TF '73 winnaar mysterie opgelost - of toch niet?
Zoals ik van de week
hier al schreef, zijn we gisteren in Zuffenhausen geweest voor een fabrieksrondleiding en een museumbezoekje.
Een van de voornemens was om van de 911 Carrera RSR (die met de martini striping) de klep te openen en foto's te maken van het chassisnummer zonder dat we in de kraag gevat zouden worden.
Deze gaat het dus om:
Voor wie het (inmiddels 8 pagina's tellende)
item op early911sregistry heeft gemist hier nog een korte opsomming van de geschiedenis en de reden voor onze actie:
1. De feiten:
- In de Targa Florio van 1973 deden drie RSRs mee in de zo bekende Martini striping; nummer 8, nummer 9 en nummer 107.
- Nummer 8 (Muller/van Lennep) won die race.
- De #8 RSR van Muller/v Lennep was een 73er 911 RSR met chassisnummer 9113600588
- Race #9 eindigde in de TF als derde had chassisnummer 9113600020 en heeft op de foto's zichtbaar een 72er olieklepje....
- 9113600974 is door ene Graaf Pucci gecrashed. De motor daarvan is gebruikt in de training-auto (gebaseerd op een 72er 911S waarvan het chassisnummer onbekend is) met #107
2. De vragen:
Op de 'rennsport reunion' vorig jaar was er een fotosessie met heel erg veel racevarianten van Porsche. Toen de Porsche mannen hun nummer '8' RSR naar voren reden, werden ze aangesproken door ene Kitchak. Deze man zei dat
zijn RSR de echte TF-winnaar was en dat het museum exemplaar een replica betrof. Na wat overleg hebben de Porsche mensen hun #8 terug naar achteren geduwd. Schijnbaar had Kitchak toch duidelijk bewijs dat de zijne de echte was....
Nu zegt het stuk tekst naast de #8 in het Museum ook niet dat dit de winnaar is, maar de tekst is precies zo opgesteld, dat het dit wel insinueert. Zie hier:
Het blijkt dus (en daar is iedereen het inmiddels wel over eens) dat de echte Targa Florio winnaar van een particulier (Kitchak dus) is, en dus niet degene is die in het Porschemuseum staat. Verschillen in de uitvoering zijn er bv ook, want de 'echte' heeft een 'mary stuart' spoiler versus de 'ducktail' op de #8 in het museum.
3. Het mysterie:
De vraag is dus nu: Wat staat er nu in het Porsche-museum? Een replica, gebouwd op een 'T'tje? De #9? Of misschien toch de #107 ??
4. Het plan:
Zoals iedereen hier ongetwijfeld weet, zit het chassisnummer bij de oudere 911jes voorin in de kofferruimte, aan de linkerkant onder het tapijt.
Ons plan was dus, om op een moment dat de aardige Porsche-mevrouw niet oplette, snel de twee rubber binders los te halen, de klep te ontgrendelen te openen en dan zou ik snel wat foto's maken terwijl Katrijn de klep zou vast houden. We hadden de rondleiding al gehad (gaaf!) en hadden het museum al uitgebreid bekeken. Dit omdat we er wel vanuit gingen dat we eruitgezet zouden worden, want aanraken van de auto's is uiteraard uit den boze....
Zo gezegd zo gedaan.
Er waren echter een aantal zaken die we niet goed voorbereid/doordacht hadden, want ik had bv niet verwacht dat het museum zo klein zou zijn en dat je geen enkel moment zonder toezicht zou zijn.
Ook had ik verwacht dat ik het chassisnummer zo zou vinden, naief als ik was, dacht ik een kofferruimte te zien a la '911T'.
5. De actie....:
Anyway, we maken de rubbers dus los, halen de klep los, houden 'm omhoog, ik maak snel twee foto's en zoek verbaasd naar een chassinummer terwijl het toezicht op hoge poten of ons af komt.....
We leggen de klep weer neer terwijl die mevrouw streng zegt dat dit absoluut niet de bedoeling is.
We zijn er dus niet uitgezret, maar zijn er ook niks mee opgeschoten....
Dit is nl het resultaat:
Twee haarscherpe foto's, maar geen chassisnummer te zien...
Al met al zijn we nog geen stap verder gekomen dus.
Jammer.