Auteur |
Bericht |
Steffie
997 Cabrio 4S.
voorheen 996 cabrio
|
warmlopen
Zijn er vaste gegevens, tijden of procedures om een motor warm te laten lopen voordat er flink wat toeren (6/7.000) mee gemaakt kan/ mag worden?
Zelf rij ik in een 996 carbio (3.4).
|
01 jun 2007 13:09 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Het belangrijkste is dat de olie op temperatuur is gekomen.
Watertemperatuur moet dus genegeert worden.
Als je deze ergens kan aflezen (bvb boordcomputer) weet je wanneer je kan gassen.
Ik kan dit niet dus rijdt ik eerst een minuutje of 10
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
01 jun 2007 13:48 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Inderdaad de olie is belangrijk. Olietemperatuurmeter of een oliedrukmeter zijn je beste vriend.
Op de oliedrukmeter kun je zien wanneer de olie op temperatuur is. De wijzer reageert dan op het gas en de oliedruk is bij stationair lopen duidelijk lager dan wanneer je een beetje gas geeft. Wanneer je een koude motor start heb je altijd een hogere oliedruk en zie je de wijzer ook maar weinig op het gas reageren.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
01 jun 2007 14:21 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Bij een 3.2 is de olie na ongeveer tien minuten op temperatuur bij warm weer. In de winter kan het wel drie kwartier duren. (Bij ritjes op binnenwegen).
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
01 jun 2007 14:26 |
|
|
jeroenoop
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
|
Bedankt voor de maurice
_________________________________________ porsche is een virus,maar je voelt je beter.
|
01 jun 2007 20:40 |
|
|
cabrio wim
|
Als ik vertrek's meestal richting Antwerpen voor naar Olland of Limburg kom ik met de Porsche niet boven de 3000 toeren, pas op de ring van Antwerpen komt de olie temperaruut op de goede plek. Ben dan ruim 20 min onderweg.
Daarna mag hij gaan. Had vanmiddag in het naar huis komen een grijze 996 cabrio in mijn kont zitten, heb hem toen nog eens laten gaan en had op teller 265 toen ik de afslag Hulst nam kreeg ik nog een dikke duim. Olietemp. staat dan tegen tweede witte streepje.
|
01 jun 2007 20:59 |
|
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
For what it's worth : ik heb ooit eens gelezen dat bij motorfietsen geldt : "3 km rijden per liter olie in het blok" -> dus 4 liter olie in het carter = 12 km rijden vooraleer de bedrijfstemperatuur bereikt is...
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
01 jun 2007 20:59 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Het instructieboekje zegt slechts de eerste 5 minuten onder de 4500 toeren te blijven...
|
01 jun 2007 21:20 |
|
|
jeroenoop
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
|
@ wolf . Ik kom niet boven de 2000 toeren .
Maar een 996 rijd goed bij lage toeren , een 3.2 wil zelf MEER toeren .mijn bescheiden ervaring .
_________________________________________ porsche is een virus,maar je voelt je beter.
|
01 jun 2007 21:25 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Ik rijd alleen voor de gein af en toe een rondje. Mss is het een idee om de koelfan af te dekken en hem dan in stilstand met wisselende toeren te laten warmdraaien. Ik denk dat hij dan binnen 5 min. op temperatuur is.
Dan is de slijtage wellicht ook nihil.
|
01 jun 2007 22:13 |
|
|
jeroenoop
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
|
Ik denk ( ben geen motor expert ) dat ook dat niet goed is voor de motor .
Ik denk dat de motor alleen olie oppompt als de motor moet "werken".
Maar dat is wat IK dacht , dus iemand die het WEL weet , verbeter mij maar , graag met uitleg .
_________________________________________ porsche is een virus,maar je voelt je beter.
|
01 jun 2007 22:23 |
|
|
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
volgens mij mag je een automotor bij voorkeur niet stilstaand op temperatuur laten komen.
Verder met een doek de koelfan gaan afdekken is volgens mij ook vragen om problemen.. ...(doek vergeten, doek komt toch in de fan terecht)
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
01 jun 2007 22:24 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Stationair warm draaien is zeer slecht, olie spoeling is mede dankzij de dikke olie zeer gering.
Zelf rijd ik 20 km de wagen warm voordat er pas echt het gas erop gaat. Na 15-20 tal km geeft het olie temp metertje (jah die ik heb in de 924) een waarde aan van 90 graden. In de zomer sowieso de zaak eerder op temp maar 10 min echt niet..
|
01 jun 2007 22:31 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
LEZEN jongens, LEZEN.
Ik had het over WISSELENDE toerentallen.
De oliepomp word indirect door de krukas aangedreven.
Dus of je nu op de snelweg 2500 toeren maakt of op de stoep, er word evenveel olie verpompt.
Nee, dat klopt. Bij een normale auto kun je beter meteen wegrijden anders verspil je brandstof; slecht voor het milieu. De 911 is met zijn 11 L. olie in wezen een klote-design voor korte afstanden omdat hij zo langzaam op temperatuur komt. Maar als je een rondje wil maken heb je geen zin om een kwartier rond te rijden met je blik op de olietemperatuurmeter gevestigd. Daarom mijn idee van even warmdraaien met afgedekte koelfan.
|
01 jun 2007 22:59 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
| | | | NordRack2 schreef: LEZEN jongens, LEZEN. Ik had het over WISSELENDE toerentallen. De oliepomp word indirect door de krukas aangedreven. Dus of je nu op de snelweg 2500 toeren maakt of op de stoep, er word evenveel olie verpompt. Nee, dat klopt. Bij een normale auto kun je beter meteen wegrijden anders verspil je brandstof; slecht voor het milieu. De 911 is met zijn 11 L. olie een klote-design voor korte afstanden omdat hij zo langzaam op temperatuur komt. Maar als je een rondje wil maken heb je geen zin om een kwartier rond te rijden met je blik op de olietemperatuurmeter gevestigd. Daarom mijn idee van even warmdraaien met afgedekte koelfan. | | | | |
Mwah maar dan draaien de delen allemaal niet evenredig warm. Gewoon rustig warm rijden, niet gaan trappen of wat dan ook. Gewoon rustig rijden en met gevoel..Ik doe dat ook s`ochtends (ook al staat ie van mij binnen) zit ik binnen 3 km op de snelweg. Dan kom ik de eerste 10 minuten ook niet boven de 2600 toeren uit (wat vaak ook niet harder kan ivm de drukte) en dan als het olie temp 80 graden aanwijst dan ga ik eens na 3000 toeren. Pas als ie lekker warm is ga ik 120 + rijden.
|
01 jun 2007 23:03 |
|
|
cabrio wim
|
Doe dit dus niet elke dag, maar kwam terug uit Maastricht heel de weg netjes 125 gereden op de cruise control, en het laatste stuk vad de Expresweg even gas gegeven, normaal pas in Duitsland als ik naar mijn zus ga.
En natuurlijk kl@te voor hem / haar dat dit gebeurt is, hoop dat het roze velletje snel terug is.
|
01 jun 2007 23:09 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
De 996 heeft geen olietemperatuurmeter enkel een watertemperatuurmeter. Als ik met de 996 rij, staat het water na 5 minuten lekker warm.
Als ik echter de 997 neem, zie je dat ook hier het water na 5 minuten warm is, en dat de olie dan nog eens 5 minuten nodig heeft om tot aan zijn 100° te komen.
Vraag me nog steeds af, of dat dit niet aan van de redenen is dat er zoveel problemen geweest zijn met de 996 motoren, men ziet dat het water op temeratuur is, en de kraan kan open denkt men.
Waarom zou Porsche bij de 997 beslist hebben om er terug een olietemperatuur meter in te plaatsen?
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
01 jun 2007 23:38 |
|
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
idd. ppp en dan te bedenken dat heel wat nieuwe modellen (w.o. BMW) zelfs geen watertemperatuurmeter meer hebben
(maar wel kan bij BMW via iDrive de zetelverwarming van het zit- en rugvlak verschillend ingesteld worden )
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
01 jun 2007 23:43 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Kun je dat uitleggen
|
01 jun 2007 23:46 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Ik rijd ook altijd meteen weg (na de garagedeur gesloten te hebben). Dan rijd ik vervolgens <3000 rpm tot de olietemperatuurwijzer uit het onderste vlakje komt (in de zomer echt niet veel langer dan tien minuten). Daarna voer ik het toerental langzaam op.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
02 jun 2007 10:09 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Stationair warm draaien is inderdaad erg slecht. Er bestaat een mogelijkheid dat je door het lage toerental en de koude olie niet genoeg olie rondpompt (tegendruk is te hoog). Gevolg kan zijn dat de delen dieh et verst vd pomp zijn onvoldoende olie krijgen. Ik start meestal de motor, geef het gaspedaal direct een tik om wat meer olie te verpompen en ik ben vlot weg.
Wat de olietemp betreft: een 944 heeft, meen ik, een water/olie warmtewisselaar. Je zal niet direct door kunnen gassen als het water op temperatuur is omdat olie slechter geleidt, maar extra lang wachten is dan niet bijzonder functioneel wel? Ik trap pas lekker op de snelweg door, da's slechts 10 minuten verwijderd...
Er is op Flat-6 ooit een 'mooie' discussie geweest over warmlopen, verbazingwekkend wat voor een gezeik sommige mensen dan uitkramen
|
02 jun 2007 11:20 |
|
|
ER
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997Rosmalen
|
Of in de straal van de gealarmeerde brandweer...
|
02 jun 2007 11:39 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Als je direct met een koude motor gaat jagen kun je ook scheurtjes krijgen in zuigers (verbrande zuigers, uiteindelijk kunnen er kleine stukjes van af spatten) of cilinderwand, door te hoge temperatuursverschillen in het materiaal.
Vergelijk het met een glas nog warm vd afwasmachine: gooi er in 1x een sloot koud water in en hij barst. Omgekeerd werkt het precies hetzelfde, en ook met motoren. Als de bulk koud is en je gaat volgas (verbrandingsgassen zijn richting de 2000graden) dan verwarm je het oppervlak te snel: de warmte trekt niet snel genoeg weg met grote temperatuursverschillen tot gevolg. De top vd zuiger wil uitzetten, maar het materiaal eronder wil nog niet. Het gevolg zijn grote schuifspanningen, drukspanningen bovenin, en trekspanningen onderin. De schuif en trekspanningen worden zo groot dat scheurtjes ontstaan.
Een oude collega van mij heeft zo ooit in 5 minuten zijn diesel compleet aan stront gereden (was in een vlaag van emotie of zo flink gaan scheuren met een koude motor, bij terugkomst was ie rijp voor de schroot).
Als je eerst netjes de boel warmrijdt, zodat de zuigers een mooie hoge temperatuur hebben kun je flink gassen zonder dat de temperatuursverloop te extreem wordt.
|
02 jun 2007 11:47 |
|
|
horn
PF #57
|
een keer gezien in de bergen in zwitserland. wij zaten te genieten van de omgeving, stopte er een meneer en mevrouw met een kokende motor. voorzichtig radiatordop loshalen, met een lege colafles even wat water uit de bergbeek halen en dat (jskoude) water in de (kokende) radiator laten lopen. kon hij alsnog de wegenwacht bellen, want de radiator scheurde overdwars open...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
02 jun 2007 12:15 |
|
|
Hansv
1:43IJmuiden
|
Ha, die Horn;
Dan had die heikneuter nog mazzel, voor hetzelfde geld was het zijn blok geweest. Motorkap open, kachel volop laten blazen, airco uit, alle stroomverbruikers uit en de motor onbelast laten draaien is nog altijd de beste manier van afkoelen. Bij een waterkoker dan, hè....
_________________________________________ Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!
|
02 jun 2007 12:37 |
|
|