Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 6:50



Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
straatbanden op circuit - dweilen 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 GT3
Kempen, Belgie
Bericht straatbanden op circuit - dweilen
Gisteren op Francorchamps gereden en heb daar toch wel enige problemen gehad met mijn Conti Sportcontact 2 banden.

Tijdens de natte sessies verliep alles eigenlijk ok, was bij de snelleren in de fun klasse.

Tijdens de droge sessie had ik zeer snel echt weinig grip, en dat manifesteerde zich dan vooral in de snelle bochten waar de banden telkens gierden dat het een lust was. De enige oplossing was de P naar de buitenkant te laten toegaan daar waar anderen zonder probleem en tegen een pak hogere snelheid me binnendoor voorbijkonden. De lijnen die ik er reed waren zeker niet over-enthousiast, en toch...

Bandendruk koud was 2.5 achter, 2.3 vooraan. Dempers/veren zijn op elkaar afgestemde combinatie van Bilstein/Eibach. Voor de rest geen modificaties. De banden hebben na de trackday alle 4 nu aan de buitenkant, rondom, een rand van 3mm die helemaal opgeruld is. Voor de rest zit er nog voldoende profiel op.

Ik zit nu met wat vragen. Zijn de Conti's geschikt voor dit gebruik? Is dit het 'in brand staan' van de band? Is die 3mm rand normaal bij circuit gebruik? Of heeft dit met de afstelling van het onderstel te maken? Kan ik dit gripverlies voorkomen door bvb Pilot Sport Cups op te leggen? Ik ga in ieder geval mijn specialist raadplegen, maar als iemand een gelijkaardige ervaring heeft meegemaakt, dan hoor ik het graag.


28 mei 2007 8:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
Bericht 
Ik denk dat je bandenspanning wel wat te laag was voor op het circuit.En ja ze staan er wel om bekend,ik heb ze ook overigens,maar als de conti's warm worden....weg grip :cry: Maar dat oprullen(cuppen bedoel je denk ik) moet ergens anders aan liggen.
_________________________________________
what is understood
need not be discussed.


28 mei 2007 8:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993TT (1996) & 951 Martini (1986)
Tremelo (België)
Bericht 
Sorry dat ik je moet corrigeren maar de bandenspanning was TE HOOG.
Vrijdag hebben wij met onze 'ietwat gemodifieerde 951' ook met straatbanden moeten rijden. Begonnen met koud overal 1.8 en daarna daar nog 0.3 van moeten aflaten want na 20 min rijden op een droge baan (en dan nog 's morgens dus 't was nog niet echt heel warm) zaten we al snel op 2.5 . Daar hebben we dan 0.3 van afgelaten en dan was de grip terug prima. In de 2de sessie was ik op bijna koude banden vertrokken met 1.6 . Duurde wel 3 rondjes vooraleer de grip in orde was maar dan was het ook echt goed.
De 3de sessie heb ik, om iets sneller grip te kunnen krijgen, dan toch 0.15 overal bij gezet en dit er bij de wissel (als Koen overnam) er terug afgelaten.

Nooit denken dat je met hoge druk veel grip hebt. Is zeker niet waar (op een circuit), zelfs niet in de regen alhoewel je daar wel iets hoger mag gaan omdat ze niet zo fel opwarmen...
_________________________________________
Twin turbo's on six aircooled cylinders, the ultimate power !


28 mei 2007 8:42
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
RS 5
Bericht 
2000 gtv schreef:
Ik denk dat je bandenspanning wel wat te laag was voor op het circuit.En ja ze staan er wel om bekend,ik heb ze ook overigens,maar als de conti's warm worden....weg grip :cry: Maar dat oprullen(cuppen bedoel je denk ik) moet ergens anders aan liggen.



Oprullen en cuppen zijn m.i. twee verschillende zaken.

Oprullen is het "verbranden" van rubber.

Het cuppen, ook wel zaagtandslijtage genoemd, ontstaat soms aan de randen van het loopvlak van de banden op de niet aangedreven as.
Je kunt het voelen als je met de hand over de rand van de band strijkt, tegen de normale draairichting in.
De rubber blokjes van het gegroefde loopvlak zijn onregelmatig afgesleten.
Op den duur zorgt zaagtandslijtage voor een zoemend bijgeluid.


28 mei 2007 11:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Chris_lbr schreef:
Sorry dat ik je moet corrigeren maar de bandenspanning was TE HOOG.


Precies. Ter indicatie: als ik een dagje Ring achter de rug heb staan de banden koud vaak rond de 1,5 bar. Voor de 911 werkt m.i. voor 2,2 - 2,3 warm vrij aardig en achter 2,5 warm. Let wel: op een droge baan. Op een natte baan 2,7v warm en 2,9a warm. Omdat op een natte baan de band minder warm wordt dan ook met een minder lage druk van start gaan.

Als je met 2,3 v en 2,5 achter bent gestart, dan zat je ver boven de 3 bar warm (ik heb ooit vanaf 2,5 bar 3,8 bar warm gemeten) en heb je dus idd weinig grip en worden je banden ook veel te warm.

Pilot Sport Cups zijn met droog weer zonder meer de betere banden, maar voor alleen een enkele keer circuitgebruik is het de vraag of het de juiste keuze is. Bovendien: minder grijs gebied, dus wat listiger op de limiet.


28 mei 2007 13:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
Bericht 
ja sorry niet goed gelezen(Ik dacht met warme banden gelezen te hebben).Jullie hebben gelijk.....was nog vroeg hè :wink:
_________________________________________
what is understood
need not be discussed.


28 mei 2007 16:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC 1980 Boxster S 2006
Muiderberg
Bericht 
Dat oprullen is geen probleem. Is gewoon rubber van jouw en anderen dat zich daar verzamelt.
Als je goed doorrijdt op een circuit heb je met straatbanden na een paar rondjes geen grip meer. Die banden worden gewoon te warm.
Ik heb overigens met straatbanden betere resultaten gehad met hogere bandenspanning omdat de banden met een lagere spanning nog veel warmer worden. Bijvoorbeeld 2.4 /2.8

Ik ben overgestapt op Michelin Sport Cup, en dat is echt een enorme verbetering! Ik heb ze wel op een ander setje velgen liggen, want ze zijn niet ideaal voor op de weg. Alles blijft eraan plakken en als ze niet warm zijn heb je bar weinig grip.

Afstelling is ook wel belangrijk. Voor het circuit zou je met iets mee camber moeten rijden om te voorkomen dat je banden vooral aan de buitenkant afslijten.


30 mei 2007 21:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
GP schreef:
Ik heb overigens met straatbanden betere resultaten gehad met hogere bandenspanning omdat de banden met een lagere spanning nog veel warmer worden. Bijvoorbeeld 2.4 /2.8


:scratch:

Koud 2.4/2.8 en dan op het circuit? Dat kan niet beter rijden... Enne, van glijden wordt de band echt warmer!


30 mei 2007 23:30
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
356 924 944 944 cupracer(s) 968CS Boxster S Cayman S
Aalsmeer
Bericht 
als alternatief voor de pilot soprt cup zou je de toyo 888 kunnen nemen, die heeft op nat een betere waterafvoer en kan je rijden als een slick en heeft bij straatgebruik meer grip als de michelin


31 mei 2007 10:28
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 GT3
Kempen, Belgie
Bericht 
yep, de Toyo heb ik ook al gesuggereerd gekregen.

Wat hoge of lage druk betreft: ook Eran suggereert tijdens hun circuitdagen met hogere druk dan normaal te rijden. Is dit om het grensbereik breder te maken en dus de voorspelbaarheid van het rijgedrag te vergroten?


31 mei 2007 15:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
rafv schreef:
Wat hoge of lage druk betreft: ook Eran suggereert tijdens hun circuitdagen met hogere druk dan normaal te rijden. Is dit om het grensbereik breder te maken en dus de voorspelbaarheid van het rijgedrag te vergroten?


Ik zou bijna denken dat men op deze wijze de bochtsnelheid eruit wenst te halen...


31 mei 2007 17:48
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 cabrio
Haarlem PF # 2694
Bericht 
Met hogere bandenspanning wordt de rolweerstand lager en dus minder warmteontwikkeling.
_________________________________________
Relax! Het is maar blik............


31 mei 2007 23:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Red Cabriolet schreef:
Met hogere bandenspanning wordt de rolweerstand lager en dus minder warmteontwikkeling.


Glijden over de wielen zorgt net zo goed voor warmteontwikkeling.


31 mei 2007 23:39
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 cabrio
Haarlem PF # 2694
Bericht 
Minder hard rijden dan maar :roll:
_________________________________________
Relax! Het is maar blik............


31 mei 2007 23:42
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht Re: straatbanden op circuit - dweilen
rafv schreef:
Zijn de Conti's geschikt voor dit gebruik?


Net als vele andere goede banden zijn ook de sportcontact 2 zeer geschikt voor circuit gebruik.
_________________________________________
http://www.renntech.nl


31 mei 2007 23:44
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
rafv schreef:
yep, de Toyo heb ik ook al gesuggereerd gekregen.

Wat hoge of lage druk betreft: ook Eran suggereert tijdens hun circuitdagen met hogere druk dan normaal te rijden. Is dit om het grensbereik breder te maken en dus de voorspelbaarheid van het rijgedrag te vergroten?


Ken er niets van, maar mij hebben ze toen wijsgemaakt dat dit was om de slijtage tegen te gaan.
_________________________________________
Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.


01 jun 2007 8:12
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Bij extreem intensief gebruik is een hogere spanning m.i. altijd beter. De band "veert" dan wat minder in, waardoor de temperatuur ook niet extreem hoog op kan lopen.
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


01 jun 2007 14:30
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
TT 3.2 V6 quattro DSG 2004
Deventer
Bericht 
Ik heb het idee dat dit probleem toch wat complexer is.
Even vooropgesteld: ik ben geen bandendeskundige, ik ken alleen mijn eigen ervaringen met de Conti SC2.

Ik heb op 10 mei de circuittraining van Porsche op Zandvoort gevolgd en daar presteerden de Conti's bij mij wel goed, geen problemen met de grip, bijgeluiden of afwijkende slijtage.
Zowel droog als in de regen (!) presteerden ze goed.
Daarbij heb ik dus wel met een hogere druk gereden dan de standaard 2,5 bar die er volgens het boekje in moet (hoewel hier ook verschillen in kunnen zijn per fabrikaat: ik zag ook een tabel van Michelin waarin voor 2,5 en achter 3,0 werd geadviseerd).

Ik heb gereden met voor 2,7 en achter 2,8 (koud).
De hogere druk voor voelt naar mijn idee beter aan dan de 2,5: je hebt meer contact met de weg en hij stuurt directer.
Achter heb ik eerst 3,0 geprobeerd, maar dat voelde te hard aan. Verlagen naar 2,8 was beter.

Op het circuit werkte het verder prima, en er werd echt stevig doorgereden, Michel Schaap (geen flauwe opmerkingen meer over die CGT, hij is een prima instructeur) hield het tempo erg hoog! Ter indicatie: het ging duidelijk harder dan op 22/3 bij Dillon Koster.

Of je dus voor circuitgebruik een lagere druk moet rijden dan standaard?
Geen idee, misschien voor sommige merken banden wel, andere niet?
Voor de Conti's lijkt het mij althans niet nodig.
En de warme druk is volgens mij helemaal niet interessant, die kan wel oplopen tot meer dan 3 bar, maar of dat dan niet goed is?
M.i. moet je de druk altijd koud meten en daarmee gaan vergelijken.


04 jun 2007 10:52
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
Strada schreef:
M.i. moet je de druk altijd koud meten en daarmee gaan vergelijken.


:lol: En hoe krijg je tijdens een pitsstop de banden dan snel afgekoeld tot omgevingstemperatuur. :?:

Bandenspanning wordt op het circuit uiteraard warm gemeten. Als je de goede bandenspanning hebt gevonden meet je later bij afgekoelde band de spanning om de volgende keer als je gaat racen de zelfde spanning te hanteren als basisspanning.

Tenminste, zo deed ik het. :roll:




Setje Conti's na een dag racen met straatbanden:
Afbeelding
_________________________________________
http://www.renntech.nl


04 jun 2007 11:23
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Strada schreef:
... Daarbij heb ik dus wel met een hogere druk gereden dan de standaard 2,5 bar die er volgens het boekje in moet (hoewel hier ook verschillen in kunnen zijn per fabrikaat: ik zag ook een tabel van Michelin waarin voor 2,5 en achter 3,0 werd geadviseerd).

Ik heb gereden met voor 2,7 en achter 2,8 (koud)...

Aannemend dat je met 17" rijdt, is de voorgeschreven 2,5 voor achter voor deze velgen - afwijkend van zowel 16" als 18", beide 3,0 - inderdaad erg laag.
Ik hanteer ook rond de 2,8.
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


04 jun 2007 12:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
Aannemend dat je met 17" rijdt, is de voorgeschreven 2,5 voor achter voor deze velgen - afwijkend van zowel 16" als 18", beide 3,0 - inderdaad erg laag.
Ik hanteer ook rond de 2,8.


Dagelijks, of op het circuit?


04 jun 2007 13:10
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Beide.
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


06 jun 2007 21:15
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 23 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.