Auteur |
Bericht |
Wessemius
911 3.2 cabrio '87Den Haag
|
Alternatief carburateurs (Weber of Zenith) of reviseren?
Vandaag kwam de Porsche weer terug van de jaarlijkse keuring. Alles in orde behalve het 'genies' of gevoelige IMS Lager in de uitlaat.
Volgens de specialist moeten de (Zenith) carburateurs gereviseerd worden.
Ik heb ooit iets gelezen van een alternatief merk voor Weber carburateurs die ze nog steeds nieuw maakt. Ik dacht dat het OMC was, maar weet het niet zeker.
hebben jullie ervaring met het reviseren van de carburateurs en wat kost dat om te laten doen?
Weet iemand de naam van de bouwer die nu nog soortgelijke Webers bouwd?
|
11 jul 2007 21:03 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Je bedoelt onderstaande.
Wij zijn leverancier van dit merk en weet daarom dat dit zeer goede carburateurs zijn.
De carburateur lijkt veel op een oude Weber carburateur maar is op diverse punten verbeterd.
Deze motor heb ik vorige week afgeleverd en omgebouwd van injectie naar 46 mm carburateurs.
Afgelopen maand heb ik twee 3.2's omgebouwd naar deze carburateurs. Vermogenswinst was met deze carburateurs, andere zuigers en nokkenassen groot. 275 pk bij 7000 omw/min.
Overigens krijgen wij, dus een andere specialist zal dat ook kunnen, ook oude en minder fijne carburateurs vaak weer fijn aan het lopen door een goede afstelling en soms kleine reparatie's aan de carburateur.
_________________________________________ http://www.renntech.nl
Laatst bijgewerkt door Renntech op 11 jul 2007 21:31, in totaal 1 keer bewerkt.
|
11 jul 2007 21:12 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
Heb hier een paar jaar geleden ook al eens naar gekeken................. http://www.pmocarb.com
Pricing
Complete Carburetor Kit ---- Carburetors Only
40mm $ 3200 --------------------- $ 2600
46mm $ 3300 --------------------- $ 2700
50mm $ 3400 --------------------- $ 2800
Erg gunstig met de huidige dollar-euro koers.
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
11 jul 2007 21:29 |
|
|
CorSleutel
Ex Carrea 3.2, 996 Carrera 4Bergen op Zoom
|
Renntech, wat prachtig is dit . Kleine indicatie van de sound
Best wel lekker neem ik aan....
Was dit naast de modificatie tevens een revisie ?
|
11 jul 2007 22:34 |
|
|
Wessemius
911 3.2 cabrio '87Den Haag
|
André, inderdaad, dat was de naam die ik zocht.
Renntech, is dat ook wat er in jouw afbeeling stond? Ik kan 'm niet openen.
De prijs is nogal fors vergeleken met een revisie. Indicatie van m'n specialist was EUR 1,000 bij BCCP. Alhoewel hij wel zei dat een nieuwe set altijd beter is.
Heeft iemand ervaringen daar?
Wat betreft de PMO carburateurs; is dit de investering waard boven een revisie van de originele Zeniths? Levert het een betere prestatie? Heb hier totaal geen verstand van, vandaar mijn vraag.
Dank voor al het advies en ervaringen.
|
11 jul 2007 22:45 |
|
|
Ome Sander
|
Maar zit 'm nou die vermogenswinst in de ombouw naar carbs, of komt dat grotendeels door het gebruik van andere nokkenassen?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de verschillende dyno-uitdraaien van 2 soortgelijke motoren met injectie en carbs, en vooral de koppelkrommes die daarbij horen.
In principe zou de injectiemotor over een veel breder toerengebied een hoger koppel moeten krijgen. Of laat de standaard computer dat soms niet toe?
Nou heb ik me hier aangemeld op dit forum om bij te leren, en ik zie hier weer een grote kans voorbijkomen!
|
12 jul 2007 0:21 |
|
|
mayonaise
|
waarom de originele niet es deftig laten reviseren door iemand met kennis van zaken???
Porsche Classic center (Porsche zelf, niet Porsche-cc.nl) gebruikt Bobs-services.de
zal minder kosten dan die PMO's
en zal echt wel deftig lopen
|
12 jul 2007 0:24 |
|
|
mayonaise
|
zal wel de zuigers en nokkenassen zijn die de bulk van het vermogens winst leveren... en met carbs zal het ding ook wel stukken meer zuipen tegenover dezelfde motor met injectie die goed getuned is...en ik denk niet dat die motor met injectie minder power zou maken...
|
12 jul 2007 0:28 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
eens.
Anders zou ik het vreemd vinden dat porsche zelf maar 130pk uit de 2.4T (met zeniths) zou halen en respectievelijk 165 en 190pk uit de 'E' en 'S' met brandstof-injectie op de 2.4 motor.
|
12 jul 2007 9:04 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Maar de ene injectie is de andere niet. De mechanische injectie van de vroege E en S is toch nog primair voor het vermogen, met carbs win je dus niks. De latere injectie systemen zijn ook ontworpen om de emissie van uitlaatgassen en het benzine verbruik terug te dringen. Met een PMO zal je dus wel wat vermogen winnen. Ik ben overigens benieuwd wat het benzine verbruik van zo'n 3.2 met PMO's is, zal wel niet echt een zuinigheidswonder zijn.
|
12 jul 2007 9:54 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Bij 'n juiste afstelling schijnt het bijna niks te verschillen t.a.v. het originele systeem
|
12 jul 2007 10:00 |
|
|
mayonaise
|
een 2.4S van mfi naar carbs, betekende normaal gezien een 10pk verlies je kan ook je bestaande injectie chippen voor vermogen... daarom zeg ik ook, dat een injectiesysteem dat is getuned voor vermogen toch meestal niet minder power zal maken dan carbs en met chippen, dan moet die chip altijd op maat gemaakt worden voor de motor waar de chip in moet... je hebt mensen die de cat eruit halen, andere demper, en dan een standaard chip monterne, en dan rekenen ze , cat eruit +10, andere demper, +10, nieuwe chip, +25... en samen is dat dan 45 pk derbij nu ja, ik denk het niet hoor om die 45 te willen, moet je de chip laten maken voor de uitlaat verandering....
dat lijkt me sterk... een carburatie systeem kan nooit de benzine atomiseren zoals injectie dat kan
en atomiseren van de benzine is nu eenmaal het grote punt als je power wil, dus super efficient kan het niet zijn
carbs die ingesteld zijn voor power, zuipen enorm veel meer dan injectie die ingesteld is zoals het moet, met uitzondering van MFI , dat van nature uit zuipt als de pest
|
12 jul 2007 10:12 |
|
|
Wessemius
911 3.2 cabrio '87Den Haag
|
OK, Revisie Zenith kost minimaal EUR 900 (voor beide) en kan oplopen tot zo'n 2,000 al naar gelang er onderdelen vervangen moeten worden. Gezien het geknal in de uitlaat vrees ik het ergste.
Nieuwe PMO Carb kit kost ruim EUR 3,000, maar dan heb je alles nieuw en schijnen beter te zijn dan de originele Webers omdat ze allerlei aanpassingen gedaan hebben.
Heeft iemand ervaring met de PMO's voor de oudere Porsches? Zit nog een beetje te dubben voor mijn 2.4T.....
|
12 jul 2007 22:18 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Je zal het uiteindelijke vermogen bedoelen en niet de vermogenwinst want dat zou welerg hoog zijn
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
13 jul 2007 0:32 |
|
|
mayonaise
|
vergeet niet, dat je auto waarde verliest qua originaliteit...
je kan de oude er wel bij houden, en dan meegeven, maar dat telt minder goed mee in waardebepaling dan Zenith's derop, en in perfecte conditie...
PMO's gaan wel goed werken, maar 't is veel geld voor weinig verbetering tegenover de Zeniths, je zal er geen 20 pk mee winnen...
|
13 jul 2007 1:24 |
|
|
Wessemius
911 3.2 cabrio '87Den Haag
|
Ik zie wat je bedoelt.
Aan de andere kant wil ik lekker rijden in m'n Porsche, dus vind de performance belangrijker dan de originele waarde voor eventuele verkoop.
Kans dat de Zenith's gaat uitlopen op een revisie van EUR 2K is groot, dus ik overweeg de PMO's te halen. Ik houd de Zenith natuurlijk wel op de planken, mochten ze ooit nodig zijn...
Met alle verbeteringen die ze in de PMO's hebben toegepast schijnen ze beter te zijn dan de originele Webers.
|
13 jul 2007 19:40 |
|
|
mayonaise
|
maar zijn dat verbeteringen waar jij ook iets aan hebt???
race je ?
al ooit zo hard door een bocht gegaan dat je float chamber in je carburateur problemen krijgt?
performance op een T , is iets anders dan een opgekietelde 3+ Liter motor
want dat is nu wel de typische toepassing voor PMO's
echt, je betaalt veel geld, voor iets dat die Zeniths even goed kunnen, als je ze maar es laat reviseren...
't lijkt me sterk dat die Zeniths de volle prijs gaan kosten, aangezien ze nu nog lopen op je motor... af en toe es hoesten mischien, maar ze werken nog, dus zo erg kan het nu ook niet zijn???
|
13 jul 2007 19:57 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
eens!
je weet niet eens wat er precies met je carbs aan de hand is en je hebt alvast besloten om er maar effe 2500 (of meer) euries tegen aan te pleuren?
kan even goed zijn dat er wat onderdeeltjes van een paar tientjes moeten worden vervangen...
en de PMO's brengen in jou geval echt geen 40pk extra hoor
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
14 jul 2007 14:28 |
|
|
mayonaise
|
en vergeet de shipping,import en inklarings kosten niet...
|
14 jul 2007 15:03 |
|
|
Wessemius
911 3.2 cabrio '87Den Haag
|
Jongens, rustig.
Heb nog niets besloten. Ik zeg alleen maar dat de minimale kosten van een revisie 900 kost, dan is er nog niets vervangen.... Kans dat er nieuwe onderdelen gemaakt moeten worden is groot, dus dit zal geen werk worden van een een paar tientjes helaas. Als dat zo was hadden we hier natuurlijk geen discussie...
Voor de duidelijkheid, het gaat me niet om extra PK's, maar om een goed lopende motor. Carburateurs slijten nou eenmaal en moeten op een gegeven moment (deels) vervangen of gereviseerd worden. Het beestje is al 35 jaar oud.
Het oordeel is nog niet geveld....
|
14 jul 2007 17:47 |
|
|
1972T
911T coupe 1972
|
Ook mijn T et Zenith's nieste en plofte (on)behoorlijk Deze heeft Erwin schoongemaakt en opnieuw afgesteld voor een fractie van de kosten die hier tot nu toe genoemd zijn. Het geen al een hele verbetering is
|
15 jul 2007 14:22 |
|
|
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
volgens mij gevoelige IMS Lager al die oudjes in de uitlaat bij gas los ( als we met de club op stap gaan hoor ik het regelmatig)
Ik zou me er niet al te druk om maken, tenzij dat het gigantische knallen zijn, zoals bij mij vroeger het geval was.
Bij mijn auto was installatie van een lekvije uitlaat met warmte wisselaars voldoende om het nieuwsjaarsknalwerk te beeindigen.
nu rommelt het alleen nog een klein beetje
dus ik zou eens beginnen met laten kijken naar de afstelling van de carbs, en de uitlaat ook nog eens goed bekijken
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
15 jul 2007 14:30 |
|
|
Wessemius
911 3.2 cabrio '87Den Haag
|
Kopt,
Heb al contact gehad met Erwin. We gaan eerst eens even kijken wat we kunnen doen voordat er een beslissing wordt genomen.
Dank voor al het advies!!
|
15 jul 2007 17:15 |
|
|
Wessemius
911 3.2 cabrio '87Den Haag
|
HET RESULTAAT!!!
Om dit verhaal toch even af te sluiten:
Ben afgelopen weekend bij Erwin geweest en heb exact dezelfde ervaring als 1972T.
Behalve het geplof bleek 1 van de cylinders bij stationair niet te lopen. Erwin heeft systematisch de carburateurs nagelopen en het probleem bleek uiteindelijk in de rechter carburateur te zitten. Erwin heeft de carburateur helemaal uit elkaar gehaald en schoon geprikt en gespoten dmv hoge lucht.
Het verschil is aanzienlijk!! Het geplof en genies is nagenoeg weg en de motor heeft in de lage toeren nog nooit zo mooi gelopen.
Hulde aan Erwin voor de tijd die hij er voor genomen heeft om het probleem echt op te lossen ipv simpelweg nieuw materiaal er op te zetten. Dit bespaart me niet alleen PMO's en rij ik nu nog lekker op de originele Zeniths!!
Erwin verdient een cape met een S er op!!
|
16 aug 2007 1:17 |
|
|