Auteur |
Bericht |
rafv
997 GT3Kempen, Belgie
|
straatbanden op circuit - dweilen
Gisteren op Francorchamps gereden en heb daar toch wel enige problemen gehad met mijn Conti Sportcontact 2 banden.
Tijdens de natte sessies verliep alles eigenlijk ok, was bij de snelleren in de fun klasse.
Tijdens de droge sessie had ik zeer snel echt weinig grip, en dat manifesteerde zich dan vooral in de snelle bochten waar de banden telkens gierden dat het een lust was. De enige oplossing was de P naar de buitenkant te laten toegaan daar waar anderen zonder probleem en tegen een pak hogere snelheid me binnendoor voorbijkonden. De lijnen die ik er reed waren zeker niet over-enthousiast, en toch...
Bandendruk koud was 2.5 achter, 2.3 vooraan. Dempers/veren zijn op elkaar afgestemde combinatie van Bilstein/Eibach. Voor de rest geen modificaties. De banden hebben na de trackday alle 4 nu aan de buitenkant, rondom, een rand van 3mm die helemaal opgeruld is. Voor de rest zit er nog voldoende profiel op.
Ik zit nu met wat vragen. Zijn de Conti's geschikt voor dit gebruik? Is dit het 'in brand staan' van de band? Is die 3mm rand normaal bij circuit gebruik? Of heeft dit met de afstelling van het onderstel te maken? Kan ik dit gripverlies voorkomen door bvb Pilot Sport Cups op te leggen? Ik ga in ieder geval mijn specialist raadplegen, maar als iemand een gelijkaardige ervaring heeft meegemaakt, dan hoor ik het graag.
|
28 mei 2007 8:14 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Ik denk dat je bandenspanning wel wat te laag was voor op het circuit.En ja ze staan er wel om bekend,ik heb ze ook overigens,maar als de conti's warm worden....weg grip Maar dat oprullen(cuppen bedoel je denk ik) moet ergens anders aan liggen.
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
28 mei 2007 8:25 |
|
|
Chris_lbr
993TT (1996) & 951 Martini (1986)Tremelo (België)
|
Sorry dat ik je moet corrigeren maar de bandenspanning was TE HOOG.
Vrijdag hebben wij met onze 'ietwat gemodifieerde 951' ook met straatbanden moeten rijden. Begonnen met koud overal 1.8 en daarna daar nog 0.3 van moeten aflaten want na 20 min rijden op een droge baan (en dan nog 's morgens dus 't was nog niet echt heel warm) zaten we al snel op 2.5 . Daar hebben we dan 0.3 van afgelaten en dan was de grip terug prima. In de 2de sessie was ik op bijna koude banden vertrokken met 1.6 . Duurde wel 3 rondjes vooraleer de grip in orde was maar dan was het ook echt goed.
De 3de sessie heb ik, om iets sneller grip te kunnen krijgen, dan toch 0.15 overal bij gezet en dit er bij de wissel (als Koen overnam) er terug afgelaten.
Nooit denken dat je met hoge druk veel grip hebt. Is zeker niet waar (op een circuit), zelfs niet in de regen alhoewel je daar wel iets hoger mag gaan omdat ze niet zo fel opwarmen...
_________________________________________ Twin turbo's on six aircooled cylinders, the ultimate power !
|
28 mei 2007 8:42 |
|
|
Ger
RS 5
|
Oprullen en cuppen zijn m.i. twee verschillende zaken.
Oprullen is het "verbranden" van rubber.
Het cuppen, ook wel zaagtandslijtage genoemd, ontstaat soms aan de randen van het loopvlak van de banden op de niet aangedreven as.
Je kunt het voelen als je met de hand over de rand van de band strijkt, tegen de normale draairichting in.
De rubber blokjes van het gegroefde loopvlak zijn onregelmatig afgesleten.
Op den duur zorgt zaagtandslijtage voor een zoemend bijgeluid.
|
28 mei 2007 11:41 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Precies. Ter indicatie: als ik een dagje Ring achter de rug heb staan de banden koud vaak rond de 1,5 bar. Voor de 911 werkt m.i. voor 2,2 - 2,3 warm vrij aardig en achter 2,5 warm. Let wel: op een droge baan. Op een natte baan 2,7v warm en 2,9a warm. Omdat op een natte baan de band minder warm wordt dan ook met een minder lage druk van start gaan.
Als je met 2,3 v en 2,5 achter bent gestart, dan zat je ver boven de 3 bar warm (ik heb ooit vanaf 2,5 bar 3,8 bar warm gemeten) en heb je dus idd weinig grip en worden je banden ook veel te warm.
Pilot Sport Cups zijn met droog weer zonder meer de betere banden, maar voor alleen een enkele keer circuitgebruik is het de vraag of het de juiste keuze is. Bovendien: minder grijs gebied, dus wat listiger op de limiet.
|
28 mei 2007 13:24 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
ja sorry niet goed gelezen(Ik dacht met warme banden gelezen te hebben).Jullie hebben gelijk.....was nog vroeg hè
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
28 mei 2007 16:30 |
|
|
GP
911 SC 1980
Boxster S 2006Muiderberg
|
Dat oprullen is geen probleem. Is gewoon rubber van jouw en anderen dat zich daar verzamelt.
Als je goed doorrijdt op een circuit heb je met straatbanden na een paar rondjes geen grip meer. Die banden worden gewoon te warm.
Ik heb overigens met straatbanden betere resultaten gehad met hogere bandenspanning omdat de banden met een lagere spanning nog veel warmer worden. Bijvoorbeeld 2.4 /2.8
Ik ben overgestapt op Michelin Sport Cup, en dat is echt een enorme verbetering! Ik heb ze wel op een ander setje velgen liggen, want ze zijn niet ideaal voor op de weg. Alles blijft eraan plakken en als ze niet warm zijn heb je bar weinig grip.
Afstelling is ook wel belangrijk. Voor het circuit zou je met iets mee camber moeten rijden om te voorkomen dat je banden vooral aan de buitenkant afslijten.
|
30 mei 2007 21:20 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Koud 2.4/2.8 en dan op het circuit? Dat kan niet beter rijden... Enne, van glijden wordt de band echt warmer!
|
30 mei 2007 23:30 |
|
|
porsche356sc
356
924
944
944 cupracer(s)
968CS
Boxster S
Cayman SAalsmeer
|
als alternatief voor de pilot soprt cup zou je de toyo 888 kunnen nemen, die heeft op nat een betere waterafvoer en kan je rijden als een slick en heeft bij straatgebruik meer grip als de michelin
|
31 mei 2007 10:28 |
|
|
rafv
997 GT3Kempen, Belgie
|
yep, de Toyo heb ik ook al gesuggereerd gekregen.
Wat hoge of lage druk betreft: ook Eran suggereert tijdens hun circuitdagen met hogere druk dan normaal te rijden. Is dit om het grensbereik breder te maken en dus de voorspelbaarheid van het rijgedrag te vergroten?
|
31 mei 2007 15:48 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik zou bijna denken dat men op deze wijze de bochtsnelheid eruit wenst te halen...
|
31 mei 2007 17:48 |
|
|
Bert
911 3.2 cabrioHaarlem PF # 2694
|
Met hogere bandenspanning wordt de rolweerstand lager en dus minder warmteontwikkeling.
_________________________________________ Relax! Het is maar blik............
|
31 mei 2007 23:38 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Glijden over de wielen zorgt net zo goed voor warmteontwikkeling.
|
31 mei 2007 23:39 |
|
|
Bert
911 3.2 cabrioHaarlem PF # 2694
|
Minder hard rijden dan maar
_________________________________________ Relax! Het is maar blik............
|
31 mei 2007 23:42 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Re: straatbanden op circuit - dweilen
Net als vele andere goede banden zijn ook de sportcontact 2 zeer geschikt voor circuit gebruik.
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
31 mei 2007 23:44 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Ken er niets van, maar mij hebben ze toen wijsgemaakt dat dit was om de slijtage tegen te gaan.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
01 jun 2007 8:12 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Bij extreem intensief gebruik is een hogere spanning m.i. altijd beter. De band "veert" dan wat minder in, waardoor de temperatuur ook niet extreem hoog op kan lopen.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
01 jun 2007 14:30 |
|
|
Strada
TT 3.2 V6 quattro DSG 2004Deventer
|
Ik heb het idee dat dit probleem toch wat complexer is.
Even vooropgesteld: ik ben geen bandendeskundige, ik ken alleen mijn eigen ervaringen met de Conti SC2.
Ik heb op 10 mei de circuittraining van Porsche op Zandvoort gevolgd en daar presteerden de Conti's bij mij wel goed, geen problemen met de grip, bijgeluiden of afwijkende slijtage.
Zowel droog als in de regen (!) presteerden ze goed.
Daarbij heb ik dus wel met een hogere druk gereden dan de standaard 2,5 bar die er volgens het boekje in moet (hoewel hier ook verschillen in kunnen zijn per fabrikaat: ik zag ook een tabel van Michelin waarin voor 2,5 en achter 3,0 werd geadviseerd).
Ik heb gereden met voor 2,7 en achter 2,8 (koud).
De hogere druk voor voelt naar mijn idee beter aan dan de 2,5: je hebt meer contact met de weg en hij stuurt directer.
Achter heb ik eerst 3,0 geprobeerd, maar dat voelde te hard aan. Verlagen naar 2,8 was beter.
Op het circuit werkte het verder prima, en er werd echt stevig doorgereden, Michel Schaap (geen flauwe opmerkingen meer over die CGT, hij is een prima instructeur) hield het tempo erg hoog! Ter indicatie: het ging duidelijk harder dan op 22/3 bij Dillon Koster.
Of je dus voor circuitgebruik een lagere druk moet rijden dan standaard?
Geen idee, misschien voor sommige merken banden wel, andere niet?
Voor de Conti's lijkt het mij althans niet nodig.
En de warme druk is volgens mij helemaal niet interessant, die kan wel oplopen tot meer dan 3 bar, maar of dat dan niet goed is?
M.i. moet je de druk altijd koud meten en daarmee gaan vergelijken.
|
04 jun 2007 10:52 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
En hoe krijg je tijdens een pitsstop de banden dan snel afgekoeld tot omgevingstemperatuur.
Bandenspanning wordt op het circuit uiteraard warm gemeten. Als je de goede bandenspanning hebt gevonden meet je later bij afgekoelde band de spanning om de volgende keer als je gaat racen de zelfde spanning te hanteren als basisspanning.
Tenminste, zo deed ik het.
Setje Conti's na een dag racen met straatbanden:
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
04 jun 2007 11:23 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Aannemend dat je met 17" rijdt, is de voorgeschreven 2,5 voor achter voor deze velgen - afwijkend van zowel 16" als 18", beide 3,0 - inderdaad erg laag.
Ik hanteer ook rond de 2,8.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
04 jun 2007 12:34 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Dagelijks, of op het circuit?
|
04 jun 2007 13:10 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Beide.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
06 jun 2007 21:15 |
|
|