Auteur |
Bericht |
Thor
914/4 - 911 - 951Dendermonde - België
|
944 Turbo - Drukprobleem ...
Ik heb een 944 Turbo van 1990 en ondervindt soms problemen met het inkomen van de Turbodruk.
Niet onder het rijden, alhoewel ik ooit de indruk had van wel, maar meestal gebeurt het bij het koud starten.
Je kan dan voelen dat het een tijdje duurt voor dat de Turbo zich laat voelen. Dit fenomeen gebeurt echter slechts sporadisch.
Iemand een idee of gelijkende problemen ?
|
02 jul 2007 22:47 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Ik heb veel Turbo problemen opgelost en weet best wel het eea. van een 944 Turbo.
Maar het probleem dat jij nu beschrijft is nieuw voor mij.
Want als ik het goed lees heb je dus een probleem met het opbouwen met de laaddruk tijdens het starten met koude motor.
Of lees ik het verkeerd
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
02 jul 2007 23:11 |
|
|
Thor
914/4 - 911 - 951Dendermonde - België
|
Yep, dat is het !
Ik heb al zitten denken aan een wastegate die blijft openstaan bij het stilzetten van de wagen de avond voordien.
Ik moet er ook bijzeggen dat de wagen normaal binnenstaat ... behalve nu ... hij slaapt reeds enige maanden buiten wegens bezette garage.
|
03 jul 2007 0:23 |
|
|
cabrio wim
|
Ik weet niet of je het kunt vergelijken, maar een kennis van mij met een Audi TT turbo had het zelfde, ook soms onder het rijden maar meestal 's morgens.
Hebben de wastegate vervangen en probleem was inderdaad weg, auto pakt nu gelijk veel beter op.
Dus waarschijnlijk denk je in de goede richting.
|
03 jul 2007 8:26 |
|
|
arno2000
Zwolle
|
Ooit ook een keer hetzelfde gehoord over een 944 turbo.
Deze persoon gaf aan dat hij de wasgate ingespoten had met een beetje kruipolie.
|
03 jul 2007 9:19 |
|
|
jaap
|
Heb zelf ook een tijd een 944 turbo gehad, maar volgens mij heb je toch geen turbo druk bij starten (dus stationair) draaien van motor. Hiervoor heb je volgens mij (veel) meer toeren en motor belasting nodig?
Jaap
|
03 jul 2007 17:45 |
|
|
mayonaise
|
en bovendien moet je rustig wachten met boost tot je motor wel goed warm is... tenminste als je niet voor de hobby je motor uit bouwt om regelmatig te reviseren...
nu ja, in principe, moet je wel druk kunnen opbouwen met koude motor
maar het is ten stelligste af te raden
|
03 jul 2007 18:33 |
|
|
erwin996
M140i
|
Waarom is dat af te raden?
|
03 jul 2007 21:16 |
|
|
mayonaise
|
omdat je je motor moet laten opwarmen voor je hem belast
en turbo druk = ferme belasting
zelfs een normale , non turbo , moet je in lagere toeren houden tot ie warm is...
staat in het gebruikers handleidinkje...
|
03 jul 2007 21:18 |
|
|
erwin996
M140i
|
Ferme belasting? Bij mij komt de turbodruk er vollledig in bij 2500 tpm. Met een koude motor trek ik soms wel door tot 2500tpm en dan voel ik onmiddellijk de turbodruk Niet goed dus volgens jou?
Ook bij lage toeren heb ik turbodruk... Ik hoef maar iets meer dan een streepje gas te geven bij 2000~2500tpn en ik heb de turbo's erin... Niet goed?
|
03 jul 2007 21:24 |
|
|
mayonaise
|
maar je heb hem toch niet vol in 't rood bij die toeren? toch?
vergeet ook niet dat een oliegekoelde turbo pas goeie olie flow krijgt als de olie warm is, en je turbo heeft die flow nodig voor koeling... ( 944 turbo is wel watergekoeld, maar dan nog heeft je motorblok tijd nodig om op te warmen)
dus als jij warmrijd, kun je maar beter beneden de 3500 of zo blijven
en dan heb je toch echt nog geen volle boost....
het staat echt in de handleiding hoor...
Laatst bijgewerkt door mayonaise op 03 jul 2007 21:52, in totaal 3 keer bewerkt.
|
03 jul 2007 21:26 |
|
|
erwin996
M140i
|
Geen idee, kheb geen turbodrukmeter. Maar wat zou het probleem zijn zolang de toeren laag zijn?
|
03 jul 2007 21:28 |
|
|
mayonaise
|
als ze laag blijven geen probleem, das net wat ik zeg...
|
03 jul 2007 21:30 |
|
|
erwin996
M140i
|
Nee, ik bedoel: wat is het probleem als de turbo's al behoorlijk meeblazen bij koude motor, bijvoorbeeld door bij koude motor met halfgas (of driekwart gas) op te trekken tot een maximum toerental van bijvoorbeeld 2500~3000tpm? Dan bouw je toch echt druk op met koude motor (wat volgens jouw niet goed is). Waarom is dat niet goed?
|
03 jul 2007 21:34 |
|
|
mayonaise
|
heb ik hierboven toch al geschreven
je moet dingen laten opwarmen omdat het anders enorm snel slijt
je zegt zelf dat je geen turbodruk meter hebt, dus hoe weet jij nu hoeveel druk je hebt bij 3000 toeren?
|
03 jul 2007 21:51 |
|
|
Thor
914/4 - 911 - 951Dendermonde - België
|
Op de turbodrukmeter bleef de naald gewoon op nul staan, ook nadat de motor goed warm gedraaid was ...
Normaal zie je onmiddellijk dat er druk opgebouwd wordt.
|
03 jul 2007 22:17 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Aan de laatste post te zien heb jij een defecte laaddrukmeter in jouw dashboard.
Na het aanslaan van de motor gaat de wijzer van de drukmeter naar ( uit mijn hoofd) ongeveer 0.6 bar.
Dat is dus ook 0.4 bar onder de buitenluchtdruk. Turbodruk heb je pas als de meter meer dan 1.0 bar aangeeft.
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
03 jul 2007 22:23 |
|
|
funnyname
Porsche 944 Turbo sDen Haag
|
Re: 944 Turbo - Drukprobleem ...
Bij starten en stationair loop doet je turbo nog nix, het kleine volume uitlaatgassen is veel te weinig om de turbo druk te laten leveren.
Je probleem begrijp ik dus niet helemaal. Niet alleen bestaat je probleem niet, daarnaast zou ik ook niet weten hoe je dit zou moeten merken.
Als je bedoeld dat je meter op 1 bar blijft staan, ipv 0.4 bar bij stationair lopen, dan is de meter zeer waarschijnlijk kapot.
De meter hoort dus bij stationair 0.4 bar aan te geven. Onderduk dus, omdat de motor lucht aanzuigt heerst er onderdruk in het inlaatspruitstuk. Rond de 2000 rpm gaat de meter dan richting de 1 bar, de turbo begint druk de leveren, maar zo weinig dat je er niets van merkt. Pas boven de 3000 rpm gaat de meter uitslaan naar meer dan 1 bar. Dit in de hogere versnellingen, dus vanaf de derde versnelling. Pas bij 4000 rpm en hoger slaat de meter dan door naar 0.7/0.8 bar bij 5800 rpm (951/952)
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
|
24 jul 2007 17:15 |
|
|