Auteur |
Bericht |
gman
911 sc,964/2 en weer op zoek...
|
964 distributie probleempje?
hallo forummers, bij een 964 die ik op t oog heb uit 91 is de riem tussen de twee distributeurs kapot.
- hoeveel schade aan de motor kan dit veroorzaken?
-stel de riem is vervangen ,waar moet ik dan opletten bij een AKK?
m.a.w. wat dient er dan gecontroleerd te worden om uit te maken of het geen schade gedaan heeft aan de kop of kleppen?
g,Gam
|
08 jun 2007 18:02 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: 964 distributie probleempje?
Kan zonder meer leiden tot een totale revisie.
Dat je het laat doen bij een specialist die weet waar deze naar moet kijken.
|
08 jun 2007 18:06 |
|
|
gman
911 sc,964/2 en weer op zoek...
|
dank voor de snelle reply,
is dat eigenlijk altijd zo dat er dan gelijk alles stuk gaat?
of kan het ook bv alleen een kromme klep ofzo teweeggbrengen?
Het lijkt erop dat ik de auto maar beter kan vergeten dan....
|
08 jun 2007 20:08 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik meen mij te herinneren dat de forumtechnieker niets anders heeft gezien en ook concludeert dat het altijd het geval is (correct me if I'm wrong), maar ik heb begrepen dat er een kleine kans is dat je geluk hebt.
De kans dat er (flinke) schade is, is wel groot.
|
08 jun 2007 20:10 |
|
|
gman
911 sc,964/2 en weer op zoek...
|
ok, ik ga eerst een proefrit maken om te zien of het nu wel of niet wat is en een akk bij visser in hvsum uit laten voeren,die is dicht bij de verkoper van de auto.als de kleppen stuk zijn zal de motor wel erg roken toch?en tikken natuurlijk.
heeft het zin om de compressie te meten of iets dergelijks?
gman
|
08 jun 2007 20:25 |
|
|
R.F.M.
987Belgie
|
Beste
De riem die U bedoeld is deze tussen de beide stroomverdelers neem ik aan ( distributeur d'allumage ). Indien U de wagen wil laten proef draaien, koppel dan de stekker van de versterker af. De versterker van de door de motor aangedreven verdeler laten zitten uiteraard.
M.V.G.
|
08 jun 2007 21:25 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Zie dit topic incl foto gevolg schade:
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=5441
Ik heb van meerdere specialisten /experts begrepen dat als ie toevallig niet direct op continu vonken staat, net na het knappen van het riempje, dat uiteindelijk dit wel de eind toestand zal zijn/worden.
Natuurkundige wet streeft naar laagst mogelijk energie niveau en gaat proberen te vonken naar het armpje en trekt hiermee dat armpje steeds meer naar zich toe, met gevolg >>> continu onsteken>>>>>uiteindelijk resulterend in een soortgelijk resultaat als op de foto zichtbaar is.
Dus hoeft niet direct / verkeerd af te lopen maar dan moet je direct het verschil in vermogen merken (ik meende aleens gehoord te hebben dat het vermogen dan zaakt naar max. 220-230 pk, enkele bougie werkzaam bij de 964...hou me ten goede)...... waakzaamheid geboden
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
Laatst bijgewerkt door Roi op 09 jun 2007 1:34, in totaal 1 keer bewerkt.
|
09 jun 2007 0:35 |
|
|
Richard 964
helaas ex - 964 :(Venray
|
Hier (klikkerdeklik) kun je ook nog even bang worden.
|
09 jun 2007 1:11 |
|
|
cabrio wim
|
Nu werkt hij wel en klik op techniek.
|
09 jun 2007 8:16 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Wat is er zo bijzonder aan deze auto, dat je (gezien het risico) toch nog wilt gaan proefrijden en/of zelfs een AKK?
_________________________________________ Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
|
09 jun 2007 23:09 |
|
|
paul weiffenbach
964 C2 1991ouddorp
|
Geachte Forumleden,
Om de pullie van de motor van mijn 964 C2 liggen 3 V snaren.
De achterste drijft de airco aan, en de voorste is voorzien van een aandrukwieltje welke verbonden is via stekkers en bedrading met de verdelers.
Dient dit aandrijfwieltje als beveiliging bij breuk van de V snaar?
Wie o wie kan mij dit uitleggen
Met vriendelijke groeten,
Paul Weiffenbach
_________________________________________ 4711 is voor de geur
911 is voor de passie
|
10 jun 2007 11:09 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Klopt helemaal Paul.
Dat controle-wieltje houdt de aandrijving van de koelventilator in de gaten, je wilt tenslotte niet zonder koeling rijden!
De 3e V-snaar drijft de dynamo aan via een holle as in de koelven (bij de 993 is dat zo...). Als die snaar knapt dan gaat het dynamolampje aan
Om ook nog even on topic te gaan
De (mogelijke ) schade aan de 964-motor is geheel afhankelijk van hoelang de snaar al kapot is en hoe er in de tussentijd met de P. gereden is
Dat het altijd direct een motorrevisie of serieuze motorschade betekent is kul.
Wat WEL een probleem is: hoe vast te stellen of en wat de schade is
Om te beginnen de bougies van de cylinder waar de 2e verdeler voor stil staat - indien van toepassing - eerst maar eens verwijderen. Bougies beoordelen en tevens met een endoscoop in de motor kijken...
De kleppen zullen geen schade oplopen en mochten ze verbranden dan gaan ze nog niet tikken.
Het snaartje zelf is overigens niet maar 'zo' te vervangen. Dit betekent een ruildeel of reparatie door een specialist.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
11 jun 2007 10:40 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Heb bij mijn 964 voor de zekerheid de unit vernieuwd (ruilsysteem).
Maar hoe zit dit bij een 993
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
11 jun 2007 11:19 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Mee eens, maar vanwege een eerdere discussie heb ik het maar voorzichtig neergeschreven. Zeker als je de auto nog moet kopen is voorzichtigheid geen slechte instelling in deze.
|
11 jun 2007 12:58 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Bij de 993 schijnt het probleem niet meer te bestaan aldus Streather in zijn 993 boek. Vraag is dan wel: het ozon-probleem (hetgeen ook bij de 964 was getackeld middels ventilatie-kit), of is de rubberen riem beter?
Het systeem lijkt mij in wezen hetzelfde. Het wordt nog steeds middels een riem aangedreven en voor zover ik weet een rubberen. Rubber heeft niet het eeuwige leven. Ik zou dus gewoon om de 80k of 4 jaar bij de 993 het riempje laten vervangen. De kosten zijn niet zo hoog en als het mis gaat kan het goed mis gaan.
Mijn idee.
|
11 jun 2007 13:02 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
De latere 964 en de 993 hebben een ontluchting voor de verdeler. Er wordt geforceerd lucht door heen geblazen zodat de ozon die vrijkomt omdat er steeds vonkjes overslaan tussen rotor en kap niet in de verdeler blijft zitten. Dat ozon tast rubber aan.
|
11 jun 2007 13:59 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Daar had ik het inderdaad over. Maar ook zonder ozon heeft rubber niet het eeuwige leven.
|
11 jun 2007 14:09 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
.... gewoon op termijn vervangen dus
|
11 jun 2007 14:17 |
|
|
Roi
niet meer....
|
idd. 80 k of 1 x 6 jaar al naar gelang wat eerder de revue passeert.
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
11 jun 2007 15:48 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik dacht altijd 4 jaar... ?
Niet voor mij, ik haal eerder 80K dan 4 jaar, maar ben toch benieuwd.
|
11 jun 2007 16:06 |
|
|
gman
911 sc,964/2 en weer op zoek...
|
Bedankt Paul ,de info die je geeft is i.d.d. wat ik een beetje naar vroeg "on topic".
En Rob : de auto heeft de kleur ,km.stand en vraagprijs die ik acceptabel vind voor een 964.
dit zou mijn tweede 964 worden echter de huidige prijzen vind ik ietwat overdreven voor de meeste exemplaren,temeer omdat ik de auto ook af en toe op circuitdagen e.d wil gebruiken.ben geen poetser en een porsche op de openbare weg de sporen geven vind ik niet verantwoord.ongeveer 1 x per maand op het circuit is prima voor mij.en voor de rest netjes op de openbare weg gedragen....
Uiteindelijk heeft de verkoper de auto verkocht aan iemand die "ongezien " een bod heeft gedaan op een niet rijdende auto!!Het bod was wel lager maar de verkoper ging voor de cash.
Mijn voorstel om een proefrit en een AKK heeft de verkoper dusdanig afgeschrikt dat diegene voor de cash gegaan is.
Het forum heeft wederom zijn waarde bewezen voormij!!!
Allemaal hartelijk dank voor de snelle reply's en raad!!
Als iemand mij nog van mijn verlangen naar een andere porsche kan afhelpen....help! ben nu 7 mnden porscheloos en kan er niet meer tegen
|
11 jun 2007 18:45 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Dat geeft dan een beetje aan hoeveel vertrouwen hij er zelf in had lijkt me...
Wat zoek je precies en wat is het budget?
|
11 jun 2007 19:32 |
|
|
Roi
niet meer....
|
@Devils son:
Heb dit ergens gelezen...kan het niet meer terug vinden...maareuh eens per 4 jaar zal dan helemaal geen probleem moeten opleveren.
6 jaar standtijd is wel een gebruikelijke termijn voor riemen in het algemeen, misschien dat ik het in die context in mijn geheugen heb staan.
AS noemt op John's 964 web, rennlist 964 forum, als aanbeveling iedere 100 k of iedere 5 jaar. Dat zit meer in lijn met de door jouw genoemde termijn. De centra die hij raadpleegde noemden vaak verschillende intervalwaarden (net zoals nu )
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
Laatst bijgewerkt door Roi op 11 jun 2007 23:39, in totaal 2 keer bewerkt.
|
11 jun 2007 22:47 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
_________________________________________ Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
|
11 jun 2007 23:00 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Misschien is er wel geen officieel interval... Ik heb iig begrepen dat het riempje alleen vervangen slechts iets van 100-150 euro kost. Voor dat geld liever te vaak dan te laat...
|
11 jun 2007 23:53 |
|
|