Auteur |
Bericht |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Dat zet jouw onderschrift in een wat ander licht...
Doe mij overigens maar een beweegelijke auto. Kan ik met de pedalen wat bijsturen.
|
02 jul 2007 23:12 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Ik begrijp dat je de remmen links en rechts gescheiden hebt aangesloten
.
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
02 jul 2007 23:15 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Blijft toch vreemd, de een zegt verlagen, de ander verhogen. Als leek zou je denken dat 1 methode toch duidelijk de beste zou moeten zijn...
|
03 jul 2007 0:16 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik had verwacht dat jij wist dat bij de 964 de remcircuits diagonaal gescheiden zijn...
En verder hoop ik dat je gewoon begrijpt wat bedoeld wordt met sturen met pedalen.
|
03 jul 2007 9:18 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
IK zeg niet dat je moet verhogen. Wel zeg ik dat ik dat altijd doe. (omdat de instructeurs mij dat vertelden tijdens diverse racecursussen een jaar of 10 geleden) Mij bevalt het erg goed, echter wil ik ook de lage bandenspanning wel eens proberen.
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
03 jul 2007 9:28 |
|
|
Strada
TT 3.2 V6 quattro DSG 2004Deventer
|
Gisteren Erwin naar de banden laten kijken en naar zijn mening is het zeker geen gevolg van een verkeerde bandenspanning.
Gezien de beschadigingen is degene achter het stuur als schuldige aan te wijzen
Blijkbaar stuur ik op Zandvoort de bochten naar links te snel in, ofwel met teveel onderstuur. Hierdoor wordt de buitenkant teveel belast waardoor op den duur stukjes rubber los getrokken worden.
Dit zou ook met een ander type band gebeurd kunnen zijn, de SC2 hoeven we hiervoor niet zwart te maken
Ook nog ter overweging (zo blijven we lekker bezig...):
Een lage startdruk zorgt voor veel beweging in de band en dus voor een een snelle temperatuurstijging en dus voor een hogere druk. Of die druk net zo hoog wordt als een band met een hogere startdruk weten we niet. Misschien blijft die druk wel lager en blijft dan zorgen voor meer temperatuur in de band?
Zonder gefundeerd onderzoek komen we hier niet achter ben ik bang, dus de meningen zullen wel verdeeld blijven.....
|
03 jul 2007 9:56 |
|
|
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
heb even het net afgespeurd naar informatie over bandenspanning op het circuit
Alleen bij de 2e quote rept men over beter prestaties bij een hoger spanning.
Persoonlijk hou ik het er dus op dat je op het circuit de bandenspanning beter iets kunt verlagen.
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
03 jul 2007 10:39 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
voor wat het waard is, formule 1 zit koud schijnbaar op slechts 1,4 bar
_________________________________________ Got coffee?
|
03 jul 2007 10:45 |
|
|
Boxy&Boraman
Ex 986 S '01, 981 PDK '12PF# 1732
|
Ik ben dit jaar wezen kijken op francorshamps bij de porsche dagen.
De meeste "proffesionele" rijders komen na enkele rondjes naar binnen en dan wordt de bandenspanning verlaagd
|
03 jul 2007 10:47 |
|
|
Strada
TT 3.2 V6 quattro DSG 2004Deventer
|
Als we willen weten wat verhogen of verlagen betekent moeten we toch ook het vertrekpunt weten....
En ik denk niet dat we het met motoren moeten vergelijken, dit zijn hele andere banden die ook heel anders moeten functioneren. Hierbij is het contactvlak (nog) belangrijker: bij een te harde band wordt dit te klein waardoor er (nog) minder grip is.
|
03 jul 2007 10:52 |
|
|
Strada
TT 3.2 V6 quattro DSG 2004Deventer
|
Zijn wel 2 verschillende Erwinnen, maar dan zijn die het in ieder geval eens
|
03 jul 2007 11:46 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik dacht dat Continental dat standaard al deed...
|
03 jul 2007 14:28 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Maar die quote had het ook niet over circuitrijden. En al helemaal niet over Porsche. Bij HT&K auto's wordt de aanbevolen spanning veel meer door comfort beheerst.
|
03 jul 2007 14:32 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Hoewel ik het met je eens ben dat motoren en auto's zich niet geheel laten vergelijken is wat jij beschrijft (hadere band = minder grip) ook gewoon op auto's van toepassing.
|
03 jul 2007 14:34 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
lang leve het internet, waar halve leugens hele waarheden worden...
je banden moeten niet te hard en niet te zacht... er precies tussen in dus
wat een dom geleuter weer...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
03 jul 2007 16:55 |
|
|
Ark
991 GT3Rotterdam
|
Tijdens mijn deelname aan de Porsche Drivers Cup op 13 mei 2007 op het circuit Hockenheim gaf de instructeur van de Porsche Fahrschule het advies aan de deelnemers om de spanning in de banden met 0,3 bar te verlagen tov de standaard waarden. Hij vertelde dat de spanning tijdens het rijden op het circuit oploopt vanwege de warmte.
De meeste deelnemers hebben vervolgens de bandenspanning verlaagd en zelf constateerde ik dat de grip daardoor verbeterde en de banden kreunden en piepten aanzienlijk minder in de bochten.
Gisteren heb ik zelf (nogmaals) geconstateerd dat de spanning in een band snel kan oplopen, na een relatief rustig ritje in mijn 997S was de spanning in de achterbanden al opgelopen van 2.7 naar 3.0 bar.
Ik denk dat alle Porsche rijders die hun bandenspanning juist verhogen als zij op het circuit rijden, ernaast zitten.....
|
03 jul 2007 17:31 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Iets lagere bandenspanning tov straatgebruik is dan anders weer geen slecht advies... Het is alleen net effe te kort door de bocht.
|
03 jul 2007 18:55 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Misschien is het een goede tip voor beginners: minder grip zorgt voor lagere snelheden?
10 jaar geleden werd de bandenspanning ook al verlaagd.
|
03 jul 2007 18:57 |
|
|
GP
911 SC 1980
Boxster S 2006Muiderberg
|
Ook ik verhoog de spanning bij circuitrijden met straatbanden (15" pirelli P6000)
Redenen:
Bij hogere druk wordt de band stijver waardoor die minder onder de velg doorrolt. Doe je het niet, dan is de buitenkant vd band snel weg.
Maak je geen zorgen over te hoge druk, dit soort banden kan zomaar 3,5 bar aan.
Ten slotte de warmte: als de banden te warm worden vermindert de grip drastisch, en vervorming verwarmt aanzienlijk meer dan glijden!
Maar veeeeel beter: een extra setje velgen, in mijn geval met Michelin Sport Cup. Setje 16" kost iets van 800 euri.
Zondag aanstaande Zandvoort!!!
|
03 jul 2007 21:30 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Als je op 2,5 bar begint (laat staan 3,0), dan is boven de 3,5 bar warm komen niet extreem hoor.
Juist doordat je banden op het circuit warmer worden zal de warme druk bij ongewijzigd laten van de druk stukken hoger liggen. Door de druk verder te verhogen versterk je dit effect.
Indien je de spanning verlaagt tot het punt dat warm op het circuit de spanning gelijk is aan warm op de openbare weg, dan heb je geen extra vervorming.
Te veel verlagen is natuurlijk niet goed. Zoals met alles: het gaat om de juiste balans.
Nog iets speelt mee. Op 15" heb je aanmerkelijk hogere wanghoogte dan op 17". Dan speelt vervorming een grotere rol.
|
03 jul 2007 22:16 |
|
|
GP
911 SC 1980
Boxster S 2006Muiderberg
|
Daar heb je gelijk in. Dat zou wel eens de kloe kunnen zijn mbt de verhogen/verlagen discussie!!
Nu ik eraan denk heb ik ook eens met 16" straatbanden geexperimenteerd. Omdat het toen heel koud en vochtig was heb ik de druk verlaagd om de banden wat warmer te krijgen en van rollen had ik toen weinig last.
De michelin Cup banden rijdt ik bij normaal weer trouwens met 1,8 tot 1,9 koud rondom!
|
06 jul 2007 9:50 |
|
|
rafv
997 GT3Kempen, Belgie
|
Vandaag op Zandvoort rondgereden...
Banden op 2 bar koud gezet en eigenlijk verder niet meer naar gekeken, ging erg goed en de banden hebben geen enkele keer in brand gestaan. Ik had beduidend beter gevoel erbij dan de vorige keren dat ik op circuit heb gereden.
De banden zien er ook rondom mooi afgesleten uit, er zijn alleen wat stukjes rubber erop vastgereden die voor een erg hobbelige rit huiswaarts hebben gezorgd.
Voor mij is de moraal van het verhaal dat ik met te hoge druk reed tijdens mijn vorige circuituitjes, en nu dus een betere setup heb gevonden.
|
07 jul 2007 20:28 |
|
|
Ark
991 GT3Rotterdam
|
Vandaag ben ik tijdens de Porsche Zandvoort Days (ik heb in de Fun klasse gereden, totaal waren er, incl de classics, niet meer dan 15 auto's in deze klasse, kortom een circuit voor ons zelf...) in de paddock langs Prins-Techniek uit Wassenaar gelopen. Bij deze firma kon je goedkoop nieuwe banden (waaronder Michelin Pilot Sport Cup) laten monteren tijdens de PDZ. Ik heb gevraagd of je bandenspanning tijdens het rijden op het circuit moet verhogen of juist verlagen. Het antwoord was klip en klaar: de bandenspanning koud zodanig verlagen dat ze warm precies de voorgeschreven bandenspanning hebben. Voor mijn 997S betekent dat 1.9 voor koud en 2.2 koud achter, zodat ze warm 2.3 en 2.7 zijn.
Kortom, de Porsche rijders die hun bandenspanning juist verhogen als ze op het circuit rijden hebben het echt niet bij het rechte eind.
|
08 jul 2007 19:32 |
|
|
gman
911 sc,964/2 en weer op zoek...
|
Strada,
je zit mijn inziens op de goede weg om een antwoord te vinden,
De happen uit je banden hebben inderdaad ook met je rijstijl op het circuit te maken,hoe je instuurt en diverse bochten aansnijdt.../aanremt
als je de auto veel laat "wringen " om een bocht in te komen ipv tijdig met de juiste snelheid insturen (stel als je je rempunt mist)dan krijg je volgens mij sneller het effect wat je meegemaakt hebt.Probeer je voor te stellen dat je de pk's van je auto meer op een fluwelen manier tot hun recht laat komen dan met de loden voet omdat je toch weer tijd goed probeert te maken(is wel leuk natuurlijk bruut tekeer gaan
een ander punt is idd de bandenspanning,we hebben het tenslotte over straatbanden die wel eens op het circuit gebruikt worden.
ik heb beide geprobeerd op circuitdagen,voor mij persoonlijk,let op voor mij persoonlijk is het rijden met een iets hogere spanning wat mij het beste bevalt,naar mijn gevoel glijdt/rolt de auto minder over de zijwangen van de band.Ik moet er wel bij vermelden dat ik met aangepast camber rijd,niet zo extreem als een race auto maar een compromis tussen openbare weg en circuit.
de hogere bandenspanning ,vooral achter geeft me het gevoel de auto meer met het gaspedaal te besturen....
s'ochtends begin ik met ongeveer 0,3 bar hogere spanning en houd die gedurende de dag in de gaten,uitieindelijk probeer ik met mijn straatbanden rond de 0,2 bar hogere spanning rond te rijden.
tenslotte bandenmerken:tsja de yokohama's vond ik op warme dagen super,en . in de regen moest ik zeer voorzichtig zijn
de SO'2 en SO'3 ben ik zeer over te spreken.droog top en nat in ieder geval beter dan de yokohama's
Let wel ik heb het puur over mijn persoonlijke ervaringen met straatbanden op circuitdagen...ik heb ook wel eens een setje marshall's in een middagje opgerookt omdat ik wilde ontdekken of het wat uitmaakte om een goede kwaliteit banden te gebruiken,dat was dolle pret!!
qua slijtage: als ik 4 tot 6 circuitdagen rijd met in totaal 2 uur op de baan per dag dan zijn me banden wel redelijk op...
als ik naar de "pro's" kijk op de baan die met straatlegale semislicks rondrijden dan zie ik wel dat ze hun spanning naar beneden aanpassen na een sessie ,maar dit zijn dan wel gasten die een stuk extremer/harder tekeer aan het gaan zijn op de baan...en daardoor mischien hogere temperaturen bereiken in de band...
gewoon lekker uitproberen wat voor jou persoonlijk het fijnste compromis geeft qua wegligging,remmen,insturen,levensduur en ga zo maar door!!
gman
|
10 jul 2007 21:24 |
|
|
Strada
TT 3.2 V6 quattro DSG 2004Deventer
|
@Gman
Daar heb ik wat aan!
Laat overigens morgen Bridgestones monteren bij Renntech (alleen voor).
Ben benieuwd hoe dat bevalt.
Was ik nog vergeten: ik rij met de RS afstelling, reageert nog wat directer in het stuur, maar blijkbaar moet ik inderdaad netter rijden, althans: rustiger insturen.
Heb ik weer iets om naar toe te werken!
|
11 jul 2007 20:21 |
|
|