Auteur |
Bericht |
leander
Brabant - Westland
|
Aanrijding Porsche vs. fietser
Hallo,
Heden morgen reed ik rustig ( dus gewoon de juiste snelheid ) toen er plotseling een fietser van rechts kwam en de weg overstak. Ik vol in de remmen maar de remafstand was langer dan de afstand tussen mijn Porsche en de fietser. Dus ik raakte de fietser rechtsvoor. Hij wat wondjes maar geen serieuze kneuzingen oid.
De fietser zat fout want hij reed in tegengestelde righting op het fietspad ( hij fietste rechts en kwam mij tegemoet ) en hij stak over op een niet officiele oversteekplaats. De politie erbij en alles afgehandeld.
PFFFF.. wat schrikken was dat zeg !!! Mijn eerste ongeluk
Foto's volgen.
Even uitrusten voordat ik naar school ga. PFFF
_________________________________________ 924 Track '84
Ex: 924 Turbo Targa '80 Ex: 986 Boxster S '01
Dreamers cannot be tamed. Dreams are not for sale.
Laatst bijgewerkt door leander op 14 jun 2007 16:12, in totaal 1 keer bewerkt.
|
14 jun 2007 12:17 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Als ik hoor van een aanijding ussen wagen en fietser begint het steeds te rillen.
Ikzelf heb 19 jaar geleden een ernstig voorval gehad dat me nog steeds als gisteren voorkomt al was ik 100% in mijn recht.
Zelfs de naam van de (12 uur later overleden) fietsster ken ik nog steeds.
Ik hoop dat niemand dit ook meemaakt in zijn/haar leven
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
14 jun 2007 12:29 |
|
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
in België ben je als automobilist altijd in fout bij een ongeval met een fietser (zwakke weggebruiker) - die wet is gestemd enkele jaren geleden & als gevolg zijn alle verzekeringspremies toen opgeslagen
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
14 jun 2007 12:52 |
|
|
F@RGO
|
Gelukkig voor beide partijen dat het niet zo erg was,
ik fiets zelf heel veel en mag er niet aan denken.
|
14 jun 2007 13:02 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Hoe staat het met je gemiddelde?
On topic,
Heeft de politie nog een opmerking gemaakt mbt. de schuldvraag?
|
14 jun 2007 13:13 |
|
|
clemens
964C2 '91Hilversum
|
Heftig verhaal, begin me inmiddels wel af te vragen wat jij nog niet hebt meegemaakt....
_________________________________________ leven is het meervoud van lef!
|
14 jun 2007 13:36 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Wou het niet vermelden.
|
14 jun 2007 13:43 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Je bent niet automatisch in fout, maar je verzekering dient wel uit te keren of je in fout bent of niet,..dacht ik.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
14 jun 2007 13:48 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Het zal wel gelijk zijn aan de situatie in NL. De zgn. IZA-Vrerink jurisprudentie c.s.
Wat het inhoudt is dat de automobilist aansprakelijk (dus niet fout) is, ongeacht de toedracht, behalve indien er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid van de fietser (b.v. fietser rijdt opzettelijk tegen jouw auto aan om er een deuk in te maken).
Daarbij geldt dat bij kinderen er in beginsel een verdeling 100-0 is (100 = automobilist natuurlijk) en bij overige fietsers in beginsel 50-50.
Reden is dat fietsers (en voetganger, want daar geldt het ook voor) niet verplicht verzekerd zijn en ze zwakke verkeersdeelnemers zijn.
|
14 jun 2007 13:57 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Vervelend zeg...
In NL begin je als automobilist qua schuldvraag ook met een grote achterstand. Ook al doet de fietser alles fout wat maar kan, dan nog kom je bij wijze van spreken op een 50/50 verdeling uit. Pin me niet vast op de precieze percentages, ligt ook aan de omstandigheden van het geval, maar even ongeveer.
Edit: ik zie dat Devils son ongeveer hetzelfde heeft opgeschreven.
|
14 jun 2007 14:00 |
|
|
Gerhard
991.2 Carrera 4 GTS
Hendrik-ido-Ambacht
|
En hoe is het met de auto
|
14 jun 2007 14:01 |
|
|
911-lover
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Ook niet correct. Je bent niet automatisch in fout. Bij mij is het parket dadelijk ter plaatse gekomen en na vele onderzoeken , metingen en reconstructies (er waren geen getuigen) ben ik volledig in mijn recht gezet. Mijn schade is volledig door de verzekering van de tegenpartij vergoed (familiale verzekering). De vrijstelling hebben de ouders met een psotcheque naar me gestuurd. Deze heb ik terug in hun brievenbus gestoken. Hun geld wilde ik niet. Het is alerg genoeg als je een dochter aan zoiets moet verliezen (al was ze zelf in fout)
Wees blij. En eigenlijk toch wel een beetje wansmakelijk (imho) dat er van zulks een ernstige zaak een lachertje wordt gemaakt. Ik vind de dood van een 14 jarig meisje niet iets om mee te lachen.
Je moest het zelf eens meegemaakt hebben of het moest eens jouw kind zijn
Juist duidelijk gebrek aan levenservaring en menselijk gevoel in mijn ogen anders werd er zo niet gereageerd .
Ikkan misschien zeer veel al meegemaakt hebben , maar ik kan op het einde van mijn dagen zeggen dat ik geleefd HEB en (duidelijk) een rijkere levenservaring heb (goed en slecht) dan anderen die zo reageren.
En neen , ik zou niet willen ruilen (ondanks vele tegenslagen) met het safe leven die de mensen hebben die zo reageren juist omdat ik dan misschien ook zoals hen zonder nadenken , ervaring en begrip zou reageren .
|
14 jun 2007 14:32 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Daarom wou ik het niet vermelden.
Feit blijft dat jij altijd wel iets soortgelijks hebt meegemaakt als de topic-starter,iets wat blijkbaar ook door anderen wordt geconstateerd.
Je moet dit los zien van dit en jouw geval.
|
14 jun 2007 14:56 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Tsja, vorig jaar is er bij mij in t dorp (in creil, NOP) iemand van 3 weken doodgereden, is toen nationaal in het nieuws geweest . Toevallig dacht ik er vanmiddag nog aan en ik heb het niet eens gezien. De betrokkenen waren familie van familie (aangetrouwde oom, en dan het dochtertje van zijn neef), en de automobilist kende ik ook enigszins.
Dat zijn wel dingen die indruk maken, zelfs al was je niet betrokken.
|
14 jun 2007 16:17 |
|
|
leander
Brabant - Westland
|
|
14 jun 2007 16:45 |
|
|
craze
ex-911 3.2 '86, ex-TT quattro 260pk, nu saab 9-5 aero 250pk
|
_________________________________________ 911 redenen om de 3.2 te pakken!
www.thefloorfactory.nl
|
14 jun 2007 17:11 |
|
|
leander
Brabant - Westland
|
Ik ga mijn auto zeker nog laten herstellen, ik ben zelfs van plan B afgestapt en ga nu lekker deze 924 oplappen. Maar eerst even wachten op de verzekering Want er is nog wat goed te maken.
|
14 jun 2007 17:20 |
|
|
Carrera4s
997SBelgische kust
|
De Belgische forumadvocaat zal het maar best eens verduidelijken :
Bij een ongeval met een zogenaamde "zwakke weggebruiker" (dit kan ook de passagier zijn, enkel de bestuurder van het motorvoertuig is uitgesloten van vergoeding), dient de BA-verzekeraar van het motorvoertuig in te staan voor de vergoeding van de schade.
Het is voldoende dat het voertuig "betrokken" is bij het ongeval. Om een voorbeeld te geven, stel dat je je portier openzwaait, en een fietser moet uitwijken en die knalt tegen een boom, dan zal je verzekeraar moeten dokken.
Hetzelfde verhaaltje als die zelfde fietser lompweg op je geparkeerde wagen knalt.
Het vergoedingssysteem heeft dus niets met werkelijke aansprakelijkheid te maken, maar bewijst dus vooral zijn nut voor de zwakke weggebruiker als die zelf aansprakelijk is. Maar in dat geval kan ook jij je schade op die zwakke weggebruiker gaan verhalen, maar dan wel (uiteraard) op basis van het gewone aansprakelijkheidsrecht.
|
14 jun 2007 17:27 |
|
|
Melvin19
|
oef niet zo leuke schade gelukkig is er niemand gewond
|
14 jun 2007 18:17 |
|
|
ECT
|
Juist ja! Dit is het belangrijkste probleem: als automobilist de taak om te bewijzen dat de fietser met opzet / bewust roekeloos rijdt Krijg je juridisch gezien nooit rond. Daarom ben je als automobilist altijd de pineut omdat we hier te maken hebben met zwakke partijen.
|
14 jun 2007 18:23 |
|
|
Lydia
|
Ik heb ooit een fietser aangereden in de winter, het was donker en het regende en de fietser reed aan de verkeerde kant én had geen verlichting op. Ik had hem echt niet gezien. Tóch heeft mijn verzekering zijn kapotte fiets moeten vergoeden en heeft mijn eigen verzekering de schade aan mijn auto vergoed. Ik begrijp dondersgoed dat een fietser een kwetsbare weggebruiker is, maar ja: fietsen aan de verkeerde kant en in het donker zonder verlichting?
Aan de andere kant: ik heb 2 kinderen die overal met de fiets naar toe gaan ...
|
14 jun 2007 18:45 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Ook ik heb jaren geleden met m'n 944 een soortgelijk ongeluk gehad. Na 2 jaar getouwtrek waarbij mijn verzekering er van overtuigd was dat ik er geheel niets aan kon doen, heb ik de helft van mijn eigen risico terug gekregen. De 944 had €3800,- schade en de fietser gelukkig alleen een kleine snee in zijn enkel en wat spierpijn. Omdat ik all-risk verzekerd was werd er snel tot betaling overgegaan, maar anders had ik idd 2 jaar kunnen wachten op de helft van het schadebedrag . Succes met de verdere afloop
Helaas loopt het nog te vaak zo af als Koen heeft meegemaakt, want in zulke gevallen is ook onze zeer hoog gewaardeerde P niets anders dan een simpel stuk blik op wielen dat probleemloos vervangen kan worden.
_________________________________________ NPC 0577
|
14 jun 2007 19:04 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Zoiets is voor alle betrokkenen even stevig balen, schuld of géén schuld.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
15 jun 2007 8:38 |
|
|
911-lover
|
Zo is het meer net
Ik hap helemaal niet hoor (als ernstig zijn al happen is) , maar wil enkel de ernst van de zaak aantonen . Lachen en spotten kan en moet kunnen , maar niet met alles.
|
15 jun 2007 12:18 |
|
|
leander
Brabant - Westland
|
Goed na een hele tijd wachten op verzekering (Wat ik dus nooit meer doe), heb ik vandaag de auto weggebracht.
Hij wordt volgende week ergens gemaakt, en daarna Alpin WeiB overgespoten/ volledig herspoten. Er komt nog een verrassinkje bij, maar dat zien jullie vanzelf bij de meetings als ik dan MET Porsche op kom dagen.
In ieder geval heb ik mijn vakantie niet kunnen vieren door die fietser , maar kan mijn Porsche nu wel gemaakt worden.
Ik houd jullie op de hoogte.
Leander
|
30 aug 2007 12:12 |
|
|