Auteur |
Bericht |
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Testrit met een Fransoos
Zoals ik verleden week heb aangemeld had ik een persoonlijke uitnodiging gekregen om de nieuwe Peugeot 607 uit te testen.
Na contact met de garage had ik een afspraak gemaakt en kreeg ik de wagen 4 dagen ter beschikking (van vrijdag tot morgenavond)
Ik ben wel nooit een echte voorstander van Franse wagens geweest, maar in navolging van anderen die hier leuke testritten gemaakt hadden nam ook ik deze kans met beide handen aan.
Het was dan wel geen Jaguar , Porsche , Ferrari of Aston Martin , maar ik moet zeggen dat ik vol tevreden ben met de aangenomen kans (dat van dat gekregen paard en muilis hier van toepassing ).
Vrijdag reden we vol nieuwsgierigheid naar de garage om ons aan dit avontuur te wagen.
De Omega werd afgezet en na wat papierwerk kregen wij de wagen overhandigt.
Men zou nog proberen me de nieuwe 2.7 Bi Turbo HDI te regelen , maar dit was hun helaas niet gelukt en ik moest me "tevreden stellen" met een 2.0HDI
Ik was bij de eerste confrontatie volledig verbaasd.Daar stond echt een luxe wagen puur.Demooie zwarte kleur en de standaard 17ers deden de wagen zeer elegant tonen. Eenmaal de deur geopend waande je je in een klassewagen van gerenomeerdere merken.
De wagen was full option en werkelijk alles was electrisch. van de zetels (inclusief electrische kopsteunen) over de spiegels (die naar binnenklapten bij het sluiten van de wagen) als al de rest wat je kan bedenken (automatisch aanspringende lampen en ruitenwissers , elechtrisch openenede en sluitende koffer , parkeersensoren , super audiosysteem, navigatie , boordcomputer , cruiscontrole, radiobediening aan het stuur , in alle standen verstelbaar stuur etc etc etc )
Het was echt een supersalon waarin gereden werd.
De motor was voor zijn kleine cilinderinhoud voor de grote wagen ietsje ondergemotoriseerd doch deed zeer goed zijn best. Mijn gemiddeld verbruik zat (volgens boorcomputer)op 7.2 liter wat volgens mijn rijstijl zeker niet te hoog is. De vorigen hebben er serieus mee de beest moeten uithangen daar het gemiddeld verbruik op alle afgelegde kilometers 8.6 is.
Een paar minpuntjes zijn er natuurlijk ook. Zo is er bvb de cruise controlbediening die als eerste links staat en daarachter die van de richtingaanwijzers wat de eerste dag meermaals gelijd heeft naar het klikken op de verkeerde hendel.
Ook de lakafwerking is niet echt optimaal (tenzij er al een herstelde schade geweest is).
Op de achterflanken zie je een licht "appelsieneffect" in de lak (wat de 207CC's in de ook hadden en de onderkant van de achterklep had zo weinig lak gezien dat het eerder leek op een spuitnevel waar de grondlak nog doorkwam.
Al bij almoet ik wel stellen dat ik serieus verbaasd was van de franse wagens (laatste was een 205 CTI 1.9 die ik gehad heb) . Ik had er een andere visie aan overgehouden.
Hier enkele plaatjes van de wagen.
De deelnemers van de Herfstrit zullen beide locaties herkennen.
(Jawel, aan het kasteel is de oprit af)
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
17 jun 2007 23:51 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
mooi verhaal
|
18 jun 2007 7:47 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
mooie auto,foto's en verhaal.
Is trouwens wel een aardig gebaar de auto zo lang mee krijgen.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
18 jun 2007 8:06 |
|
|
rufie
996 3.6 - 2002Gent - België
|
4 dagen een auto meegeven en dan krijgen ze hem nog niet verkocht (sorry)
Ik zie dat je het naar je zin hebt gehad Koentje. Ziet er wel heel comfortabel uit. En ja de locaties zitten nog vers in het geheugen.
Bedankt voor het verhaal.
Gr,
Rufie.
_________________________________________ Air or water, Porsches are COOL.
Blijf op de hoogte van alles wat me bezighoudt : http://www.RUFIE.be
|
18 jun 2007 9:49 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Leuk en interessant om te lezen.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
18 jun 2007 10:25 |
|
|
Sanhi
997.2 4S / 993 TT
|
Hoi Koen,
Leuk verhaal om te lezen, maar over de rijeigenschappen heb ik je niet echt gehoord? Zijn die Franse auto's nou echt zo zacht? Dat electrische is natuurlijk prachtig, maar dat heeft elke auto in dat segment en zou dat niet specifiek 607 willen noemen. Ik ben erg benieuwd hoe de algemene rijervaring was
Groet,
Sander
|
18 jun 2007 18:39 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
De wagen rijdt idd zeer soepel en al was deze met een dieselmotor uitgerust, deze hoorde je dus op geen enkel moment in de wagen.
De wagens had geen last van normale ongelijkheden in de weg en ook drempels werden zeer zacht afgeveerd.In bochten deed ik het wat rustiger aan daar het voor mij te zacht was. Maar dat zal zeker ermee te maken hebben dat ik steeds met een sportonderstel rijdt (als de wagen dat niet heeft is dat het eerste wat ik eraan verander)
De sturing was sneller dan ik gewoon ben en de remmen pakten dadelijk aan (de eerste kilometers waren dus ietsje te krachtig geremd)
De motor op zich draaide zeer soepele en je voelde als de turbo haar werk deed doch (kan ook zijn door het comfort) gaf deze een matige indruk (einde trekken 4500 toeren , ging wel verder maar supertraag ) .
Een top van 210 (Autobahn) is nochthans niet slecht voor de combinatie lichtste motor (136PK) en toch wel vrij zware wagen.
Roetuitstoot was zoals in de reclame nihil.
Zoals eerder vermeld was het interieur super en de zetels van erg goede kwaliteit (ik als rugpatient ben er nogal gevoelig voor voor foute zetels)
Alles was perfect tot in het detail regelbaar (en electrisch) en zaten enorm goed.
Ook de armsteunen aan zowel deuren als middensteun (ook in niveaus regelbaar) waren onder het leder opgevuld met zachter materiaal.
Het met leder beklede stuur en zowel in hoogte als vooruit en achteruit regelbaar lag perfect in de hand.
Bij aflevering gevraagd wat zulk een wagen me nu zou kosten en dit viel in mijn ogen zeer goed mee (vergeleken met gelijkwaardige concurrenten)
Voor 33.000€ (inclusief kortingen zonder overgave van mijn wagen) kon ik een soortgelijke met alle opties hebben
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
18 jun 2007 19:53 |
|
|
Sanhi
997.2 4S / 993 TT
|
Top Koen!
In NL vanaf 51k, zelfde 2L Diesel als gepost. Toch wel erg zacht dus. Ik zie ze wel eens rijden, styling is niet mijn ding.. te... apart? Dat pakken van die remmen ken ik, veel moderne hebben over bekrachtigde remmen.
Moet het werkpaard vervangen worden?
|
18 jun 2007 21:52 |
|
|
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
Mooi verhaal Koen.
Wel heel erg lekker luxe al die snufjes met electrische bediening...
Maar na onze laatste ervaring met de Renault Laguna kwam het wel degelijk uit dat al die electrische snufjes gedoomed zijn om storingen te krijgen. Ik krijg de kriebels als ik ik zoveel opties zie...
Maar toch. Wel een leuke ervaring om een testrit van 4 dagen te krijgen
Wat een prijs verschil tussen Belgie en Nederland
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
18 jun 2007 22:24 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Nieuwe 607? Hij is toch niet nieuw? Of heb ik iets gemist in het Peugeot-gamma? Verder een mooie en luxe limo, dat dan natuurlijk weer wel
|
18 jun 2007 23:14 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Zou wel een " nieuwe" auto zijn geweest, maar de actuele 607 is inderdaad al redelijk gedateerd. Marktintro ik meen 1998 ( ), dus bijna tien jaar oud model...
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
18 jun 2007 23:28 |
|
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
ik meen me de Top Gear quote te herinneren : "it's the kind of car that redefines depreciation" - na 5 jaar en de nodige kms zijn die Franse limo's letterlijk geen cent meer waard, heeft dan msschn. wel weer zin als tweedehandsaankoop
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
18 jun 2007 23:39 |
|
|
Jort
Groningen
|
_________________________________________ Tjolk.
|
18 jun 2007 23:54 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Tuurlijk en de Boxster en de Cayenne bestaat ook al meer dan 10 jaar en ongewijzigd .
Er zal wel het één en ander gefacelift zijn en onderhuids verandert vermoed ik.
Natuurlijk kan er bij meer electronica meer misgaan (is ok mijn mening) doch als ik verder denk , welke moderne wagen heeft dit dan niet. We moeten niet ver gaan om de massa's electrische snufjes te zien (997 bvb) of Mercedes, BMW etc.
Peugeot en andere fransosen hebben wel al een ellenlange geschiedenis achter hun van electronische snufjes (denk maar aan bvb een wagen van 15 jaar of ouder die al zeer compleet was voordat de duitsers het begonnen te krijgen)
En ze zullen door de jaren heen wel wat opgestoken hebben zeker
Oh ja , vergeten te vermelden . De wagen had dus ook ESP (alhoewel welke heeft dat tegenwoordig niet meer in die klasse).
Het model was ook niet mijn ding. Dan vind ik het werkpaard nog mooier van lijnenspel.
Doch de buitenkant van het werkpaard en de binnenkant van de Fransoos zouden niet slecht samenpassen
En neen hoor , momenteel wordt het werkpaard niet vervangen (heb het nog maar een dik half jaar).
Even daarmee een paar jaartjes verder rijden
En idd de inruilwaarde van een Fransoos dondert na de jaren de kelder in (net als een Ford btw)
Vandaar vermoed ik dat dit gewoon ideale leasewagens zijn maar zeker niets omprivaat aan te kopen
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
19 jun 2007 0:59 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Ik dacht dat de Cayenne nu zijn 5de levensjaar is ingegaan, zeker geen 10 nog niet bijna.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
19 jun 2007 7:04 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Was dat niet de Alfa 166 waar dat (ook) over gezegd werd?
Alleen tweedehands kopen....
|
19 jun 2007 10:00 |
|
|
Godspeed
PF #911België
|
In deze categorie zou de 166 ook mijn favoriet zijn. Productie hiervan is wel inmiddels gestaakt, enkel nog levering van de diesels uit voorraad is mogelijk.
Maar zie mezelf wel ooit met zo'n tweedehandse (en idd bijna spotgoedkope) 166 rijden. Want veel mooier kan een vierdeurs niet worden:
|
19 jun 2007 10:21 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Geen restwaarde icm evt. hoge onderhoudskosten is dus niet interessant voor de lease vanwege hoge leasekosten. Leasemaatschappijen rekenen dit natuurlijk allemaal door. Dus een 607 voor bijv. 40.000 km per jaar zal in de lease minstens zo duur zijn als een Audi A6 TDI.
Hetzelfde geldt bijv. voor Alfa 159. Is in de lease ook ongeveer net zo duur als een Audi A$, welke een veel hogere cat. prijs heeft.
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
19 jun 2007 11:41 |
|
|
Godspeed
PF #911België
|
Daar bestaat natuurlijk maar 1 oplossing voor, ermee blijven rijden tot hij helemaal op is. Mijn neef rijdt nu al een 8-9 tal jaren met een 156, meer als 200.000 km gedaan. Als hij de wagen binnen 1 à 2 jaar wilt wegdoen, zal het verschil met een BMW of Audi met dezelfde leeftijd en km's minimaal zijn. Gewoon de wagen niet na 2-3 jaar wegdoen maar blijven doorrijden...
|
19 jun 2007 11:57 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Klopt, 166 lijkt me een hele goede keuze tweedehands, mooi interieur, stijlvolle auto, mooie motoren zowel benzine als diesel. Veel voor weinig dus.
Maar nieuw aanschaffen...
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
19 jun 2007 12:02 |
|
|
Sanhi
997.2 4S / 993 TT
|
Het probleem van veel mensen is (incl. mezelf) dat ze na een aantal jaren ook wel een wat anders willen. Overigens zijn de technische storingen aan de Benz'en die ik heb gereden mij bespaard gebleven. (C klasse W203)
Jemig 8 jaar in dezelfde auto rijden
|
19 jun 2007 23:00 |
|
|
Mark
911 cabrio 3.2
Cayenne SHelmond
|
Ik rijdt nu zelf voor de zaak een 407 V6 full options.
Het is een geweldig luxe auto voor het geld . Mooi leder pakket, alles electrisch, stoelverwarming, etc,etc.
Het blijft alleen een fransoos!!
na 2 jaar:
-2 keer laten staan, in totaal 3 bobines vervangen (vond 5 cilinders genoeg)
- radio kan ik niet meer uitzetten, als ik de portieren ontgrendel begint de radio te spelen! (en nee dit is geen optie)
- claxon doet het wel / niet vanaf dag 1
- ruitensproeier rechts haalt de ruit niet
- spiegel beweegt boven de 120, dit is echt irritant
- boordcomputer bij het stuur zit een streep door (led kapot)
- knop voor stoel electrisch te verstellen stuk
- en hij drinkt net zoveel als mijn P! gemiddeld 1 op 8, op de autobaan 1 op 10
Nogmaals geweldige auto, alleen voor dat geld had ik wel wat meer degelijkheid verwacht.
Mark
|
20 jun 2007 9:37 |
|
|