2 mei:
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! Eindelijk vandaag naar Stuttgart!! Naar de porsche fabriek!
Wederom weer lekker vroeg vertrokken om er op tijd te zijn; nog snel wat te eten voor de rondleiding...
Toen we door stuttgart zelf reden hadden we TOM TOM niet meer nodig; hier een Boxter, daar een nieuwe Turbo, om elke hoek van de straat stond haast wel een Cayenne geparkeerd. Heerlijk! Ik voelde me echt piekfijn in mijn ellement. Mijn vriend minder; die was zenuwachtig een parkeerplaats aan het zoeken
Tenslotte wisten we de auto toch dichtbij het museum te parkeren, namelijk schuin tegenover het plein waar AL die spiksplinternieuwe 997ers stonden te wachten op de vrachtwagen die ze naar een andere spannende bestemming, of zelfs een nieuw baasje zou brengen.
Ik natuurlijk gelijk tussen de tralies van het hek doorspieken of er misschien ergens een nieuw model was, maar helaas helaas, alleen standaard 997, de nieuwe Turbo, de GT3 en de GT3 RSjes, die trouwens WEL allemaal ZONDER vleugel/spoiler geparkeerd stonden
Toen zijn we langzaam maar zeker op weg gegaan; eerst effe spieken bij het pand aan de andere kant van de weg. Hier konden ook de klanten van de wagens terecht en werden de nieuwe Porsche's na het testen blijkbaar gewassen! ( wasstraat!! )
Hier hebben we onze eerste NIEUWE Cayenne's gezien. Zowel de standaard als de S en de Turbo. Ik vond het wel een speciaal moment en moest er gelijk wat kiekjes van nemen. Een beetje bang was ik wel want er stonden de hele tijd mensen in het pand van Porsche zelf naar ons te kijken. Misschien bang dat we iets zouden slopen OF iets zouden zien wat nog niet gezien mocht worden door de normale burger..? Je weet het niet hé?
Om een uurtje of half 1 zijn we dan naar het museum gegaan. Aan de balie werd ons door een nette vrouw vertelt dat het fotograferen in het musea zelf niet verboden was maar tijdens de rondleiding wel. (Hé! Wat jammer nou!!
) En dat ik mijn Canon kwijt kon in een kluisje om de hoek.
Toen gingen we de zaal in. Hij was langwerpig, links van ons stonden een oude kever, de GruppeB 959 en de zwarte Carrera GT. Tegenover ons een 356 in Polizei uitvoering met daarnaast een echte Gmund racer en de eerste Porsche uit 1948! Geweldig! En toen zag ik ook nog de GT1 uit 1998, mijn lievelings racewagen, en mijn hemel, wat was die GROOT en breed!!
De Carrera GT was tegenover dit monster maar een heus speelgoedwagentje! Het zicht benam mij de adem, ik had uren en uren kunnen rondneuzen hier, maar toen.....................werden we opgeroepen voor de rondleiding
Wij kregen die rondleiding van een jonge heer met donker haar en een drie dagen baardje, trouwens wel in een erg net pak, donkergrijs met een donkerrode stropdas. Zijn engels was helaas een beetje aan de matige kant, soms was ie echt heel moeilijk verstaanbaar en ik hoopte dat ik niets zou missen zo IN de fabriek waar het me luidruchtiger leek dan hier op de museumvloer.
Onze rondleider vroeg nu of we onze mobiele telefoons uit wilden doen en daarna ging hij naar buiten om naar het tegenoverliggende gebouw te gaan. Wij volgden hem zwijgend, de spanning was goed te voelen. We waren met ongeveer 12 man, een paar engelsen blijkbaar, de rest toch evengoed Duits.
Als eerste kregen we de ruimte te zien waar de motoren in elkaar gezet werden. Hier stonden mannen EN vrouwen zij aan zij langs een lopende band en waren druk in de weer de Boxermotoren te monteren tot één geheel wat dan in een aparte kamer getest zou worden.
Vooral Donald, mijn vriend was erg onder de indruk. Hij had verwacht dat alles met machines in elkaar gezet zou worden
Daarna kregen we de ruimte te zien waar het leer gesneden werd voor de stoelen etc. Dit vond ik eigenlijk wel het leukste om te zien aangezien het leer gesneden werd met een heel dun maar sterk straaltje water
Hierna volgde een lange gang met daarin een langzaam roterende machine die de dashbords vasthield. Ook hier werden de tellers en de bedrading erachter handmatig vastgezet!
Grappig ook te zien dat er dashbords waren die "anders om" waren; deze kwamen dus in wagens die onder andere naar Engeland gingen!
Zo vergingen de minuten in een rap tempo.
Onze gids liet ons zien hoe een targadak gemonteerd werd, (VIA DE VOORRUIT!!) en we zagen hoe de wagens er dan uiteindelijk, met alles er op en eraan via een soort lift naar een lager liggend gedeelte van de fabriek gebracht werden.
Jammer genoeg zagen we niets van het spuiten van de carroserie en net zo min van het bevestigen van het leder tegen de stoelen etc, en het testen van de motor in die aparte ruimte moesten we ook missen. Klein minpuntje voor ons beide, maar toen we eenmaal weer buiten in de warme zon stonden en ons een gloednieuwe, afgewerkte Turbo met zijn ronde koplampen "aanstaarde" wisten we dat we eigenlijk niet mochten mopperen
Ja, ik vond dit toch wel een ERG geslaagd verjaardagscadeau.
Na afloop zijn we nog even de dealer gaan opzoeken en zagen we het nieuwe Porschemuseum, dat overigens erg groot aan het worden was en zijn donkere schaduw over de rontonde wierp als een stille gigant, klaar om wakker geschud te worden uit een diepe slaap...