Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 nov 2024 19:26

Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Oververzekeren 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht Oververzekeren
Ja , we hebben heel wat verzekeringsdraadjes maar deze vraag is eigenlijk nog niet gesteld en die boeit mij (en waarschijnlijk betrokkenen) zeer erg.

Gisteren heb ik een reportage gezien waarbij mensen een woningsbrand gehad hadden.
Nu waren deze oververzekerd (1,5 m² teveel) en de verzekering weigerd om het bedrag uit te betalen vanwege oververzekering.
Moesten ze zich onderverzekerd hebben was er geen probleem en werd het bedrag waarvoor het verzekerd was uitbetaald. Bij oververzekering niet , al hebben ze wel trouw meer dan 15 jaar elk jaar de polis betaald.
Kan zoiets ook bij auto's gebeuren ?
Ik hoor en lees hier veel over expertiseverslagen die eigenlijk (en dat weet de eigenaar) te hoog zijn opgesteld voor het geval dat.
Kan hier de verzekering ook weigeren daar je je voeruig oververzekerd hebt en dus niets uitbetaald ?

Laatste update 22/10/2013

12 mei 2007 16:26
Profiel WWW Facebook 
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Een vreemd verhaal. Bij oververzekering betaal je alleen teveel premie. Uitkering bij schade kan volgens mij geen probleem zijn. :shock:

12 mei 2007 16:28
Profiel WWW
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Bij onderverzekering heb je altijd een probleem, ook bij kleine schades.
Bij oververzekering heb je te veel premie betaald.
Bij schade zal je dan de werkelijke schade uitbetaald moeten krijgen, nooit meer. Maar helemaal niets vind ik een erg raar verhaal...

12 mei 2007 16:30
Profiel
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Ik vond het ook raar , maar ondanks hopen processen etc bleven ze dus op hun kosten zitten en geraakten zo (tijdelijk) in een home voor daklozen.
Ze zijn er zelf uitgekomen door hard werken etc etc.
Vandaar deze vraag , want daarover wordt door een verzekering nooit gepraat. Zoalng jij maar teveel betaald is het goed en zij zoeken genoeg smoezen om bij schade niet uit te hoeven betalen , zoals bovenstaand voorbeeld.
Dit was op een Duits consumantenprogramma zoals in Nederland "de Ombudsman" of hier "Testaankoop"
En er kon niets tegen begonnen worden
Nogmaals daarbij werd duidelijk gezegd dat bij onderverzekering (bvb 100.000€ ipv 150.000€) enkel het verzekerde bedrag (100.000€) dus werd uitbetaald .

12 mei 2007 16:34
Profiel WWW Facebook 
Nissan 370Z roadster Ex-BWM Z4 3.0 Ex-350Z 313pk grijs Ex-350z in 't zwart (kort) Ex-944, 1984 Ex-968 targa ex-944 S2 Cabrio
Krimpen aan den IJssel
Bericht 
:?: :?: :?: :?: :?: :?: kan ik geen chocola van maken, vreemd verhaal. Trouwens denk ik dat bij niemand de M2 geheel klopt. Wat is trouwens 1,5 m2 op een compleet huis.........

12 mei 2007 16:37
Profiel
997.2 4s pdk
tholen
Bericht 
gewoon een goed advocaatje die gaat die centen daar echt wel krijgen hoor! dit is pure onzin dat snap zelfs ik.

anton964

12 mei 2007 16:38
Profiel
Papendrecht
Bericht 
Het stukje over onderverzekering klopt. Wat betreft de oververzekering sluit ik me aan bij Dreamer.

12 mei 2007 16:38
Profiel WWW
Hasselt/België
Bericht 
Ik omschrijf maar wat de documentaire liet zien.
Ik vond het ook een vreemd verhaal , net zoals die mensen het zouden gedacht hebben alvoor ze met deze financiele catastrofegeconfronterd werden.
Vandaar dus mijn vraag hier.
Verzekingen worden hier nogal zeer erg uitgelegd dus vandaar ook de vraag alvorens ik (of eenieder ander hier) in eenzelfde situatie zou geraken.
Wie kan met zekerheid zeggen dat oververzekeren geen gevolgen heeft op een uitbetaling :?:
Raden , gokken en veronderstellen kunnen we allemaal :idea:

12 mei 2007 17:26
Profiel WWW Facebook 
Papendrecht
Bericht 
In Nederland heeft oververzekeren géén negatieve invloed op de uitkering. Hoe dat in België is?

12 mei 2007 17:42
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
utrecht
Bericht 
Bij het afsluiten van een autoverzekering bepaald de tussenpersoon of de verzekeraar de premie, dus over verzekeren kan theoretisch gezien niet..

Voor een inboedelverzekering moet je zelf de gegevens aanleveren en het te verzekeren bedrag..Ik heb het ook zelf bepaald toen ik vorig jaar mijn huis kocht.

Het over verzekerings verhaal klopt iig wel, hoe vreemd het ook klinkt, heb dit al eens eerder gehoord.

http://www.audiforum.nl

12 mei 2007 17:46
Profiel
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht 
Wat ik me bv. wel kan voorstellen is dat je iets bij 2 verzekeringsmaatschappijen verzekert, of dat er qua verzekeringen (bij 2 maatschappijen) een overlap is. Dat zou de lading 'oververzekerd' kunnen dekken. Vervolgens ontstaat er schade, en beide maatschappijen gaan steggelen over wie nu de schade moet gaan betalen (bv. een clausule in het contract dat je eerst de andere verzekering moet aanspreken?). Met als resultaat dat je (voorlopig?) niks krijg uitbetaalt.

Dat is het enige wat ik ervan zou kunnen maken.

12 mei 2007 19:14
Profiel
PorscheForum Rakker
utrecht
Bericht 
Correct me if i`m wrong, maar ik ben er echt van overtuigd dat een huis goed op waarde verzekerd moet zijn, anders keert de verzekering niks uit.. Ik heb dit echt al vaker gehoord..

http://www.audiforum.nl

12 mei 2007 19:58
Profiel
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Oververzekeren heeft bij uitkering geen invloed buiten dat je eigenlijk teveel betaald hebt.

Bij onderverzekering, mijn ouders zijn hier ooit zakelijk mee geconfronteerd geweest zit het iets anders.

Men berekend de totale kost van het verzekerde object. Laat ons zeggen € 100.000, zelf heb je je laten verzekeren voor € 10.000. Als je dan schade hebt, trek je slecht 1/10de van de schade.

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.

12 mei 2007 19:59
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Een keer een 986, 997, 993, 964, 911E en een 944.
Utrechtse Heuvelrug
Bericht 
Oververzekeren in Nederland betekent niet veel meer als teveel premie hebben betaald op basis van een onjuiste verzekerde som. Een verzekerde som die op het moment van schade te hoog blijkt. In geval van schade wordt gewoon uitgekeerd, op basis van de werkelijke waarde / correcte verzekerde som.

Daarom hanteren verzekeraars een taxatierapport in het geval van onze Porsches. Bij inboedelverzekeringen hanteren verzekeraars graag de inboedelwaardemeter, deze geeft op basis van een aantal vragen een beeld van de hoogte (waarde) van de inboedel. Zoiets hanteren ze ook bij opstalverzekeringen.

In Nederland zou een dergelijk verhaal niet plaats kunnen vinden.

In het geval van twee verzekeringen gaat de oudste voor. Overigens beschikken verzekeraars over systemen omdat te signaleren. En ook over systemen dat klanten dat hebben geprobeerd :(

12 mei 2007 20:00
Profiel
Papendrecht
Bericht 
ppp 356 schreef:
Men berekend de totale kost van het verzekerde object. Laat ons zeggen € 100.000, zelf heb je je laten verzekeren voor € 10.000. Als je dan schade hebt, trek je slecht 1/10de van de schade.

Of anders gezegd:
Verzekerde waarde gedeeld door de werkelijke waarde maal het schadebedrag.

13 mei 2007 10:04
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
924 `77
Wijchen
Bericht 
Rob964Tip schreef:
Oververzekeren in Nederland betekent niet veel meer als teveel premie hebben betaald op basis van een onjuiste verzekerde som. Een verzekerde som die op het moment van schade te hoog blijkt. In geval van schade wordt gewoon uitgekeerd, op basis van de werkelijke waarde / correcte verzekerde som.

Daarom hanteren verzekeraars een taxatierapport in het geval van onze Porsches. Bij inboedelverzekeringen hanteren verzekeraars graag de inboedelwaardemeter, deze geeft op basis van een aantal vragen een beeld van de hoogte (waarde) van de inboedel. Zoiets hanteren ze ook bij opstalverzekeringen.

In Nederland zou een dergelijk verhaal niet plaats kunnen vinden.

In het geval van twee verzekeringen gaat de oudste voor. Overigens beschikken verzekeraars over systemen omdat te signaleren. En ook over systemen dat klanten dat hebben geprobeerd :(

Als ik het zo zie voor je inboedel verzekering, denk ik toch dat je te snel onder verzekerd ben? Of heb ik mis? Als je een nieuwe lederen bankstel koop,t televisie, piano, nieuwe eetkamer stoelen/ tafel en noem al dat grij maar op..

Of zit ik compleet verkeerd?

13 mei 2007 10:26
Profiel Facebook 
Papendrecht
Bericht 
Met die waardemeter kom je uit op behoorlijk hoge bedragen. Als ik de waarde van mijn inboedel op de polis zie dan ben ik rijker dan ik dacht.

13 mei 2007 10:35
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Utrechtse Heuvelrug
Bericht 
Meneer aard schreef:
Als ik het zo zie voor je inboedel verzekering, denk ik toch dat je te snel onder verzekerd ben? Of heb ik mis? Als je een nieuwe lederen bankstel koop,t televisie, piano, nieuwe eetkamer stoelen/ tafel en noem al dat grij maar op..

Of zit ik compleet verkeerd?

Als je een inboedelwaardemeter hebt ingevuld dan ben je niet onder- of oververzekerd. Je hebt dan nooit discussies bij schade. Die inboedelwaardemeter moet je vervolgens wel elke 3 jaar opnieuw invullen.

13 mei 2007 10:43
Profiel
Nissan 370Z roadster Ex-BWM Z4 3.0 Ex-350Z 313pk grijs Ex-350z in 't zwart (kort) Ex-944, 1984 Ex-968 targa ex-944 S2 Cabrio
Krimpen aan den IJssel
Bericht 
WdePundert schreef:
Met die waardemeter kom je uit op behoorlijk hoge bedragen. Als ik de waarde van mijn inboedel op de polis zie dan ben ik rijker dan ik dacht.

GEFELICITEERD!!:wink:

Ik ben nog al verhuiserig geweest de afgelopen jaren en iedere keer dat ik de waarde meter invulde werd het idd meer en meer, maar koop het allemaal maar eens terug....... (een rekje met een paar honderd CD-tjes is bijvoorbeeld al gauw 7500 euro waard)

13 mei 2007 10:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Utrechtse Heuvelrug
Bericht 
WdePundert schreef:

Schrijf alles maar eens op, inclusief de nieuwwaaarde. Ben je inderdaad rijker dan je denkt :)

13 mei 2007 10:44
Profiel
Papendrecht
Bericht 
En als je het verkoopt krijg je die bedragen er nooit voor. :(

13 mei 2007 10:45
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Utrechtse Heuvelrug
Bericht 
WdePundert schreef:
En als je het verkoopt krijg je die bedragen er nooit voor. :(

Appels en peren :)

13 mei 2007 10:46
Profiel
Papendrecht
Bericht 
Of knollen voor citroenen.

13 mei 2007 10:57
Profiel WWW
Moderator
PF #57
Bericht 
dreamer schreef:
(een rekje met een paar honderd CD-tjes is bijvoorbeeld al gauw 7500 euro waard)

Hangt wel een beetje van het rekje af :mrgreen:

13 mei 2007 11:32
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
Angstige risicomijdende Hollander betaalt zich suf aan premies, blijkt uit velerlei onderzoek. Kan ING weer een mooie toren op de zuidas van bouwen. :roll:

13 mei 2007 12:06
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende