Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 6:30

Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
'' klonken'' in zijn 2 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
ex-911 3.2 '86, ex-TT quattro 260pk, nu saab 9-5 aero 250pk
Bericht '' klonken'' in zijn 2
vraagje, als ik flink optrek in zijn 1 (hoge toeren)en ik wil doorschakelen naar zijn 2, ''klonkt'' de versnelling.
dwz, hij krijgt een soort van klapje :!: :oops:
dit heeft hij niet als ik rustig optrek (lage toeren) en/of rustig doorschakel, niet meteen van 1 naar 2 maar met soort van pauze.
is alleen in de 2, de rest schakelt prima maar wat kan dit zijn en moet ik me zorgen gaan maken of hoort dit bij een 3.2 met 915 bak, heb gehoort dat dit een kwaaltje is waar je weinig aan kan doen :evil: :!:
graag feedback, thx :!:

22 mei 2007 11:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Ik denk dat dit iets typisch 915 bak is.
Mijn Elver had dit fenomeen ook en dit ben ik almeermaals op forums tegen gekomen van 3.2 eigenaren met de 915 bak

Laatste update 22/10/2013

22 mei 2007 11:16
Profiel WWW Facebook 
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
g50 hier en ik heb het ook, ik moet het dan wel echt bont maken

22 mei 2007 11:20
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Bericht 
oke, niks om zorgen over te maken / aan te doen of valt er wel iets aan te veranderen :?: :?
ga met mijn 3.2 naar Italie en wil graag weten of je hier iets aan kunt doen zodat in de bergen ik lekker kan doorrijden met bijbehorend schakelgedrag :!: :wink:
of gewoon accepteren zoals het is, hij is tenslotte al op leeftijd............. :wink:

22 mei 2007 12:15
Profiel
Bericht 
kan ook een probleem zijn met rubberen hart van koppeling ( als die er op zit) , of de pinion shaft op de bak , of de homokineten die los zijn,droog of uitgesleten ....

op 911 moeilijker te horen dan op pakweg 944, omdat het allemaal achteraan zit...en je dus niet op richting van 't geluid kan baseren... een goeie 915 bak , mag geen "klunk" doen bij 't schakelen, de mijne deed het in ieder geval niet...

2e versnelling is meestal waar je eerst de geluiden hoort
1e is te bruut/kort om veel te horen
3e en hoger zijn dan iets minder bruut, bovendien heb je meer rijgeluid
en 't moet dus al iets erger zijn voor je daar iets hoort

22 mei 2007 12:16
Bericht 
Ik denk eerder synchroomring, je schrijft zelf als ik rustig schakel heb ik het niet, en als je vlot doortrekt denk ik dat alles in z'n twee nog net niet op tijd is om geruisloos of zonder klapje in te schakelen. Is ook bekent dat van 2e versnelling eerder de synchroomring slijt dan de andere.

22 mei 2007 12:59
Bericht 
cabrio wim schreef:
Ik denk eerder synchroomring, je schrijft zelf als ik rustig schakel heb ik het niet, en als je vlot doortrekt denk ik dat alles in z'n twee nog net niet op tijd is om geruisloos of zonder klapje in te schakelen. Is ook bekent dat van 2e versnelling eerder de synchroomring slijt dan de andere.

alst de syncho zou zijn zou je krakende bak hebben, ofwel niet gemakkelijk in 2e krijgen, voornamelijk afschakelend van 3e
dat zijn dingen die je in de pook voelt

een klonk en vertraging in het "trekken" van de motor krijg je niet van een syncrho, das speling ergens in de aandrijf lijn, koppeling, bak, aandrijfassen, een synchro is niet betrokken bij het effectief overdragen van kracht van motor naar wiel, das gewoon een schakel hulpje

en zeker in 't optrekken, kun je zelfs zonder

22 mei 2007 13:25
Bericht 
cabrio wim schreef:
denk ik dat alles in z'n twee nog net niet op tijd is om geruisloos of zonder klapje in te schakelen.
heb ook een soortgelijk gevoel, inleggen gaat soepel en zonder kraken bij mij iig

22 mei 2007 13:31
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Bericht 
dus............................................
hoort dit bij een 3.2 :roll: :!: :?:
by the way, ongeveer 50.000 km geleden een bakrevisie gehad, kan/mag dit zo snel voorkomen :?:

22 mei 2007 13:50
Profiel
Bericht 
kan altijd
mag het al na 50 000? hangt af van 't soort gebruik en onderhoud
maar bij normaal gebruik niet

maar wie zegt dat het de bak is??? heeft er al iemand naar de homokineten gekeken?? zit er een oud type koppeling in of niet?

22 mei 2007 13:58
Bericht 
Of de busjes uit het schakelmechanisme. :roll: Als die versleten zijn krijg je hem ook moeilijk in z'n tweede.
Is volgens mij overlaats een draadje van geweest van Elven of Guido. Hadden een dergelijk probleem.

22 mei 2007 14:29
Bericht 
Craze?heb jij moeite met in 2e krijgen vanuit 1e, of vanuit 3e?

voel je het in de pook, is die moeilijk er in te krijgen
of heb je gewoon de clunk en een vertraging in het trekken?

't is namelijk zinloos dat iedereen zit te gokken , en met schakel tips afkomt als er op dat vlak geen probleem is

22 mei 2007 14:33
Bericht 
mayonaise schreef:
een klonk en vertraging in het "trekken" van de motor krijg je niet van een syncrho, das speling ergens in de aandrijf lijn, koppeling, bak, aandrijfassen,

Als dat zo is moet je het in elke versnelling hebben, en dat merk je het beste (speling in de aandrijflijn) door gas los te laten en weer gas geven, merk je gelijk of er speling in de aandrijf lijn zit.
Als er op de homokineten speling is, (kun je zelf constateren onder langs) krijg je meestal een schrapend geluid onder het rijden en niet alleen een klong met naar zijn 2 te schakelen.

22 mei 2007 14:47
Bericht 
cabrio wim schreef:
mayonaise schreef:
een klonk en vertraging in het "trekken" van de motor krijg je niet van een syncrho, das speling ergens in de aandrijf lijn, koppeling, bak, aandrijfassen,

Als dat zo is moet je het in elke versnelling hebben, en dat merk je het beste (speling in de aandrijflijn) door gas los te laten en weer gas geven, merk je gelijk of er speling in de aandrijf lijn zit.
Als er op de homokineten speling is, (kun je zelf constateren onder langs) krijg je meestal een schrapend geluid onder het rijden en niet alleen een klong met naar zijn 2 te schakelen.

je mag gerust naar mijn 944S komen kijken
die doet het momenteel, kga vanavond andere as met andere homokineten ophalen

en de klunk , zoals ik eerder zei, is het beste hoorbaar in 2e, wordt pas goed hoorbaar in hogere versnellingen als ie helemaal gaar is

maar initieel moeilijk hoorbaar in hogere versnellingen ivm windgeruis en radio, en hogere versnellingen zijn minder bruut omdat ze langer zijn....
op een 911 heb je nog es de motor achteraan die geluiden maskeert.

aangezien het 1 van de simpelste dingen is om te checken, zou ik het niet uitsluiten tot Craze es effectief gekeken heeft naar zijn assen
of uitsluitsel heeft of ie nu ie echt moeite heeft met schakelen, en het merkt aan zijn pook...of niet

22 mei 2007 14:53
PorscheForum Junkie
Bericht 
top de snelle reacties :!:
nogmaals, schakelt op zich goed alleen bij flink optrekken in zijn 1 (dus hoog in toeren) en dan doorschakelen in zijn 2, dan krijg ik zo'n klink in de pook:!:
soort van klapje (ook hoorbaar :!: ) waarna ik hem voorzichtig/rustig in zijn 2 kan zetten.
bij hoge toeren terug van 3 naar 2 ook wat moeite om hem erin te leggen maar nogmaals, niet bij normaal rijden en schakelen :!:
de rest v.d. versnellingen doen het normaal, is dus alleen de 2 e versnelling.
zal vanavond nog eens ermee rijden en mijn bevindingen morgen laten weten.
keep u posted.

22 mei 2007 15:27
Profiel
Bericht 
dat zou dan idd richting de bak wijzen...

22 mei 2007 15:33
PorscheForum Junkie
Bericht 
mayonaise schreef:

dus..........................wat houd dat dan in :?:
wel/geen probleem, wel/niet op te lossen etc., tell me mayo :!:

22 mei 2007 16:23
Profiel
Bericht 
de mijne doet het al 35000 kilometer (sinds het begin dus) is niet erger geworden

22 mei 2007 16:28
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
craze schreef:
mayonaise schreef:

dus..........................wat houd dat dan in :?:
wel/geen probleem, wel/niet op te lossen etc., tell me mayo :!:

zien of het erger wordt of niet...

of volledige troubleshoot doen, tot op het bot , eg, desnoods de bak opnieuw laten nazien en reviseren indien nodig

22 mei 2007 16:29
PorscheForum Junkie
Bericht 
wordt niet erger sinds ik de auto heb (aug '05), alleen de 2 reviseren :arrow: syngroomring gaat niet :?: :roll:
zo nee dan laat ik het maar zo, laten we zeggen dat het bijde '' charmes'' v.d. auto hoort :twisted:
THX

P.S. ZAL TOCH NOG FF GAAN RIJDEN VAAVOND, IS GEEN STRAF :!:

22 mei 2007 16:37
Profiel
Bericht 
Je wilt niet weten wat je allemaal met een 915 bak kan doen. :wink:

22 mei 2007 18:02
PorscheForum Rakker
911 SC
Alkmaar
Bericht 
Craze, ik herken wat je schrijft.

Mijn 915 bak heeft dit ook. Echter als ie goed warm is eigenlijk bijna niet meer. Indien dit bij jou ook is, denk ik niet dat het de nylon blokjes zijn.

22 mei 2007 21:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Carrera 3.2
Zwitserland
Bericht 
Mijn 3.2 (G50) doet het ook als ik de versnelling voor het volledige ontkoppelen er uit trek en in 1 of 2 tot aan de onderbreker ga. Dus koppeling helemaal intrappen en dan de de pook bewegen. Is even wennen.
Ik mag me van vroeger herinneren dat je een P bak niet brutaliseren kan.
Ik heb zo enige P bakken kapot zien gaan bij wedstrijden. Vooral bij rallyes moest je vele dingen teglijk doen, b.v. tegensturen en dan zo snel mogelijk de volgende versnelling erin om de drifthoek te kontroleren. Bij moderne auto's hoef je daar niet bij na te denken, bij een oude P wel.

22 mei 2007 23:33
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht 
idd, bij goed warm wordt het minder. gisteravond veel het (weer) mee dus zoals pvanwiggen schrijft, eerst helemaal intrappen en dan pas rustig schakelen.
effe wennen maar komt goed en gelukkig voor mij hoort dit blijkbaar bij de charmes van een 3.2 :!: :wink:
wordt niet erger dus we laten het maar voorlopig zo.......................

23 mei 2007 11:01
Profiel
PorscheForum Rakker
911 SC
Alkmaar
Bericht 
Ik dacht het, jij schrijft het .....

23 mei 2007 22:04
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende