effe een verhaaltje...
Ergens begin mei dwarrelde er een mailtje van Porsche Center Drogenbos (concessie Brussel) m'n Inbox binnen. Het ging om de "Porsche Roadshow" waarvoor ik werd uitgenodigd en spoedig diende te antwoorden om me in te schrijven. Het evenement werd aangeboden voor de prijs van 250 euro.
'k Wist niet wat het was en sleepte het eigenlijk meteen richting wachtfolder. Toch kon ik het niet helemaal uit m'n hoofd zetten en 's avonds zette ik alles es op een rijtje. Een kort belletje naar iemand die bij Porsche werkt, verduidelijkte het evenement al ietsje beter en de afsluitende woorden "...het is zeker leuk om es aan deel te nemen...je kan van alle modellen es proeven" gaven uiteindelijk de doorslag...de volgende morgen faxte ik keurig het deelnemersformulier in en stortte het gevraagde bedrag.
Vorige week kwam er een mooi verzorgd pakketje toe met de post. Een verpakking naar Porsche normen verhulde een nette brief met daarin het tijdstip en adres van de Roadshow, de formele vraag als zouden we in vrijetijdskledij willen verschijnen en een modellen/prijscatalogus van het huidige gamma.
Vandaag, 8 juni (intussen al gisteren
) was het dan zover en na een weekje angstvallig de weerberichten in het oog te hebben gehouden, vertrok ik vanmorgen richting Zuid Belgie...einddoel was Noord Frankrijk, net onder de Belgische grens waar ergens in the middle of nowhere op een vliegveld (of was het militair domein) het hele roadshow gebeuren zou plaatsvinden.
Iets voor tienen parkeerde ik de wagen op het terrein en begaf me richting onthaal waar ik na het checken van m'n rijbewijs op een fijn ontbijtje enkoffie getrakteerd werd samen met de overige binnenstromende genodigden alias deelnemers...Al gauw herkende ik een aantal gezichten...effe hallo zeggen tegen die mensen resulteerde in een pak meer kennis en uitleg omtrent het hele gebeuren:
De Roadshow (vrij nieuw voor Europa) is een initiatief van Porsche Stuttgart en wordt door hen verzorgd. Het is echter aan de importeur van het desbetreffende land om het kader (lokatie, catering, uitnodigingen, ...) van het event te verzorgen. De instructeurs en wagens zijn voor het merendeel afkomstig uit Duitsland. Iedere Porsche dealer mag een dag lang een 40-tal potentiele en bestaande klanten de kans geven om hieraan deel te nemen. Vandaag was het voor Belgie de tweede dag...gisteren was Carrera Motors uit Gent aan de beurt geweest.
Wat valt er nu op zo'n Roadshow allemaal te beleven...wel, er is een proef of 5 waaraan je in groep deelneemt. Na de algemene briefing en een korte uiteenzetting over zithouding/rijveiligheid, word je in 5 groepen van 8 personen (willekeurig) opgedeeld.
De proeven zijn:
- Road Test (met een paar modellen rijden op openbare weg)
- Handling (een uitgestippeld (snel) parcours op het vliegveld)
- Moose Test (uitwijkmanouvre op nat wegdek)
- Slalom (geen uitleg nodig denk ik
)
- Off-Road (inderdaad, niet met een GT3
)
- Demo Laps (showritje als passagier naast instructeur)
Leuk is wel dat er eenvaste instructeur bij iedere groep behoort. Doorheen de dag leer je mekaar steeds beter kennen de kerel in kwestie krijgt een beeld van je waardoor die heel individueel op je wensen kan inpikken.
Naast je vaste instructeur staat er bij elke proef ook iemand die hem bijstaat...ook aan mooie sympathieke hostessen ontbreekt het niet die je in 3 talen helpen met het in en uitstappen van de wagens
...heel professioneel geregeld allemaal hoor
.
Zoals al aangegeven, was ons groepje begonnen met de Road test. We mochten een wagen uitkiezen die we per 2 moesten delen...ik stond al klaar om in pole position naar de witte GT3 te lopen, maar zoals ik al vermoedde was die gereserveerd voor de instructeur (om snel iemand te gaan achtervolgen moest die van het pad afwijken
...aan humor ontbreekt het die kerels niet hoor
) ...geen GT3 dus, jammer...maar ik kan dat best begrijpen...met zo'n auto in verkeerde handen kan het wel es fout aflopen. Zeker als je ziet dat er op de potverdrie Ardense baantjes toch een stevig tempo op nagehouden werd. We moesten treintje rijden achter een instructeur die voorop reed met een Boxster S, maar je kon hetgerust een TGV noemen hoor...160 km/u was geen uitzondering op de slingerwegeltjes en op de rechte stukken stond er geregeld een 2 en dan nog iets op m'n teller...misschien effe aangeven dat ik in een 997 Targa 4S was gesprongen...my maiden drive in a 997!!! Het was heerlijk genieten met het dak open. Hetgeen me toch opviel: De wagen was 4wd, helemaal volgetankt en toch vond ik 'm in snelle bochten onderstuurd en wat vaag...ok, we reden wel op de limiet hoor. Spijtig om te moeten ervaren dat sommigen zich werkelijk Michael Schumacher wanen op de openbare weg in zo'n georganiseerd evenement...brengt enkel de anderen in gevaar maar soit.
Het Handling gedeelte betreft een uitgestippeld parcours met kegels op het vliegveld...high speed parcours hoor. De wagens die ter beschikking staan zijn een 9974S, een Cayman en een witte Cayenne turbo. De dikke witte had Dynamic Chassis Control (antirolstangen verstijven bij stuurbewegingen om de koets horizontaal te houden) en daar moet je effe aan wennen...man man man, wat kan die 2-tonner hard de hoek om
...ni normaal, respect!!!
Het snelst heb ik deze proef afgelegd met de Cayman S...vrije baan, rijdt zo makkelijk, net een kart!!! De 997 4S was degene waarmee ik't meeste fun had...sportuitlaat lekker brullend, levendig chassis, veel power, niet zo makkelijk als de Cayman maar meer sensatie...ik voelde me zeer goed in die wagen, ook op de openbare weg de proef ervoor had ik verschrikkelijk veel fun met de 4S en heel veel vertrouwen in die auto
Na de lunch konden we gaan schuiven met de 997TT. Uitwijktest met en zonder PSM op nat wegdek. 't Was een Tiptrinic maar man wat ging dat ding er hard vandoor!!! Ik was echt vergeten hoe fel zo'n TT trekt...ik voelde het echt tintelen in m'n buik!
...'k Vond het eigenlijk ni moeilijk want zonder al te veel correctie had ik terug in 't gareel met PSM uitgeschakeld...integenstelling tot vele anderen waaronder 2 mensen die dagelijks 997TT rijden
...oei...ach, dat maakt het leuk zo'n events. Het is een enorm sociale aangelegenheid en zulke dingen breken het ijs met de andere deelnemers...vanaf die proef (waar ieder z'n limieten toonde) zat de sfeer er goed in tot het eind van de dag!
Slalom was op chrono. Ieder kreeg één demo lap als passagier, waarna hij 3 rondjes kreeg om een zo goed mogelijke tijd neer te zetten. De Porsche van dienst was een speedgelbe 997 S. Aan het eind van de dag zou er een prijs uitgereikt worden aan de snelste van iedere groep. Dit bracht een gezonde sfeer van competitie tussen de deelnemers en het werd enorm lachen...ook de instructeurs onderling houden van zoiets en elke demo-lap met een nieuwe deelnemer ontaardde voor onze jonge talentvolle "Meister" in een heus kwalificatierondje...heel spectaculair, maar tevergeefs...hij geraakte niet bij de tijd van z'n voorganger.
Wat me bij deze opdracht opviel, is het enorme verschil in levendigheid tussen de S en de 4S. De S is zo speels en reageert heel fel op lastwissels...bocht induiken betekent gaslossen voor meer grip, onderstuurt heel fel onder acceleratie enhet stuur is precieser als datvan een 4S...I loved this car!!!
...bij m'n 2de rondje raakte ik een kegel en kreeg daarvoor 3s aan m'n broek maar in de laatste poging bleef alles rechtop en het rondje was vrij strak...ik kon tevreden uitstappen. Raar om te zien toch dat menig daily 996/997 rijder zijn "thuisvoordeel" niet ten volle kan benuttenop deze proef.
Als laatste werden we met de Cayennes het terrein ingestuurd...hier weer my maiden offroad trip...het was veel leuker dan ik initieel gedachthad hoor!!! steile helling op/af, Automatic Brake Diff werking uitgelegd en ervaren, rijden onder hellingsgraad van ongeveer 40°,... allemaal dingen die echt de moeite zijn om es mee te maken.
Omdat voor de Demo laps er te weinig tijd is om iedereen met auto naar keuze mee te nemen, moet je kaartje trekken uit een hoed...had ik nu in een flits ergens "GT3" zien liggen op de bodem van de hoed of niet, doet er niet toe maar m'n bovenkamer stuurde de motoriek van m'n rechterhand zodanig fijn in de juiste richting dat ik onverrast "Porsche GT3" op m'n kaartje kon aflezen. Fantastisch wat die mensen uit zo'n kist kunnen halen hé...dat is werkelijk genieten, en het lijkt allemaal zo simpel als je naast hen zit!!
Met een droogje en een natje werd deze fantastische, leuke, boeiende en overwegend zonnige dag afgesloten tijdens een woordje van dank en prijsuitreiking...Aangenaam verrast was ik om mijn naam - met zwaar Duits accent - te horen afroepen...blijkbaar had ik de slalom van ons groepje gewonnen. Dat dit me een 997TT schaalmodel opleverde, was leuk maar de 3 bijhorende kussen van de knappe hostess maakten het feest toch wel compleet
Samengevat kan ik het volgende kwijt over deze dag:
Dergelijk event is fun!!!...en hierop wordt ook de nadruk gelegd. De instructeurs zitten vol humor, niemand heeft stress, aangename sfeer, niet al te technisch, hoog marketing gehalte. Porsche bereikt hier zijn doel: 'k weet zeker 3 mensen vandaag (non-Porsche owners) die binnen hetjaar nog hun wagen gaan inruilen voor een Porsche. Het feit dat iedereen van dezelfde streek is, maakt er ook een zeer ontspannen event van en het is een mooie gelegenheid om wat contacten te leggen. Tussen je gepraat en de lol door, moet je af en toe es een proefje/ritje met de wagen afleggen...leuk toch om op die manier je dag door te brengen!
Verwacht echter niet dat je na zo'ndag terugkeert als volwaardig piloot, laat staan dat je naar eigen voorkeur ongelimiteerd met de bakken kan rondscheuren!...daarvoor bestaan andere trainingen binnen het gamma.