Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 1:37

Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Digitale SLR - welke? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 
@Jort: je hebt ongetwijfeld gelijk. Ik ben slechts 'foto-amateur' en deze camera biedt voor mij voldoende uitdagingen en mogelijkheden! Ik zal naar alle waarschijnlijkheid de komende jaren toch niet aan alle mogelijkheden van deze camera toekomen en ik denk dat dat voor het gros van de hobby-fotografen (die een du(u)r(d)e(re) dSLR aanschaffen) ook geldt.

Het maken van het filmpje op 6 mp en dan elk willekeurig moment van het filmpje als jpeg op te kunnen slaan en bewerken vind ik bijvoorbeeld een super-feature! Het is een andere manier van fotograferen, zeg maar.

Dat is in ieder geval een feature die ik zou gaan missen bij een dSLR (maar als je het nooit gekend hebt, zul je het ook niet missen natuurlijk) :lol:

17 jul 2007 12:58
Profiel
Groningen
Bericht 
Ach, ik geef slechts aan waar de voordelen liggen. De lijst met nadelen is er ook en eerlijk gezegd kopen veel mensen dit soort camera's (DSLR's) dan ook voor de verkeerde redenen. Maar als ze er blij mee zijn, wie ben ik.... :wink:

17 jul 2007 13:04
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Mooie discussie dit :wink:

Laat ik me er als redelijk fanatiek amateur fotograaf ook maar eens tegenaan bemoeien dan.

Allereest is het zo dat je moet bepalen wat je met een camera wilt bereiken. Wil je een camera om gewoon mooie foto's, goede composities en handigheid dan is een camera als de Fuji een prima camera. Ik heb hem zelf ook een tijdje gebruikt. Voor en nadeel van de Fuji is het feit dat het CCD een honingraat kent terwijl alle andere CCD's een gewone liniaire pixel verdeling kennen. Als je voor een 6Mp camera tot 24x30cm uitvergroot ga je dat verschil al zien in de interpolatie die tussen hoge contrasten in de foto zichtbaar worden.

Dat brengt me gelijk op een ander punt. Zoals eerder gezegd is de firmware in de camera het allerbelangrijkste om een foto goed te kunnen opslaan. Een merk als Nikon is daar altijd al erg goed in geweest en als je op dit moment de 8Mp (staat gelijk aan 100 ISO qua resolutie) camera's bekijkt zie je dat daar echt prachtige plaatjes uitkomen ook als je die naar een 30x40cm formaat uitvergroot. Dat zit hem puur in het feit hoe de firmware in de camera de interpolatie van pixels weet te doen.

Een DSLR camera heeft met name voordelen als je een groot dynamisch bereik wilt hebben en meer dan alleen de standaard opties. Zoals Jort al schrijft zijn de camera's ala Nikon prima in staat een dynamisch bereik aan te kunnen van 25 ISO to 1600 ISO. Dat heeft alles te maken met de opbouw en koppeling tussen objectief een CCD en de daaraan gekoppelde lichtmeting en aansturing van objectief.
Daarmee ben je in staat om los van het gewone 'plaatjeswerk' ook onder hele lastige omstandigheden en in studio opstelling te kunnen werken.

Binnen de DSLR camera's heb je dan ook nog de kwaliteit van de aangeboden objectieven. Die verschillen in kwaliteit heel erg sterk. Niet alleen de scherpte of lichtgevoeligheid maar ook de verkleuring en vertekening door het gebruikte glas/kunstof.
Deze kwaliteit zie je voor een groot deel terug in de prijs. Nikon, Hasselblad en Leica hebben altijd zeer hoogwaardige objectieven gemaakt voor met name ook de (semi)professionele markt. Heel erg mooi maar de prijs is er ook naar.

Maar het allerbelangrijkste is en blijft nog altijd de persoon die het knopje indrukt. Kennis van zaken en een goed oog voor een juiste compositie zijn het meest bepalend voor een geslaagde foto. Vergeet even die megapixel strijd want ook met een 20 Mp camera kun je zeer beroerde fotos maken.
Veel vakfotograven hebben naast de 'grote' camera een tweede simpele camera op zak waar ze ook de mooiste foto's uit weten te halen.

Een van de mooiste voorbeelden is Henri Cartier Breson die heel veel van zijn fotos met een simpel snapshot cameraatje heeft gemaakt.

Henri Cartier Breson Portfolio

17 jul 2007 13:50
Profiel WWW
‘64 Kever
Bericht 
Goh, blijkbaar kan mijn vraag waarom iemand iets wegdoet ook gelezen worden als een constatering dat iets niet goed is.

Ik wilde eigenlijk weten of hij hem (inderdaad!) wegdeed omdat het niet "zijn ding" was, OF omdat hij iets op de camera mistte, en iets anders (bijvoorbeeld een dSLR) gekocht had. Daar kreeg ik netjes antwoord op, dus prima! (even voor mijn beeldvorming, hij was dus "te groot" ? ;) )

Raar, maar waar... Enne, met het welles-nietes verhaaltje bedoelde ik, dat ik hoopte dat dit niet ging/gaat ontaarden in: "dSLR is beter, Fuji is beter, dSLR is beter.... ;) ... Meer gewoon argumenten tegen elkaar houden, zodat amateurs zoals ik een afgewogen keuze kunnen maken.

17 jul 2007 16:37
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
911 3.2 Carrera model 1989
Den Haag
Bericht 
Stond na vele jaren met zo'n klein compact ding te hebben gefotografeerd ook voor de keuze om DSLR te gaan:
Nikon D80 met 18-135mm

Beetje duurder, maar wat er eerder al gezegd is over een schilder met een kl#tekwast klopt denk ik wel ..........dus maar geen risico lopen:-)

Peter-binnenkort ook maar een 70-300mm lens erbij voor de sport etc-3.2

17 jul 2007 17:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Carrera 2 Cabrio
Bericht 
Citaat:
Nikon D80 met 18-135mm

Wat heeft je doen besluiten om toch een D80 te nemen, was de D40X er toen nog niet? Ook het 2e display en "iets" meer in je hand, net als HenkC2C.
Bij Canon heb je vervolgens de 30D als stapje hoger. Maar is die dan ook beter dan de EOS 400?

Citaat:
Het maken van het filmpje op 6 mp en dan elk willekeurig moment van het filmpje als jpeg op te kunnen slaan en bewerken vind ik bijvoorbeeld een super-feature! Het is een andere manier van fotograferen, zeg maar.
Zoals je het verteld is het i.d.d. een super feature, maar dat zal toch wel gepaard gaan met kwaliteitsverlies, want ik kan me niet voorstellen dat je +/-20 beeldjes per seconde met 6MP kan opslaan zonder verlies. Bij een spiegelreflex vind ik de 3 of 5 FPS vooral iets waarvan ik denk het te gaan gebruiken.

17 jul 2007 19:01
Profiel
PorscheForum Rakker
911 3.2 Carrera model 1989
Den Haag
Bericht 
De D80 was net een half jaar uit en de D40(x) gaat eruit.

Peter-die liever nieuw heeft-3.2

17 jul 2007 20:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Carrera 2 Cabrio
Bericht 
Peter 3.2 schreef:
De D80 was net een half jaar uit en de D40(x) gaat eruit.

Peter-die liever nieuw heeft-3.2
Ja de D80 ook, maar wanneer. De X is nog maar een paar maanden uit.

17 jul 2007 20:44
Profiel
PorscheForum Rakker
ex '73 911, ex 964 C4. 997 carrera S 2008
Haarlem
Bericht 
ga eens kijken op marktplaats etc. naar een 1d, is een prof camera met ' slechts' 4,nog wat megapixels maar een sensor die veel groter is (daardoor ook een verlengingsfactor van 1.3 en niet de normale 1.6) en makkelijk kan printen tot a3... op dpreview ooit omschreven als een camera that feels like a porsche...

dan heb je een top body met mega snelle sluiterijden etc en dan begint het pas: LENZEN! lenzen zijn het allerbelangrijkst en kan je niet op besparen. L glas is het mooist althans voor canon

succes

17 jul 2007 20:59
Profiel
PorscheForum Junkie
Middelburg
Bericht 
BS schreef:
ga eens kijken op marktplaats etc. naar een 1d, ...

Natuurlijk geweldig zo'n volbeeld sensor :cyclopsani: , moet je wel de knaakjes hebben liggen/er voor over hebben. Is toch een hele andere prijsklasse :roll:

17 jul 2007 21:21
Profiel
Groningen
Bericht 
Shark schreef:
Natuurlijk geweldig zo'n volbeeld sensor :cyclopsani: , moet je wel de knaakjes hebben liggen/er voor over hebben. Is toch een hele andere prijsklasse :roll:

Valt mee.

Maar allemaal overkill als je er niet een serieuze hobby van maakt. Echt, deze camera's excelleren niet in auto mode zoals de gemiddelde P&S, dus je moet wel bereid zijn alle ins en outs van fotografie en de techniek te leren/kennen. Oh en nabewerken is dan een must, anders kon het resultaat soms wel eens minder aanspreken, dan dat van de gemiddelde P&S.

17 jul 2007 22:22
Profiel
PorscheForum Rakker
ex '73 911, ex 964 C4. 997 carrera S 2008
Haarlem
Bericht 
is zeker waar, aan de andere kant, de camera op p en een RAW automatisch laten bewerken door photoshop levert echt een top resultaat

18 jul 2007 14:26
Profiel
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
Bericht 
vet man jmmr dat het geen canon is :cry:

Afbeelding Afbeelding 8)

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:

17 dec 2008 21:27
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
964 c4
hoogvliet
Bericht 
Leuke discussie. Als je nog geen digiflex hebt maakt het eigenlijk niet zo veel uit wat je koopt, ze zijn allemaal prima, de sensoren komen maar uit een paar verschillende fabrieken, alle merken stelen en kopieren van elkaar. Ik fotografeer nu al meer dan een kwart eeuw met Nikon en Hasselblad. Jammer genoeg staat die laatste nu al weer een een jaar of wat te wachten op andere tijden (geen betere!).
Ben van een Nikon f4 s overgestapt op een d2xs omdat de oude Nikon lenzen er probleemloos op passen. Mooi, ruim 12 mp en oerdegelijk en nu zeker heel betaalbaar (vergeleken met een paar jaar geleden).
Ik heb natuurlijk ook naar een d40 gekeken en denk dat het een prima camera is en dat de meeste foto's er net zo goed uit zien als die van de d2x, d3 etc, het ligt er maar aan wat je met de foto's wilt, op de p.c. ziet alles er best uit, voor een 10x15 kan je ook je telefoon pakken tegenwoordig. Features als 8 Opnames per seconde is overkill, een baksteen weegt evenveel. Een poster maak je niet vaak en via Photoshop e.d. kun je een klin bestandje enorm upgraden.
Probleem met de d40 is, dat de afstandsinstelling van (oudere?) nikon lenzen niet worden aangestuurd door de d40 body. Dat maakt de keuze uit lenzen beperkt en vreemd merk lenzen als Sigma leveren niet veel en vooral betaalbare passende optieken.
Zie ook een heel verhaal over niet-reflexen, kijk een bij Lumix, is prachtig en als je niet op safari of zo iets wilt een heel erg mooi alternatief.
De beste tip is feitelijk: geef niet te veel uit, volgend jaar kost je splinternieuwe camera de helft!

17 dec 2008 22:00
Profiel
Groningen
Bericht 
Dat laatste is zeker waar, maar nieuw is ook niet altijd beter (in veel opzichten).

Is tegenwoordig een F2 lens op een compacte camera een bezienswaardigheid (LX3), een handjevol jaren geleden hadden zo'n beetje alle grote merken nog compacte camera's met dit soort 'snelle' lenzen....

17 dec 2008 22:12
Profiel
Bericht 
kweet het het schiet tegenwoordig bijna allemaal even goed

er zitten jmmr genoeg net 2 lenzen bij DEZE waar ik niet veel mee kan :cry:

als d,r nou een mooi lensje 24-105 of een 17-85 bij zat in het wit 8) dan was mikey klaar :D

het gaat mij namelijk enkelt om de kleuahhhhh rien911 :wink:

17 dec 2008 22:23
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
Ik heb de D40 en ben er redelijk tevreden over, maar schiet natuurlijk liever met de D80 van m'n ma :wink: Ligt ook aan de lens hoor.......

17 dec 2008 22:37
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
997.2 4S / 993 TT
Bericht 
Citaat:
Een van de mooiste voorbeelden is Henri Cartier Breson die heel veel van zijn fotos met een simpel snapshot cameraatje heeft gemaakt.

Mwoahhhh, een Leica M serie met bijbehorende objectieven zou ik niet onder de noemer 'simpel snapshot cameraatje' willen scharen. Leica M staat bekend voor de ingetogen onopvallende en stille meetzoeker camera's. Alleen al met een ogenschijnlijk simpel objectief 50mm/1,4 koop je een hele Canon uitrusting bij elkaar..

Het mooie van DSLR is (althans dat vind ik), dat je langzaam aan een objectief park kan bouwen. (De body is qua techniek na 3 jaar sowieso achterhaald) Zoals Jort al aanhaalde heb je voor de Canon een 50mm/1,8 prime voor zo'n 100 euro (een aanrader). Zuugnap heeft op dit Forum foto prachtige foto's laten zien met zijn 10-16(?)mm lens. Die kan je grotendeels hergebruiken op nieuwere generatie EOS cams. Dat zie ik niet in een non-DSLR camera, die meestal een lens van 28-300mm (kb. equivalent) hebben.

Zelf heb ik net de 5D Mark II gekocht, 35mm volformaat. I.c.m. de 50mm/F1,2 is dit echt een droom! Overkill voor een amateur,? Ja. Aan de andere kant, vele 997 GT3's zullen ook nooit het circuit zien. Laat staan dat ze alleen door profs bereden worden..

gr,

Sander

18 dec 2008 0:53
Profiel
Bericht 
mooi lensje analoog zowel digitaal lensje vd L serie , en bevalt die die mk2 , wel heel 8) die camera :wink:

18 dec 2008 1:01
Profiel WWW Facebook 
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Bericht 
Ben inmiddels bijna een half jaar happy met mijn 400D inclusief 18-55, 50 mm en 55-250. Nu alleen nog een behoorlijke flitser en een groothoeklens.

18 dec 2008 1:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex: 986 3.2S Tiptronic
Randstad
Bericht 
Ik stond voor een keuze tussen de Nikon D60 en de D80. Toch voor een D60 gekozen.

De D80 is een betere camera maar de D60 zat toch beter in de hand en dat is belangrijk...voor de rest vond ik mogelijkheden en auto dust remove functie van de D60 wel handig.

Heb ook een kleine Olympus, maar de Nikon maakt al snel veel betere foto's en de SD kaartjes zijn spotgoedkoop. Tegenwoordig heb ik per vakantie gewoon een SD kaartje (werkt zoals vroeger foto rolletjes/negatieven).

09 jan 2009 15:27
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2