Auteur |
Bericht |
Basco
911 SC / Audi A4 2.0T QuattroTilburg
|
Advies schokbrekers SC
Hoi
Ik wil een nieuw setje schokbrekers onder mijn 911 3.0 SC laten monteren,
welke kan ik het beste aanschaffen en ook qua prijs nog interesant is.
Iets lager mag hij ook worden.
Misschien kunnen jullie mij helpen.
Groetjes
Basco
_________________________________________ Ahhh gekken moeten er ook zijn niet.
|
04 mei 2007 23:25 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
setje gele (verstelbare) Koni's
|
05 mei 2007 15:44 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Voor jouw auto is de meest voor de hand liggende keus een set Koni of Bilstein schokdempers.
Bij een Koni demper is de uitgaande slag instelbaar. Voor een meerprijs van ongeveer 20,- per demper ook van buiten af.
Meestal wordt gekozen voor de sportievere en iets duurdere ( gele) Sport versie.
Een 911 met Sport Koni's rijdt strakker en sportiever. Aan te bevelen dus.
Porsche gebruikte voor de duurdere modellen Bilstein dempers.
Bij Bilstein heb je keuze uit standaard, sport of race.
We verkopen meestal de sport versie ook al is met race nog goed te rijden op straat.
Een bilstein heeft een zwaardere ingaande slag, de auto wordt dus stugger met Bilstein Sport of Race. Bilstein is duurder dan Koni, of je moet het geluk hebben om al Bilstein veerpoten onder jouw auto te hebben. Dan kun je losse Bilstein patronen monteren, goedkoper als Koni en super kwaliteit.
De meeste mensen kiezen , ook om de prijs, voor Koni.
Erwin
_________________________________________ Rebel engineering
|
06 mei 2007 10:37 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Ik heb EXW Bilsteins!
Veert inderdaad lekker stug.
Succes met je keuze! Koni's lijken mij voor jou inderdaad voor de hand liggend.
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
06 mei 2007 10:46 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
Heb ook 2 jaar geleden m'n lekke Boge's rondom vervangen door instelbare Koni's, aanrader.
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
06 mei 2007 14:07 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
de sport of race bilsteins zijn veel te stug voor standaard veren
standaard veren zijn te slap om de stuggere bilsteins na compressie weer uit te drukken, waardoor de auto erg stuiterig wordt...
|
06 mei 2007 14:16 |
|
|
MetalGreen911SC
911 3.0 SC & 911 2.4E Targa &
Boxster 3.2S
|
" te stug voor standaard veren"
Welke veren op een SC
_________________________________________ 8600cc & 18 cylinders
|
06 mei 2007 14:22 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Jeroen, neem toch aan dat als Porsche EXW Bilsteins monteerd, zoals op mijn auto, ze daar ook de veren op aanpassen? Ik vind het nl. prima rijden en heb nergens last van, alleen maar positief.
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
06 mei 2007 14:52 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Naar mijn mening zijn de fijnste oude G- model 911-jes om mee te rijden de 2.7 Carrera uit 1974 en de Carrera 3.0 waar standaard Bilstein onder zit.
Deze auto's waren lichter dan de SC en 3.2 Carrera en hadden dunnere achterveren dan de SC en dezelfde voorveren.
Ik heb ook veel auto's gereden waar naderhand Bilstein's onder gemonteerd waren. Overigens noemt Bilstein de zwaarst uitgevoerde straatdempers race dempers, maar verwar deze niet met de schokdempers waar je een echte race auto mee uitrust. De race dempers kun je het beste zien als 'clubsportdempers'.
Mijn auto komt straks ook op Bilstein race te staan. . En mijn huidige ( 951) heeft gele Sport koni's. Afgelopen tijd drie keer een oude 911 uitgerust met de Bilstein racedempers.
De sportdempers hebben een zware ingaande slag en een nog zwaardere uitgaande slag. Bij de racedempers is het andersom.
Twee jaar geleden bij een 911 Turbo de gele Koni's moeten vervangen door Bilstein Racedempers. Deze man vond Koni Sport te slap
En zo zie je maar weer......... ook over dit onderwerp zijn veel verschillende meningen.
_________________________________________ Rebel engineering
|
06 mei 2007 15:11 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
ja, hoezo, de jouwe niet
Nee, of je Porsche af fabriek nou met Bilsteins, Boge's of Koni's is geleverd, ze hebben allemaal de zelfde veren
Standaard Bilsteins zijn trouwens anders dan Sport Bilsteins
Dat jij de standaard vering/demping trouwens als iets positiefs ervaart zal ik je verder niet aanrekenen
De praktijk wijst uit dat Sport Bilsteins gaan pas goed werken als je ook stuggere veren monteert.
|
07 mei 2007 2:46 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Het zal wel dom klinken maar hier wordt telkens over veren gesproken.
Ik dacht dat de SC en de 3.2 enkel dempers en een torsie hadden en geen veren (zoals de versies erna) of mis ik ergens iets
Ja , ik ben nooit te oud om bij te leren
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
07 mei 2007 12:06 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Oke Geronimo, had inderdaad de nuance tussen standaard bilstein en sport bilstein over het hoofd gezien. Ik vind mijn set-up perfect, lekker stug, zeker voor de openbare weg, maar heb eerlijk gezegd niet zoveel vergelijkingsmateriaal, dus zou niet weten wat het verschil is met sport koni's of bilsteins.
Erwin heeft meer elfjes gereden en geeft hierboven ook aan dat een Carrera 3.0 set-up met Bilsteins prima rijdt, dus dat steunt mijn gevoel enigzins. Moet wel zeggen dat het van mij niet stugger dan stug hoeft, ga er ook gewoon lekker mee touren en op vakantie, dus dan hoeven niet perse de vullingen uit mijn kiezen te rammelen... circuit kom ik eigenlijk nooit.
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
07 mei 2007 12:16 |
|
|
MetalGreen911SC
911 3.0 SC & 911 2.4E Targa &
Boxster 3.2S
|
Laatste keer dat ik keek, gisteren met poetsen, zaten er nog steeds geen veren onder, alleen torsiestaven en dempers.
_________________________________________ 8600cc & 18 cylinders
|
07 mei 2007 13:01 |
|
|
cabrio wim
|
Je mist niks en hoeft niks bij te leren Jeroen
Ik ging nog niet eens kijken, toen ze over de veren begonnen.
|
07 mei 2007 13:08 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
911-lover is Koen, ik ben Jeroen. (en Jeroen914 is Jeroen)
En ik leer iedere dag nog, nu jullie het zeggen, heb inderdaad ook nog nooit veren onder mijn auto kunnen spotten, maar ben eigenlijk niet zo technisch..
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
07 mei 2007 13:17 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
een torsie veer is ook gewoon een veer hoor...
|
07 mei 2007 13:20 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
maar goed dat ik reeds gezegd heb dat ik niet zo technisch ben!
Torsie stangen, Torsieveren, whatever!
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
07 mei 2007 13:36 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Elke auto heeft veren. Ook een 911 SC etc.
Als een SC geen veren heeft waarom dan wel schokdempers? De schokdempers zijn er juist om de deinende beweging van de veren te dempen.
Denk jij dan ook dat een 944 alleen voor veren heeft?
_________________________________________ Rebel engineering
|
07 mei 2007 16:20 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Mijn 3.2 heeft de optie "sportschokdempers". Welke zouden dit dan zijn? Ik verwacht namelijk dat ze toch binnenkort aan vervanging toe zijn. En heeft er iemand een richtprijs voor 4 nieuwe schokdempers (exclusief montage, dat doe ik zelf)?
_________________________________________ NPC 0577
|
07 mei 2007 19:56 |
|
|
cabrio wim
|
Denk dat je voor een setje Bilstein voor en achter zo'n 850 to 900 euro luchter bent.
|
07 mei 2007 20:10 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Bilstein Euro 720,- incl. btw (voor een 3.2 carrera met sport dempers standaard af fabriek)
_________________________________________ Rebel engineering
|
07 mei 2007 20:18 |
|
|
cabrio wim
|
Scherpe prijs Erwin.
|
07 mei 2007 20:24 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Waarschijnlijk omdat als ik aan veren denk me zoiets voorstel. en geen torsie of bladveren Een bank is ook geen stoel en omgekeerd al dienen beide om op te zitten
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
08 mei 2007 12:11 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
maar een veer is wel een veer...
|
08 mei 2007 12:39 |
|
|
cabrio wim
|
Volgens Google:
TORSIEVERING: Hierbij worden niet de traditionele spiraalveren toegepast, maar een taaie staaf die kan torderen (= draaien) en daarna weer wil terugveren. Heeft verder niks met neerwaartse druk te maken.
|
08 mei 2007 18:19 |
|
|