Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 6:33



Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Bandenslijtage op Zandvoort 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
TT 3.2 V6 quattro DSG 2004
Deventer
Bericht Bandenslijtage op Zandvoort
Ook lekker gestuurd 26/6 op Zandvoort, ben maar 2x ingehaald en dan ook nog door dezelfde 997S :D
Maar helaas hebben de banden het minder goed overleefd: rechtsvoor zijn er aan de buitenrand rondom allemaal happen uit het loopvlak.... tot wel 5 mm diep :( Heb geprobeerd een foto te schieten maar dat lukt even niet.
Schrok er wel een beetje van, gezien de snelheid waarmee ik weer naar huis ben gereden :roll:


Wel typisch: linksvoor zijn er alleen wat kleine stukjes verdwenen, niks ernstigs. De achterbanden idem, zowel links als rechts.
Op Zandvoort zou je het eerder andersom verwachten, met de meeste snelle bochten naar rechts.

Wat is jullie ervaring hiermee?

Even wat data:
- 993 1994
- standaard veren, Bilstein dempers
- 17" Cup velgen
- Continental Sport Contact 2
- bandenspanning voor 2,7 en achter 2,8
- profiel rondom ca. 5 mm

Nu lijkt het me duidelijk dat ik aan 2 nieuwe voorbanden toe ben, op zich wel jammer gezien het resterende profiel.
Dan ook meteen maar achter vervangen?
Want eigenlijk zou ik wel eens een ander merk willen proberen en 2 verschillende merken voor/achter lijkt me niet zo'n goed idee?


28 jun 2007 9:17
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex. 964 C2 Zwart/Zwart, California T5, Kever 1303 Karmann Cabrio
Rotterdam
Bericht 
Vanuit een hobby-matige gedachte :roll: denk ik: alles vervangen.
Financieël technisch: alleen voor.
Men zegt idd niet met verschillende banden rijden. Maar wie gaat dat ooit merken op de openbare weg als ze verschillend zijn.


28 jun 2007 9:23
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
TT 3.2 V6 quattro DSG 2004
Deventer
Bericht 
Tsja, dat is net het dilemma....

Als ik alles zo eens optel is die 345 euro voor het dagje Zandvoort met GTO (o.a. 997 en Gallardo rijden) eigenlijk niet eens zo duur: tel maar op: 145 euro inschrijfgeld, tank benzine, 2 nieuwe voorbandjes, nog zo wat mechanische slijtage.....
Al heb ik dan wel wat meer kilometers gemaakt dan je bij Bleekemolen zult doen: alles bij elkaar toch zo'n 170 km.


28 jun 2007 9:49
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
De tweede in korte tijd die niet tevreden is over de combi circuit + SC2 + hoge bandenspanning.


28 jun 2007 10:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Carrera 3.2
Zwitserland
Bericht 
Circuit rijden is voor normale banden moordend,deze zijn er niet voor gemaakt. Het bewegen van het profiel laat de band overhitten. Het minste is de druk om minstens om 0.5 bar te verhogen, dan een paar rondjes draaien en kijken of de flanken slijtage sporen hebben. Is dit het gevall, de druk noch eens verhogen. Als de banden te veel vervormen vliegen de stukken eraf, vooral als te heet worden.
Het kan ook nog gevaarlijk worden,


28 jun 2007 10:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924 `77
Wijchen
Bericht 
Is het niet slimmer (ook voor de toekomst) als je veel rijd op het circuit met het elfje om een 2e set velgen aan te schaffen met daarop goede circuit banden?


28 jun 2007 10:18
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
pvanwiggen schreef:
Het minste is de druk om minstens om 0.5 bar te verhogen, dan een paar rondjes draaien en kijken of de flanken slijtage sporen hebben. Is dit het gevall, de druk noch eens verhogen. Als de banden te veel vervormen vliegen de stukken eraf,


Door het rijden en het heet worden moet je juist de druk verlagen :roll: :?
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


28 jun 2007 10:35
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
TT 3.2 V6 quattro DSG 2004
Deventer
Bericht 
Zit er inderdaad over te denken om toch een 2e set velgen te gaan gebruiken voor het circuit en de slalomwedstrijdjes van het NPC.

Het blijft anders toch een behoorlijk compromis: de circuitbanden zijn niet geschikt voor dagelijks gebruik en ik begin nu ook wel te beseffen dat de meeste wegbanden weer niet heel goed geschikt zijn voor het circuit.

Ben nog in overleg met Erwin van Renntech om te kijken wat voor mij de beste band is.
Als we besluiten de achterbanden te laten zitten denk ik toch om maar weer Conti's voorop te zetten en dan eens te gaan kijken naar een paar circuitvelgen. Misschien dan ook maar voor 18 inch gaan?
En wat zou een goede circuitvelg zijn? Hoeft voor mij dan geen P velg te zijn.

Wat de slijtage betreft: ik had niet het idee dat ik teveel op de zijkant heb gereden, tussendoor heb ik de boel een beetje in de gaten gehouden en de slijtagen/opwarming vond toch netjes op het loopvlak plaats. Dus of het aan de druk heeft gelegen?
Ook was het dinsdagavond relatief koud en af en toe zelfs wat nat.
De langste sessie die ik heb gereden was denk ik iets van 20 minuten, met steeds een minuut of wat afkoelen in de pitstraat.


28 jun 2007 11:03
Profiel WWW
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht Re: Bandenslijtage op Zandvoort
Strada schreef:
Wat is jullie ervaring hiermee?



Doe net als Gerard......(de sealgrau 997s) lekker rustig rijden...hebbie nergens last van :lol: :lol:


28 jun 2007 11:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
pvanwiggen schreef:
Circuit rijden is voor normale banden moordend,deze zijn er niet voor gemaakt. Het bewegen van het profiel laat de band overhitten. Het minste is de druk om minstens om 0.5 bar te verhogen, dan een paar rondjes draaien en kijken of de flanken slijtage sporen hebben. Is dit het gevall, de druk noch eens verhogen. Als de banden te veel vervormen vliegen de stukken eraf, vooral als te heet worden.
Het kan ook nog gevaarlijk worden,


Pardon? Nog hogere druk?

Ikzelf rij dus met lagere druk en Bridgestone Potenza S-02A en ondanks een stief tempo op de Ring geven die banden geen krimp. Met de vorige 964 en S-03 had ik ook geen enkel probleem. Ok, meer dan gebruikelijke slijtage en na afloop zie je dat de banden gewerkt hebben, maar geen happen oid.

Hele volksstammen rijden met straatbanden op het circuit. Het kan weldegelijk. Een setje R-compound er naast is beter, zonder meer, maar goed: voor een enkele keer overdreven.


28 jun 2007 12:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Het kan idd.
Wij hebben ook relatief weinig slijtage op het circuit.
Eén setje (goede gebruikte) achterste per jaar en 2 jaar met de voorste en we zijn er toch niet mals mee.
De bandendruk wordt wel constant in het oog gehouden en geoptimaliseerd.
Ook staat de sporing iets anders dan voor een straatwagen (voor 3° negatief , achter 0,5° negatief)
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


28 jun 2007 12:33
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
911-lover schreef:
Ook staat de sporing iets anders dan voor een straatwagen (voor 3° negatief , achter 0,5° negatief)


Bij mij is dat ook wel aangepast, zij het minder extreem.

Ik geloof dat juist te hoge bandenspanning voor problemen zorgt. Je gaat dan meer glijden en dat is de manier om je band op bepaalde punten erg warm te laten worden. Glij maar eens langs een touw naar beneden met je handen...


28 jun 2007 12:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Devils son schreef:
Ik geloof dat juist te hoge bandenspanning voor problemen zorgt


Die indruk begin ik ook te krijgen als ik alle draadjes zie over extreme bandenslijtage na een circuitdagje.
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


28 jun 2007 12:50
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 3.6 - 2002
Gent - België
Bericht 
Als ze te warm worden maak je ze gewoon schoon :D :D

Afbeelding
_________________________________________
Air or water, Porsches are COOL.

Blijf op de hoogte van alles wat me bezighoudt :
http://www.RUFIE.be


28 jun 2007 14:23
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 GT3
Kempen, Belgie
Bericht 
'k Heb dezelfde banden, en op Francorchamps met ongeveer dezelfde bandenspanning gereden, bij relatief fris weer. Resultaat was minder en minder grip naargelang de sessie vorderde, en de banden gierden constant in de snelle knikken die je met het gas erop neemt.

Op 7 juli ga ik op Zandvoort rijden, ik ga de druk verlagen naar 2.0 koud rondom om te beginnen. 'k Ga proberen druk warm rond de 2.7 te krijgen. Bevindingen zullen worden gepubliceerd :) .

Zolang je DIT niet meemaakt, kan je keer na keer experimenteren ter vermaak en verbetering der resultaten :wink: .


29 jun 2007 8:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
TT 3.2 V6 quattro DSG 2004
Deventer
Bericht 
Ben benieuwd naar je ervaringen Rafv!

Toch heb ik geen problemen met glijden of gillen van de voorbanden gehad, het voelde eigenlijk juist heel goed.

En zou het niet zo moeten zijn dat bij een hogerer druk de band boller staat waardoor je juist minder op de zijkanten rijdt in de bochten? Het midden is boller en blijft daardoor langer contact met de weg houden? OF zie ik dat verkeerd?

Misschien dat ik nu de Bridgestone's ook eens ga proberen, volgens Renntech is dat ook een goede optie.
Erwin had het ook over Yokohama's. Iemand hier ervaring mee?


29 jun 2007 9:29
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Wij starten koud tudden 1,6 en 1,8 en de druk verhoogt tijdens het rijden vlot tot 2,8
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


29 jun 2007 12:48
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 cabrio
Haarlem PF # 2694
Bericht 
Ik heb tot nu toe met 2.0 rondom gereden en heb daarmee al last van te warm worden. Kan volgens mij wel naar 1,8 ofzo.
_________________________________________
Relax! Het is maar blik............


29 jun 2007 21:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
gast schreef:

Wat schertst mijn verbazing, de ene zegt verlagen, de andere zo laten.


Achtergrondinfo is nodig om dit te verklaren. Er zijn aan het verlagen van de spanning voor- en nadelen.

Voordeel: groter contactoppervlak, dus meer grip.

Nadeel: meer vervorming van de banden.

Je kan niet verder verlagen dan tot het moment dat de band teveel gaat vervormen en het nadeel dus het voordeel gaat overvleugelen.

Oplossing als je op straatbanden wil rijden met lagere druk is dan dus banden nemen met een stevige wang. De Potenza heeft op dit gebied een naam... Hetgeen wellicht verklaart dat ik met de Potenza's juist hele goede ervaringen heb met verlagen.

Eigenlijk is dan een Potenza met RFT technologie misschien nog wel beter (wel moet je dan bandenspanningscontrole monteren). RFT is ook sneller op droog (maar minder op nat).

Bij Ringtijgers is verlagen van de spanning iets wat heel veel wordt gedaan en met veel verschillende straatbanden. Het is misschien voor een beginner beter om te beginnen met gewone spanning en na een rondje wat spanning eraf te halen en zo langzaamaan steeds verder om te kijken waar het beste punt ligt. Dan na het afkoelen kijken welke spanning er koel op staat.

Hoger zetten lijkt mij te allen tijde de verkeerde keuze. Als je sneller gaat rijden worden de banden warmer en gaat de spanning gewoonweg te hoog oplopen. De spanning die Porsche voorschrijft is afgestemd op wegligging uitgaande van rijden op de openbare weg (en dan eerder hoger dan lager omwille van bandenslijtage). De spanning die de banden hebben tijdens een beetje doorrijden zal dus een goed beginpunt zijn voor de warme spanning die je op het circuit wil hebben. En dat houdt in: verlagen ten opzichte van de spanning op straat, uitgaande van dezelfde koude spanning.


01 jul 2007 15:36
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
356 924 944 944 cupracer(s) 968CS Boxster S Cayman S
Aalsmeer
Bericht 
wij rijden in de basic cup met toyo 888, die zijn er ook voor 17 en 18 inch, ze presteren perfect, zijn straatlegaal en te betalen (15 inch 530 euro)

t is een intermediate dus ook met nat/koud goed te rijden

ik heb hier een semi straat 968 met die banden (17 inch) eronder waarmee de man op zandvoort rondjes van 2:02 rijd


01 jul 2007 16:45
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
porsche356sc schreef:
toyo 888


... je bent me voor, heb (nog) geen ervaring met die band, maar aangezien ze 'straat-legaal' zijn is het IMO 'n hele goede oplossing voor de mensen die wat vaker met hun P over 'n circuit boenderen en niet met 'n trailer willen gaan rijden :wink:


Zelf verlaag ik de bandenspanning met 'n halve bar, of ik laat deze zo - afhankelijk van wat we aan het doen zijn en hoe het weer is :idea:

De krijtjes methode die Jeroen914 eerder heeft aangehaald is IMO nog steeds de beste methode om voor eenieder z'n eigen "beste" bandenspanning te bepalen :idea:


01 jul 2007 17:02
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Olaf schreef:

... je bent me voor, heb (nog) geen ervaring met die band, maar aangezien ze 'straat-legaal' zijn is het IMO 'n hele goede oplossing voor de mensen die wat vaker met hun P over 'n circuit boenderen en niet met 'n trailer willen gaan rijden :wink:


Afgelopen maand in de Sport Auto nog getest en dan ook met name op de eigenschappen bij minder ideale omstandigheden:

De R888 presteerde op nat net zo slecht als alle andere R-compounds zoals de Sport Cup 1, Bridgestone RE55S, AVON ZZR.

Op nat kwamen er twee duidelijk bovenuit: de Sport Cup 2 (maar die is op droog minder dan de SC1, maar nog wel beter dan de R888) en de Hankook RS-2 (op droog dan wel weer minder dan de R888, maar het beste op nat).

Het zal dus best een goede band zijn op het circuit, maar voor dagelijks gebruik biedt deze band kennelijk niets meer dan eender welke R-compound.

De RS-2 is geen R-compound, maar meer tussen R en sportieve banden in, zoals de Yokohama Advan Neova A048 en de Bridgestone RE-01. Maar: voor zover mij bekend worden alle drie deze banden niet in NL geleverd en heeft alleen de RS-2 een E-keur (en kennelijk een slijtagepatroon waar een R-compound zich nog voor zou schamen).


01 jul 2007 17:35
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Devils son schreef:
Het zal dus best een goede band zijn op het circuit, maar voor dagelijks gebruik biedt deze band kennelijk niets meer dan eender welke R-compound..


't is dan ook voornamelijk 'n circuitband - en ik bedoelde ook niet ter vervanging van de huidige band, maar op 'n extra setje velgen - die je thuis kan wisselen voordat je naar 'n circuit gaat :wink:


01 jul 2007 23:34
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
Zelf heb ik veel op circuit's gereden en soms met de standaard bandenspanning maar meestal met een hogere spanning.

Met een 911 rijdt ik met ongeveer 0.5 meer spanning. Ik heb een lagere spanning nooit geprobeerd. Ik houdt wel van het strakke rijden wat een hoge spanning geeft. Ook op de openbare weg rijdt ik altijd met hoge spanning.

Dus ik kan me wel wat voorstellen bij wat Lammertink zegt. :lol:
_________________________________________
http://www.renntech.nl


02 jul 2007 0:24
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht 
Renntech schreef:
Zelf heb ik veel op circuit's gereden en soms met de standaard bandenspanning maar meestal met een hogere spanning.

Mijn 3,2 moet standaard op 2,0 voor en 2,5 achter (koud).
Jij zet de spanning KOUD hóger dan dat en dan ga je racen?


02 jul 2007 2:21
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 65 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.