Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 8:55



Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Demper motorkantelen 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 cabrio
Haarlem PF # 2694
Bericht Demper motorkantelen
Afbeelding

Op de foto zie je vóór de verdeler een demper zitten die het kantelen van de motor moet dempen. Nu heb ik de laatste tijd redelijk wat motorcompartimenten van 3.2's gezien maar steeds zit er géén demper!
Is de demper vanaf een bepaald bouwjaar gemonteerd of was het een optie/aftermarket onderdeel?
_________________________________________
Relax! Het is maar blik............


25 jun 2007 12:51
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Demper motorkantelen
Red Cabriolet schreef:


KLIKKERDEKLIK en je hebt 'n wat grotere en duidelijker(e) foto :wink:

Ik heb nog nooit van zo'n demper gehoord en ook nooit (eerder) eentje gezien :roll:


25 jun 2007 12:59
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Bericht 
Dacht alleen op cabrio versie??
_________________________________________
De wijzen komen uit het oosten.....:wink:
Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae
Si vis pacem, para bellum


25 jun 2007 13:14
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Is niet afhankelijk van bouwjaar etc.
Begrijp ik uit de volgende bijdrage 8) :wink:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


Laatst bijgewerkt door Paul II op 25 jun 2007 13:59, in totaal 1 keer bewerkt.



25 jun 2007 13:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
André 3.0 schreef:
Dacht alleen op cabrio versie??

helemaal goed
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


25 jun 2007 13:55
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 cabrio
Haarlem PF # 2694
Bericht 
Is dat dan om de torsiegevoeligere carrosserie te ontlasten?
_________________________________________
Relax! Het is maar blik............


25 jun 2007 14:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
geen idee...
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


25 jun 2007 14:05
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht 
Ik heb hem ook...


25 jun 2007 15:01
Profiel
Bericht 
Red Cabriolet schreef:
Is dat dan om de torsiegevoeligere carrosserie te ontlasten?


Dit is een vibiratiedemper, deze zit bevestigd op de dwarsligger waar de motordrager aan vast zit. Daar tussen zit een torsirubber onder een bepaalde spanning, deze dient ervoor om de trilling van de motor op te vangen en niet door te geven aan de carosserie.
Is alleen geplaatst in de cabrio en targa.


10 jul 2007 20:52
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Als het zou zijn om trillingen van de motor te isoleren van het chassis, dan zou het ook zinvol zijn om m in de coupe te monteren. Dat is dus niet zo.

De reden is een andere:
De motor met versnellingsbak zit op 4 hoeken met bouten aan het chassis vast: ergens midden-onder de auto aan een subframe aan de bak en helemaal achteraan aan weerszijden onder de motorklep.
Op elk van die 4 punten zitten rubber dempers in de bevestigingspunten om motor en bak te isoleren van het chassis.

Omdat de carrosserie van een cabrio en targa minder stijf zijn, torderen deze meer. Deze krachten zouden dan voor mechanische spanning op de stijve motor-bak combinatie zorgen. Da's niet goed.
Om dit te voorkomen kan de motorsteun achter draaien in een lager. De brede arm die aan weerszijden onder de motorklep aan het chassis vast zit, kan draaien ten opzichte van de steun die aan de motor vast zit. Om te voorkomen dat dit teveel gaat jutteren zit de demper op dat draaipunt.
De demper dempt dus di draaibeweging.

Op die manier kan de carrosserie torderen zonder torsiekrachten op de motor-bak combinatie over te brengen. Het is dus niet om de carrosserie te ontlasten, maar juist blok en bak...
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


22 jul 2007 17:39
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.