Mijn avontuur van 3 dagen rondtoeren met de XKR zit er op. Ik kan je alvast zeggen dat de overgang naar mijn firmawagen een Volkswagen Touran groot was. Heel de tijd dacht ik dat ik met de handrem op aan het rijden was.
Als besluit wens ik de balans op te maken na een +/- 600 km aan het stuur van de Engelse trots.
Positieve punten :
* De stijl, klasse die het uitstraalt.
* Op enkele details na een mooie afwerking. Veel verwerking van leder in het interieur.
* Een prachtig geroffel van de 8 cylinder. Moet een plezier zijn om met de kap open te rijden. Helaas liet het weer het niet toe.
* Koppel in overvloed. Wat wil je met 560 Nm koppel ? Zeker in de S-stand wordt ie agressief en scherp.
* Het gebruiksgemak van een automaat die zeer direct reageert. Ook de mogelijkheid om met de peddels aan het stuur manueel te schakelen.
* Keyless go wordt je vlug gewoon. Speciaal gevoel om op de Start/stop-knop te drukken. Je wordt direct getrakteerd op een schitterend motorgeluid.
* Het vermogen is precies onbegrensd. Acceleren van 150 naar ...geeft je nog een kick in de rug.
* Gebruiksvriendelijke middenconsole die zorgt voor bediening klimaat, navigatie, audio, etc.
* Verbruik valt beter mee dan verwacht : 13,6 liter voor een 4,2 liter met 420 PK vind ik aanvaardbaar.
Minder positieve punten :
* Alhoewel de Jaguar in lengte zeker niet klein te noemen is, beschikt dit model over weinig bagageruimte. Er is achteraan een koffer, maar daar krijg je zeker geen deftige koffer in.
* Ik kan niet echt vergelijken met een Porsche cabrio, maar ik ondervond redelijk veel (windge-)ruis van buitenaf. Het is natuurlijk een cabrio. Bij een coupe is dit volgens mij veel beter.
* Wat ik niet begrijp, is dat men in 2007 nog een elektrische radio-antenne laat uitschuiven. Zo een joekel van 1,5 meter lang oogt onmetelijk ouderwets.
* De zichtbaarheid opzij als je schuin een straat uitkomt, is nihil en ronduit gevaarlijk. Ogen dicht en hopen dat je snel genoeg accelereert
* Het is nogal een eye-catcher. Zorgt ook wel voor een zeker onveiligheidgevoel als je de wagen moet achterlaten.
* 420 PK in toom houden op een nat wegdek is een delicate oefening. Gelukkig is er de elektronica die ingrijpt en glijders tegenhoudt. Het is zeker geen auto om in handen te steken van een onervaren chauffeur. Je moet je hoofd erbij houden en weten waarmee je bezig bent.
* Het grote vermogen is fun, maar eigenlijk ook er over. Het verschil met andere weggebruikers is zo groot dat je vlug als asociaal kan beschouwd worden. Legaal kan je al dat vermogen niet benutten op de openbare weg.
* Als je de motorkap naar voren opendoet, zie je bijna niet anders dan zwarte kunststof. Waar is de passie ? Bij de nieuwste Porsches is het eigenlijk ook wel zo...
* Het is een tot de verbeelding sprekende machine, maar ik prefereer het sportieve spartaanse karakter van een Porsche. Dit is puur subjectief.
Ik kan nog een eindje doorgaan, maar toon jullie liever enkele foto's :
En nog enkele meer
HIER