Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 17:52



Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
beginnen aan een 3.6 C4 Blok 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht extra inspanning
Dan kom je blijkbaar op een punt waarbij het niet meer uitmaakt. Doch de extra inspanning zal waarschijnlijk zorgen voor verlies waarom zou men anders lichtere zuigers en etc etc nemen.


18 jun 2007 17:52
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
WdePundert schreef:
Nee, want de extra energie die je stopt in een zwaarder vliegwiel komt later weer vrij.


Tsja, dat geldt als je dat vliegwiel eindeloos (en vooraf) kan versnellen, maar je kan maar tot 6500 toeren. Netto is een lichter vliegwiel sneller omdat je minder massa moet versnellen.
Je kan met een zware wel sneller weg komen van stilstand op voorwaarde dat je 6500 toeren maakt voordat je de koppeling loslaat, maar niemand hier doet dat (hoop ik). Vervolgens wordt je door de lichte wel ingehaald als dat effect van het wegrijden weg is geëbd.


18 jun 2007 18:21
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Rakker
911 carrera 4
Bericht 
Licht vliegwiel is puur voor sneller oppakken van rpm, onbelast. Gaat wel ten koste van stationaire "rust". Daarom draaien racewagens vaak een hoog stationair toerental.

Maar waarom draaien jullie niet gewoon het standaard vliegwiel af, scheelt een hoop geld :)


19 jun 2007 10:15
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
Niet puur voor sneller oppakken onbelast :roll:

En race wagens draaien een hoger staionair toerental doordat ze een totaal andere vulling hebben bij stationair toerental door oa. de nokkenas met grote klepoverlap, de grote kleplift en grote inlaatkanalen. Natuurlijk heeft het vliegwiel daar ook mee te maken , maar dat is niet de enigste reden.
Daarbij is bv. een RS vliegwiel wel licht t.o.v. een standaard 964 vliegwiel , maar weer erg zwaar t.o.v. een vliegwiel uit bijvoorbeeld een DTM racewagen.

Enne afdraaien :?:

Wel eens een tweemassa vliegwiel geprobeerd af te draaien, waarschijnlijk niet want dan zou je het antwoord wel hebben geweten. :lol:


@Roi

Een C4 uit 1989 heeft dan wel een normaal en lichter vliegwiel dan de latere 964´s, maar ook een zware stalen drukgroep. Vergelijk deze combinatie dus niet met een RS vliegwiel die gekoppeld is aan een aluminium drukgroep!
_________________________________________
http://www.renntech.nl


19 jun 2007 23:23
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
911 carrera 4
Bericht 
haha, ik zou niet durven met je in discussie te gaan erwin...

Toch even uitleggen, wat mijn gedachten zijn:

Ben het met je eens dat het niet puur alleen is voor sneller oppakken van rpm. Maar bij een straatauto is dat wel hetgene wat je merkt.

Verlagen van massa van bewegende delen geeft idd ook uiteindelijk mogelijkheid tot hoger toerental, wat weer kan resulteren in meer vermogen.

In het verleden heb ik een ford capri ( :oops: ) ooit rally klaar gemaakt. Hierbij hebben we het vliegwiel afgedraaid. Dit kan kennelkijk niet bij een 964. Het was toen wel degelijk noodzakelijk om stationair toerental op te schroeven om uitslaan te voorkomen. Ik lees dat hier ook, bij bijvoorbeeld aanslaan van de airco. Je hebt simpelweg minder massa om de motor "door te laten draaien". Wat uiteindelijk 1 vd functies is van het vliegwiel.


20 jun 2007 10:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
964 schreef:

Verlagen van massa van bewegende delen geeft idd ook uiteindelijk mogelijkheid tot hoger toerental, wat weer kan resulteren in meer vermogen.


Bij de 964 zijn er andere bottlenecks.


20 jun 2007 13:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
die toerenbegrenzer is er zeker toch zo afgesloopt :wink:
_________________________________________
Got coffee?


20 jun 2007 15:53
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Marco schreef:
die toerenbegrenzer is er zeker toch zo afgesloopt :wink:


Klopt. Doe eens en ga dan een lekker hoog in de toeren. Wedden dat jij dan ineens begrijpt wat ik met de bottleneck bedoelde? :twisted:

Nee, er is nauwelijk veilige ruimte om het max. toerental te verhogen.


20 jun 2007 15:56
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Achter de duinen.
Bericht 
Zorgt een zgn. RS koppeling er ten opzichte van een gewone koppeling ook voor dat je meer kracht op het koppelingspedaal moet uit oefenen of heeft dat een andere oorzaak?


20 jun 2007 20:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
niet meer....
Bericht 
RS-koppeling schijnt "iets" zwaarder te gaan, valt mij alleszins mee.

@ Erwin, ik had ook wel het idee dat de RS nog lichter was dan de één massa C4 uitvoering en idd. ga je er niet op tegen spreken hoor...zou niet durven..
@ Gizmo: dat de acceleratie iets verbetert akkoord maar niet door meer pk's uit de motor...daar zijn we het denk ik wel over eens. Anderzijds is het terecht dat je -zoals Devils Son- het vergelijk maakt met de RS, het zijn maximaal tiende(n) van seconden.
_________________________________________
Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.


20 jun 2007 23:15
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
Eric P schreef:
Zorgt een zgn. RS koppeling er ten opzichte van een gewone koppeling ook voor dat je meer kracht op het koppelingspedaal moet uit oefenen of heeft dat een andere oorzaak?


Achter het vliegwiel van een 964 en een RS zitten dezelfde drukgroep, de koppeling gaat dus bij beiden even licht :shock: ( of zwaar zoals je wilt)
_________________________________________
http://www.renntech.nl


21 jun 2007 8:18
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
niet meer....
Bericht 
OK....geef me gewonnen :wink:
_________________________________________
Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.


21 jun 2007 16:55
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.