Auteur |
Bericht |
MyFirst964
964C4Amsterdam
|
Hoe weet ik of de thermostaat van de oliekoeling werkt?(964)
Het lijkt of de leidingen naar de olieradiator al vrij snel na starten warm worden.
Kan het last als de thermostaat altijd open staat (dus altijd olie naar radiateur)?
Hoe kun je gemakkelijk de werking checken?
|
26 jun 2007 20:09 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
bedoel je de koeler re voor? hoelang duurt het voor je op 90 gr bent?
|
26 jun 2007 20:12 |
|
|
Mark Huys
964C2 '92 nachtblauwUtrecht
|
Je zou het volgens mij ook moeten kunnen zien aan de olieniveaumeter.
Bij koude motor, wanneer de thermostaat gesloten zou moeten zijn, blijft de olieniveaumeterwijzer onveranderd onderin staan. Pas wanneer de olietemperatuur tijdens het rijden ongeveer het eerste streepje bereikt heeft (zijnde het moment dat de thermostaat meestal opent) dan zou de meter moeten gaan klimmen. Dit is echter alleen te zien bij stilstand en een stationair draaiende motor.
Heb je dus bij koude motor al gelijk een 'hoger' olieniveau dan lijkt me dat een aanwijzing dat de thermostaat niet sluit.
Hope this helps
|
26 jun 2007 20:39 |
|
|
paulb
ex 964 Turbo 3.3
|
Als ik met de auto ga rijden en wacht tot deze op temperatuur is dan gaat de de olietemp aanwijzer eerst richting 9 uur (tussen 8 en 9 dan), daarna zakt ie weer omdat de thermostaat opengaat, moet simpel te zien zijn.... Het valt helemaal op als je tijdens het opwarmen op't laatst (dus als ie boven 8 uur staat) op de snelweg ofzo rijdt en dan even een versnelling lager inzet, dan zie je als de thermostaat opengaat de temp snel zakken naar normaal! Binnen 30 sec. van tussen 8 en 9 terug naar 7 en een beetje ofzo...
Eerst klimmend tot een bepaald maximum punt en dan zakt de wijzer dus vrij rap terug, dat snelle dalen kan in mijn ogen alleen als er koude olie uit de leidingen/koeler vermengd wordt met de warme olie. Als alle olie eenmaal warm is duurt het dalen van de temp. langer dan 30 sec...
Afijn je snap't vast
gr, Paul
|
26 jun 2007 21:09 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
volgens mij heeft het niet te maken met het nivau in het olie tankje.
want de leidingen en radiateur zitten vol olie.
start de wagen en voel aan de olieslangen voor de thermostaat.
als deze warm zijn en de andre niet zal het wel goed zijn.
anders een revisie setje in de thetmostaat.
gr anton964
|
26 jun 2007 21:12 |
|
|
Mark Huys
964C2 '92 nachtblauwUtrecht
|
De olieniveausensor zit op/in de olietank gemonteerd. Zolang de thermostaat dicht is zit een deel van de olie in de leidingen en in de oliekoeler. Deze hoeveelheid circuleert niet, komt dus ook niet in de olietank terecht en wordt daarom niet meegenomen bij 'meting' van het olieniveau. Pas wanneer de thermostaat opengaat komt de circulatie van de olie naar de oliekoeler op gang en wordt alle olie in het spel betrokken. Pas op dat moment is de niveauweergave 'correct'. Volgens mij zegt het olieniveau bij koude motor dus wel wat over de werking van de oliethermostaat.
Voor de IT-er onder ons:
If (thermostaat = kapot) dan
ondanks (motor = koud) toch (oliecirculatie) en dus
olieniveau = hoger.
|
26 jun 2007 22:46 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Leuk bedacht Mark, maar het klopt niet.
Natuurlijk zit er altijd olie in de koeler, ook als de thermostaat gesloten is, tot zover zit je goed.
Maar als de thermostaat open gaat en de oliestroom begint wordt deze direct aangevuld met nieuwe olie, anders heb je geen oliestroom.
Voor de hoeveelheid in de tank maakt dit dus niet uit.
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
26 jun 2007 22:52 |
|
|
MyFirst964
964C4Amsterdam
|
Hij werkt hoor...
Bij koude start...
Opwarmen tot iets voorbij streepje olietemperatuur op acht uur dan zakt de temperatuur naar beneden en dus waarschijnlijk het teken dat de thermostaat open gaat, toch?
|
27 jun 2007 22:13 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Ja, het lijkt erop dat alles naar behoren werkt.
En nu maar eens gaan rijden en genieten van de auto
Groeten, Erwin.
_________________________________________ Rebel engineering
|
27 jun 2007 22:24 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Hangt er van af welke leidingen je aan voelt. Als je weet waar de theromstaat zit dan snap je dat de leidingen in het achterspatbord zowieso snel warm zullen worden.
Zoals Renntech al zegt: Ga lekker genieten van de auto. Als er iets met de olietemperatuur niet correct is merk je dat wel op een andere manier.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
29 jun 2007 23:49 |
|
|
LouisXIV
964 C2 coupe schiefer grau
ex 993 C4 vesuvio '97
ex 964 C2C zwart metallic '91Meerssen Zuid Limburg
|
hier nog wat waardevolle info over motortemeratuur 964/993
http://p-car.com/diy/fan/
_________________________________________ Its about as fast as you can go without having to eat airline food!
|
05 aug 2007 15:40 |
|
|