Auteur |
Bericht |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
@Jaco: zoals ik schreef blijft de bak op de plank als optie voor een eventuele toekomstige verkoop.
Dus proberen zou betekenen monteren/proberen/demonteren. Of je daar nu op zit te wachten..
Past een 993 v.bak zo direct onder je P.?
Als je cijfers hebt van je bak - de verhoudingen van de versnellingen en differentieel - dan kan ik wel voor je bepalen welk effect deze switch zou hebben
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
10 jul 2007 16:07 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Paul ik ben je niet vergeten,vanavond doe ik het voor je oke?
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
10 jul 2007 16:22 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
10 jul 2007 20:47 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Toevallig heb ik laatst e.e.a. uitgezet voor een 964 C2. G50/03 5-bak wisselen voor een G50/21 6-bak. Het effect zie je onder in de grafiek.
Uitgegaan van wielomtrek van 1,94m (bandmaat 255/40-17) en eindoverbrenging(diff) van 3,444. Ook zijn de transmissie verliezen van ongeveer 15% niet meegenomen.
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
12 jul 2007 0:49 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Interessante grafiek Roi
Ook iets van 10% hoger koppel in 3, 4 en 5 met de 6-bak. Net als de 9 - 10% kortere overbrenging in mijn nieuwe bak.
Alleen moet er wel een keer extra geschakeld worden, wat uiteraard een vertraging geeft
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
12 jul 2007 11:15 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Idd. 1 keer extra schakelen....maar toch ....het extra koppel op een willekeurige snelheid maakt de acceleratie beter.
Geen verkeerde maatregel Paul...zon G50/21 bak ook niet voor een 964...moet het nog een keer uitzetten tegen het benodigde extra motorvermogen met een standaardbak. Dan kun je goed vergelijken; prijs/prestatie....beide is natuurlijk nog leuker maar minder voor de knip.
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
Laatst bijgewerkt door Roi op 13 jul 2007 1:02, in totaal 2 keer bewerkt.
|
12 jul 2007 11:33 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Veel te gemakkelijk geredeneerd. Anders zou de 272 pk 993 flink sneller moeten zijn dan de 964 en dat is deze niet. Ook AutoVisie bekeek indertijd bij de 968 of deze echt voordeel haalde uit de 6-bak. De conclusie was dat het theoretische voordeel in de praktijk niet echt naar voren kwam. Het werd zelfs een gimmick genoemd.
|
12 jul 2007 16:56 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Tsja,
Tis gewoon een natuurwet hoor ....maar geldt blijkbaar niet voor iedereen ...mij best.
Voor de geinteresseerden, een volledige uitleg van e.e.a.:
blablabla..maar verrekte interesant..vind ik dan
Hier een link die het wél doet...
Jurgen
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
Laatst bijgewerkt door Roi op 12 jul 2007 22:26, in totaal 1 keer bewerkt.
|
12 jul 2007 22:06 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Het gaat naar mijn idee nu niet over het koppel/vermogen verhaal(andere spannende discussie ), maar om de totale acceleratie 'tot de top'.
In elk van de 6 versnellingen gaat het zeker sneller, maar wat is het saldo na aftrek van het extra schakelen: dat is de vraag
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
12 jul 2007 22:13 |
|
|
Roi
niet meer....
|
wel ff helemaal lezen Paul, niet alleen de kop..scrollen helemaal naar beneden
uiteraard verlies je tijd door schakelen....maar op een willekeurig punt bij .. km/h herpak (accelereer je op dat punt) sneller met een kortere overbrenging (zie grafiek). Feit.
Ik kan me nog herinneren dat bij wat "geijkte autoblad" vergelijken (van 50-80 km/h in 3 ... of iets van die aard) van tussenaccelaraties een standaard Seat 1.8T Leon sneller was dan een boxster S en een Ford Focus 2.0 Turbo RS....Guess what bij 0-100 km/h: 1) P Boxster S, daarna de 2) F Focus en dan de 3) Seat. Kan best frustrerend voor de P rijder als nu in de praktijk deze situatie zich voordoet (50-80 in 3)....sukkel, hij heeft te "vroeg" opgeschakeld. De Boxster S is wel ...euh de enige die bij de 260 km/h komt...daar zit het h'm in...
Stel, je hebt 2 identieke 964's behalve de bakken verschillen (G50/03 vs. G50/21 conform door mij hierboven geplaatste grafiek) en je versnelt van -in de 2e- 60 naar de 90 km/h en loopt dan tegen ander verkeer....toch frustie dat die met de G50/21 bak bij de ander ietsiepietsie "wegloopt"... Moeten ze beide net over de 100 km/h, moet de G50/21 bak schakelen naar de 3e maar de G50/03 nog net niet..loopt dus in. That's it, niet meer, niet minder.
Maar de 6-bak lijkt me leuker, i.i.g. geen straf
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
Laatst bijgewerkt door Roi op 13 jul 2007 0:48, in totaal 1 keer bewerkt.
|
12 jul 2007 22:14 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Ook nog ff gespiekt hoeveel extra motorvermogen je dient te hebben om de kortere bak G50/21 te compenseren t.o.v. de standaard G50/03 bak. Curves komen dan min of meer op elkaar te liggen...en das al best snel ...vanaf ongeveer 5% meer vermogen over het hele toerenbereik, ben je met de G50/03 alweer het mannetje... Zo krijg je er een beetje gevoel bij.
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
13 jul 2007 0:46 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Kennelijk denk ik bij "aanzienlijk" aan andere waarden dan jij.
|
13 jul 2007 9:18 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Ach..misschien wat ongelukkig gekozen woord in dezen....ik heb het al voor je weggehaald Maar laten we wel wezen, zo krijg je er toch beter inzicht in en je kunt mijns inziens 5% niet zomaar verwaarlozen....
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
13 jul 2007 9:42 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Bij een cup-pijp claimen ze nogal eens die 5%... De 6 bak ipv de 5 bak bij een 964 zou ik alleen een interessante optie vinden als je sowieso een andere bak nodig hebt. Ook al is de spatiëring van de G50/G64 niet optimaal zeker niet van 2 naar 3.
En voor mij is het sowieso geen optie wegens C4. Ik kan alleen bij Ruf terecht voor 6 versnellingen. En ik ga maar niet vragen wat dat grapje kost.
|
13 jul 2007 14:14 |
|
|