Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 17:43

Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
beginnen aan een 3.6 C4 Blok 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
911 C4 3.6 Coupe
Bericht 
Devils son schreef:
Dr. Wieggie schreef:
interesant ... en hebben jullie ervaringen hiermee ? wie heeft dat al laten doen ? zijn wel ff bedragen hahaha bij motoren ben ik sneller klaar voor meer pk's

Bij rennlist zijn er genoeg die hier ervaring mee hebben. Genoeg leesplezier. Wel moet je de Engelse taal machtig zijn, maar dat is zelden een belemmering...

that ain't a problem mate ;)

14 jun 2007 15:59
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
niet meer....
Bericht 
@ Devils son,

Koppelcurve voorbeelden zien er niet slecht uit, winst over het hele toerenbereik m.n. onderin en het midden.

Vaak wordt er voor gewaarschuwd dat curve steiler wordt waarbij alles zich richt op de pk waarde bij hoog toeren. De koppel curve kan dan in het midden en onderbereik lager liggen dan voor de tuningmaatregel.

15 jun 2007 10:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
Bericht 
wilje voor je gevoel sneller gaan :shock: en hem ook sneller maken kunje volgens mij het beste een rs koppeling/vliegwiel/drukgroep de hele rattemikmak erin/erop zetten kost relatief gezien het minste en heeft naar mijn inziens het meeste resultaat :D :wink:

grtjs :D mikey

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:

15 jun 2007 10:51
Profiel WWW Facebook 
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Roi schreef:

Koppelcurve voorbeelden zien er niet slecht uit, winst over het hele toerenbereik m.n. onderin en het midden.

Precies. Dus het is sowieso een interessante optie. Mits je er zoveel geld aan uit wenst te geven. Maar zoals wel vaker: als je het goed wil doen kost het geld.

Citaat:
Vaak wordt er voor gewaarschuwd dat curve steiler wordt waarbij alles zich richt op de pk waarde bij hoog toeren. De koppel curve kan dan in het midden en onderbereik lager liggen dan voor de tuningmaatregel.

Klopt. Deze tuning is ook vooral gericht op straatauto's. Je kan ook de motor laten tunen voor circuitgebruik en dan zal er wel een wat andere curve komen met daardoor meer vermogen, maar minder driveability.

15 jun 2007 14:02
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
drknauf schreef:
wilje voor je gevoel sneller gaan :shock: en hem ook sneller maken kunje volgens mij het beste een rs koppeling/vliegwiel/drukgroep de hele rattemikmak erin/erop zetten kost relatief gezien het minste en heeft naar mijn inziens het meeste resultaat :D :wink:

Betere respons op het gas: ja. Voor het gevoel sneller: ja. In de praktijk sneller: nee, althans nauwelijks.

Alleen interessant indien je toch al toe was aan een nieuwe koppeling. En kan leven met een auto die geregeld voor het stoplicht in de spaarstand gaat...

15 jun 2007 14:04
Profiel
PorscheForum Rakker
niet meer....
Bericht 
Ik heb zo'n RS vliegwiel koppeling combi, dat is dus mijn standaard referentie.... maar dr Wieggie heeft een 89 c4 die heeft ook een enkelvoudig lichter vliegwiel dan de latere ZMS'en (geen RS maar wel lichter).

Het afslaan speelt in deze combinatie alleen bij geactiveerde airco en te weinig gas bij het wegrijden of "hard" in de remmen....mijn ervaring. Maar mijn airco is defect..dus dat probleem heb ik nu ook niet meer :D
Bedenk me dat dit laatste bij mij mogelijk erger is dan bij de standaard uitvoering door toepassing van een aangepast RS motormanagement.

Gasrespons is wel top....in het begin was ik er niet zo attent op en dan zat je zo tegen de toerenbegrenzer... :D

15 jun 2007 14:43
Profiel
Bericht 
yo devils baby is dat rs vliegwiel gebeuren jouw eigen ervaring? of van horen zeggen? want bij mij is het eigen ervaring en hij is wel degelijk sneller hoor de mijne :shock: , en dat afslaan :cry: gebeurt je en paar keer en dan niet meer hoor :D . en idd het kost :( wat maar altijd minder dan dat hele tuning :roll: gebeuren wat hier eerder beschreven staat.

15 jun 2007 17:29
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
drknauf schreef:
yo devils baby is dat rs vliegwiel gebeuren jouw eigen ervaring? of van horen zeggen? want bij mij is het eigen ervaring en hij is wel degelijk sneller hoor de mijne :shock: , en dat afslaan :cry: gebeurt je en paar keer en dan niet meer hoor :D . en idd het kost :( wat maar altijd minder dan dat hele tuning :roll: gebeuren wat hier eerder beschreven staat.

Ik heb wel eens gereden met RS vliegwiel. Maar niet met daarin een datalogger ofzo. Voor het gevoel is de auto sneller, maar in de praktijk natuurlijk niet. De oude C4 (89) had ook een lichtgewicht vliegwiel en Porsche was niet van mening dat de C4 met DMF langzamer werd. Er zal wel een verschil zitten, maar dan eerder in de bandbreedte van de verschillende 964's (die presteren ook niet allemaal eender). Dat kan natuurlijk ook niet anders. Een zwaarder vliegwiel vreet natuurlijk geen vermogen... Het scheelt dus wel iets, maar je moet er geen wonderen van verwachten.

Nee, als het gaat om extra prestaties voor relatief weinig geld ben je beter af met een LM220 kit oid.

15 jun 2007 18:59
Profiel
Bericht 
kzalwel eigenwijzer zijn dan jij maar hij is echt rapper :shock: geen dollen :P
of ik heb mazzel en per toeval gewoon net een hele rappe motor :!: :D

15 jun 2007 22:38
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
drknauf schreef:
kzalwel eigenwijzer zijn dan jij

Nou, dat ben je niet zo maar hoor... :twisted:

Citaat:
maar hij is echt rapper :shock: geen dollen :P

Wat is "rapper"? Hoeveel denk jij dat het scheelt? Natuurlijk zal de auto wel sneller accelereren met een SMF, alleen ik denk dat het verschil verwaarloosbaar is. Maar dan is de auto nog steeds sneller...

De Carrera RS gaat in 3/10e harder naar 100 km/u dan de C2 (fabriekscijfers, maar in de praktijk is het verschil eerder kleiner dan groter). Nou is het vliegwiel niet het enige verschil. De RS is ook lichter b.v. 120 kg, dus dat scheelt.

Hoeveel van die winst zit dan in het vliegwiel? M.i. toch maximaal 1/10e. ALS je dat al haalt.

Ik vind dat persoonlijk geen extreem verschil.

16 jun 2007 14:22
Profiel
Bericht 
dan zal ik het anders formuleren :lol: :
hij was langzamer :!: :!:
nee f zonder dollen ik bedoel waarschijnlijk niet hij is sneller qua topsnelheid maar hij is er sneller op dezelfde snelheid als voorheen.
waarom ik dat ervaar omdat m,n maat een 993 heeft en voorheen kon ik hem nipt voor blijven , maar naverandering van vliegwiel en drukgroep en de hele mikmak trek ik gewoon een :shock: gat, maakt niet uit in welke versnelling, en dat geeft mij het gevoel dattie toch wel sneller is :!:
als het niks uitmaakte hadden ze het ook niet in de rs hoeven te bouwen lijkt mij :?: scheelt geloof :roll: ik maar 10 kg op het vliegwiel.
vandaar ik ook zeg ik zl wel eigenwijs zijn :D :D :D

16 jun 2007 22:02
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht Vliegwiel
Op Rennlist hebben ze een keer een berekening gemaakt hoeveel het scheelt. De pk winst zit hem vooral in de lage toeren.

16 jun 2007 22:42
Profiel WWW
Bericht 
drknauf schreef:
hij is er sneller op dezelfde snelheid als voorheen.

:scratch:

Citaat:
als het niks uitmaakte hadden ze het ook niet in de rs hoeven te bouwen lijkt mij :?:

Zoals gezegd, het zal best wel een verschil maken, maar het verschil kan niet meer dan klein zijn. En bij de RS heb je een pakket aan maatregelen, waaronder het lichtere vliegwiel. Het maakt de auto zeker wat sportiever.

Citaat:
scheelt geloof :roll: ik maar 10 kg op het vliegwiel.

8,1 om precies te zijn. 13,6 vs. 5,5 kg.

Citaat:
vandaar ik ook zeg ik zl wel eigenwijs zijn

Ik denk dat wij grotendeels hetzelfde beweren, alleen dat de mate van verschil door ons beiden wat anders wordt ingeschat.

16 jun 2007 22:54
Profiel
Bericht 
Citaat:
Ik denk dat wij grotendeels hetzelfde beweren

je bedoeld dat we allebei een beetje in bepaalde maten eigenwijs zijn :D :shock: :wink:

16 jun 2007 23:30
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
drknauf schreef:

je bedoeld dat we allebei een beetje in bepaalde maten eigenwijs zijn

:roll:

17 jun 2007 0:44
Profiel
PorscheForum Rakker
niet meer....
Bericht Re: Vliegwiel
Gizmo schreef:
De pk winst zit hem vooral in de lage toeren.

Gizmo is toch iets buitenaards kan het anders niet verklaren.....

17 jun 2007 0:54
Profiel
PorscheForum Junkie
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht Buitenaards
Voor jou is het meneer Gizmo en FYI de naam komt uit de film Gremlins. Als je ff zoekt op rennlist zie je wat ze berekend hadden.

17 jun 2007 2:14
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
Meer vermogen met een lichter vliegwiel ???????, moet niet gekker worden. De motor moet iets minder massa in beweging zetten, dat klopt, maar zal dat veel uitmaken tov de massa van de wagen? Ik denk dat porsche en lichter vliegwiel monteert omdat zaken als tussengas en hiel/teen beter uitgevoerd kunnen worden. En inderdaad de RS is 0.3 sec sneller, maar is veel lichter en heeft 300 pk ipv 270/285.

17 jun 2007 13:38
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Peter 993 schreef:
.. maar is veel lichter en heeft 300 pk ipv 270/285.

250 Pk is het standaard vermogen van 'n 3.6 uit 'n 964 :wink:

IMO kan je sneller en goedkoper het gewicht van je P veranderen :arrow: en per saldo meer PK's per kilogram overhouden :idea:

17 jun 2007 14:08
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
Peter 993 schreef:
En inderdaad de RS is 0.3 sec sneller, maar is veel lichter en heeft 300 pk ipv 270/285.

Het ging om de 964 en dan is het 250 om 260...

17 jun 2007 14:12
Profiel
PorscheForum Rakker
niet meer....
Bericht 
Meneer Gizmo :wink:

Peter993 vertaalt het hierboven al.... is de verklaring van Renn "list en bedrog"?.... :wink:

17 jun 2007 22:51
Profiel
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Een lichter vliegwiel zorgt ervoor dat je vertrek vlotter is.
Doch aan het vermogen van het blok zal het niets veranderen

Laatste update 22/10/2013

17 jun 2007 23:16
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht Vermogen
Yep, ik begrijp ook wel 250 pk geleverd. Maar dit is niet overal gelijk aanwezig dit wordt gemeten bij hogere toeren. Het zal waarschijnlijk te maken hebben met het gewicht van de vliegwiel, en hoeveel kracht er verloren gaat bij het op gang brengen van het gewicht. Er staat op Rennlist een hele berekening. Ben echter te ranzig om het op te zoeken. Maar ik zeg maar zo, zoek het op.

Tevens zal het geen list en bedrog zijn. Het werd berekend door de leden van Rennlist. Het heeft voor hun geen voordeel om dit mooier te maken dan nodig is. Ze hebben er geen baat bij.

18 jun 2007 0:09
Profiel WWW
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
911-lover schreef:

... maar aan het uiteindelijke vermogen op de aandrijfassen :?: :idea:

18 jun 2007 0:15
Profiel WWW Facebook 
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
911-lover schreef:
Een lichter vliegwiel zorgt ervoor dat je vertrek vlotter is.

Nee, want de extra energie die je stopt in een zwaarder vliegwiel komt later weer vrij.

18 jun 2007 10:14
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende