin geen gordels aanwezig zijn:
• Volwassenen en kinderen van 3 jaar en ouder Zij mogen los worden vervoerd.
• Kinderen tot 3 jaar Zij mogen niet worden vervoerd.
Volwassenen

verschil tussen de porsche prince en romer prince was ik even vergeten (vroeger ook al een keer gemerkt) bij mij past de gewone prince ook. Omdat de gewone min of meer geheel uit piepschuim is (itt huidige modellen) zijn geringe modificaties natuurlijk makkelijk uit te voeren.

03 mei 2007 20:41
Profiel
Hasselt/België
Bericht 
THX voor de input heren :thumleft:

04 mei 2007 11:41
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Heeze
Bericht 
Ook vanuit mijn kant bedankt voor de nuttige info. Ik ga trouwens morgen kijken naar de kinderzitjes in een 996 cabrio uit 1999. Kan ik de kids eens in de auto zetten en kijken of het past....

04 mei 2007 12:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Friesland
Bericht kinderzitjes cabrio 996
Aangezien het nu toch gelukt is de indruk te wekken wat van kinderzitjes en de 996 te weten.

De 996 cabrio is achterin wel beduidend krapper dan de coupe en targa (die lijken hetzelfde te zijn). Bij een cabrio zijn de achterbankjes mn de leuningen anders en staan veel meer rechtop. Daar komt nog bij dat de kinderen door het andere dak slechter naar buiten kunnen kijken (met dak gesloten uiteraard) omdat de achter zijruitjes minder ver doorlopen.
maar gewoon proberen

04 mei 2007 14:09
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
als het ze niet bevalt, blijven ze toch lekker thuis? :twisted: :lol:

04 mei 2007 14:55
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 16 berichten ]