Redline schreef: Hier zijn enkele aankooptips (met dank aan Jelle van porsche-944.nl):
Is de motor droog? Bekijk de motor rondom, kijk ook over onder de motor. Een natte motor duidt op problemen, dit duidt op een vermoeide motor. Olielekkage kan een voorteken voor veel ellende zijn en een motor die aan zijn einde is aanduiden.
Wat komt er uit de uitlaat? Zwarte of blauwe rook duidt op een vermoeide motor. Een witte rookpluim bij een koude motor is OK. Verder mag er bij een warme motor geen water uit de uitlaat komen. Dit kan een lekke koppakking/cilinderkop betekenen. Een klein beetje roet in de uitlaat is geen probleem.
Is de motor warm? Voel terloops even aan de motor....heeft de motor net voor je bezoek gelopen? Dat merk je namelijk direct aan de (hoge) temperatuur. Dit kan betekenen dat de auto met een koude motor niet of slecht start. Dit kan door bijvoorbeeld te lage compressie of een slechte accu komen.
Is er een onderhoudshistorie aanwezig? De aanwezigheid van een onderhoudshistorie duidt op een beter onderhouden auto. Auto-eigenaren die al de moeite nemen een historie bij te houden hebben altijd meer aandacht voor een goed onderhoud van de auto.
Wanneer is de distributieriem voor het laatst vervangen? Dit moet eens in de 80.000 km gebeuren en is een redelijk dure klus (500 - 1000 euro). Daarnaast staat de 944 erom bekend erg gehecht te zijn aan een goede riem. Een gebroken en losgeslagen riem kan de kleppen en nokkenassen volledig kapot maken. Dit leidt tot een dure reparatie die de auto in een klap total-loss kan maken.
Hoe ziet het interieur eruit? Aan het interieur kun je vaak zien hoe een auto behandeld is. Is het interieur in goede staat; dan zal de auto ook vaak wel goed behandeld zijn. Dit gaat natuurlijk niet altijd op!
Nattigheid onder de matten? Oppassen. Kan duiden op rotte plekken. Ondanks dat de auto gegalvaniseerd is kan er nog wel door herstelschade niet-gegalvaniseerd plaatwerk aangebracht zijn wat inmiddels doorgeroest is.
Blijft de auto stevig op de weg? Vraag of je mag rijden, desnoods met de eigenaar erbij, zoek een slalomachtig parcours op waar je kunt controleren of de auto strak blijft aanvoelen.
Zijn er beschadigde plekken aan de onderkant van de auto? De auto krijgt, als deze fout opgekrikt wordt, lelijke deuken/plekken in de onderste lijst. Dit verminderd de waarde van de auto. De auto wordt er technisch gezien natuurlijk niet minder op.
Werkt al het elektrisch? Controleer even al het elektriek. Ook ruitenwissers, sproeiers, etc.
Is de vraagprijs niet te hoog? Zie de lijst met geschatte waarden van de 944. Rood, zwart- of grijs-metallic maken de Porsche meer waard dan bijvoorbeeld de kleur wit of bruin. De Type II modellen zijn ook meer waard dan de type I modellen. Verder zijn de 16-kleppers (S-typen) het meest gewild vanwege het relatief weinige onderhoud die deze auto\'s meebrengen. Hier zul je dus ook het meest voor moeten neerleggen. Verder goed letten op kilometerstand, banden, staat van het interieur, strakke carrosserie. Realiseer je dat als je extra's wilt zoals airco of centrale deurvergrendeling en deze er niet in zitten: het later inbouwen is een prijzige en tijdrovende klus.
Wiellagers/ophanging controleren. Wiellagers en -ophanging krijgen veel te verduren bij flinke stuurmanskunsten. Vóór mag er een (klein) klikje in de lagers zitten, achter eigenlijk niet. Verer kun je aan de auto zien en merken of de schokdempers nog goed zijn. Als de auto een beetje weinig ruimte vertoont tussen wielkasten en voorwielen dan zijn de voordempers een beetje af. Druk nog even op de achterbumper. De auto gaat even op en neer als je de bumper even een duw geeft. Blijft de auto lang deinzen dan zijn de achterdempers een beetje af.
Hoe is de motordruk? De 944 heeft een oliebar metertje. Met warme motor (warme olie) moet de druk bij stationair lopen zo tussen de 1,5 en 2,5 bar slingeren. Niet lager, dan is waarschijnlijk de gehele motor aan vervanging toe namelijk. |