Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 5:24

Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
993 - remlicht in spoiler werkt niet (meer) 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
3.2 T / 964 T / 993 C2 Huidig: 997 2S
Bericht 993 - remlicht in spoiler werkt niet (meer)
Het remlicht in de spoiler werkt opeens niet meer. Het remlicht zelf doet het wel blijkt na een test. Het probleem zit dus in de bedrading en het lijkt er op dat er ergen een breuk of slecht contact in zit (soms wel spanning, soms niet).
Ik heb al even gekeken maar het volgen van de bedrading is niet eenvoudig. Hij verdwijnt via de kitrand van de achterruit uit het zicht.
Wat is wijsheid: de hele bedrading vervangen (en zo ja, hoe?) of zit het probleem vaak op een bepaalde plek. Wie kan me helpen?

14 mei 2007 17:35
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
heb je hierwellicht wat aan?

14 mei 2007 19:04
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
horn schreef:
heb je hierwellicht wat aan?

En dat allemaal voor 1 lampie :shock:

14 mei 2007 19:47
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
997.2 4s pdk
tholen
Bericht 
wat voor spoiler is het die boven aande achterruit of de targa spoiler?

gr anton964

14 mei 2007 22:07
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
anton964 schreef:
wat voor spoiler is het die boven aande achterruit of de targa spoiler?

take a guess... :lol: Afbeelding

14 mei 2007 22:32
Profiel
997.2 4s pdk
tholen
Bericht 
ja er zij coupe's met targa spoiler.
omdat deze op de achterklepstaat zou het kunnen dat hij bij het scharnier punt een breuk zit,
anders waar schijnlijk een los stekkertje.
de stekkers zitten bij mij links in de motor ruimte in een doorzichtig stekkerblok.

anton964

14 mei 2007 22:58
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
anton964 schreef:
ja er zij coupe's met targa spoiler.

weet ik. zie jij een duwbeugel op de foto? :shock: dat bedoelde ik. :wink:

je post is wel weer handig voor het nageslacht, zoekfunctie, de volgende met een vergelijkbaar probleem... :salut:

14 mei 2007 23:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Horn, bedankt voor je link. Die had ik ook gevonden maar in mijn auto blijkt het nog niet zo eenvoudig om die kabels aan de binnenzijde van de achterruit te vinden (het is nu ook niet echt ruim achterin...).

Inmiddels een tip gekregen dat het ook aan de verbinding kan liggen die zich achter de bekleding achterin bevindt. Die bekleding is simpel te verwijderen (slechts 4 schroeven en dan kun je de volledige 'unit' achter de stoeltjes naar voren schuiven). Daar ligt idd een stekker en in mijn geval was hij al van een Tyrap voorzien. Losgehaald en de stekker nogmaals goed ingestoken en van een verse Tyrap voorzien. De eerste meting leverde weer spanning bij de bedrading op de achterruit op en de stekker lijkt dus het probleem. Komend weekend de spoiler weer monteren voor de echte test....

16 mei 2007 22:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Jammer maar helaas. Schakelaar opnieuw in elkaar gezet, spanning op draad ok. Vervolgens alles weer gemonteerd, spoiler er op gezet... geen remlicht!
Of de schakelaars is door het monteren weer 'los'geschoten of er zit ergens een breuk in de draad. Of kan het nog ergens anders aan liggen? Bestaat er overigens een schema voor dit deel van de bedrading?

21 mei 2007 22:14
Profiel
997.2 4s pdk
tholen
Bericht 
je kan de bedrading toch door meten.
heb je ook de schakelaar door gemeten of hij wel werkt?
kan toch niet zoeen moeilijke storing zijn?
meet eens of er stroom op de draden komt achter bij de spoiler.

gr anton964

21 mei 2007 23:13
Profiel
PorscheForum Rakker
996 Millennium Voorheen 964C4, 993C2, 9964S
NL
Bericht 
Heren,

Dit is een veelvoorkomend probleem. Meestal is het de bekabeling die langs de raamrand tijdens het rijden iets trilt, waardoor de isolatielaag langzamerhand slijt. Op de lange duur wordt de draad blank geschuurd en maakt deze kortsluiting (lekstroom) of geen contact meer.

Dit verklaart ook, waarom het derde remlicht het eerst wel deed en plotseling niet meer. Overigens zit het probleem zelden in het derde remlicht zelf, die gaat normaliter (meer dan) een autoleven lang mee.

Dus volgens mij zat je wel in de buurt toen je de verbinding onder de bekleding achterin aanpakte, maar zit het echte probleem dus een aantal centimeters verder naar achteren. Ik zou proberen om de hele kabel vanaf dit verbindingspunt tot aan het derde remlicht helemaal te vernieuwen. Met eventueel een stukje duct-tape op de plaats waar deze onder de raamrand doorgaat, tegen latere slijtage. Succes!

Jelle

01 jun 2007 8:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
ik had hetzelfde euvel en dacht in eerste instantie ook dat het de bedrading was vanuit onder het raam , echter...

bleek in de spoiler/3e remlicht een draadje te zijn los getrild.
en dat is makkelijk te checken:

kapje eraf, moertjes los en de hele unit eraf en open maken ...

01 jun 2007 13:00
Profiel
PorscheForum Rakker
NL
Bericht 
In beide gevallen (die van Toon en mijne) zul je 'm even open moeten maken.

01 jun 2007 14:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Jelle, dank voor je info, ik vermoedde al zoiets. Het remlicht zelf heb ik namelijk al een keer helemaal uit elkaar gehaald, daar zit het probleem iig niet.
Het vervangen van dat stukje bekabeling lijkt me overigens niet eenvoudig. Het was zelfs al niet of nauwelijks te zien waar de draad aan de binnenkant van de ruit loopt. Ook de bewuste stekker kent 4 draden die vervolgens de moterruimte in lijken te lopen. Vandaar mijn vraag over een schema...

01 jun 2007 19:27
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
jelle schreef:
... Overigens zit het probleem zelden in het derde remlicht zelf, die gaat normaliter (meer dan) een autoleven lang mee...

Van mijn '97-er 993 heb ik kort na de aankoop medio 2003 toch echt al 3 - van de 11 of zo? - lampjes vervangen :!:

01 jun 2007 22:21
Profiel
PorscheForum Rakker
NL
Bericht 
Sommige mensen remmen kennelijk meer dan anderen... :D

02 jun 2007 11:01
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 16 berichten ]