Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 9:34

Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Wat er gebeurt als je differentieel het begeeft... 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Wat er gebeurt als je differentieel het begeeft...
Afgelopen dinsdagavond reed ik op de snelweg van Maastricht richting Eindhoven, toen ik opeens een luide "KLOENK" hoorde... alsof er een baksteen onder tegen de auto aanklapte. Op hetzelfde moment gingen alle waarschuwingslampen op het dashboard aan, en kwam ik erachter dat de motor niet meer draaide (had ik in eerste instantie niet door, omdat de auto heel soepeltjes doorrolde). Dus ik denk: vastloper!

Auto op de vluchtstrook geparkeerd... nog eens geprobeerd te starten. Startte probleemloos. In de eerste versnelling gezet, koppeling op laten komen, alleen maar geratel! Motor weer uitgezet, en eens onder de auto gaan kijken. Zag ik alle olie uit de bak lopen!

Bijgaand wat foto's van wat ik de afgelopen dagen onder en in de bak heb aangetroffen....

De onderkant van de bak is bijna over de hele breedte gescheurd.
Plaatje1

Hier is goed te zien hoe een van de wieltjes uit het differentieel tussen het differentieelhuis en de behuizing is vastgeslagen. De tanden hebben zich bijna een halve centimeter in het aluminium gegraven.
Plaatje2

Detailfoto van het diff wieltje en een stuk van het asje waar die om draaide. Dit asje is net onder het wieltje afgebroken, wat waarschijnlijk is verooraakt door een combinatie van overmatige slijtage en verschuiven van het asje in het huis.
Plaatje3

Het pignon en kroonwiel zijn ook flink beschadigd, maar dat is duidelijk gevolgschade.

18 jun 2007 1:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997
Rosmalen
Bericht 
Holy Mozes! :shock: Da's flink balen man!

Dat stevent waarschijnlijk af op een complete revisie of een 'nieuw' blok erin?

Veel sterkte toegewenst.

18 jun 2007 7:02
Profiel
964.c4
assendelft
Bericht 
Dat is balen, misschien een ruil bak plaatsen.

Of ga je zelf de bak reviseren?

In iedergeval succes,

robert

18 jun 2007 8:05
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Sodeknetters! Dan heb je pech man. Bij ons is het diff ook een keer gebroken bij de pinion/zonnewiel interface. Het huis bleef heel, maar het kan dus ook anders aflopen.
Misschien kun je er nog een tafel van maken? :D
Afbeelding
Enneh, rob: reviseren zit er zo denk ik niet in ;-)

18 jun 2007 9:16
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Bekend probleem bij de 944. Ook ik heb met mijn 944 een diff. naar de knoppen gekregen. Midden in Eindhoven, dus het was voor veel mensen een leuk dagje (geen schoner vermaak dan leedvermaak)...

Nieuwe (lees: tweedehandse) bak onder gemikt en het liep weer als een zonnetje. Het was natuurlijk geen goedkoop verhaal.

18 jun 2007 9:32
Profiel
Nissan 370Z roadster Ex-BWM Z4 3.0 Ex-350Z 313pk grijs Ex-350z in 't zwart (kort) Ex-944, 1984 Ex-968 targa ex-944 S2 Cabrio
Krimpen aan den IJssel
Bericht 
Geen vrolijke foto's om te zien.

wellicht inderdaad zoals bij Devils Son een tweede hands er onder schroeven.........Hoe dan ook lijkt mij erg prijzege schade.

Veel succes met het herstel!

18 jun 2007 9:40
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Inderdaad niet iets om vrolijk van te worden. Sterkte verder. :(

18 jun 2007 10:17
Profiel WWW
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Bericht 
Auw! Dat hoop ik nooit mee te maken...

Gelukkig wordt er nog wel eens een 944 gesloopt, maar de conditie van zo'n bak blijft ook een onbekende factor.

Succes met de reparatie!

18 jun 2007 19:30
Profiel
PorscheForum Junkie
Porsche 964 C2 1991
Bericht 
Hoppa :shock: Een gevalletje van boem is ho... :? :wink: Succes met de afwikkeling van deze schade :!:

18 jun 2007 20:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Hee trouwens, wat is die messing-kleurige tandwiel voor iets? Dat hebben wij niet. Heeft dat iets met de oliepomp voor de bak te maken?
Wat 2e hands bakken betreft: wij hebben goed geluk gehad en gewoon een eerlijke man gevonden die eentje over had. Dr zat iets van anderhalve ton op en we hebben er ondertussen iets van 20k extra erop gezet. Enige minpuntje was een synchro ring vd tweede die duidelijk niet 100% was, maar bij normaal schakelen is er nog geen probleem en zou die nog lang mee kunnen (gewoon rustig die synchro de tijd geven bij het schakelen).

18 jun 2007 21:28
PorscheForum Rakker
Bericht 
De bak die er onder lag (en die nu dus om zeep is) was al een tweedehandsje, die ik van iemand hier had overgenomen. De synchromeshes van de originele bak waren nogal slecht, en ik heb die bak toen uit elkaar gehaald met het idee om zelf te reviseren en er tijdelijk een andere bak onder te hangen. Het reviseren is nog steeds niet gebeurd, maar er is nu wel wat meer druk om het af te maken.... ;-)

En nou de boel toch uit elkaar ligt ga ik ook de tijd nemen om de koppeling te doen. Plaat zelf is nog niet eens zo slecht, maar het lager is aan z'n eind, en het vliegwiel moet worden gevlakt.

944 guy schreef:
Hee trouwens, wat is die messing-kleurige tandwiel voor iets? Dat hebben wij niet. Heeft dat iets met de oliepomp voor de bak te maken?

Inderdaad, is voor de aandrijving van de oliepomp! Lijkt messing door de olie die erop ligt, maar is aluminium.

Een tafeltje maken van een oude bak is wel een goed idee!
Misschien dat ik iets met die kapotte behuizing kan doen...

18 jun 2007 23:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Gossong, geef mij maar een gil, ik ken je de tekeningen geven :D Scheelt je een hoop gerotzooi ;-) Die behuizing kun je nog wel lassen zodat je 'tafel' er nog semi-fatsoenlijk uitziet.

19 jun 2007 0:05
PorscheForum Rakker
911 Carrera '87
Steenwijk
Bericht 
ik heb vandaag mijn bak ook maar gewisseld, was een beetje bang dat als ik nog even zo door zou rijden dat ie ook zulke ongein zou uithalen.

mijn bak maakte een jankend en ratelend geluidt.

25 jun 2007 22:03
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
NINE24 schreef:
ik heb vandaag mijn bak ook maar gewisseld, was een beetje bang dat als ik nog even zo door zou rijden dat ie ook zulke ongein zou uithalen.

mijn bak maakte een jankend en ratelend geluidt.

Janken: kan ook de transaxle zijn. Ratelen: da's iets vervelender ja...

26 jun 2007 0:08
PorscheForum Rakker
911 Carrera '87
Steenwijk
Bericht 
dat janken doet ie ook nog steeds met een andere bak, maar lang niet zo erg meer, het ratelen is gelukkig weg want dat was echt irritant.

27 jun 2007 21:48
Profiel WWW Facebook 
Antwoord op onderwerp   [ 15 berichten ]