Auteur |
Bericht |
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Airco 911 3.2
Marco maakte gisteren al de opmerking dat zowat elk onderwerp al aan bod gekomen is. Zo ook dit onderwerp, maar alla.
Van mijn 3.2 werkt de airco niet meer, waarschijnlijk vanwege te weinig koelvloeistof. De compressor gaat wel mee draaien als ik de airco inschakel. Nu hoorde ik laatst dat ook de nieuwe koelvloeistof (naam weet ik niet meer) gewoon gebruikt kan worden in een oud systeem. Is er iemand die dit kan bevestigen of ontkennen? De airco heb ik niet echt nodig, maar ik vind wel dat alles moet kunnen werken. Als de kosten te overzien zijn, overweeg ik dus "reparatie". Kan iemand me misschien ook nog vertellen waar dat eventueel in de omgeving Papendrecht (Rotterdam) kan?
Bvd.,
Wim.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
30 mei 2007 17:11 |
|
|
cabrio wim
|
Dat nieuwe is waarschijnlijk R134A en het oude was R12 geloof ik, als je nieuwe wilt gebruiken moet je wel de rubbertjes van bepaalde onderdelen vervangen, maar dat weten de airco specialisten wel.
Mijn loopt ook op het nieuwe spul en werkt perfect.
|
30 mei 2007 18:35 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Heb je ook nog enig idee wat dat gaat kosten, Wim?
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
30 mei 2007 18:37 |
|
|
cabrio wim
|
Je weet dat ik de gehele revisie zelf gedaan heb indertijd. Daarna heb ik hem weg gebracht naar een vulstation, die hebben hem afgeperst en gevuld voor iets meer dan 200 euro.
Dus wat de rubbertje vervangen kost weet ik ook niet, maar kan volgens mij niet veel meer kosten.
Misschien is er iemand op het forum die dat al eens laten doen heeft.
|
30 mei 2007 18:59 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
En wederom bedankt, Wim.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
30 mei 2007 19:00 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Wim, je kan natuurlijk ook eens een keertje langs gaan bij het adres dat ik je nog eens via pb gegeven heb . Dan zit er gewoon weer terug R12 in en heb je voorlopig geen verdere kosten voor ombouw. Detail: R12 installaties lekken minder dan R134a .
_________________________________________ NPC 0577
|
30 mei 2007 20:16 |
|
|
cabrio wim
|
Guido, ik heb me laten vertellen dat het niet meer verkrijgbaar is, iets met milieu normen te maken.
|
30 mei 2007 20:27 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Dat klopt, maar ik weet waar men nog een voorraadje heeft en het dus "onofficieel" nog wel kan vullen. Gezien de regelgeving meld ik dit dus niet publiekelijk op het forum maar alleen via pb. Het bedrijf in kwestie zal het via de telefoon ook nooit bevestigen, aangezien je nooit weet wie je dan aan de lijn hebt.
_________________________________________ NPC 0577
|
30 mei 2007 20:46 |
|
|
porschehenk
996 Carrera 4S MK2
Ex 964 Carrera 2 en 993 Targa
|
airco
Wim,
Droger is rond de 200 euro, dan nog een stuk of wat (12-20) o ringen van verschillende afmetingen. vacuum zuigen, vullen etc. De o ringen waar je bij kan vervangen. Denk zo rond de 500-600 euro ben je kwijt.
Er is ook een R12 vervanger namelijk R416. dan hoef je geen droger en o ringen te vervangen.
Henk
_________________________________________ Life is nice, driving 300 in a Porsche even nicer
|
30 mei 2007 21:48 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Je hebt wel grote kans dat in de >20 jaar oude installatie lekjes zitten.
Voordat ik zou gaan ombouwen / vullen zou ik eerst laten checken of de zaak lekvrij is. Een aircospecialist zet m op druk met stikstof, een barretje of 10, en kijkt dan of de druk gedurende 10 minuten op peil blijft.
Zo niet, dan moet je eerst op zoek naar het lek; veel voorkomende dingen zijn lekke compressor of verdamper. Als je die toch moet vervangen kun je dat beter in dit stadium constaterem dan pas na ombouw en vullen.
Straks bouw je iets om wat vervolgens al stuk bleek te zijn.
Ook kan de compressor schade oplopen door gebrek aan smering als hij langere tijd draait terwijl het systeem leeg is (koelmiddel bevat ook smeermiddelen).
In tegenstelling tot wat hierboven staat ben ik van mening dat je iedere 4-5 jaar de droger moet vervangen, en om het jaar even opnieuw moet laten vullen.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
31 mei 2007 16:20 |
|
|
Harry D
|
airco
Garage Blokland in Arkel, veel verstand van Porsches (racet zelf)
en niet te duur, klaar terwijl u wacht, ik heb mijn airco gisteren bij hem laten vullen.
_________________________________________ Geniet, maar rij voorzichtig!!
|
31 mei 2007 16:58 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
@Guido: Inderdaad, dat PB-tje heb ik nog. Kun je ook een prijsindicatie geven?
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
31 mei 2007 17:18 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
De R416 van Porschehenk is misschien ook nog wel een optie. Verder is garage Blokland natuurlijk lekker dichtbij. Ik heb dus een aantal mogelijkheden. Iedereen bedankt voor de tips, ik ga er mijn voordeel mee doen.
Wim.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
31 mei 2007 17:21 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Tja is het je dat allemaal waard, zou mijn vraag zijn....
|
31 mei 2007 17:27 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Dat hangt helemaal van de prijs af.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
31 mei 2007 17:34 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Er zit overigens geen vloeistof maar een gas in het koelsysteem.
Met R12 (het officiele koelmiddel) bijvullen is officieel verboden.
De meest voor de hand liggende ombouw is naar R134A
Belangrijk is het vervangen van het droogfilter en o-ringen bij de ombouw en tevens worden de vulnippels vervangen.
Zoals gemeld moet het systeem vacuum worden gepompt en met de juiste hoeveelheid R134A en bijbehorende olie gevuld worden.
Een systeem dat op R12 draait heeft namelijk een minerale olie. Een systeem dat op R134a draait heeft een synthetische olie. Eerst goed schoon maken dus. (Dat kan gewoon door met luchtdruk het systeem flink door te spuiten)
Dan bestaat er na ombouw nog het feit dat de compressor het zou kunnen opgeven. R134 transporteert de olie namenlijk veel slechter dan R12 hetgeen schade voor de compressor kan opleveren.
Goede alternatieven zijn de R413A en R416A.
De R413A en R416A zijn overigens blends (mengsels). Dat betekent dat er wat R134 in het koelmiddel zit. Alleen de preciese samenstelling van deze blends is verschillend per leverancier. Als je deze blends als vervanging voor R12 gebruikt is het aan te bevelen altijd bij dezelfde leverancier bij te laten vullen. Bijvullen is overigens niet aan te bevelen bij het gebruik van blends.
Redelijk bij jou in de buurt zit Auto Cool Comfort.
Oder 6
2491 DC DEN HAAG
Telefoon: (070)3178678)
Fax: (070)3203792)
Pakweg 300 meter bij de Wittebrug vandaan.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
31 mei 2007 22:29 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
Heb geen ervaring met dit bedrijf,maar wil het wel even melden in dit draadje.
Een bedrijf dat zich speciaal richt op airco(onderdelen) van vroege 911'jes.
http://www.rennaire.com/
Mijn auto is van 1975 en af fabriek uitgerust met airco.2 jaar geleden bij het onderhoud laten afvullen en diverse lekkage's gevonden,moet veel vervangen worden beetje aan het rondkijken en deze site gevonden.
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
31 mei 2007 23:20 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Zowel Maurice als André bedankt voor de tips.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
01 jun 2007 14:31 |
|
|
$TEEF
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
|
heb net ook een airco traject achter de rug..moet je een beetje mazzel mee hebben. heb al berichten gehoord van 1250 euro tot zelfs 3000 euro aan reparatiekosten .... had dus mazzel met alleen droger en bijvullen.
droger was trouwens bij mij 56 euro, afvullen 180.
automotive apeldoorn, goed adres !
gr.
Steef
|
05 jul 2007 17:36 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Klopt niet helemaal.
Tussen compressor en verdamper staat het systeem onder erg hoge druk en is het koelmiddel echt vloeibaar. In de verdamper verdampt deze vloeistof (zou dat ding daarom zo heten....?) en koelt daardoor snel en flink af.
De lucht richting het interieur wordt langs de koude verdamper geleid en koelt dus af (en raakt vocht kwijt doordat vocht in de lucht op dat koude ding condenseert).
Vervolgens gaat het gas weer naar de compressor, wordt samengeperst waardoor het weer vloeibaar wordt.
De drukken zijn erg hoog en het gas is erg dun, daarom is een miniem lekje al fataal voor de werking.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
05 jul 2007 18:00 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Net als een koelkast dus.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
05 jul 2007 20:41 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Een 3.2 met airco is een soort mobiele koelkast inderdaad
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
06 jul 2007 22:20 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Het is maar hoe je het intepreteert. Alle gassen worden onder druk vloeibaar. Uitgaande van een atmosferische temperatuur van 15°C zijn in ieder geval alle koelmiddelen die gebruikt worden in deze aircos gasvormig
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
07 jul 2007 21:55 |
|
|