Auteur |
Bericht |
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Slijtage indicator zuigerveren ...
Vandaag: zonnetje schijnt, de lucht is blauw....met de 3.2 naar de zaak.
Sta ik voor een stoplicht, duurt een paar rood/groen cycli.
Stapt er een keurige dame achter me uit haar auto, komt op mij afgelopen en wijst mij er op dat de auto toch wel erg blauw walmt bij het wegrijden ....
De Forumtechniker gaf het me vorig jaar al aan: als mn 3.2 een kwartier stationair draait begint hij wat te walmen: zuigerveren.
Ik neem de Forumtechniker erg serieus, maar "uitstappende dames" lijken me een erg goede 2nd opinion .... machientje moet er toch maar eens onderuit binnenkort
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
25 mei 2007 10:03 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Koprevisie? Hoeveel km heb je op je blok?
|
25 mei 2007 10:50 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Slijtage indicator zuigerveren ...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
25 mei 2007 11:03 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: Slijtage indicator zuigerveren ...
Wie laat zijn auto dan ook een kwartier stationair draaien? Stond je voor het stoplicht uitstappende dames in de gaten te houden?
|
25 mei 2007 11:19 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Volgens Erwin zijn het de zuigerveren.
Er staat 220.000 km op de klok.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
25 mei 2007 12:47 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Bij dit soort walmen zou ik me ook zorgen gaan maken, zeker als dametjes dat ook doen.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
25 mei 2007 14:08 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Het blok met de krukas is zwaar gedimensioneerd, die moeten het aanmerkelijk langer uithouden dan de koppen en zuigerveren.
Daarom wordt vaak een zgn. "top-end" revisie gedaan:
Koppen, zuigerveren, kettingen en klein spul daaromheen.
Carter wordt vaak dichtgelaten.
Wat ik ook wel heb gehoord is dat de drijfstangen losgehaald worden, dit kan zonder het carter te openen. De staat van de big-end lagers is een goede indicatie voor de staat van de krukaslagers.
Maar bij 220.000km-plus is de verleiding wel erg groot om de hoofdlagers toch ook maar gelijk te doen. Dan ben je weer helemaal netjes.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
25 mei 2007 21:51 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Potverdikkeme wat een goed project.
Heb je een plan / rooster / toelatingseisen voor pottekijkers !?
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
26 mei 2007 0:14 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Keep posting pictures en text !
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
28 mei 2007 0:04 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Heel goed; ik heb je aandachtig zitten volgen op het andere topic ...
Ik durf het nu inderdaad ook niet aan om het blok maar dicht te laten als je al zo "diep` gaat tot het kale blok. Als je eenmaal zo ver bent ben je met een paar dagen extra werk helemaal tot op de krukas.
Ik zie het meest op tegen het weer goed dicht krijgen van de helften; maar dat zal ook wel lukken.
Ik ben nu het vooronder aan het doen (remklauwen, remslangen, wiellagers, draagarmen, corrosie voorbumper).
Komende winter gaat mijn 3.2 er onderuit, ik moet alleen nog een even goed kijken tot hoever ik het zelf doe en wat ik uitbesteed.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
08 jul 2007 20:40 |
|
|
mayonaise
|
nu, als je een topend revisie doet, kun je toch in 123 nieuwe zuigerveren monteren... daarvoor moet het blok niet gesplit worden...
dan heb je alle componenten van belang voor compressie aangepakt
je zou een olie analyse kunnen doen, en dan krijg je gelijk ook antwoord over de staat van je lagers...en kun je alsnog beslissen over het al dan niet splitten van je case
|
09 jul 2007 23:15 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Je kunt zelfs heel eenvoudig de drijfstanglagers vervangen zonder het carter te splitsen. Dan blijven alleen de hoofdlagers en de tussenaslagers over. Helaas zijn die laatste vaak ver heen.
|
10 jul 2007 8:04 |
|
|
Michiel
911 2.2E Targa (1970)
911 2.2T Coupe (1970)
911 2.5 S/T (1972)
Audi quattro (1980)Den Haag
|
tja, ik heb hetzelfde dilemma. Mijn 911E 2.2 walmt ook behoorlijk bij stationair draaien. Dit doet ie echter al een tijdje en rijdt nog prima (onlangs nog 200km/u op de klok). Maar ik denk dat ik deze winter ook de motor zal laten reviseren. Maar dan komt weer die bekende vraag op: top-end of ook het carter splitsen... Als ik zo het topic van Elven volg dan neig ik naar het laatste... Iemand suggesties?
|
10 jul 2007 12:36 |
|
|