Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 23:28



Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Hoe weet ik of de thermostaat van de oliekoeling werkt?(964) 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964C4
Amsterdam
Bericht Hoe weet ik of de thermostaat van de oliekoeling werkt?(964)
Het lijkt of de leidingen naar de olieradiator al vrij snel na starten warm worden.

Kan het last als de thermostaat altijd open staat (dus altijd olie naar radiateur)?

Hoe kun je gemakkelijk de werking checken?


26 jun 2007 20:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
bedoel je de koeler re voor? hoelang duurt het voor je op 90 gr bent?


26 jun 2007 20:12
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
964C2 '92 nachtblauw
Utrecht
Bericht 
Je zou het volgens mij ook moeten kunnen zien aan de olieniveaumeter.

Bij koude motor, wanneer de thermostaat gesloten zou moeten zijn, blijft de olieniveaumeterwijzer onveranderd onderin staan. Pas wanneer de olietemperatuur tijdens het rijden ongeveer het eerste streepje bereikt heeft (zijnde het moment dat de thermostaat meestal opent) dan zou de meter moeten gaan klimmen. Dit is echter alleen te zien bij stilstand en een stationair draaiende motor.

Heb je dus bij koude motor al gelijk een 'hoger' olieniveau dan lijkt me dat een aanwijzing dat de thermostaat niet sluit.

Hope this helps


26 jun 2007 20:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 964 Turbo 3.3
Bericht 
Als ik met de auto ga rijden en wacht tot deze op temperatuur is dan gaat de de olietemp aanwijzer eerst richting 9 uur (tussen 8 en 9 dan), daarna zakt ie weer omdat de thermostaat opengaat, moet simpel te zien zijn.... Het valt helemaal op als je tijdens het opwarmen op't laatst (dus als ie boven 8 uur staat) op de snelweg ofzo rijdt en dan even een versnelling lager inzet, dan zie je als de thermostaat opengaat de temp snel zakken naar normaal! Binnen 30 sec. van tussen 8 en 9 terug naar 7 en een beetje ofzo...
Eerst klimmend tot een bepaald maximum punt en dan zakt de wijzer dus vrij rap terug, dat snelle dalen kan in mijn ogen alleen als er koude olie uit de leidingen/koeler vermengd wordt met de warme olie. Als alle olie eenmaal warm is duurt het dalen van de temp. langer dan 30 sec...
Afijn je snap't vast :wink:
gr, Paul


26 jun 2007 21:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht 
volgens mij heeft het niet te maken met het nivau in het olie tankje.
want de leidingen en radiateur zitten vol olie.
start de wagen en voel aan de olieslangen voor de thermostaat.
als deze warm zijn en de andre niet zal het wel goed zijn.
anders een revisie setje in de thetmostaat.

gr anton964


26 jun 2007 21:12
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
964C2 '92 nachtblauw
Utrecht
Bericht 
anton964 schreef:
volgens mij heeft het niet te maken met het nivau in het olie tankje.
want de leidingen en radiateur zitten vol olie.
start de wagen en voel aan de olieslangen voor de thermostaat.
als deze warm zijn en de andre niet zal het wel goed zijn.
anders een revisie setje in de thetmostaat.

gr anton964


De olieniveausensor zit op/in de olietank gemonteerd. Zolang de thermostaat dicht is zit een deel van de olie in de leidingen en in de oliekoeler. Deze hoeveelheid circuleert niet, komt dus ook niet in de olietank terecht en wordt daarom niet meegenomen bij 'meting' van het olieniveau. Pas wanneer de thermostaat opengaat komt de circulatie van de olie naar de oliekoeler op gang en wordt alle olie in het spel betrokken. Pas op dat moment is de niveauweergave 'correct'. Volgens mij zegt het olieniveau bij koude motor dus wel wat over de werking van de oliethermostaat.

Voor de IT-er onder ons:

If (thermostaat = kapot) dan
ondanks (motor = koud) toch (oliecirculatie) en dus
olieniveau = hoger.


26 jun 2007 22:46
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
Leuk bedacht Mark, maar het klopt niet.

Natuurlijk zit er altijd olie in de koeler, ook als de thermostaat gesloten is, tot zover zit je goed.
Maar als de thermostaat open gaat en de oliestroom begint wordt deze direct aangevuld met nieuwe olie, anders heb je geen oliestroom.
Voor de hoeveelheid in de tank maakt dit dus niet uit.
_________________________________________
http://www.renntech.nl


26 jun 2007 22:52
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964C4
Amsterdam
Bericht 
Hij werkt hoor...

Bij koude start...

Opwarmen tot iets voorbij streepje olietemperatuur op acht uur dan zakt de temperatuur naar beneden en dus waarschijnlijk het teken dat de thermostaat open gaat, toch?


27 jun 2007 22:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht 
Ja, het lijkt erop dat alles naar behoren werkt.

En nu maar eens gaan rijden en genieten van de auto :lol:

Groeten, Erwin.
_________________________________________
Rebel engineering


27 jun 2007 22:24
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Hangt er van af welke leidingen je aan voelt. Als je weet waar de theromstaat zit dan snap je dat de leidingen in het achterspatbord zowieso snel warm zullen worden.

Zoals Renntech al zegt: Ga lekker genieten van de auto. Als er iets met de olietemperatuur niet correct is merk je dat wel op een andere manier. :wink:
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


29 jun 2007 23:49
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2 coupe schiefer grau ex 993 C4 vesuvio '97 ex 964 C2C zwart metallic '91
Meerssen Zuid Limburg
Bericht 
hier nog wat waardevolle info over motortemeratuur 964/993

http://p-car.com/diy/fan/
_________________________________________
Its about as fast as you can go without having to eat airline food!


05 aug 2007 15:40
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.