Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 13:30

Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Kosten vernieuwen ophanging 911 1972 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
911 3.2 cabrio '87
Den Haag
Bericht Kosten vernieuwen ophanging 911 1972
Het project voor dit jaar was eigenlijk het interieur. Dat gaat ook zeker gebeuren omdat het leer al besteld is 8)

Nou valt mij op dat m'n achterwielen (voor valt wel mee) wat laag in de wielkas hangen. En ik kom er net achter dat het rechterachterwiel af en toe de olieslang raakt (1972 model met olie klepje achter op de wielkas).

Nou had ik al eerder gehoord dat de hele ophanging vervangen een goede investering is in zo'n oude auto. Hij per slot van rekening al 35 jaar. Ik heb er vorig jaar nieuwe schokdempers in laten zetten wat al een enorm verschil opleverde.

Nu vraag ik me af wat de kosten zijn van het vernieuwen van alle ophang rubbers, vering en wat er nog meer nodig voor is. Heeft iemand enig idee wat zo'n operatie voor deze oude Porsches kost?

20 mei 2007 13:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
foxtrot / oscar
Bericht 
je hoeft niet de hele wielophanging te vervangen

dat je auto achter te laag staat kan zijn door dat de torsie veren wat slapper geworden zijn
je kan proberen om de wagen op hoogte terug te zetten (de hoogte is verstelbaar)

het aanlopen op de olie leiding kan veroorzaakt worden door een slechte uitlijning, maar kan bv ook doordat de auto te ver in veert (ook weer omdat de auto te laag staat en/of de veren wat van hun kracht verloren hebben)

vrij wel zeker zijn de rubbers in de wielophaning uitgedroogd en uitgesleten
(kans dat ze nog goed zijn is eigenlijk nihil)

de rubbers van de achterwiel ophaning kan je los krijgen
evt. kan je voor "aftermarket" rubbers gaan (neatrix)
neem in geen geval van die harde kunststof bussen (polygrafiet, nylon, etc. etc.)

als je de achterwiel ophaning doet (of laat doen) kan je het beste alles in één keer laten doen, want de meeste tijd/kosten gaan in de arbeid zitten en niet zo zeer in de onderdelen
daarom zou ik (voor de zekerheid) ook maar meteen de tosie veren laten vervangen

mooiste is om de draagarm even te laten stralen en poedercoaten en de veerplaten opnieuw te laten galvaniseren

evt. kan je achter torsies nemen die 1 of 2mm dikker (lees stugger) zijn van een iets later model

bij de voorwielophanging zijn de rubbers ook 100% zeker versleten
deze rubbers kan je niet los kopen (ook hier geldt weer: koop geen harde kunststof bussen!!!)
kijk even op www.914parts.nl
daar kan je je voor-draagarmen op ruilbasis van nieuwe rubbers laten voorzien (is de enige betaalbare optie)

20 mei 2007 14:44
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
911 3.2 cabrio '87
Den Haag
Bericht 
Hi Jeroen,

Dank voor je uitgebreide antwoord!! Hier heb ik zeker wat aan. Ik zal je punten doornemen met m'n garage (zelf sleutelen doe ik helaas nog niet zoveel aan m'n auto).

Ik heb ook even op 914parts site gekeken en zag daar inderdaad diverse gereviseerde onderdelen. Goeie tip!!
Zijn de voorwiel draagarm en achterwiel ophanging voor de 914 gelijk aan die van de oude 911's?

20 mei 2007 15:32
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
de voor-draag arm van een 914 ziet er het zelfde uit als die van een 911, alleen zijn de vertandingen voor de torsieveren (die in de draagarm zitten) anders en daardoor kan je die van de 914 dus niet gebruiken op je 911

maar dat geeft op zich niet, want ze kunnen ook 911 draag armen reviseren (omdat ze verder helemaal het zelfde zijn)

de achterwiel ophaning van een 911 en een 914 zijn compleet verschillend

voor de achterwiel ophanging kan je de rubbers (integenstelling tot de voorwiel ophanging) wel gewoon los kopen en zelf vervangen

20 mei 2007 16:23
Profiel WWW
foxtrot / oscar
Bericht 
als je toch bezig bent, kijk dan meteen even naar de fusee-kogels en de stuur-armpjes (de laatste indien aan vervanging toe meteen upgraden naar 930/turbo exemplaren)

20 mei 2007 16:24
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
911 3.2 cabrio '87
Den Haag
Bericht 
Dank voor de tips Jeroen.

Ik was inderdaad wel van plan om (nu ik toch bezig ben) meteen zoveel mogelijk tegelijk te doen.

Ben benieuwd wat de kosten gaan worden als ik al jouw punten mee ga nemen. :roll:

Maar de rij-eigenschappen zullen er zeker beter op worden!!

20 mei 2007 18:05
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 6 berichten ]