De kwaliteit van de reacties is me een pietsje tegen gevallen
Dacht dat Maurice en Olaf er wel in zouden duiken, maar nee.
Erwin zat meer met z'n hoofd in de zuivel, Peter geeft ruiterlijk toe dat hij geen zin heeft...
Alleen Red cabrio komt in de buurt met "zou redelijk moeten draaien".
Wat is er - of beter was er - aan de hand?
Eerst een toelichting op het dubbele ontstekingssysteem: 2 stroomverdelers draaien synchroon rond en ontsteken steeds de 2 bougies in iedere cylinder. We kijken hier op de bovenste verdeler die steeds de onderste van de 2 bougies doet vonken:
De andere verdeler zit rechts onder.
Dit systeem is waarschijnlijk primair ingevoerd om te voldoen aan uitlaatgaseisen. Het is anders erg moeilijk om met 1 bougie te zorgen dat de verbranding (het vlamfront) tijdig iedere uithoek van de verbrandingsruimte met benzinemengsel bereikt.
Tijdens een uitstapje in NL liep de P. op een gegeven moment hopeloos. Een beetje gas geven resulteerde in inhouden en sputteren. Bij weinig en constant gas was de auto nog bruikbaar. Wij naar een specialist in de buurt (omdat moderatoren hier recent kritisch op letten noem ik geen naam, maar we landen NIET in Steenwijk
).
De monteur was terzake kundig en wees me - als geinteresseerde 'leek' - op het heel lichte maar duidelijk hoorbare tikkende geluid in de buurt van de verdelers
Kort en goed: electriciteit volgde een nieuw gevonden maar niet bedoelde weg. Zwarte sporen bij beide bobinekabel aansluitingen etc. Beide kappen vervangen en de P. vloog er weer van tussen
So far so good.
Maar al snel viel op dat tijdens een koude start de P. ongebruikelijk schudde. Bedoel echt heel licht schudde, heel licht onregelmatig liep, de toerenteller nauwelijks schommelde, voor velen zou de motor prachtig lopen: DAT soort onregelmatigheid
ANTWOORD OP DE VRAAG
Maar voor ons was het niet zoals gewend, dus er moest iets zijn....
Erwin om raad gevraagd en gezien de recente reparatie adviseerde hij om alle kabels nog eens kritisch na te lopen.
Dat gedaan en niets bijzonders aan de aansluitingen kunnen vinden... dat wil zeggen.
De ontstekingsvolgorde is zoals iedereen weet 1-6-2-4-3-5
Keurig afwisselend links en rechts, met resp. de cylinders 1 t/m 3 en 4 t/m 6. De bekabeling is georganiseerd aangelegd en loopt overal op volgorde van de cylinders, dus voor links ligt de bougiekabel van cyl. 2 tussen die van 1 en 3 in, en voor rechts ligt die naar 5 tussen....
Op de foto staan 4 aansluitingen met een aanduiding: cyl. 1 en A, B en C.
Volgens de draairichting rechtsom van de verdeler en de ontstekingsvolgorde zou A dus naar cyl. 4 moeten leiden, B naar 5 en C naar 6.
ECHTER: de kabel aan C loopt naar het midden van de kabelklem linksboven en is dus niet voor 6 maar voor 5
En zo loopt ook B naar de buitenste kabel (= 6).
Alleen C loopt goed naar wat de achterste cylinder aan de rechterkant gaat worden: no. 4 dus.
De 2 mooi parallel lopende kabels horen dus gekruisd te lopen, met als gevolg dat het minimale 'schudden' over is.
Tijdens het starten met verkeerd aangesloten kabels viel nog een kleine zwarte pluim uit de rechterpijp op: onvolledig verbrand mengsel van cylinder 5 of 6