Auteur |
Bericht |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
993 versnellingsbak: lang of KORT?...!
Zat al een hele tijd aan te hikken tegen de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak. Jaartje of 4 eigenlijk
Bij de eerste 993's (-> 96) werd voor de RdW (Rest der Welt) een bak met passende(...) verhoudingen gemonteerd en voor de USA, CH en A een bak met lange, milieuvriendelijke(?) verhoudingen gebruikt. Met ingang van '96 werden alle 993 met deze laatste G50/20 bak uitgerust.
Vanaf het begin viel me op dat bij doortrekken in 3 en speciaal 4 en 5 de verhoudingen erg lang zijn, het klimmen in de toeren lang duurde. De top heb ik (mede daardoor ) nog nooit gehaald.
Op een Duits forum las ik over het verschil tussen de 272 pk motor en de Varioram-opvolger met 285 paardjes, en welke de aantrekkelijkste was.
Wel: de 285 pk met de 'korte' bak die voor slechts enkele 993 geleverd was! De lange bak liet niet veel over van de 13 meer pk's en dan dus maar beter een 272 pk motor/bak, was de mening...
Bestudering van de 'tandwieltjes' gaf aan dat de 2e versn. nog slechts 5 %, maar de 3e, 4e en 5e inderdaad zelfs 10, 10 en 9% langer waren dan de eerst gemonteerde G50/21 bak
Omdat ik nogal hecht aan origineel en dus niet snel iets (ingrijpends ...) verander heeft het lang geduurd, maar gisteren is dan toch eindelijk een G50/21 bak gemonteerd.
Resultaat: OPVALLEND veel sneller raast de P. nu door de toeren in 3, 4 en 5 Ben speciaal omgereden door D. om even de nieuwe top te klokken, maar de weergoden waren me niet geheel gunstig gezind, zo iets:
Dit had ik veel - 4 jaar - eerder moeten doen
Effect: zal binnenkort een filmpje plaatsen om een indruk van het verschil te laten zien
Originaliteit: de bak met 'matching numbers' bewaar ik uiteraard, voor de dag dat iemand anders kan gaan genieten
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
07 jul 2007 11:43 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Goed man !!
De investering vergeet je, maar de lol blijft forever !
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
07 jul 2007 12:01 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Top om te horen dat je de stap gewaagd hebt en het resultaat ook zo merkbaar is.
ik zelf denk ook een bak te hebben met een langere verhouding maar heb het nog niet precies uit gezocht.
ik denk dat ik een bak heb c4 G64/00 aan de hand van de sticker op de klep maar heb de bak zelf nog niet gecontrolleerd.
(dan maar een EKS bak er onder of pdk,zal wel niet te betalen zijn voor mij, ik heb wel vaker van die ideeën op het porsche vlak die dan niet haalbaar blijken)
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
07 jul 2007 12:45 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Goed man!Nu die te dikke billen aan iedere kant nog 3cm inkorten en je hebt net zo'n top 993 als ik
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
07 jul 2007 13:42 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Welke bak met langere verhoudingen zou jij dan hebben?
|
07 jul 2007 13:46 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: 993 versnellingsbak: lang of KORT?...!
... en die zou theoretisch "waar" moeten liggen
Hoger of Lager dan met de lange bak
|
07 jul 2007 13:46 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
Laatst bijgewerkt door Paul II op 07 jul 2007 13:58, in totaal 2 keer bewerkt.
|
07 jul 2007 13:46 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Jammer dat je (net als ik) 'n C4 hebt - anders had je redelijk makkelijk 'n 993 6-bak kunnen monteren
Inderdaad - je bent zelf niet een van de breedste
|
07 jul 2007 13:48 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Dank je Olaf, de bedoeling van een opmerking van me komt eindelijk eens duidelijk over
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
07 jul 2007 13:51 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
07 jul 2007 15:18 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
de bak die ik denk te hebben;
1: 3.500
2: 2.118
3: 1.444
4: 1.086
5: 0.868
de bak die de meesten hebben
1: 3.500
2: 2.059
3: 1.407
4: 1.086
5: 0.868
een klein verschil bij twee en drie
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
07 jul 2007 15:23 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik weet het wel zeker, dit is de G64/00.
De G50/03 (of G50/05). Voorbehouden aan de C2...
Ps de G64 heeft KORTERE 2 en 3... dus je hebt de kortere bak vd twee en niet de langere...
|
07 jul 2007 15:52 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
_________________________________________ remmen is angst
Laatst bijgewerkt door rob964.c4 op 07 jul 2007 20:19, in totaal 1 keer bewerkt.
|
07 jul 2007 17:22 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Logisch - twee dezelfde vergelijken heeft toch geen enkel nut
|
07 jul 2007 17:33 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
ik ben blij dat jullie zo scherp zijn kan ik gewoon verder suffen,
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
07 jul 2007 17:45 |
|
|
ruud964
Hoeksche Waard
|
Das mooi Paul, kan ik je morgen eens in de gaten houden
Zelf gemonteerd Blij voor je dat het zo'n positief effect heeft op de acceleratie. Misschien volgen er meer
|
07 jul 2007 22:27 |
|
|
Eric
Achter de duinen.
|
Sinds een week rijd ik met mijn "nieuwe" 993 in het rond en het voelt aan alsof deze een stuk sneller is dan de vorige 993. Ik dacht eerst dat het aan mij lag maar na het lezen van Pauls ervaring na zijn versnellingsbakwissel begrijp ik dat het ook echt zo is: mijn huidige 993 heeft 272 PK en korte bakverhoudingen, de vorige was een ex USA met hetzelfde vermogen echter met langere verhoudingen.
Weer wat geleerd en Paul: heb je nog meer van dit soort experimenten op stapel staan?
|
07 jul 2007 22:57 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Geen andere experimenten op stapel, nee.
Begrijp dat je geen 3.2 hebt gekocht
Ook dit is een goede keus
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
07 jul 2007 23:31 |
|
|
BJ964
Porsche 964 C2 1991
|
Mooie actie Paul Veel plezier met je nieuwe bak
_________________________________________ Porsche 964C2 Nachtblauw
|
08 jul 2007 9:11 |
|
|
Jaco
Negenhonderdvijfenzestig.
|
Heer van Engelen, ik had toch de originele bak laten zitten en een TT motor geplaats..........
Kan ik de "gestalde" bak niet eens proberen?
_________________________________________ Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......
|
08 jul 2007 20:03 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Vriend Turboy: het effect is net als of er een TT motor is geplaatst
U bedoelt met proberen?...
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
08 jul 2007 22:44 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Zoiets als kopen, maar dan zonder betaling denk ik...
|
08 jul 2007 23:07 |
|
|
Jaco
Negenhonderdvijfenzestig.
|
Tis zo zonde om die bak maar in de kast te laten liggen , ben benieuwd wat voor verschil het geeft. Neem aan dat het wel past op zo'n oude turbo... Een tijdje terug stond er op mp een 965 met een 6-bak... vandaar.
Are you a mindreader mr Devils-advocate
_________________________________________ Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......
|
08 jul 2007 23:22 |
|
|
craze
ex-911 3.2 '86, ex-TT quattro 260pk, nu saab 9-5 aero 250pk
|
_________________________________________ 911 redenen om de 3.2 te pakken!
www.thefloorfactory.nl
|
10 jul 2007 15:15 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
Paul, tof om horen...groot gelijk...'k had ook al een paar keer gelezen in literatuur dat dat een aanzienlijk verschil oplevert...veel plezier!
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
10 jul 2007 15:38 |
|
|