Auteur |
Bericht |
jacob1977
964 C2 1991Harderwijk
|
Bandenmaat 17' cup
Graag advies:
Op mijn 964 heb ik cupvelgen met vóór 225/45 ZR17 en achter 255/40 ZR17.
Volgens Porsche is voorgeschreven voor vóór 205/50 ZR17 en achter zoals het nu ook al is.
Nu kan ik origineel nieuwe banden kopen met bovenstaande door Porsche goedgekeurde maten 205/50 ZR17. Wil dit zeggen dat de huidige maat niet correct is? En past er op die velg dan wel een 205 band? Heeft iemand hier ervaring mee en/of een advies.
Alvast bedankt.
|
28 jun 2007 21:45 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Als je een C4 had zou ik zeggen: hoe 225 aan. Met een C2 echter... beter om 205 te nemen. Teveel grip aan de voorzijde.
|
28 jun 2007 22:31 |
|
|
jacob1977
964 C2 1991Harderwijk
|
Bedankt voor je snelle reactie. Die 205 past dus gewoon om de velg, waar nu 225 op zit?
|
29 jun 2007 8:18 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
205/50/17 past idd om cupvelgen. Ik ga er althans vanuit dat je een 7J of 7,5J hebt aan de voorkant.
|
29 jun 2007 8:48 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
29 jun 2007 9:26 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
door porsche word als het goed is 205/50/16 225 voor geschreven.
dat zat er origineel onder.maar met 17 gaat het ook prima en 18 volgens mij ook nog wel.
ik weet dat er verschilende maten banden op een velg passen maar van 225 naar 205 lijkt mij iets teveel maar ik weet het niet zeker.
gr anton964
|
29 jun 2007 9:33 |
|
|
V-8
997 GT3RS, 964RS, 911R, 934 (project ?), 73RS (op zoek)Den Haag
|
kijk even naar de maar van je velg, dat is de enige manier om het zeker te weten : bij 7J en 7,5J kun je gewoon 205 monteren.
|
29 jun 2007 10:22 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Dus meer overstuur...
|
29 jun 2007 13:02 |
|
|
jacob1977
964 C2 1991Harderwijk
|
Thanx voor de adviezen.
Een vriend van me werkt bij Pon en kwam met volgende (zelfde) opmerkingen:
De rolomtrek per bandenmaat:
205/50 R17 1945 mm
225/45 R17 1930 mm
255/40 R17 1940 mm
In de situatie zoals het hoort zou je dus voor een grotere rolomtrek hebben dan achter in tegenstelling tot de huidige situatie.
Advies is dan ook om nooit 225/45 R17 vóór te monteren. De prestaties van de Porsche zijn het meest optimaal met voor 205/50 R17 en achter 255/50 R17.
Lijkt me dus duidelijk. Ik ga voor de 205.
|
01 jul 2007 20:24 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
De verschillen zijn zo klein dat dit niet echt uitmaakt. Per merk en type band kan de rolomtrek al anders zijn en het slijten van de banden geeft ook een andere rolomtrek (net als dat de effectieve rolomtrek wordt beïnvloed door bandenspanning en het gewicht van de auto...)/
Voor de C2 kan ik het onderschrijven, bij de C4 ligt dat echter wat anders omdat deze van zichzelf zoveel onderstuur heeft dat het tegengaan daarvan weldegelijk voordelen biedt. De voorwielen hebben het bij de C4 ook drukker...
|
01 jul 2007 20:38 |
|
|
Fonz
ex 3.2, ex 944s, ex 964C4, nu Avant RS2 en TT
|
Bij een C4 dient de rolomtrek voor en achter zoveel mogelijk hetzelfde te zijn heb ik mij laten vertellen.
Anders is er teveel verschil tussen de aandrijvingen voor en achter, en dat is slecht voor de differentieel op den duur.
Rob
|
01 jul 2007 21:24 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
01 jul 2007 22:04 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Zoals gezegd: rolomtrek is niet zo exact. PDAS is bovendien zelflerend en gaat pas vanaf 6% echt rellen. Daar blijf je met 225/45/17 ruimschoots binnen.
|
02 jul 2007 23:09 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Het gaat om balans Paul...
|
02 jul 2007 23:10 |
|
|
Harry 911
964 C2 1991
|
Bij mij ligt er ook 225 voor en 255 achter op en ik ben best tevreden over de wegligging. De voorbandjes hebben hun beste tijd inmiddels wel gehad. Zou de wegligging met 205 voor echt veel beter worden Devils Son?
|
21 jul 2007 20:15 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Ik zou me houden aan het beste gemiddelde van de verschillende mogelijke maten: 205 dus
Het advies van Porsche, of gaat het om de looks (en de prijs) van 20 mm rubber meer
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
21 jul 2007 20:46 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Je hebt dan iets meer onderstuur en dientengevolge minder snel overstuur. Ik zou in jouw auto moeten rijden om te voelen of ik de balans bij jouw auto zou willen wijzigen (is deze origineel, of niet...), maar heb altijd begrepen dat de C2 niet beter af is met 225 vóór waar dat bij de C4 anders is.
|
22 jul 2007 21:59 |
|
|
Harry 911
964 C2 1991
|
Ok, bedankt Paul en Devils Son, ik denk dat ik er toch maar 205 onder laat leggen.
|
23 jul 2007 16:21 |
|
|
M a r c
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII
...nu kappersauto
|
Hmmm, ik zit ook even naar de frutbanden (Marshall Powerracer...) op mijn recentelijk aangeschafte 964C2 te kijken. Voorop ligt 215/45ZR17 en achterop ligt 255/40ZR17. Begrijp ik nu goed dat het eigenlijk 255/50ZR17 moet zijn aan de achterkant?
Edit: ik ben er al achter
_________________________________________ www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer www.mh-schietsport.nl voor sportschutters
|
09 sep 2007 18:23 |
|
|