Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 18:37

Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
warmlopen 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
997 Cabrio 4S. voorheen 996 cabrio
Bericht warmlopen
Zijn er vaste gegevens, tijden of procedures om een motor warm te laten lopen voordat er flink wat toeren (6/7.000) mee gemaakt kan/ mag worden?
Zelf rij ik in een 996 carbio (3.4).

01 jun 2007 13:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Het belangrijkste is dat de olie op temperatuur is gekomen.
Watertemperatuur moet dus genegeert worden.
Als je deze ergens kan aflezen (bvb boordcomputer) weet je wanneer je kan gassen.
Ik kan dit niet dus rijdt ik eerst een minuutje of 10

Laatste update 22/10/2013

01 jun 2007 13:48
Profiel WWW Facebook 
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Inderdaad de olie is belangrijk. Olietemperatuurmeter of een oliedrukmeter zijn je beste vriend.
Op de oliedrukmeter kun je zien wanneer de olie op temperatuur is. De wijzer reageert dan op het gas en de oliedruk is bij stationair lopen duidelijk lager dan wanneer je een beetje gas geeft. Wanneer je een koude motor start heb je altijd een hogere oliedruk en zie je de wijzer ook maar weinig op het gas reageren.

01 jun 2007 14:21
Profiel WWW
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Bij een 3.2 is de olie na ongeveer tien minuten op temperatuur bij warm weer. In de winter kan het wel drie kwartier duren. (Bij ritjes op binnenwegen).

01 jun 2007 14:26
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
Bericht 
Bedankt voor de :idea: maurice :!:

01 jun 2007 20:40
Profiel Facebook 
Bericht 
Als ik vertrek's meestal richting Antwerpen voor naar Olland of Limburg kom ik met de Porsche niet boven de 3000 toeren, pas op de ring van Antwerpen komt de olie temperaruut op de goede plek. Ben dan ruim 20 min onderweg.
Daarna mag hij gaan. Had vanmiddag in het naar huis komen een grijze 996 cabrio in mijn kont zitten, heb hem toen nog eens laten gaan en had op teller 265 8) toen ik de afslag Hulst nam kreeg ik nog een dikke duim. Olietemp. staat dan tegen tweede witte streepje.

01 jun 2007 20:59
Sint-Niklaas (B)
Bericht 
WdePundert schreef:
Bij een 3.2 is de olie na ongeveer tien minuten op temperatuur bij warm weer. In de winter kan het wel drie kwartier duren. (Bij ritjes op binnenwegen).

For what it's worth : ik heb ooit eens gelezen dat bij motorfietsen geldt : "3 km rijden per liter olie in het blok" -> dus 4 liter olie in het carter = 12 km rijden vooraleer de bedrijfstemperatuur bereikt is...

01 jun 2007 20:59
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
Het instructieboekje zegt slechts de eerste 5 minuten onder de 4500 toeren te blijven...

01 jun 2007 21:20
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht 
@ wolf . Ik kom niet boven de 2000 toeren .
Maar een 996 rijd goed bij lage toeren , een 3.2 wil zelf MEER toeren .mijn bescheiden ervaring .

01 jun 2007 21:25
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht 
Ik rijd alleen voor de gein af en toe een rondje. Mss is het een idee om de koelfan af te dekken en hem dan in stilstand met wisselende toeren te laten warmdraaien. Ik denk dat hij dan binnen 5 min. op temperatuur is.
Dan is de slijtage wellicht ook nihil.

01 jun 2007 22:13
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht 
Ik denk ( ben geen motor expert ) dat ook dat niet goed is voor de motor .
Ik denk dat de motor alleen olie oppompt als de motor moet "werken".
Maar dat is wat IK dacht , dus iemand die het WEL weet , verbeter mij maar , graag met uitleg .

01 jun 2007 22:23
Profiel Facebook 
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht 
volgens mij mag je een automotor bij voorkeur niet stilstaand op temperatuur laten komen.

Verder met een doek de koelfan gaan afdekken is volgens mij ook vragen om problemen.. :roll: ...(doek vergeten, doek komt toch in de fan terecht)

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."

01 jun 2007 22:24
Profiel
PorscheForum Rakker
924 `77
Wijchen
Bericht 
Stationair warm draaien is zeer slecht, olie spoeling is mede dankzij de dikke olie zeer gering.

Zelf rijd ik 20 km de wagen warm voordat er pas echt het gas erop gaat. Na 15-20 tal km geeft het olie temp metertje (jah die ik heb in de 924) een waarde aan van 90 graden. In de zomer sowieso de zaak eerder op temp maar 10 min echt niet..

01 jun 2007 22:31
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Bericht 
LEZEN jongens, LEZEN.
Ik had het over WISSELENDE toerentallen.
De oliepomp word indirect door de krukas aangedreven.
Dus of je nu op de snelweg 2500 toeren maakt of op de stoep, er word evenveel olie verpompt.
Citaat:
volgens mij mag je een automotor bij voorkeur niet stilstaand op temperatuur laten komen.

Nee, dat klopt. Bij een normale auto kun je beter meteen wegrijden anders verspil je brandstof; slecht voor het milieu. De 911 is met zijn 11 L. olie in wezen een klote-design voor korte afstanden omdat hij zo langzaam op temperatuur komt. Maar als je een rondje wil maken heb je geen zin om een kwartier rond te rijden met je blik op de olietemperatuurmeter gevestigd. Daarom mijn idee van even warmdraaien met afgedekte koelfan.

01 jun 2007 22:59
Profiel
PorscheForum Rakker
924 `77
Wijchen
Bericht 
NordRack2 schreef:
LEZEN jongens, LEZEN.
Ik had het over WISSELENDE toerentallen.
De oliepomp word indirect door de krukas aangedreven.
Dus of je nu op de snelweg 2500 toeren maakt of op de stoep, er word evenveel olie verpompt.
Citaat:

Nee, dat klopt. Bij een normale auto kun je beter meteen wegrijden anders verspil je brandstof; slecht voor het milieu. De 911 is met zijn 11 L. olie een klote-design voor korte afstanden omdat hij zo langzaam op temperatuur komt. Maar als je een rondje wil maken heb je geen zin om een kwartier rond te rijden met je blik op de olietemperatuurmeter gevestigd. Daarom mijn idee van even warmdraaien met afgedekte koelfan.

Mwah maar dan draaien de delen allemaal niet evenredig warm. Gewoon rustig warm rijden, niet gaan trappen of wat dan ook. Gewoon rustig rijden en met gevoel..Ik doe dat ook s`ochtends (ook al staat ie van mij binnen) zit ik binnen 3 km op de snelweg. Dan kom ik de eerste 10 minuten ook niet boven de 2600 toeren uit (wat vaak ook niet harder kan ivm de drukte) en dan als het olie temp 80 graden aanwijst dan ga ik eens na 3000 toeren. Pas als ie lekker warm is ga ik 120 + rijden.

01 jun 2007 23:03
Profiel Facebook 
Bericht 
Elven schreef:
Vandaag van iemand, die ik erg graag mag, gehoord dat zijn rijbewijs is ingetrokken met 70 teveel plus. :roll: :oops: :cry: in een P.

Doe dit dus niet elke dag, maar kwam terug uit Maastricht heel de weg netjes 125 gereden op de cruise control, en het laatste stuk vad de Expresweg even gas gegeven, normaal pas in Duitsland als ik naar mijn zus ga.
En natuurlijk kl@te voor hem / haar dat dit gebeurt is, hoop dat het roze velletje snel terug is.

01 jun 2007 23:09
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
De 996 heeft geen olietemperatuurmeter :bang: enkel een watertemperatuurmeter. Als ik met de 996 rij, staat het water na 5 minuten lekker warm.
Als ik echter de 997 neem, zie je dat ook hier het water na 5 minuten warm is, en dat de olie dan nog eens 5 minuten nodig heeft om tot aan zijn 100° te komen.

Vraag me nog steeds af, of dat dit niet aan van de redenen is dat er zoveel problemen geweest zijn met de 996 motoren, men ziet dat het water op temeratuur is, en de kraan kan open denkt men.

Waarom zou Porsche bij de 997 beslist hebben om er terug een olietemperatuur meter in te plaatsen?

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.

01 jun 2007 23:38
Profiel WWW
Sint-Niklaas (B)
Bericht 
idd. ppp en dan te bedenken dat heel wat nieuwe modellen (w.o. BMW) zelfs geen watertemperatuurmeter meer hebben :evil:

(maar wel kan bij BMW via iDrive de zetelverwarming van het zit- en rugvlak verschillend ingesteld worden :bang: )

01 jun 2007 23:43
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht 
Meneer aard schreef:
Mwah maar dan draaien de delen allemaal niet evenredig warm.

Kun je dat uitleggen :?:

01 jun 2007 23:46
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Ik rijd ook altijd meteen weg (na de garagedeur gesloten te hebben). Dan rijd ik vervolgens <3000 rpm tot de olietemperatuurwijzer uit het onderste vlakje komt (in de zomer echt niet veel langer dan tien minuten). Daarna voer ik het toerental langzaam op.

02 jun 2007 10:09
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Stationair warm draaien is inderdaad erg slecht. Er bestaat een mogelijkheid dat je door het lage toerental en de koude olie niet genoeg olie rondpompt (tegendruk is te hoog). Gevolg kan zijn dat de delen dieh et verst vd pomp zijn onvoldoende olie krijgen. Ik start meestal de motor, geef het gaspedaal direct een tik om wat meer olie te verpompen en ik ben vlot weg.
Wat de olietemp betreft: een 944 heeft, meen ik, een water/olie warmtewisselaar. Je zal niet direct door kunnen gassen als het water op temperatuur is omdat olie slechter geleidt, maar extra lang wachten is dan niet bijzonder functioneel wel? Ik trap pas lekker op de snelweg door, da's slechts 10 minuten verwijderd...
Er is op Flat-6 ooit een 'mooie' discussie geweest over warmlopen, verbazingwekkend wat voor een gezeik sommige mensen dan uitkramen :D

02 jun 2007 11:20
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997
Rosmalen
Bericht 
outletvalve schreef:
met een doek de koelfan gaan afdekken is volgens mij ook vragen om problemen.. :roll: ...(doek vergeten, doek komt toch in de fan terecht)

Of in de straal van de gealarmeerde brandweer... :wink:

02 jun 2007 11:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
NordRack2 schreef:
Meneer aard schreef:
Mwah maar dan draaien de delen allemaal niet evenredig warm.

Kun je dat uitleggen :?:

Als je direct met een koude motor gaat jagen kun je ook scheurtjes krijgen in zuigers (verbrande zuigers, uiteindelijk kunnen er kleine stukjes van af spatten) of cilinderwand, door te hoge temperatuursverschillen in het materiaal.
Vergelijk het met een glas nog warm vd afwasmachine: gooi er in 1x een sloot koud water in en hij barst. Omgekeerd werkt het precies hetzelfde, en ook met motoren. Als de bulk koud is en je gaat volgas (verbrandingsgassen zijn richting de 2000graden) dan verwarm je het oppervlak te snel: de warmte trekt niet snel genoeg weg met grote temperatuursverschillen tot gevolg. De top vd zuiger wil uitzetten, maar het materiaal eronder wil nog niet. Het gevolg zijn grote schuifspanningen, drukspanningen bovenin, en trekspanningen onderin. De schuif en trekspanningen worden zo groot dat scheurtjes ontstaan.
Een oude collega van mij heeft zo ooit in 5 minuten zijn diesel compleet aan stront gereden (was in een vlaag van emotie of zo flink gaan scheuren met een koude motor, bij terugkomst was ie rijp voor de schroot).
Als je eerst netjes de boel warmrijdt, zodat de zuigers een mooie hoge temperatuur hebben kun je flink gassen zonder dat de temperatuursverloop te extreem wordt.

02 jun 2007 11:47
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
Moderator
PF #57
Bericht 
een keer gezien in de bergen in zwitserland. wij zaten te genieten van de omgeving, stopte er een meneer en mevrouw met een kokende motor. voorzichtig radiatordop loshalen, met een lege colafles even wat water uit de bergbeek halen en dat (jskoude) water in de (kokende) radiator laten lopen. kon hij alsnog de wegenwacht bellen, want de radiator scheurde overdwars open... :shock:

02 jun 2007 12:15
Profiel
PorscheForum Rakker
1:43
IJmuiden
Bericht 
Ha, die Horn;

Dan had die heikneuter nog mazzel, voor hetzelfde geld was het zijn blok geweest. Motorkap open, kachel volop laten blazen, airco uit, alle stroomverbruikers uit en de motor onbelast laten draaien is nog altijd de beste manier van afkoelen. Bij een waterkoker dan, hè....

02 jun 2007 12:37
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende